Студопедия
Новини освіти і науки:
МАРК РЕГНЕРУС ДОСЛІДЖЕННЯ: Наскільки відрізняються діти, які виросли в одностатевих союзах


РЕЗОЛЮЦІЯ: Громадського обговорення навчальної програми статевого виховання


ЧОМУ ФОНД ОЛЕНИ ПІНЧУК І МОЗ УКРАЇНИ ПРОПАГУЮТЬ "СЕКСУАЛЬНІ УРОКИ"


ЕКЗИСТЕНЦІЙНО-ПСИХОЛОГІЧНІ ОСНОВИ ПОРУШЕННЯ СТАТЕВОЇ ІДЕНТИЧНОСТІ ПІДЛІТКІВ


Батьківський, громадянський рух в Україні закликає МОН зупинити тотальну сексуалізацію дітей і підлітків


Відкрите звернення Міністру освіти й науки України - Гриневич Лілії Михайлівні


Представництво українського жіноцтва в ООН: низький рівень культури спілкування в соціальних мережах


Гендерна антидискримінаційна експертиза може зробити нас моральними рабами


ЛІВИЙ МАРКСИЗМ У НОВИХ ПІДРУЧНИКАХ ДЛЯ ШКОЛЯРІВ


ВІДКРИТА ЗАЯВА на підтримку позиції Ганни Турчинової та права кожної людини на свободу думки, світогляду та вираження поглядів



Контакти
 


Тлумачний словник
Авто
Автоматизація
Архітектура
Астрономія
Аудит
Біологія
Будівництво
Бухгалтерія
Винахідництво
Виробництво
Військова справа
Генетика
Географія
Геологія
Господарство
Держава
Дім
Екологія
Економетрика
Економіка
Електроніка
Журналістика та ЗМІ
Зв'язок
Іноземні мови
Інформатика
Історія
Комп'ютери
Креслення
Кулінарія
Культура
Лексикологія
Література
Логіка
Маркетинг
Математика
Машинобудування
Медицина
Менеджмент
Метали і Зварювання
Механіка
Мистецтво
Музика
Населення
Освіта
Охорона безпеки життя
Охорона Праці
Педагогіка
Політика
Право
Програмування
Промисловість
Психологія
Радіо
Регилия
Соціологія
Спорт
Стандартизація
Технології
Торгівля
Туризм
Фізика
Фізіологія
Філософія
Фінанси
Хімія
Юриспунденкция






Лекція 5. Іонізуюче випромінювання

Контроль за вмістом шкідливих речовин

ГДК деяких речовин у повітрі робочої зони

КЛАСИФІКАЦІЯ ШКІДЛИВИХ РЕЧОВИН

Група речовин Ознаки отруєння
1. Нервові – вуглеводні, спирти, аміак Викликають розлад ф-ції нерв. сист, судоми, параліч
2. Подразнюючі – хлор, оксиди азоту Уражують верх. і глибокі дих .шляхи
3. Припікаючи та подразнюючі – неор. К-ти, луги Уражують шкіру, поява наривів, виразок
4. Ферментні – ціанова к-та, миш’як, солі ртуті Порушують структуру ферментів, дезактивують їх
5. Яди печінки – селен, хлор вуглеводні Викликають зміну структури печінки
6. Кров’яні – бензол, свинець Інгібують ферменти, діють на гемоглобін крові
7. Мутагени – сполуки свинцю, ртуті Діють на генетичний апарат клітин
8. Алергени – сполуки Ni, похідні пірідіну Викликають зміни реактивної здатності організму
9. Канцерогени – ароматичні аміни Викликають утворення злоякісних пухлин
№ п/п Назва речовини ГДК, мг/м3 Клас небезпеки Агрегатний стан Особливос-ті дії
1. Азоту оксиди п О
2. Аміак п  
3. Ангідрид сірчаний а  
4. Ацетон п  
5. Кислота + оцтова п  
6. Луги їдкі + 0,5 а  
7. Нікель 0,05 а К, А
8. Озон 0,1 п О
9. Оксид вуглецю п  
10. Пил: Борошняний, паперовий             а     А, Ф
11. Хлор + п  

Основні заходи захисту від шкідливих речовин:

 

· Технічні– заміна токсичних речовин нетоксичними або менш токсичними; автоматизація, механізація, дистанційне управління з метою усунення контакту працюючого з токсичними речовинами; герметизація обладнання із застосуванням місцевої і загальної вентиляції;

· Санітарно-гігієнічні – систематичний контроль вмісту в повітрі токсичних речовин; застосування засобів індивідуального захисту; дотримання встановленого режиму праці і відпочинку;

· Лікувально-профілактичні – проведення попередніх і періодичних медоглядів; профілактичного і санітарно-курортного лікування.

 

Для контролю використовують методи:

Експрес –метод, який базується на явищі колориметрії (зміна кольору) і дозволяє швидко, з достатньою точністю визначити концентрацію шкідливих речовин. Застосовують газоаналізатори УГ-2, ГХ-4 та інші.

Лабораторний – полягає у відборі проб повітря у робочій зоні і проведенні фізико-хімічного аналізу в лабораторних умовах.

Метод неперервної реєстрації вмісту в повітрі шкідливих речовин з використанням газоаналізаторів та газосигналізаторів

ФКГ-3М на хлор,

“Сирена-2” на аміак,

“Фотон” на сірководень.

 

Іонізуючим називається випромінювання, яка прямо або непрямо може іонізувати середовище.

Іонізуючі випромінювання являють собою a -, b -, g - випромінювання, випущені радіоактивними ізотопами при їх самовільному (спонтанному) розкладу; потоки вторинних випромінювань (рентгенівських і g - променів, протонів, нейтронів, дейтронів) виникаючих при взаємодії радіоактивних випромінювань і штучно прискорених заряджених частинок із речовиною.

У промисловості радіоактивні ізотопи застосовують як джерела випромінювання a -, b -, g - променів.

Альфа - промені це потік a-частинок, які є ядрами гелію і мають позитивний заряд. Вони мають малу проникну здатність, тому що втрачають велику кількість енергії при зіткненні із атомами.

Бета – промені – потік b - частинок – електронів і позитронів, що мають однакову масу. Характеризуються меншою іонізуючою і більшою проникною здатністю, ніж a - промені.

Гамма промені – це потік g - квантів, які являють собою електромагнітні випромінювання з дуже короткою довжиною хвилі. Вони мають велику проникну здатність і малу іонізуючу дію.

 

Радіоактивне випромінювання, діючи на живу тканину, викликає іонізацію, підвищує реакційну здатність атомів, утворює вільні радикали. Одна з типових реакцій є радіоліз, тобто радіаційний розклад:

Н2О+ ®Н+ + ОН

Н2О- ® Н + ОН-

Радикали *ОН, рекомбінуються з киснем О , утворюють пероксид водню, НО- і гідропероксид. Це викликає непряму дію радіації, що завдає більшої шкоди ніж пряма дія.

Вільні радикали вступають у реакцію з молекулами білків, ферментів, інших життєво важливих речовин, в наслідок чого порушується нормальний перебіг біохімічних реакцій і порушується обмін речовин. В подальшому починають змінюватись фізіологічні процеси, склад крові і на кінцевій стадії при розвитку променевої хвороби відбувається загибель клітин і всього організму.


Читайте також:

  1. Біологічна дія іонізуючого випромінювання
  2. Вид заняття: лекція
  3. Вид заняття: лекція
  4. Вид заняття: лекція
  5. Вид заняття: лекція
  6. Вид заняття: лекція
  7. Види механізму дії іонізуючого випромінювання
  8. Визначення та дози іонізуючого випромінювання.
  9. Випромінювання солі важких Ме фаги
  10. Випромінювання: приймання та аналіз
  11. Вплив іонізуючого випромінювання на живий організм.
  12. Вплив іонізуючого випромінювання на людину




Переглядів: 627

<== попередня сторінка | наступна сторінка ==>
Токсична дія шкідливих речовин | Нормування радіаційної безпеки

Не знайшли потрібну інформацію? Скористайтесь пошуком google:

 

© studopedia.com.ua При використанні або копіюванні матеріалів пряме посилання на сайт обов'язкове.


Генерація сторінки за: 0.005 сек.