Студопедия
Новини освіти і науки:
МАРК РЕГНЕРУС ДОСЛІДЖЕННЯ: Наскільки відрізняються діти, які виросли в одностатевих союзах


РЕЗОЛЮЦІЯ: Громадського обговорення навчальної програми статевого виховання


ЧОМУ ФОНД ОЛЕНИ ПІНЧУК І МОЗ УКРАЇНИ ПРОПАГУЮТЬ "СЕКСУАЛЬНІ УРОКИ"


ЕКЗИСТЕНЦІЙНО-ПСИХОЛОГІЧНІ ОСНОВИ ПОРУШЕННЯ СТАТЕВОЇ ІДЕНТИЧНОСТІ ПІДЛІТКІВ


Батьківський, громадянський рух в Україні закликає МОН зупинити тотальну сексуалізацію дітей і підлітків


Відкрите звернення Міністру освіти й науки України - Гриневич Лілії Михайлівні


Представництво українського жіноцтва в ООН: низький рівень культури спілкування в соціальних мережах


Гендерна антидискримінаційна експертиза може зробити нас моральними рабами


ЛІВИЙ МАРКСИЗМ У НОВИХ ПІДРУЧНИКАХ ДЛЯ ШКОЛЯРІВ


ВІДКРИТА ЗАЯВА на підтримку позиції Ганни Турчинової та права кожної людини на свободу думки, світогляду та вираження поглядів



Контакти
 


Тлумачний словник
Авто
Автоматизація
Архітектура
Астрономія
Аудит
Біологія
Будівництво
Бухгалтерія
Винахідництво
Виробництво
Військова справа
Генетика
Географія
Геологія
Господарство
Держава
Дім
Екологія
Економетрика
Економіка
Електроніка
Журналістика та ЗМІ
Зв'язок
Іноземні мови
Інформатика
Історія
Комп'ютери
Креслення
Кулінарія
Культура
Лексикологія
Література
Логіка
Маркетинг
Математика
Машинобудування
Медицина
Менеджмент
Метали і Зварювання
Механіка
Мистецтво
Музика
Населення
Освіта
Охорона безпеки життя
Охорона Праці
Педагогіка
Політика
Право
Програмування
Промисловість
Психологія
Радіо
Регилия
Соціологія
Спорт
Стандартизація
Технології
Торгівля
Туризм
Фізика
Фізіологія
Філософія
Фінанси
Хімія
Юриспунденкция






Заснування і розвиток Києва

3.

Щодо походження Руської держави існує кілька теорій.

В офіційній дореволюційній російській і в західній історіографія значного поширення набула норманська теорія.

Згідно з нею держава Русь постала завдяки зусиллям варязької (норманської) династії Рюриковичів, що утвердилась у Києві з 882 р.

При цьому попереднє державотворення ігнорується, як і те, що самі варяги немали в той час розвинутої державності.

Сучасний історик академік О. Пріцак і його наукова школа обгрунтовують хазарську теоріюпоходження держави Руська земля.

Вони вважають, що її утворення відбулося завдяки полі­тичним і торгово-економічним впливам Хазарського Каганату, що існував у другій половині І тис. в пониззі Волги.

Серед церковних істориків побутує візантійська теорія.

Вони стверджують, що розвинутою державою Русь стала завдяки візантійським впливам.

В роки СРСР єдино правильною могла і лише одна теорія, інші були приречені вважатися абсолютно антинауковими.

Звісно, що єдино правильною визнавали теорію місцевого (автохтонного) походження держави. Так, ця теорія наукова. Але її абсолютизація, ігнорування раціонального в інших теоріях веде до викривлення історичної правди.

Насправді ж на державотворення мали вплив і варяги (князі, дружинники), які завдяки своїй практиці найманих воїнів, знали досвід як євро­пейської, так і хазарської державності, і самі хазари, у васальній залежності від яких протягом тривалого часу перебували східнослов'янські купці, (а це дало сильний поштовх розвитку торгівлі, що зіграла надзвичайно велику роль в історії Русі).

І зовсім недопустимим є ігнорування візантійських впливів. Саме після прийняття християнства відбувається процес зміни договірних відносин Києва з племенами на централізовану систему управ­ління, налагоджується охорона кордонів, проходить писемне оформлення на основі візантійського права державного законо­давства.

Отже, для дійсно наукового вирішення проблеми про походження держави Русь доцільно користуватись сучасною "синтетичною''' теорією, яка за основу бере автохтонну теорію, але доповнює її раціональними моментами інших теорій, які не можна без шкоди для істини абсолютизувати, але неправильно й ігнорувати.

Дискусійним є питання про походження назв "Русь", "Мала Русь", "Україна".

Походження назви "Русь" на сьогодні наукою до кінця не з'ясоване.

Одні дослідники (М. Грушевський та ін.) вважають, що вона виникла в Україні, де трапляються подібні назви (наприклад, гідроніми Рось, Росава).

Інші вважають, що ця назва перейшла із VII ст. від сарматів на середньодніпровську групу східнослов'янських племен або запозичена у норманів ("і звалися бо ті варяги русь" - за літописом).

Академік О. Пріцак пов'язує термін "Русь" із діяльністю неслов'янського міжнародного купецького товариства, яке поступово перенесло свою діяльність на Дніпровий шлях.

Незаперечним є те, що поняття "Русь" або "Руська земля" вживалися у старих літописах для позначення Наддніпрян­щини.

"Поляни", яких нині називають "Русь", - мовиться у "Повісті врем'яних літ". Після вбивства Андрія Боголюбського володимирські бояри казали: "...князь наш убієн, а дітей у нього немає, синок його в Новгороді, а брати його в Русі".

Хоча московські князі-царі і митрополити використовували ці терміни у своїх титулах здавна, але як офіційна назва країни та народу "Росія" була закріплена лише за Петра 1.

"Во всех курантах почитают государство наше Московским, а не Российским, и того ради извольте у себя сие перестеречь, чтобьі печатали Российским, о чем и как во всем дворам писано" - таке розпорядження було надіслане з наказу Петра І Меншиковим до посла в Голландію.

Отже, поняття "Русь" багатозначне. В одному випадку воно вживається для позначення етнічної належності, у другому - суспільного стану чи прошарку, в третьому - геогра­фічного розташування, в четвертому - політичного утворення - Русь як держава.

Назва "Мала Русь" уперше вживається в XIV ст. стосовно Галицько-Волинської держави.

З включенням частини українських земель до складу Російської імперії вона починає набирати принизливого відтінку.

Хоч у інших народів це означає корінну етнічну територію: є Мала Польща, Мала Греція. Усне мовлення українців наймення "малорос" щодо себе не зафіксувало.

Назва "Україна" вперше вживається теологом Григорієм у середині XI ст., а наступного разу - в Іпатіївському літописі у зв'язку зі смертю переяславського князя Володимира Глібовича 1187 р.

В цьому зв'язку не може трактуватися як похідна від поняття "окраїна" Польщі або Росії. її коріння - у праслов'янській мові.

Дослідники виводять назву від "кра" в розумінні "кінець", "погранична територія", точніше, від прийменникової конструкції "у края" або в розумінні "рідна земля" ("рідний край"); від "краяти", "украяти" в розумінні "відрізати", "наділити"; від "країна" в розумінні "внутрішня земля, заселена своїм народом".

Є версія, за якою цей термін означає "укріплена земля". Деякі вчені вважають, що первісно назва стосувалася відокремлених територій (племені, князівства, пізніше - прилучених земель). Для козацьких літописів XVII ст. вже є типовим використання цієї назви у збірно-етнічному розумінні.

В народній традиції ця назва повністю відповідала поняттям "рідна земля" і "Батьківщина".

У своєму розвитку руська держава пройшла кілька етапів і залишила помітний слід у світовій історії та державотворчій традиції народів Східної Європи.

Перший етап - становлення та розвиток за перших князів (882 р. - кінець X ст..). Внаслідок перевороту до влади в Києві приходить нова династія Рюриковичів норманського походження. Християнство занепадає, бо нові правителі були язичниками.

Князям Олегу (з 882 р.) та Ігореві (з 912 р.) довелося знову підкорювати племена та організовувати нові походи для підтвердження та укладення договорів із Візантією.

Після вбивства Ігоря в 945 р. внаслідок повстання древлян його вдова, княгиня Ольга, придушивши повстання, регламентує збір данини, першою з київських правителів здійснила мирний візит до Візантії, де уклала вигідний для Києва договір з імператором Костянтином Багрянородним, прийняла хрещення, налагодила контакти з Ватиканом та німецьким імператором Оттоном І. її син Святослав (бл. 964-972 рр.) уславився як великий полководець, але дуже поганий дипломат.

Його походи на болгар і хозар призвели до розгрому Хозарії, чим скористались войовничі кочові племена печенігів і захопили причорноморські степи.

Святослав намагався утвер­дитись на побережжі Чорного моря і навіть переніс столицю держави у Переяславець-на-Дунаї.

У зв'язку з численними війнами князь мало уваги приділяв внутрішнім справам. За іронією долі він загинув від рук печенігів.

 

Другий етап - розквіт та піднесення держави (кінець X -середина XI ст.). Для вирішення проблеми захисту держави Володимир Великий та його син Ярослав Мудрий здійснили укріп­лення кордонів шляхом створення системи сторожових міст, міст-фортець, укріплень.

Князь Володимир, зайнявши престол після боротьби зі своїм бра­том Ярославом, здійснив адміністративно-територіальну реформу, якою ліквідував племенні князівства і створив натомість удільні князівства навколо великих міст, поставив на чолі своїх синів або бояр - посадників. Це доз­волило подолати небезпеку племінного сепаратизму. Важливе значення мала релігійна реформа Володимира. На пер­шому її етапі він створив у Києві пантеон язичницьких богів, розмістивши в одному священному місці ідолів Перуна, Стри-бога, Дажбога, Велеса. Однак це не дало бажаного результату. Тому на другому етапі реформи він прийняв хрещення у Володимир Великий. Херсонесі і в 988 році охрестив киян в річці Почайні. Прийняття християнства як державної релігії було зумовлене необхідністю зміцнення ідеологічної основи держави, наближення її до могутніх християнських держав, зокрема Візантії.

 

 

Нова монотеїстична релігія посилювала державу, бо однаково поширювалися одні і ті ж канони. Вона пояснювала та узгоджувала досить складні і заплутані соціальні стосунки доби феодалізму, стирала суперечності. Цим актом Русь остаточно визначила своє входження у загальноєвропейський історико-культурний ландшафт. Незмірно розширились її зв'язки з іншими країнами. Християнство за своєю суттю є багатим, глибоко гуманістичним вченням. Воно пронесло свої етичні норми, коли мораль переносилась у сферу внутрішнього "я" людини. Християнство, давши ідею моністичного всесвіту, довело процес абстрагування людського мислення до найвищого ступеня, розвинуло його. Християнство дало новий поштовх розвиткові культури, наповнивши її гуманістичним змістом та піднявши на якісно новий рівень писемність, літературу, архітектуру, музику, образотворче мистецтво. Одночасно частково наблизила обряди та свята до колишніх язичницьких, що сприяло прискоренню прийняття нової віри слов'янами. .

Ще більше зміцнив Русь Ярослав Воло­димирович, який, як і його батько, зайняв Ярослав Мудрий.престол після запеклої боротьби за нього зі своїм братом Святополком Окаянним, який вбив їхніх братів Бориса і Гліба. За його правління була здійснена кодифікація звичаєвого права - "Руська правда", яка, по суті, виконувала роль конституції впродовж 500 років. Ярослав остаточно розбив печенігів, і вони зникли з історичної арени. Русь досягла зеніту своєї могутності і світового визнання. Це була імперія, що займала територію від Білого до Чорного моря і від Карпат до Уралу, на якій проживали різні племена. її очолював великий князь, котрому належала вища влада. У своїй діяльності він спирався на княжу раду,що складалася з княжих мужів - знатних бояр. Вони становили старшу дружинуі виконували роль центрального апарату управління (воєводи, удільні князі, посадники, тисяцькі, волостителі і т.д.). Значну роль відігравала молодша дружина- професійні воїни - найближчі слуги князя.

Помітне місце в управлінні державними справами займало віче.Одні історики вважають віче демократичним органом влади за участі міських низів.

Інші - що вічем літописці називають зібрання лише "лучших мужів". Місцевий апарат управління був представ­лений соцькими, десяцькими, тіунами, вірниками тощо.

За рішенням князя або віче збиралися полки із вільних мешканців міста і села.

У цей період остаточ­но сформувались особ­ливості соціально-еко­номічного устрою Русі: тут не було системи васальної залежності, характерної для країн Західної Європи. Отри­мана за службу земля переходила у спадкове володіння і не відби­ралася не тільки після припинення служби, а й у разі переходу від князя, який дав землю, до іншого; сільське населення Київської Русі

переважно було осо­бисто вільним, жило і вело господарство об­щинами, а його залеж­ність від князя обмежу­валась лише сплатою данини; феодальне землеволодіння одержало розвиток у Київській Русі лише в ХІ-ХІІ ст. - тобто значно пізніше утворення держави; руські феодали рідко проживали у сільській місцевості, а тяжіли до міст, здаючи свою землю в оренду общинам чи окремим селянам; значно більша, ніж у європейських тогочасних державах, роль в економіці країни міст і торгівлі, а звідси - і приватної власності.

Крім особисто вільних общинників - смердів,"Руська правда" виділяла три категорії залежних селян - рядовичі(відбували феодальні повинності на основі договору (ряду) із землевласником), схожі до них за статусом закупи(відбували повинності як плату за отриману від пана позику - "купу". Якщо протягом 10 років борг не повертався, то закуп перетворювався у холопа). Холопи -

категорія повністю залежних селян, близьких за статусом до рабів.

Отже, соціально-економічні порядки Давній Русі не можна трактувати як класично феодальні. Це була модель, в якій співіснували феодальні, общинні і приватновласницькі елементи. Таке розмаїття зумовило як

економічний розвиток, так і відносний класовий мир у країні.

Третій етап - політична роздробленість (кінець XI початок -\ ІV ст.).

Величезну роль в об'єднанні східнослов'янських племінних союзів відіграло місто Київ, яке завдяки вдалому географічному розташуванню набуло значення політичного центра східних слов'ян.

Відповідно до легенди, засновником Києва був князь Кий зі своїми братами Щеком, Хоривом і сестрою Либіддю. На Старо-київській горі виявлені залишки т.зв. «граду Кия» - поселення V—VI ст., укріпленого ровом і земляним валом з частоколом. Всередині укріплень розміщались храм і житла - напівзем­лянки, господарські будівлі.


Читайте також:

  1. Pp. Розвиток Галицько-волинського князівства за Данила Романовича
  2. V Розвиток кожного нижчого рівня не припиняється з розвитком вищого.
  3. Аграрні реформи та розвиток сільського госпо- дарства в 60-х роках XIX ст. — на початку XX ст.
  4. Адміністративно-територіальний устрій та соціально-економічний розвиток
  5. Актуальність безпеки життєдіяльності. Сталий розвиток людини
  6. Акцентуація характеру – перебільшений розвиток певних властивостей характеру на шкоду іншим, в результаті чого погіршуються відносини з оточуючими людьми.
  7. Бурхливий розвиток емпіричної соціології
  8. Вiковi особливостi волi. Розвиток i формування волi
  9. Валютна система та її розвиток
  10. Велика депресія 1929–1933 рр. і економічний розвиток країн у 30-х рр. ХХ ст. Виникнення кейнсіанства
  11. Великі географічні відкриття та їхній вплив на економічний розвиток Європи
  12. Види мислення. Розвиток мислення. Поняття про інтелект.




Переглядів: 941

<== попередня сторінка | наступна сторінка ==>
 | Виникнення Київської держави

Не знайшли потрібну інформацію? Скористайтесь пошуком google:

 

© studopedia.com.ua При використанні або копіюванні матеріалів пряме посилання на сайт обов'язкове.


Генерація сторінки за: 0.007 сек.