Студопедия
Новини освіти і науки:
МАРК РЕГНЕРУС ДОСЛІДЖЕННЯ: Наскільки відрізняються діти, які виросли в одностатевих союзах


РЕЗОЛЮЦІЯ: Громадського обговорення навчальної програми статевого виховання


ЧОМУ ФОНД ОЛЕНИ ПІНЧУК І МОЗ УКРАЇНИ ПРОПАГУЮТЬ "СЕКСУАЛЬНІ УРОКИ"


ЕКЗИСТЕНЦІЙНО-ПСИХОЛОГІЧНІ ОСНОВИ ПОРУШЕННЯ СТАТЕВОЇ ІДЕНТИЧНОСТІ ПІДЛІТКІВ


Батьківський, громадянський рух в Україні закликає МОН зупинити тотальну сексуалізацію дітей і підлітків


Відкрите звернення Міністру освіти й науки України - Гриневич Лілії Михайлівні


Представництво українського жіноцтва в ООН: низький рівень культури спілкування в соціальних мережах


Гендерна антидискримінаційна експертиза може зробити нас моральними рабами


ЛІВИЙ МАРКСИЗМ У НОВИХ ПІДРУЧНИКАХ ДЛЯ ШКОЛЯРІВ


ВІДКРИТА ЗАЯВА на підтримку позиції Ганни Турчинової та права кожної людини на свободу думки, світогляду та вираження поглядів



Екологічні аспекти потенціалу географічної науки

Йдеться про необхідність створення науково-методологічної бази для розв’язання завдань прогнозування й управління діяльністю людини в біосфері. Серед регулятивів нового стилю мислення виділяється принцип, який вимагає “мислити глобально, діяти локально”.

Бурхливі зміни в соціально-економічній сфері, повернення до загальнолюдських цінностей не просто поставили перед сучасною наукою й технікою нові завдання, а й показали, що збереження їх у колишньому стані досить проблематичне. Відповіддю на цю ситуацію є організаційно-економічні процеси, радикальні зрушення, що намітилися в управлінні науково-технічною діяльністю, й помітна орієнтація на вимоги життя в системі підготовки професійних кадрів.

У процесі звернення до реальних екологічних питань з’ясувались недостатність знань та їх якісна одномірність. Сучасний рівень природничо-наукових знань не забезпечує створення науково-методологічної бази для розв’язання завдань прогнозування й управління діяльністю людини в біосфері.

Проте причина цього — не лише в безпосередній відсутності необхідних знань, а й у недостатньому розвитку цих уявлень про знання. У розмаїтті окреслення суспільством уявлень про знання виділяється тлумачення його як особливого результату процесу пізнання дійсності. Цей підхід, наприклад, має місце у “Філософському енциклопедичному словнику”, де зазначається, що “знання — вивірений суспільно-історичною практикою та підтверджений логікою результат процесу пізнання дійсності, адекватне її відображення у свідомості людини у вигляді уявлень, понять, суджень, теорій”.

Питання, що виникають перед дослідниками, ґрунтуються не тільки на масштабному баченні самих проблем, а й на розумінні особливостей їхнього розвитку, еволюції. А це означає: дисциплінарне, дискретне за своєю суттю, відношення до явища, що вивчається, вичерпує себе й потребує системного осмислення структур і схем діяльності.

Досягнення та можливості науки, техніки й технології, запропоновані в соціальній галузі, насамперед у матеріальному виробництві, потребують цільової орієнтації, котра досягається при врахуванні детермінуючих чинників. Програмно-цільовий підхід до діяльності ефективний настільки, наскільки оптимально визначені перетворення фрагментів дійсності: природних ресурсів, суспільних відносин, інтелектуально-наукового потенціалу.

На сучасному етапі розвитку суспільства систематично виникають екстремальні ситуації, в ході розв’язання яких виявляються неспроможними традиційні способи організації діяльності та форми синтезу знань. Установка на тривалі процедури втілення інновацій і перекваліфікації кадрів безглузда в умовах екстремальної ситуації. Об’єктивно виникає нагальна потреба в швидкій реалізації потенціалу науки.

У ході світоглядно-методологічного, соціокультурного й аксіомологічного аналізів створені передумови для послідовного розв’язання складних проблем, і насамперед екологічних. У процесі усвідомлення конкретних завдань виникає потреба визначення змісту поняття потенціалу науки та знання його структури.

Потенціал науки — це, передусім, підготовлена рівнем попередньої практики, цілеспрямовано зумовлена загальнолюдськими цінностями система майбутньої діяльності, що характеризується здатністю до конструктивного розв’язання завдань науково-технічного прогресу, в основі якої лежить єдність наукового знання, соціальних пріоритетів і здорового глузду.

Для того, щоб потенціал науки не тільки усвідомлювався в усій глибині своїх зв’язків, а й утілювався в рух нашарувань продуктивної діяльності, слід усвідомлювати співвідношення його різних рівнів: світоглядного, методологічного, гносеологічного, діяльного, соціокультурного та логічного. Звісно, існують засоби, що дають змогу виразити своєрідність кожного рівня й водночас демонструють їх взаємозв’язок. Одним із них є поняттєвий апарат. У його структурно-мережових утвореннях можна виділити вузлові зв’язки, що розкривають зміст потенціалу науки. Такими зв’язками виступають базові категоріальні відношення, котрі визначають орієнтацію того чи іншого рівня потенціалу науки. Ось найважливіші з цих відношень на сучасному етапі розвитку: “знання — пріоритети”, “здоровий глузд — ідеал”, “пізнане — непізнане”, “цілі — цінності”, “можливе — неможливе” тощо.

У науково-інтелектуальному потенціалі під впливом цінностей переплітаються знання, технологія й досвід. І головне завдання полягає не в їх роз’єднання, а в ґрунтовному об’єднанні при висуненні цілей і розв’язанні конкретних завдань.

В умовах сучасності здоровий глузд науки не тільки розширює свої межі за рахунок технології, а й включає в себе ціннісні аспекти її становлення й методологічні орієнтири майбутнього розвитку соціокультурних систем.

Однією з особливостей нового методологічного співвідношення є та, що в процесі розв’язання стандартних і екстремальних завдань відбулась істотна зміна його місця й роль в наукових дослідженнях. Це окреслюється, насамперед, у попередньому методологічному обґрунтуванні діяльності, виробленні спектру теоретичних моделей і оптимальній емпіричній інтерпретації. Таким чином, при розв’язанні безлічі стандартних та екстремальних ситуацій відбувається повернення методологічного підходу, пов’язане з радикальними змінами в конструктивно-інтелектуальній діяльності, що становить основу сучасного стилю наукового мислення й діяльності.

 

 


Читайте також:

  1. АГД як галузь економічної науки
  2. Агроекологічні проблеми розвитку і шляхи їх розв'язання
  3. Алгоритм формування потенціалу Ф2
  4. Аналіз трудового потенціалу
  5. Антропічні аспекти
  6. Антропічні аспекти
  7. Антропічні аспекти. Забруднення та самоочищення геосистем
  8. Антропогенний вплив на природне середовище та сучасні екологічні проблеми
  9. Антропогенні екологічні катастрофи
  10. АРХІВОЗНАВЧІ АСПЕКТИ ІНФОРМАТИЗАЦІЇ
  11. Аспекти вибору системи складування
  12. Аспекти незалежності аудиторської професії




Переглядів: 886

<== попередня сторінка | наступна сторінка ==>
Концептуальні принципи та проблематика еколого-географічних курсів | Основи теорії держави і права

Не знайшли потрібну інформацію? Скористайтесь пошуком google:

  

© studopedia.com.ua При використанні або копіюванні матеріалів пряме посилання на сайт обов'язкове.


Генерація сторінки за: 0.01 сек.