Студопедия
Новини освіти і науки:
МАРК РЕГНЕРУС ДОСЛІДЖЕННЯ: Наскільки відрізняються діти, які виросли в одностатевих союзах


РЕЗОЛЮЦІЯ: Громадського обговорення навчальної програми статевого виховання


ЧОМУ ФОНД ОЛЕНИ ПІНЧУК І МОЗ УКРАЇНИ ПРОПАГУЮТЬ "СЕКСУАЛЬНІ УРОКИ"


ЕКЗИСТЕНЦІЙНО-ПСИХОЛОГІЧНІ ОСНОВИ ПОРУШЕННЯ СТАТЕВОЇ ІДЕНТИЧНОСТІ ПІДЛІТКІВ


Батьківський, громадянський рух в Україні закликає МОН зупинити тотальну сексуалізацію дітей і підлітків


Відкрите звернення Міністру освіти й науки України - Гриневич Лілії Михайлівні


Представництво українського жіноцтва в ООН: низький рівень культури спілкування в соціальних мережах


Гендерна антидискримінаційна експертиза може зробити нас моральними рабами


ЛІВИЙ МАРКСИЗМ У НОВИХ ПІДРУЧНИКАХ ДЛЯ ШКОЛЯРІВ


ВІДКРИТА ЗАЯВА на підтримку позиції Ганни Турчинової та права кожної людини на свободу думки, світогляду та вираження поглядів



Контакти
 


Тлумачний словник
Авто
Автоматизація
Архітектура
Астрономія
Аудит
Біологія
Будівництво
Бухгалтерія
Винахідництво
Виробництво
Військова справа
Генетика
Географія
Геологія
Господарство
Держава
Дім
Екологія
Економетрика
Економіка
Електроніка
Журналістика та ЗМІ
Зв'язок
Іноземні мови
Інформатика
Історія
Комп'ютери
Креслення
Кулінарія
Культура
Лексикологія
Література
Логіка
Маркетинг
Математика
Машинобудування
Медицина
Менеджмент
Метали і Зварювання
Механіка
Мистецтво
Музика
Населення
Освіта
Охорона безпеки життя
Охорона Праці
Педагогіка
Політика
Право
Програмування
Промисловість
Психологія
Радіо
Регилия
Соціологія
Спорт
Стандартизація
Технології
Торгівля
Туризм
Фізика
Фізіологія
Філософія
Фінанси
Хімія
Юриспунденкция






Категорії діалектики

Трансформація – заперечення, що спостерігається в процесах якісного перетворення системи при збереженні її основи, що має місце в переходах від однієї стадії розвитку цієї системи до іншої.

Зняття – заперечення, що характеризується утриманням, збереженням і перетворенням яких-небудь елементів старої якості в нової.

Деструкція – заперечення, що характеризується повною відсутністю або проявом в украй незначному ступені «утримання позитивного» зі старої якості.

Різні види заперечення характеризують і різні види розвитку: прогресивний (зміна речі у бік ускладнення її організації) і регресивний (зміна речі у бік спрощення її організації). Прогресу відповідають заперечення у вигляді зняття і трансформації, регресу властива деструкція.

Суть закону заперечення заперечення полягає не просто у визнанні факту наявності заперечень в процесі розвитку. Відповідно до його значення розвиток це не пряма лінія і не рух по замкнутому колу, а спіраль з нескінченною кількістю витків. У ньому чудернацьким чином поєднується поступальний рух з рухом по колу. У процесі розвитку відбувається як би повернення до раніше пройдених сходинок, коли у новій формі нібито повторюються деякі риси форм, які вже віджили та змінилися. Але це вже не просте повернення до первинної форми, а якісно новий рівень розвитку. Методологічна значущість закону заперечення заперечення полягає в тому, що він дає надійний критерій визначення напряму розвитку систем і об'єктів як природного, так і соціального світу, дозволяючи правильно оцінити масштаби, можливості і темпи цього розвитку.

Разом з тим багатьма філософами-діалектиками наголошується і специфічна «обмеженість» дії закону заперечення заперечення, що виявляється і в не явності його прояву в багатьох сферах реальності, і у часовій тривалості прояву повних витків спіралі, і в його «спрямованості» на характеристику тільки розвитку (а не будь-якого руху), причому виключно прогресивного.

Система категорій діалектики будується на основі принципу «єдності протилежностей». Вона відрізняється своєрідною «гнучкістю», що полягає, по-перше, у взаємоперехідах категорій, по-друге, в збагаченні їх змісту за рахунок: а) розвитку буття, що відображається в них, і б) розширення сфер їх застосування. Шляхи «збагачення» системи категорій: 1) розповсюдження їх на нові сфери буття; 2) включення в розряд філософських категорій загальнонаукових понять, критерієм чого є розкриття предмету філософії в цих поняттях і, перш за все, рішення основного питання філософії – про співвідношення матерії и духу.

Загальний ідеалістичний принцип оцінки категорій діалектики полягає в розумінні їх як самостійних сутностей, що не залежать від матеріального буття. Загальний метафізичний принцип їх оцінки полягає в розумінні їх як не пов'язаних між собою і таких, що не переходять одна в одну.

 

1)Категорії, що відображають єдність і різноманіття елементів світу: одиничне та особливе, загальне та всеосяжне: одиничне (неповторні властивості) та особливе (відмінності речей), загальне (повторюваність властивостей) та всеосяжне (граничне узагальнення).

Одиничне – категорія, що відображає унікальні, неповторні властивості даного предмету.

Особливе – категорія, що відображає відмінності окремих речей в межах деякої цілісної системи.

Загальне – категорія, що відображає приналежність окремих речей, до деякої цілісної системи як її елементів, повторюваність властивостей окремих речей, що належать до деякої системи.

Всеосяжне – граничний ступінь узагальнення; те, що не може виступати як особливе.

Методологічне значення цих категорій: служити підставою систематизації, класифікації явищ дійсності.

 

2)Категорії, що відображають універсальні зв’язки елементів світу: причина (викликає зміну) та слідство (наслідок змін), необхідність (стійкість зв’язків) та випадковість (нестійкість зв’язків), зміст (сукупність зв’язків та властивостей) та форма (стійкість зв’язків та структури).

Причина – категорія, що відображає взаємодію окремих речей і обумовленість їх змін; якість, що викликає зміну іншої.

Слідство – категорія, що відображає взаємодію окремих речей і обумовленість їх змін; якості, що викликають зміни інших .

Причина – це не річ, а співвідношення речей, процесів, явищ, їх взаємодія, яка: а) передує наслідкам за часом; б) викликає наслідки з необхідністю. Причини бувають: основними і неосновними (або, іншими словами, причина і мотив), внутрішніми і зовнішніми.

Методологічне значення цих категорій: виражати принципи каузальності, детермінізму (причинно-наслідкової залежності речей в світі), виражати ступінь закономірності того або іншого явища дійсності; «логіки» розвитку світу.

Необхідність – категорія, що відображає стійку форму причинно-наслідкових зв’язків, обумовлену системою внутрішніх відносин елементів даного предмету.

Випадковість – категорія, що відображає нестійку форму причинно-наслідкових зв'язків, обумовлену системою зовнішніх відносин даного предмету.

Зміст – категорія, що відображає сукупність зовнішніх і внутрішніх зв’язків та властивостей даного предмету і обумовлених ними властивостями змін, що відбуваються в ній.

Форма – категорія, що відображає стійкість зовнішніх і внутрішніх зв'язків і властивостей даного предмету, його зовнішньої відмежованості і особливостей його структури.

Їх зв’язок такий: «всякий зміст оформлений, всяка форма змістовна». Категорії змісту і форми співвідносяться з категоріями кількості і якості: зміст (як і кількість) – активний, рухомий початок, форма (як і якість) – пасивна, стійка. Кінець кінцем, зміст – визначальна сторона предмету, а форма – визначувана.

Методологічне значення цих категорій: виражати будову світу у всіх його конкретних проявах.

 

3) Категорії, що відображають будову світу і його елементів:ціле (властивості інших речей) та частина (властивості окремої речи), система (єдність елементів), структура (сукупність стійких зв’язків) та елементи (частина цілого), сутність (стійки зв’язки) та явище (форма буття сутності у властивості), можливість (тенденції розвитку) та дійсність (реалізована можливість).

 

Ціле – категорія, що відображає річ, властивості змісту якої, включаючи інші речі, не зводяться до суми властивостей останніх.

Частина – категорія, що відображає річ, що входить до складу іншої речі і розкриває момент сутності і змісту її як цілого.

У взаємодії цілого і його частин провідною стороною є ціле, проте в той же час ціле існує завдяки своїм частинам, їх взаємодії між собою.

Система – категорія, що відображає сукупність елементів, що знаходяться у відносинах і зв'язках один з одним, яка утворює певну цілісність, єдність.

Структура – категорія, що відображає сукупність стійких зв'язків речі, що забезпечують її цілісність і тотожність самої собі, тобто збереження основних властивостей при різних зовнішніх і внутрішніх змінах.

Елемент – категорія, що відображає частини складного цілого, структурні одиниці системи.

Кожний елемент є системою, а система – сама є елемент системи більш високого порядку. Виявляється наступна єдність категорій: зміст – ціле і частина, система і елемент; форма – структура.

Сутність – категорія, що відображає сукупність глибинних, стійких, загальних зв’язків даної речі; необхідне у змісті та форми речі.

Явище – категорія, що відображає форму буття сутності в її одиничних властивостях; випадкове у змісті та формі даної речі.

Зв'язок цих категорій: «сутність з’являється, явище істотне». В складних системах спостерігається багатопорядковий характер сутності. Тому пізнання виступає як рух від явища до сутності, від сутності першого порядку до сутності іншого порядку і т.д.

Можливість –- категорія, що відображає тенденції розвитку даної речі в часі від теперішнього часу до майбутнього.

Дійсність – категорія, що відображає тенденції розвитку даної речі в часі від минулого до теперішнього часу; реалізована можливість.

Можливості бувають реальними (для їх здійснення є конкретно-історичні умови) та формальними (абстрактні) (для їх реалізації в дійсність немає конкретно-історичних умов). Зміна умов може перетворити формальну можливість на реальну.

Методологічне значення цих категорій: виражати часові тенденції розвитку речей з минулого через теперішній час в майбутнє в процесі їх взаємодії з іншими речами, спрямованість процесу пізнання об'єктів від зовнішнього до внутрішнього, від випадкового до закономірного.


Читайте також:

  1. Gigabit Ethernet на витій парі категорії 5
  2. Альтернативи діалектики
  3. Альтернативи діалектики. Метафізика, софістика, еклектика, догматизм, релятивізм.
  4. Альтернативи діалектики. Метафізика, софістика, еклектика, догматизм, релятивізм.
  5. Амністія являє собою повне або часткове звільнення від кримінальної відповідальності і покарання певної категорії осіб, винних у вчиненні злочину.
  6. Безпека» і «небезпека» як ключові категорії в безпеці життєдіяльності
  7. Випишіть особисто невільні категорії населення, що існували в Київській Русі згідно з «Руською правдою».
  8. Вихідні фінансової категорії
  9. Відносні прикметники. Категорії відносних прикметників
  10. Відповідно до категорії будинків визначаються вимоги до конструктивних та планувальних рішень будинків, приміщень та споруд, їх вогнестійкості.
  11. Власні і загальні іменники як лексико-граматичні розряди за специфікою виявлення категорії числа
  12. Внутрішньовидові категорії




Переглядів: 842

<== попередня сторінка | наступна сторінка ==>
Категорія – основне поняття, що відображає найбільш загальні і істотні сторони та властивості явищ дійсності. | Види світогляду: міфологічний, релігійний та філософський (натуралістична, об’єктивно-ідеалістична, субєктивно-ідеалістичні і матеріалістичні моделі).

Не знайшли потрібну інформацію? Скористайтесь пошуком google:

 

© studopedia.com.ua При використанні або копіюванні матеріалів пряме посилання на сайт обов'язкове.


Генерація сторінки за: 0.005 сек.