Студопедия
Новини освіти і науки:
МАРК РЕГНЕРУС ДОСЛІДЖЕННЯ: Наскільки відрізняються діти, які виросли в одностатевих союзах


РЕЗОЛЮЦІЯ: Громадського обговорення навчальної програми статевого виховання


ЧОМУ ФОНД ОЛЕНИ ПІНЧУК І МОЗ УКРАЇНИ ПРОПАГУЮТЬ "СЕКСУАЛЬНІ УРОКИ"


ЕКЗИСТЕНЦІЙНО-ПСИХОЛОГІЧНІ ОСНОВИ ПОРУШЕННЯ СТАТЕВОЇ ІДЕНТИЧНОСТІ ПІДЛІТКІВ


Батьківський, громадянський рух в Україні закликає МОН зупинити тотальну сексуалізацію дітей і підлітків


Відкрите звернення Міністру освіти й науки України - Гриневич Лілії Михайлівні


Представництво українського жіноцтва в ООН: низький рівень культури спілкування в соціальних мережах


Гендерна антидискримінаційна експертиза може зробити нас моральними рабами


ЛІВИЙ МАРКСИЗМ У НОВИХ ПІДРУЧНИКАХ ДЛЯ ШКОЛЯРІВ


ВІДКРИТА ЗАЯВА на підтримку позиції Ганни Турчинової та права кожної людини на свободу думки, світогляду та вираження поглядів



Понятійний аналіз і типологія ділових ігор.

Для осмисленого застосування ділових ігор необхідно з'ясувати їх сутність, зрозуміти відмінність дитячої гри та гри ділової. Якщо в першій дотримання правила займає головне місце, то у другій правила є лише вихідним моментом, на основі якого будується вільна ігрова поведінка. Гра присутня там, де необхідно вийти за межі схем.

Слід звернути увагу на характер взаємодії їх атрибутів:

Необхідність Можливість

Безумовність Умовність

Утилітарність Чи не утилітарність

Обмеженість Необмеженість

Дійсність Уявність

Коли справа стає умовною, вона відбувається за логікою можливого. Таким чином, гра стає засобом моделювання (на рівні поняття і на рівні дії) нових умов професійної дійсності (включаючи екстремальні), методом пошуку нових способів виконання діяльності. Гра імітує різні аспекти людської активності та соціальної взаємодії.

Оскільки гра самодостатня, з'єднання понять "гра" і "імітація" також укладає протиріччя. При такій імітації знаковим матеріалом крім іншого є люди. Дана модель не може бути строгою, але вона припускає велику свободу і, отже, відкриває нові можливості. Важко узгодити також поняття "гра" і "управління". Однак вони взаємопов'язані, чим краще здійснюється управління, тим більш виражений ігровий компонент.

Складність поняття "ділова гра" призвела до неузгодженості в численних спробах його визначення. В даний час ділову гру можна розглядати і як область діяльності і науково-технічного знання, і як імітаційний експеримент, і як метод навчання, дослідження, вирішення практичних завдань. Однак все це різноманіття недостатньо представлено в існуючих визначеннях ділової гри.

Пропонується проаналізувати кілька дефініцій:

* Ділова гра - це аналіз ситуації, в яку включені зворотний зв'язок і фактор часу.

* Ділова гра - пристрій для відтворення процесів узгодження господарських інтересів.

* Ділова гра - це групова вправа з вироблення послідовності рішень в штучно створених умовах, що імітують реальну виробничу обстановку.

* Управлінська імітаційна гра - це імітаційна модель функціонування організації.

* Імітаційна гра - гра, що є імітаційної моделлю, яка призначена для вивчення процесів функціонування організаційно-економічних систем.

* Ділова гра - це своєрідна система відтворення управлінських процесів, що мають місце в минулому або можливих у майбутньому, в результаті якої встановлюється зв'язок і закономірності існуючих методів вироблення вирішенні на результати виробництва в даний час і в перспективі.

* Ділова гра - це творіння ігрового образу в ході іманентного подолання добровільно прийнятих правил.

Для виявлення сутності поняття необхідно розглянути теоретичні основи ділових ігор, їх призначення, основні характеристики, структуру. Необхідно розуміти значення ділової гри в гуманізації професійної діяльності, усвідомлювати даний метод як реалізацію діалогічного принципу в професійному навчанні.

Враховуючи відсутність задовільного визначення, на даному етапі аналізу, перерахуємо лише основні атрибути ділових ігор:

1. Гра імітує той чи інший аспект цілеспрямованої людської діяльності.

2. Учасники гри отримують ролі, які визначають відмінність їх інтересів і спонукальних стимулів у грі.

3. Ігрові дії регламентуються системою правил.

4. У діловій грі перетворюються просторово-часові характеристики модельованої діяльності.

5. Гра носить умовний характер.

6. Контур регулювання гри складається з наступних блоків: концептуального, сценарного, постановочного, сценічного, блоку критики і рефлексії, суддівського, блоку забезпечення інформацією.

Більш повне і конкретне уявлення можна отримати на основі знайомства з типологією ділових ігор та розгляду окремих ігор, що ілюструють цю типологію. Одномірні класифікаціїпроводилися за наступними критеріями:

а) за модельованим об'єктом - загальні управлінські та функціональні (імітація виробничої, фінансової діяльності);

б) за наявністю взаємодії - інтерактивні та неінтерактивні;

в) за конструктивним особливостям - прості і складні;

г) за однозначністю виграшу - жорсткі і нежорсткі;

д) за наявністю випадкових подій - детерміновані і стохастичні.

Існує тривимірна класифікація, в якій враховано основні параметри ділових ігор.

Перша вісь являє собою континуум від реальної виробничої діяльності до навчального заняття (відсутній розподіл ролей, команди незалежні).

Друга вісь відображає ступінь наявності взаємодії. Крайні її прояви - ямкова гра і нарада в кулуарх.

Третя вісь відображає характер відгуку, (зворотного зв'язку). На ній можуть бути варіанти від бальної оцінки до оцінки системою показників, властивих модельованій системі.

 

Ділова гра звернена на моделювання соціально-виробничої сторони життя і діяльності учасників. Головна мета ділової гри - перебудова і розвиток діяльності шляхом аналізу, корекції та узгодження способів діяльності, а так само, в певних типах ДІ, розвиток миследіяльнісної, психотехнічних, группотехніческіх та ін здібностей учасників гри. В ділових іграх мають навчальну (а не тільки виробничу) спрямованість, як правило, проблематизує насамперед самі учасники гри, а не тільки щось зовнішнє по відношенню до них, скажімо, предмет їх роздуми і діяльності.

Види ділових ігор: "мозковий штурм", інноваційні, імітаційнІ, організаційно-діяльнісні, організаційно-комунікативні, організаційно-розумові та інші [Анісімов О.С., 1989; Дудченко В.С., 1993; Баранов П.В. , Сазонов Б.В., 1989].

Інноваційна гра - ділова гра, базовим процесом якої виступає відрив від колишнього розуміння виробничої ситуації і породження нового знання, дії, методу, технології і т.п. Головна специфіка інноваційної гри - творчий пошук нових шляхів, креативність. У ході такої гри мінімізується ланка критичної оцінки творчих продуктів, оскільки провідна спрямованість гри полягає в породженні як можна більшого числа нетривіальних, несподіваних проектних рішень, спрямованих на зняття існуючих (або прогнозованих) проблем. Як правило, критична оцінка творчих продуктів інноваційної гри здійснюється після її закінчення спеціально створюваноЮ аналітичною групою з числа найбільш компетентних і досвідчених фахівців. Однією з найбільш популярних форм інноваційної гри є "мозковий штурм", який акцентується на створення банку нових нестандартних проектних ідей, без конкретизації цих ідей в рамках "мозкового штурму" [Дудченко В.С., 1993].

Імітаційна гра - вид ділової гри навчального характеру, в основі якої закладено процес повторення, відтворення ("імітації") раніше зафіксованих дій, з метою їх освоєння [Анісімов О.С. Розвиваючі ігри і ігротехніка, 1989]

Організаційно-діяльнісна гра - вид ділової гри, що конструює модель взаємодії діяльнісних персонажів (в рамках організації, підприємства тощо) в постановці проблем з орієнтацією на здійснення розвитку діяльності, колективу організації і т.п. Основний акцент організаційно-діяльнісної гри полягає в організації критеріально-забезпеченої рефлексії виробничої ситуації між-персонажних взаємодії, що моделюється на сцені. Кожен рольовий персонаж діяльності представлений групою учасників, які самовизначаються до своєї позиції в рольовій структурі гри і діють в ході гри від імені цієї позиції. У рольову структуру включаються реально існуючі і найбільш важливі, з точки зору теми гри, діяльнісні позиції (наприклад, "група управлінців", "група економістів", "група маркетологів" і т.п.) [Анісімов О.С. Методологічний словник для управлінців. М., 2002]

Організаційно-комунікативна гра - один з різновидів ділової гри, що моделює виробничі комунікативні взаємодії, з метою підвищення рівня організованості комунікативних процесів та розвитку комунікативних якостей учасників. Орг-комунікативна гра, як правило, включає в себе наступні рольові групи учасників: група "ЗА" (теза); група "ПРОТИ" (антитеза); група "Арбітр" і група "Організатор комунікації" [Анісімов О.С. Розвиваючі ігри і ігротехніка, 1989].

Організаційно-розумова гра - вид ділової гри, демонстративно конструюючої логіко-розумові процеси, характерні для модельованої діяльності, в цілях їх критичного переосмислення та вдосконалення. Принциповою відмінністю орг-розумової гри від орг-діяльнісної є те, що в рольову структуру гри вводяться такі розумові позиції, які явно не представлені в моделюється діяльності (наприклад, група "суб'єкта думки" (емпіричний аспект); група "предиката думки" (теоретичний аспект) і т.п.); група "концептології"; група "проблематізатор" і т.п. За рахунок демонстративної взаємодії на сцені рольових груп з'являється можливість домогтися екстеріорізаціі (зовнішньої представленості) внутрішніх і прихованих розумових процесів з метою їх корекції [Анісімов О.С. Розвиваючі ігри і ігротехніка, 1989].

Оскільки ділова гра може вирішувати тільки виробничу (прагматичну) задачу, тільки навчальну або і ту, і іншу, пропонується розрізняти типи ділової гри за навчально-прагматичним критерієм: а) виробнича; б) навчальна і в) навчально-виробнича.

До виробничих ігор належить "мозковий штурм" та інноваційна гра. Ці типи ділових ігор за рахунок особливої організації ігропроцесса допомагають вирішувати реальні проблеми, що склалися в діяльності підприємства. Продуктом тут виступає "проект" зняття проблеми в практичній діяльності. Цей тип ділової гри не має відношення (або дуже непряме) до підвищення кваліфікації кадрів.

До навчальних ігор відноситься тип ділової гри, спрямований на розвиток в першу чергу виробничо-значущих якостей учасників ігропроцесса. Тут продуктом є нові вміння та навички учасників, які необхідні їм для успішної трудової діяльності. Навчальні завдання більш ефективно вирішуються в імітаційних (відтворення модельної виробничої ситуації), організаційно-діяльнісних (моделювання діяльності кооперативної системи), організаційно-комунікативних (моделювання комунікативних взаємодій) і організаційно-розумових (моделювання спільного ухвалення рішень).

До більш складного варіанту ділової гри відноситься навчально-виробничий тип (або: навчально-прагматичний тип), який переслідує дві мети одночасно: прийняття рішення по зняттю актуальної (для фірми) проблеми і навчальний ефект (для учасників).

Найвищої якості навчальне консультування досягає, застосовуючи в якості базового інструменту організаційно-діяльні ігри (ОДІ). Розробники ОДІ заявляють, що в даний час відбувається становлення і поширення нового, відмінного від наукового типу мислення - методологічного. У відповідності з ним в "... процесі мислення людина постійно змінює свої позиції і точки зору, вона розглядає ситуацію і об'єкти то з одного, то з іншого боку і в кожній позиції створює або виробляє певне уявлення, а потім прагне синкретично (з'єднання різнорідних елементів) об'єднати їх один з одним ". Але оскільки "такого роду ... комплекси дуже далекі від реальності та її процесів ... встає спеціальна задача зробити розробки цих ... комплексів і задати правила логічно суворого і об'єктивно-змістовного синтезу всіх виникаючих у цьому процесі смислів і уявлень" [Попов С.В. , Щедровицький П.Г. Конкурс керівників. - М., 1989. С. 8]

Організаційно-діяльні ігри завойовують в даний час все більше прихильників.

 


Читайте також:

  1. ABC-XYZ аналіз
  2. II. Багатофакторний дискримінантний аналіз.
  3. SWOT-аналіз у туризмі
  4. SWOT-аналіз.
  5. Tема 4. Фації та формації в історико-геологічному аналізі
  6. V. Нюховий аналізатор
  7. АВС (XYZ)-аналіз
  8. Автомати­зовані інформаційні систе­ми для техніч­ного аналізу товар­них, фондових та валют­них ринків.
  9. Алгоритм однофакторного дисперсійного аналізу за Фішером. Приклад
  10. Альтернативна вартість та її використання у проектному аналізі
  11. Аналіз активів банку
  12. Аналіз альтернативних рішень




Переглядів: 2046

<== попередня сторінка | наступна сторінка ==>
Історія розвитку ділових ігор. | Поняття валютного регулювання і валютного контролю.

Не знайшли потрібну інформацію? Скористайтесь пошуком google:

  

© studopedia.com.ua При використанні або копіюванні матеріалів пряме посилання на сайт обов'язкове.


Генерація сторінки за: 0.02 сек.