Студопедия
Новини освіти і науки:
МАРК РЕГНЕРУС ДОСЛІДЖЕННЯ: Наскільки відрізняються діти, які виросли в одностатевих союзах


РЕЗОЛЮЦІЯ: Громадського обговорення навчальної програми статевого виховання


ЧОМУ ФОНД ОЛЕНИ ПІНЧУК І МОЗ УКРАЇНИ ПРОПАГУЮТЬ "СЕКСУАЛЬНІ УРОКИ"


ЕКЗИСТЕНЦІЙНО-ПСИХОЛОГІЧНІ ОСНОВИ ПОРУШЕННЯ СТАТЕВОЇ ІДЕНТИЧНОСТІ ПІДЛІТКІВ


Батьківський, громадянський рух в Україні закликає МОН зупинити тотальну сексуалізацію дітей і підлітків


Відкрите звернення Міністру освіти й науки України - Гриневич Лілії Михайлівні


Представництво українського жіноцтва в ООН: низький рівень культури спілкування в соціальних мережах


Гендерна антидискримінаційна експертиза може зробити нас моральними рабами


ЛІВИЙ МАРКСИЗМ У НОВИХ ПІДРУЧНИКАХ ДЛЯ ШКОЛЯРІВ


ВІДКРИТА ЗАЯВА на підтримку позиції Ганни Турчинової та права кожної людини на свободу думки, світогляду та вираження поглядів



Основні типи і види професійної діяльності

Світ професій мінливий і різноманітний, і психологам необхідно вміти орієнтуватися в ньому, хоча б для того, щоб визначити межі застосування закономірностей, знайдених при вивченні конкретних професій. Для орієнтації в світі професій потрібні класифікації; їх може бути багато, тому що для їх побудови існують різні підстави.

Під видом діяльності А.В. Карпов пропонує розуміти конкретну професійну діяльність, яка характеризується специфікою предмета, умов, змісту і вимог до неї. Ряд подібних в тому чи іншому відношенні видів об'єднується в типи. Так, Карпов уточнює, що спільна діяльність - це саме тип (а не вид) діяльності, оскільки вона має загальний специфікує ознака (наявність не одного, а декількох соорганізованних суб'єктів), але в той же час включає величезну кількість конкретних різновидів.

Крім безлічі видів і типів діяльності, існує й ще одна гранично загальна диференціація всіх типів діяльності на два основні класи. До першого відносяться всі види і типи діяльності, в яких як їх безпосереднього предмета виступають будь об'єктивна реальність, будь-який зовнішній об'єкт, будь-яка річ або їх сукупність. Предмети всіх видів діяльності даного класу позбавлені одухотвореності, це матеріальні об'єкти. Даний клас, який позначається поняттям суб'єкт-об'єктних професій, охоплює величезну кількість конкретних видів і типів трудової діяльності, він найбільш широко представлений в сформованому поділі праці і водночас є найбільш традиційним предметом розгляду в психології праці.

До другого класу відносяться всі види і типи діяльності, безпосереднім предметом яких виступає одухотворений суб'єкт - людина. До такого роду діяльності відноситься, наприклад, діяльність керівника, педагога, лікаря тощо Даний клас позначається поняттям суб'єкт-суб'єктних типів діяльності. Саме суб'єкт-суб'єктні види і типи діяльності характеризуються найбільшою складністю і найбільшою значущістю для суспільного розподілу праці. Вони значно багатшими змістом, особливо психологічним, проте значно більш складні у плані їх вивчення, а тому досліджені в істотно меншою мірою. Сучасна психологія праці повинна бути психологічною дисципліною, що вивчає перш за все суб'єкт-суб'єктні типи та види діяльності.

Корисною для психологів є класифікація професій по галузях народного господарства. Ця класифікація багатоцільова, основу її складають економічні та технологічні критерії. Знаючи про приналежність конкретної професії до деякої галузі, психолог може уявити характер продукту праці, тип використовуваних технологій, ступінь небезпеки професії за ризиком професійних захворювань і травматизму.

Досить загальним, хоча і важливим, є поділ діяльності на індивідуальну і спільну. Спільна діяльність реалізується на відміну від індивідуальної колективним суб'єктом, тобто двома або більше людьми, що мають спільну мету. Іншими найважливішими ознаками спільної діяльності є просторове і часу про е соприсутствие учасників діяльності, рольова та інструментальна диференціація учасників на тих чи інших завданнях, наявність керуючого (організуючого) компонента - лідера або керівника.

Гранично загальним є поділ видів діяльності на зовнішні і внутрішні. При цьому під зовнішніми розуміють всі види, типи і процеси діяльності, що супроводжуються об'єктивувати проявами її виконавчих компонентів - рухами, діями, експресією, комунікаціями та ін Внутрішня діяльність розгортається в интрапсихическом плані. Між зовнішньою і внутрішньою діяльністю існує генетичний зв'язок, оскільки друга формується в процесі онтогенезу на основі першої за допомогою механізму інтеріоризації.

Діяльність також прийнято розділяти на виконавську і управлінську. Перша характеризується тим, що суб'єкт праці безпосередньо впливає на його предмет, хоча і контактує при цьому з іншими суб'єктами. Друга ж (управлінська) зазвичай не передбачає такого прямого впливу, однак обов'язково передбачає організацію одним суб'єктом діяльності інших людей, а також ієрархічність їх підпорядкування. Управлінська діяльність - це діяльність з організації інших діяльностей (А. В. Карпов).

З практичної точки зору доцільно диференціювати діяльність залежно від умов її виконання. По даній підставі розрізняють діяльність у комфортних, нормальних, допустимих, параекстремальних і екстремальних умовах. Залежно від зміни умов істотно змінюються так звана психофізіологічна ціна діяльності, її напруженість, а також результативні параметри.

У прикладному відношенні важливим, як вважає В.А. Карпов, є поділ діяльності на безпосередню і опосередковану (дистанційну). У першому випадку суб'єкт праці безпосередньо впливає на предмет і настільки ж безпосередньо отримує інформацію про його стан. У другому випадку немає ні того ні іншого: інформація про предмет праці надається людині через опосередковують ланки (у вигляді знаків на табло, пультах, індикаційних пристроях). Свої дії на предмет праці людина також здійснює не прямо, а шляхом певних органів управління. Найбільш характерний приклад опосередкованих, дистанційних видів діяльності - діяльність оператора.

Відома класифікація професій для профорієнтації школярів, розроблена Е.А. Клімовим. У ній професії постають як многопрізнаковие об'єкти. Характеристика конкретної професії визначається поєднанням ознак, вибраних з деякого безлічі по чотирьох рівнях. Перший рівень об'єднує типи професій за предметного змісту праці (Ч - чоловік, П - жива природа, Т - техніка і нежива природа, З - знак, X - художній образ). Відповідно до цього виділяються п'ять типів професій: "людина - людина», «людина - природа», «людина - техніка», «людина - знак», «людина - художній образ». Другий рівень представляють класи професій, об'єднаних за переважаючою мети трудових завдань (П - перетворювальні, Г - гностичні, І - вишукувальні). Третій рівень складають загони професій, які класифікуються по використовуваних знарядь праці (Р - ручні, М - механізовані, А - автоматизовані, Ф - функціональні). Нарешті, четвертий рівень об'єднує групи професій за умовами праці та їх вимогам до людини (Б - побутові умови праці, О - робота на відкритому повітрі, Н - незвичайні умови праці, пов'язані з наявністю факторів шкідливості для здоров'я, небезпеки, М - особливі вимоги професії до моральних якостей суб'єкта праці). Аналізуючи конкретну професію із зазначених підстав, можна скласти її «формулу».

В.Є. Гаврилов запропонував розбити кожен тип професій на підгрупи, що враховують цілі, знаряддя і умови праці. До першого типу відносяться так звані соціономіческіе професії: медичне обслуговування; виховання і навчання; побутове обслуговування; інформаційне обслуговування; захист суспільства і держави. До другого типу відносяться технономіческіе професії: створення, монтаж, складання технічних пристроїв; експлуатація технічних засобів; ремонт технічних пристроїв. Третій тип об'єднує біономіческіе професії: вивчення, дослідження та аналіз стану та умов життя рослин і тварин; догляд за рослинами і тваринами (їх вирощування, відтворення); профілактика захворювань рослин і тварин, боротьба з шкідниками та збудниками хвороб, лікування хворих. Четвертий тип - сігнономіческіе професії, які оперують з текстами на рідній та іноземних мовах; з цифрами, формулами і таблицями; з кресленнями, картами, схемами; звуковими сигналами. У п'ятий тип об'єднані артономіческіе професії: створення, проектування, моделювання художніх творів; відтворення, виготовлення різних виробів за ескізом, зразком в єдиному екземплярі; відтворення, копіювання, розмноження художніх творів у масовому виробництві.


Читайте також:

  1. II. Мотивація навчальної діяльності. Визначення теми і мети уроку
  2. II. Основні закономірності ходу і розгалуження судин великого і малого кіл кровообігу
  3. IІI. Формулювання мети і завдань уроку. Мотивація учбової діяльності
  4. V. Питання туристично-спортивної діяльності
  5. Абсолютні та відності показники результатів діяльності підприємства.
  6. Автоматизація банківської діяльності в Україні
  7. Автоматизація метрологічної діяльності
  8. АДАПТАЦІЯ ОБМІНУ РЕЧОВИН ДО М'ЯЗОВОЇ ДІЯЛЬНОСТІ
  9. Адвокатура в Україні: основні завдання і функції
  10. Аксіоми безпеки життєдіяльності.
  11. Аксіоми безпеки життєдіяльності.
  12. Активізація пізнавальної діяльності учнів на уроках фізики.




Переглядів: 7865

<== попередня сторінка | наступна сторінка ==>
Психологічна структура професійної діяльності | Метод професіографії

Не знайшли потрібну інформацію? Скористайтесь пошуком google:

  

© studopedia.com.ua При використанні або копіюванні матеріалів пряме посилання на сайт обов'язкове.


Генерація сторінки за: 0.014 сек.