Студопедия
Новини освіти і науки:
МАРК РЕГНЕРУС ДОСЛІДЖЕННЯ: Наскільки відрізняються діти, які виросли в одностатевих союзах


РЕЗОЛЮЦІЯ: Громадського обговорення навчальної програми статевого виховання


ЧОМУ ФОНД ОЛЕНИ ПІНЧУК І МОЗ УКРАЇНИ ПРОПАГУЮТЬ "СЕКСУАЛЬНІ УРОКИ"


ЕКЗИСТЕНЦІЙНО-ПСИХОЛОГІЧНІ ОСНОВИ ПОРУШЕННЯ СТАТЕВОЇ ІДЕНТИЧНОСТІ ПІДЛІТКІВ


Батьківський, громадянський рух в Україні закликає МОН зупинити тотальну сексуалізацію дітей і підлітків


Відкрите звернення Міністру освіти й науки України - Гриневич Лілії Михайлівні


Представництво українського жіноцтва в ООН: низький рівень культури спілкування в соціальних мережах


Гендерна антидискримінаційна експертиза може зробити нас моральними рабами


ЛІВИЙ МАРКСИЗМ У НОВИХ ПІДРУЧНИКАХ ДЛЯ ШКОЛЯРІВ


ВІДКРИТА ЗАЯВА на підтримку позиції Ганни Турчинової та права кожної людини на свободу думки, світогляду та вираження поглядів



Контакти
 


Тлумачний словник
Авто
Автоматизація
Архітектура
Астрономія
Аудит
Біологія
Будівництво
Бухгалтерія
Винахідництво
Виробництво
Військова справа
Генетика
Географія
Геологія
Господарство
Держава
Дім
Екологія
Економетрика
Економіка
Електроніка
Журналістика та ЗМІ
Зв'язок
Іноземні мови
Інформатика
Історія
Комп'ютери
Креслення
Кулінарія
Культура
Лексикологія
Література
Логіка
Маркетинг
Математика
Машинобудування
Медицина
Менеджмент
Метали і Зварювання
Механіка
Мистецтво
Музика
Населення
Освіта
Охорона безпеки життя
Охорона Праці
Педагогіка
Політика
Право
Програмування
Промисловість
Психологія
Радіо
Регилия
Соціологія
Спорт
Стандартизація
Технології
Торгівля
Туризм
Фізика
Фізіологія
Філософія
Фінанси
Хімія
Юриспунденкция






Закономірності (детермінізм) історії

Історична необхідність і свідома діяльність людей

Сутність суспільного прогресу і його критерії

Революційний і еволюційний способи розвитку суспільства.

Історична необхідність і свідома діяльність людей.

Проблема історії в її динаміці

Наявність у суспільстві об’єктивних передумов є непорушною істиною не тільки для представників філософії марксизму, але і для багатьох філософів-ідеалістів (перш за все об’єктивних ідеалістів). Найзначніший внесок у розробку цієї теми внесла німецька філософська школа: Лейбниц, Кант, Шеллінг, Гегель. З погляду цих мислителів, об’єктивне, необхідне, закономірне («законодоцільне») у суспільстві визначається «об’єктивним духом». Історією править розум, стверджує Гегель. Ця позиція виражена у його словах: «Вища самостійність людини полягає взагалі у тому, щоб знати себе як те, що цілком може бути визначено абсолютною ідеєю» // Мир философии, ч. II, С.95.

Історичний процес як становлення духу Г. Гегеля. Гегель (Hegel) Георг Вільгельм Фрідріх (1770-1831), німецький філософ, що створив на об’єктивно-ідеалістичній основі систематичну теорію діалектики. Її центральне поняття – розвиток – є характеристика діяльності абсолюту (світового духу), його надтимчасового руху в області чистої думки у висхідному ряді все більш конкретних категорій (буття, ніщо, становлення; якість, кількість, міра; сутність, явище, дійсність, поняття, об’єкт, ідея, що завершується абсолютною ідеєю), його переходу у відчужений стан інобуттяу природу, його повернення до себе у людині у формах психічної діяльності індивіда (суб’єктивний дух), надіндивідуального «об’єктивного духу» (право, мораль і «моральність» – сім’я, цивільне суспільство, держава) і «абсолютного духу» (мистецтво, релігія, філософія як форми самосвідомості духу). Суперечність – внутрішнє джерело розвитку, описуваного у вигляді тріади. Історія – «прогрес духу в усвідомленні свободи», послідовно реалізовуваний через «дух» окремих народів. Здійснення демократичних вимог мислилося Гегелем у вигляді компромісу зі становим ладом, у межах конституційної монархії.

Свідомість людства по Гегелю пройшла ряд етапів, відповідно таким конкретним організаціям як родоплемінна, рабовласницька, теократична і, нарешті, демократично егалітарна. Для нього людина – предмет конкретного історичного і соціального середовища. В абсолютний момент історія досягає кульмінації, коли перемагає остаточна розумна форма суспільства і держави. Для Гегеля вся людська історія вкорінена у попередньому стані свідомості. Ця сфера творить матеріальний світ по своєму зразку і подібності. Свідомість – причина, тому причиною подій є ідеологія.

Теорія формацій Карла Маркса і Фрідріха Енгельса.Продовжуючи, з одного боку, традицію німецької класичної філософії у даному питанні, Маркс, на відміну від її представників, побачив у історії не «інобуття духу», а природний матеріальний процес, тобто процес такий же закономірний, необхідний і об'єктивний, як природні процеси, але що здійснюється на новому якісному рівні організації матерії. На його думку, закони суспільства є виключно продуктом внутрішньої самоорганізації суспільства, вони характеризують його системну цілісність, умови існування і розвитку. Вони формуються як стійкі, необхідні, істотні зв’язки між людьми і елементами суспільної системи. Відмінність законів природи і суспільства полягає в тому, що: 1) закони суспільства не вічні, оскільки з'являються і зникають разом з суспільством; 2) закони суспільства мають складніший характер ніж природні, оскільки властиві більш високому рівню організації матерії; 3) закони суспільства здійснюються у свідомій діяльності людей, а не породжені природною стихією.

Маркс перевернув відносини між реальним і ідеальним на користь матеріального способу виробництва – надбудови, в результаті виникло матеріалістичне пояснення історії. З погляду К. Маркса, розвиток суспільства підкоряється певним законам, тому воно не може перескочити через певні фази своєї еволюції. Проте як сказав К. Маркс: «…воно може скоротити і полегшити муки пологів». Історична необхідність не звільняє людей від діяльності, не применшує ролі людини, а навпаки, вимагає активних свідомих дій для її реалізації. Таким чином, реальна канва історії постає як переплетіння і взаємодія двох чинників – суб'єктивного і об'єктивного.

 


Читайте також:

  1. II. Основні закономірності ходу і розгалуження судин великого і малого кіл кровообігу
  2. IV. Закономірності структурно-функціональної організації спинного мозку
  3. VI . Екзаменаційні питання з історії української культури
  4. Актуальність курсу історіософії історії України
  5. Актуальність курсу «Історіософія історії України».
  6. АЛЬТЕРНАТИВНІСТЬ В ІСТОРІЇ
  7. Антропологічна періодизація первісної історії
  8. Будова і закономірності розвитку крайових прогинів
  9. В історії Стародавньої Греції важливу роль відіграли два поліси: Афіни і Спарта.
  10. В рамках святкування Всесвітнього Дня Туалету (19 листопада 2013р.) Музей Історії Туалету оголошує конкурс робіт молодих художників та скульпторів
  11. Важливою методико-методологічною проблемою є періодизація історії економічної думки, визначення пріоритетів, що підлягають аналізу.
  12. Використання Історії поля




Переглядів: 540

<== попередня сторінка | наступна сторінка ==>
Критика футорогічних проектів | Проблема свободи та її співвідношення з історичною необхідністю

Не знайшли потрібну інформацію? Скористайтесь пошуком google:

 

© studopedia.com.ua При використанні або копіюванні матеріалів пряме посилання на сайт обов'язкове.


Генерація сторінки за: 0.005 сек.