Студопедия
Новини освіти і науки:
МАРК РЕГНЕРУС ДОСЛІДЖЕННЯ: Наскільки відрізняються діти, які виросли в одностатевих союзах


РЕЗОЛЮЦІЯ: Громадського обговорення навчальної програми статевого виховання


ЧОМУ ФОНД ОЛЕНИ ПІНЧУК І МОЗ УКРАЇНИ ПРОПАГУЮТЬ "СЕКСУАЛЬНІ УРОКИ"


ЕКЗИСТЕНЦІЙНО-ПСИХОЛОГІЧНІ ОСНОВИ ПОРУШЕННЯ СТАТЕВОЇ ІДЕНТИЧНОСТІ ПІДЛІТКІВ


Батьківський, громадянський рух в Україні закликає МОН зупинити тотальну сексуалізацію дітей і підлітків


Відкрите звернення Міністру освіти й науки України - Гриневич Лілії Михайлівні


Представництво українського жіноцтва в ООН: низький рівень культури спілкування в соціальних мережах


Гендерна антидискримінаційна експертиза може зробити нас моральними рабами


ЛІВИЙ МАРКСИЗМ У НОВИХ ПІДРУЧНИКАХ ДЛЯ ШКОЛЯРІВ


ВІДКРИТА ЗАЯВА на підтримку позиції Ганни Турчинової та права кожної людини на свободу думки, світогляду та вираження поглядів



Контакти
 


Тлумачний словник
Авто
Автоматизація
Архітектура
Астрономія
Аудит
Біологія
Будівництво
Бухгалтерія
Винахідництво
Виробництво
Військова справа
Генетика
Географія
Геологія
Господарство
Держава
Дім
Екологія
Економетрика
Економіка
Електроніка
Журналістика та ЗМІ
Зв'язок
Іноземні мови
Інформатика
Історія
Комп'ютери
Креслення
Кулінарія
Культура
Лексикологія
Література
Логіка
Маркетинг
Математика
Машинобудування
Медицина
Менеджмент
Метали і Зварювання
Механіка
Мистецтво
Музика
Населення
Освіта
Охорона безпеки життя
Охорона Праці
Педагогіка
Політика
Право
Програмування
Промисловість
Психологія
Радіо
Регилия
Соціологія
Спорт
Стандартизація
Технології
Торгівля
Туризм
Фізика
Фізіологія
Філософія
Фінанси
Хімія
Юриспунденкция






Організація роздрібної торгівлі

 

В основу класифікації підприємств оптової торгівлі покладено низку ознак, що характеризують різні аспекти діяльності торгового підприємства. Основні класифікаційні ознаки підприємств роздрібної торгівлі, їх типи та функції наведено на рис. 8.5.

 

Класифікаційна ознака Тип магазину Характеристика
Обсяг послуг Самообслуговування Універсами, супер- та мегамаркети
Обмежене обслуговування Невеликі магазини, що пропону­ють товари повсякденного попиту
Повне обслуговування Фешенебельні спеціалізовані мага-зини елітних товарів
Асортимент пропонованих товарів Спеціалізовані Пропонують обмежену групу товарів з глибоким асортиментом: магазини одягу, спортивних товарів
Вузькоспеціалізовані Магазини з обмеженим асортимент-том однотипної продукції: жіночого одягу, побутових приладів
Універсальні, торговельні центри (комплекси) Магазини з широким асортиментом різноманітних
Товарна спеціалізація Продовольчих товарів Обслуговують мешканців мікро-району, в якому розташований магазин
Класифікаційна ознака Тип магазину Характеристика
  Непродовольчих товарів Як правило, невеликі магазини, пропонують широкий асортимент непродовольчих товарів
Змішані Комбіновані магазини, які пропо-нують дуже широкий асортимент товарів
Рівень цін Елітні товари за ви­сокими цінами Пропонують товари високої якості з повним комплексом послуг
Магазини середніх цін Стандартні товари за нижчими цінами завдяки меншим націнкам та більшому товарообороту
Дисконтні магазини Реалізують товари, що вийшли з моди, некондиційні або ті, що були у використанні
Форма торгівлі Магазини звичай­ного типу Обслуговують покупців з прилавку
Магазини самообс­луговування Надають вільний доступ покупців до товару
Магазини торгівлі за зразками Споживачі замовляють товар за наданими зразками
Торгівля за поперед­німи замовленнями Покупець замовляє товар за ката-логом
Дрібнооптові магазини Відпускають товари юридичним особам за безготівковий розрахунок
Фірмові магазини Створюються товаровиробниками з ме­тою просування на ринок нових товарів, вивчення попиту, прове-дення маркетингових досліджень

 

Рис. 8.5. Класифікаційні ознаки, типи та характеристика

підприємств роздрібної торгівлі

 

Організаційно-правові форми підприємств роздрібної торгівлі досить різноманітні. До них належать:

· господарські організації — юридичні особи, створені відповідно до Цивільного кодексу України, державні, комунальні та інші підприємства роздрібної торгівлі;

· громадяни, які здійснюють господарсько-торговельну діяльність та зареєстровані відповідно до закону як підприємці;

· філії, представництва, інші відокремлені підрозділи господарських організацій (структурні одиниці), утворені ними для здійснення торговельної діяльності без статусу юридичної особи.

Господарські організації охоплюють різні види підприємств і господарських товариств.

Торговельне підприємство — це самостійний суб’єкт господарювання, який систематично здійснює торговельну діяльність для задоволення суспільних та особистих потреб громадян та інших кінцевих споживачів і є юридичною особою. Торговельне підприємство має відокремлене майно, самостійний баланс, рахунки в установах банків, печатку зі своїм найменуванням та ідентифікаційним кодом.

Господарськими товариствами визнаються торговельні підприємства та інші суб’єкти господарювання, створені юридичними осо­бами та/або громадянами, шляхом об’єднання їхнього майна та участі в торговельній діяльності товариства з метою одержання прибутку.

До видів господарських товариств роздрібної торгівлі належать:

· акціонерні товариства;

· товариства з обмеженою відповідальністю;

· товариства з додатковою відповідальністю;

· повні товариства, командитні товариства.

Найпоширенішою організаційною формою господарювання в роздрібній торгівлі є підприємство.

Підприємство самостійно визначає свою організаційну структуру, встановлює чисельність працівників і штатний розклад. Існує кілька типів побудови організаційної структури підприємств роздрібної торгівлі (рис. 8.6). Разом із тим, незалежно від типу організаційної структури, підприємство роздрібної торгівлі складається із торговельних структурних підрозділів (відділів, цехів, дільниць тощо), а також функціональних структурних підрозділів апарату управління (відділ бухгалтерського обліку та звітності, фінансовий, кадрів тощо).

Залежно від форм власності, передбачених законодавством України, діють такі види підприємств роздрібної торгівлі:

· приватне торговельне підприємство, що діє на засадах приватної власності громадян чи суб’єкта господарювання (юридичної особи);

· торговельне підприємство, що діє на засадах колективної власності (підприємство колективної власності);

· державне торговельне підприємство, що діє на засадах державної власності;

· торговельне підприємство, засноване на змішаній формі власності (на базі об’єднання майна різних форм власності).

 

 

 

Рис. 8.6. Типи організаційних структур
підприємств роздрібної торгівлі

 

 

Якщо в статутному фонді підприємства не менше десяти відсотків становить іноземна інвестиція, воно називається підприємством із іноземними інвестиціями. Торговельне підприємство, в статутному фонді якого іноземна інвестиція становить сто відсотків, вважається іноземним підприємством.

Залежно від способу утворення (заснування) та формування статутного фонду в Україні діють:

· унітарні;

· корпоративні.

Унітарне торговельне підприємство створюється одним заснов­ником, який виділяє необхідне для того майно, формує відповідно до закону статутний фонд, не поділений на частки (паї), зат­верджує статут, розподіляє доходи, безпосередньо або через керівника, який ним призначається, керує підприємством і формує його колектив на засадах трудового найму, вирішує питання реор­ганізації та ліквідації підприємства.

Корпоративне підприємство утворюється, як правило, двома або більше засновниками на підставі спільного рішення (договору), діє на засадах об’єднання майна та/або торговельної чи трудової діяльності засновників (учасників), їх спільного управління справами, на основі корпоративних прав, зокрема через створювані ними органи участі засновників (учасників) у розподілі доходів та ризиків підприємства. Корпоративними є корпоративні торговельні підприємства, підприємства, що створюються у формі господарських товариств, а також інші підприємства, зокрема й засновані на приватній власності двох чи більше осіб.

Підприємства, залежно від кількості працюючих та обсягу валового доходу від реалізації товарів, поділяють на:

· малі;

· середні;

· великих.

Згідно із Господарським Кодексом України, малими (незалежно від форми власності) визнаються підприємства, в яких середньооблікова чисельність працюючих за звітний (фінансовий) рік не перевищує п’ятиде­сяти (в роздрібній торгівлі — п’ятнадцяти) осіб, а обсяг валового доходу від реалізації товарів (послуг) за цей період не перевищує суми, еквівалентної п’ятистам тисячам євро за середньорічним курсом Національного банку України щодо гривні.

Великими підприємствами визнаються підприємства, в яких середньооблікова чисельність працюючих за звітний (фінансовий) рік перевищує тисячу осіб, а обсяг валового доходу від реалізації товарів (послуг) за рік перевищує суму, еквівалентну п’яти мільйонам євро за середньорічним курсом Національного банку України щодо гривні.

Решта підприємств визнаються середніми (ст. 63 п. 7).

Підприємства роздрібної торгівлі мають забезпечити:

· відповідність виробничого приміщення (місця) чи будівлі для здійснення торговельної діяльності необхідним екологічним і санітарно-гігієнічним умовам;

· відповідність технічного стану приміщення, будівлі та устаткування торговельно-технологічного обладнання, які будуть використані для торговельної діяльності — вимогам нормативних документів щодо зберігання, виробництва та продажу відповідних товарів та охорони праці;

· розвиток матеріально-технічної бази підприємст­ва, оснащення його сучасною технікою і обладнанням;

· застосування прогресивних форм торговельного обслуговування населення;

· наявність на видному місці в торговельному приміщенні асортиментного переліку товарів, чинних санітарних і ветеринар­них правил, правил продажу товарів та іншої необхідної нормативно-технічної документації й дотримання встановлених у них вимог;

· продаж товарів громадянам чистою вагою і повною мірою;

· наявність державного повірочного тавра та проведення в установленому порядку повірки засобів вимірювання, що використовуються в торговельній діяльності для розрахунків із покуп­цями;

· наявність правильно оформлених цінників товарів, що надійшли для продажу; на вимогу покупця надати йому повну інформацію про виготовлювача, основні споживчі якості товару і його ціну;

· належний рівень обслуговування.

На фасаді торговельного приміщення підприємства роздрібної торгівлі має бути вивіска із зазначенням його назви та власника або уповноваженого ним органу. Біля входу до цього приміщення на видному місці розміщують інформацію про режим роботи.

У разі здійснення виїзної (виносної) торгівлі, а також продажу товарів із використанням інших нестаціонарних засобів на робочому місці продавця встановлюють табличку із зазначенням наз­ви, місця розташування і номера телефону суб’єкта господарювання, що організував торгівлю, а також прізвища, імені та по батькові продавця. На робочому місці громадянина-підприємця встановлюється табличка із зазначенням його адреси, номера свідоцтва про державну реєстрацію суб’єкта господарювання та наз­ви органу, що здійснив реєстрацію.

Роздрібний торговець до початку роботи має поповнити товар­ні запаси у місці продажу, обновити викладку товарів (оформлення вітрин), перевірити наявність правильно оформлених і завірених цінників, а також відповідного інвентаря та пакувальних матеріалів, виконати інші роботи для забезпечення належного обслуговування покупців.

Усі товари у суб’єкта господарювання мають бути із відповідними документами, наявність яких передбачена чинним законодавством (товарно-транспортні накладні, рахунки-фактури, прибутково-видаткові накладні, сертифікат відповідності державної системи сертифікації або копія зазначеного сертифіката, завірена суб’єктом господарювання, що відпустив товар, який підлягає обов’язковій сертифікації, тощо).

Підприємство роздрібної торгівлі реалізує товари лише за наявності документів, які засвідчують їхню якість.

У пунктах дрібнороздрібної торговельної мережі на товари, одержані для продажу, в обов’язковому порядку мають бути:

· товарно-транспортні накладні, прибутково-видаткові нак­ладні, приймальні акти, заборні листи тощо із зазначенням назви, гатунку, кількості, ціни та загальної вартості товару;

· копії сертифіката відповідності або свідоцтв про визнання іноземного сертифіката в державній системі сертифікації, завірені печаткою суб’єкта господарювання, від якого одержані товари, що підлягають обов’язковій сертифікації;

· копії гігієнічних висновків, завірені печаткою суб’єкта господарювання, від якого одержані ці товари, стосовно товарів, що не підлягають обов’язковій сертифікації відповідно до зат­вердженого Міністерством охорони здоров’я України переліку;

· документи, що засвідчують відповідність якості товарів вимогам нормативних документів.

Перед початком торгівлі товари, що надійшли до продажу, розпаковують і розкладають на прилавках і полицях стаціонарних пунктів дрібнороздрібної мережі, а також у розвозках і розносках.

Перевіряється справність ваговимірювальних приладів, електронних контрольно-касових апаратів та інвентаря.

Зразки товарів ярликами цін (цінниками), що є у продажу, треба виставити у видному для покупців місці.

Товари мають відпускатися покупцям повною мірою і вагою за готівку.

 

Покупці мають право вільно оберати товар, перевіряти його якість, міру, вагу й ціну. Працівники дрібнороздрібної торговельної мережі зобов’язані надати покупцям повну можливість відібрати товар, ознайомитися з його особливістю, якістю та правилами користування.

Сучасна організація роздрібної торгівлі вимагає ретельної підготовки торговельного персоналу, постійного вдосконалення діяльності торговельних працівників на всіх етапах обслуговування покупців.

 


Читайте також:

  1. II. Організація і проведення спортивних походів
  2. II. Організація перевезень
  3. II. Організація перевезень
  4. А. Організація Острозького колегіуму – Академії
  5. Автомати для комбінованої торгівлі
  6. Адміністративно-територіальна організація
  7. Антидемпінгове регулювання у світовій торгівлі.
  8. Біржове страхування (хеджування) учасників біржової торгівлі від несприятливих для них коливань цін
  9. Бюджетний устрій в зарубіжних країнах. Організація бюджетного процесу
  10. Вентиляція. Види вентиляції. Організація повітрообміну в приміщеннях, повітряний баланс, кратність повітрообміну
  11. Взаємодія органів публічної влади з трудовими колективами, підприємствами, установами, організаціями
  12. Вибір оптимального розкладу (режиму) роботи в наукових організаціях.




Переглядів: 1454

<== попередня сторінка | наступна сторінка ==>
Торговельної діяльності | Маркетингові рішення роздрібної торгівлі

Не знайшли потрібну інформацію? Скористайтесь пошуком google:

 

© studopedia.com.ua При використанні або копіюванні матеріалів пряме посилання на сайт обов'язкове.


Генерація сторінки за: 0.008 сек.