Студопедия
Новини освіти і науки:
МАРК РЕГНЕРУС ДОСЛІДЖЕННЯ: Наскільки відрізняються діти, які виросли в одностатевих союзах


РЕЗОЛЮЦІЯ: Громадського обговорення навчальної програми статевого виховання


ЧОМУ ФОНД ОЛЕНИ ПІНЧУК І МОЗ УКРАЇНИ ПРОПАГУЮТЬ "СЕКСУАЛЬНІ УРОКИ"


ЕКЗИСТЕНЦІЙНО-ПСИХОЛОГІЧНІ ОСНОВИ ПОРУШЕННЯ СТАТЕВОЇ ІДЕНТИЧНОСТІ ПІДЛІТКІВ


Батьківський, громадянський рух в Україні закликає МОН зупинити тотальну сексуалізацію дітей і підлітків


Відкрите звернення Міністру освіти й науки України - Гриневич Лілії Михайлівні


Представництво українського жіноцтва в ООН: низький рівень культури спілкування в соціальних мережах


Гендерна антидискримінаційна експертиза може зробити нас моральними рабами


ЛІВИЙ МАРКСИЗМ У НОВИХ ПІДРУЧНИКАХ ДЛЯ ШКОЛЯРІВ


ВІДКРИТА ЗАЯВА на підтримку позиції Ганни Турчинової та права кожної людини на свободу думки, світогляду та вираження поглядів



Пізнавальний психічний процес.

Тема : Відчування як елементарний

Основи економічної теорії

Навчальний посібник

Л.Є. Сімків, Р.Б. Данилейчук,С.Я. Кісь,

І.І. Проданова, О.С. Яцюк

 

Мета: дати загальну психологічну характеристику відчування як сенсорного

процесу; описати класифікації відчуттів; розкрити основні властивості

відчуттів; охарактеризувати закономірності взаємодії відчуттів.

 

План:

1. Загальна психологічна характеристика відчування.

2. Класифікації відчуттів.

3. Основні властивості відчуттів.

4. Пороги відчуттів і чутливість.

5. Закономірності взаємодії відчуттів. Явище адаптації.

 

Література:

 

1. Загальна психологія: Навч. посібник / О.Скрипченко,

Л.Долинська, З.Огороднійчук та ін.—К.: „ АПН „ , 2001. - 464 с.

2. Максименко С.Д., Соловієнко В.О. Загальна психологія:

Навч. посіб­ник - К.: МАУП, 2001. - 256 с.

3. М'ясоїд П.А. Загальна психологія : Навч.посіб.— К.: Вища школа,

2004. - 487 с.

4. Общая психология / Под. ред. А.В.Петровского—М.: Просвещение,

1986. – 464 с.

5. Психологія : Підручник / За ред. КЛ.Трофімова . - К.: Либідь,

2000.—558 с.

 

1. Відчування- елементарний пізнавальний психічний процес, що дозволяє відображати окремі властивості, риси, ознаки предметів та явищ реальності при їхньому безпосередньому впливові на органи чуття ( аналізатори ). Науковці називають відчування сенсорним процесом. Відчуття – це результат відчування як процесу.

Приклади відчуттів: відчуття блиску від падаючого метеориту, відчуття ритму музики , відчуття солодкого присмаку від цукерки , відчуття різкого запаху одеколону, відчуття спраги від нестачі води в організмі і т.д.

Відчуття виконують три основні функції : 1). інформаційну- вони виступають першоджерелами знань про навколишній світ і внутрішні стани організму, оскільки постачають безпосередню інформацію про об'єктивну реальність (досліди із сенсорною ізоляцією ); 2). регуляторну- через відчуття як психічні відображення внутрішніх станів організму та властивостей навколишнього світу центральна нервова система одержує сигнали щодо запуску необхідної в кожній конкретній ситуації поведінки; 3). емоційну

проявляється у так званому емоційному тоні кожного відчуття (на думку В.Вундта, будь-якому відчуттю відповідає певна емоція).

 

 

Для виникнення відчуттів необхідні такі чинники: 1). фізичні властивості об'єктів матеріального світу (наприклад, колір, запах, температура та ін. ), які називаються подразниками; 2). вплив даних подразників на органи чуття – процес подразнення; 3). нейрофізіологічний процес збудження, що виникає під впливом дії подразників на особливі нервові утворення – аналізатори ( І.П.Павлов ).

Структура аналізатора: 1). периферійна частина ( рецептор ) – приймає подразник та перетворює його фізико-хімічну енергію в енергію нервового імпульсу (наприклад, рецептори зорового аналізатора знаходяться на сітківці ока; бувають двох типів – палички та колбочки ); 2). провідникова частина – доцентрові ( аферентні ) та відцентрові ( еферентні ) нерви як провідні для нервового імпульсу шляхи; 3). центральна частина – первинні ділянки кори великих півкуль головного мозку , в яких об'єктивна реальність розкладається на велику кількість елементів.

2. Найпоширеніші класифікації відчуттів :

1). За модальністю: зорові, слухові, нюхові, смакові, дотикові та ін.; 2). За місцем розташування рецепторів( згідно з англійським фізіологом Ч.Шеррінгтоном ): 1. інтероцептивні ( органічні ) - сигналізують про перебіг різноманітних внутрішніх станів організму; рецептори знаходяться на стінках внутрішніх органів; 2. пропріоцептивні – сигналізують про рух та взаємне розташування частин тіла у просторі; рецептори знаходяться у м'язах, сухожиллях та суглобах; поділяються на статичні відчуття ( відчуття рівноваги ) та кінестетичні ( рухові ) відчуття; 3. екстероцептивні - сигналізують про особливості зовнішнього середовища; рецептори знаходяться на поверхні тіла; поділяються на дві підгрупи : а). дистантні ( зорові, слухові ) та б). контактні ( дотикові, смакові ), проміжне положення між ними займають нюхові відчуття.

3. Властивості відчуттів :

1). Якість– це властивість, що дозволяє відрізняти відчуття в межах одного виду. Приклад : в межах смакових відчуттів можна виділити такі чотири основні їхні якості, як кисле, солоне, солодке, гірке.

2). Інтенсивність– це властивість , що пов'язана з кількісними характеристиками відчуттів. Приклад: звук може відображатися у відчутті як тихий або гучний. Інтенсивність відчуття залежить як від сили діючого подразника, так і від функціонального стану рецептора. Приклад: якими б сильними не були запахи довкола людини із сильним нежитєм,вона їх майже не відчуває.

3). Тривалість– це властивість, що пов'язана з часовими характеристиками відчуття. Приклад: біль може тривати як декілька секунд, так і декілька годин. Тривалість відчуття визначається: а). часом дії подразника, б). його інтенсивністю, в). функціональним станом аналізатора.

Кожне відчуття характеризується латентним періодом свого виникнення, а також інерцією. Інерція відчуттів проявляється в явищі після­дії, тобто у виникненні так званих послідовних образів. Причина виникнення : навіть після припинення впливу подразника на певний аналізатор у ньому деякий час ще присутнє залишкове нервове збудження, тому впродовж цього часу продовжує тривати відповідне відчуття. Послідовні образибувають: 1. позитивні ( за своєю якістю відповідають тому подразнику, який їх викликав; інша назва – „миттєва пам'ять”; закономірність їхнього виникнення лежить в основі кінематогра­фії ); 2. негативні ( за своєю якістю зворотні або додаткові до якості реального подразника; приклад: зорові відчуття при закритих очах одразу після тривалого погляду на яскраве сонце).

4). Просторова локалізація подразника -дана властивість дозволяє визначати реальне місцезнаходження того подразника, ознаки якого відображаються у відчуттях. Приклад: почувши звук, людина може хоча б приблизно вказати на його джерело.

4. Виникнення відчуттів підпорядковане певним закономірностям . У першу чергу цей процес пов'язаний з чутливістю аналізаторів, яка визначає так звані пороги виникнення відчуттів.

Пороги чутливості аналізатора– це ті показники інтенсивності подразників ( від найслабшого до найсильнішого ), в межах яких можуть виникати усвідомлювані людиною відчуття. Приклад: для зорових відчуттів пороги чутливості обмежені електромагнітними випромінюваннями з довжиною хвиль від 380 до 770 ммк.


Читайте також:

  1. А/. Поняття про судовий процес.
  2. БОЛОНСЬКИЙ ПРОЦЕС. ДОКУМЕНТИ БОЛОНСЬКОГО ПРОЦЕСУ.
  3. Бюджетний процес.
  4. Бюджетний процес.
  5. Вплив умов фізичного середовища на психічний стан людини під час роботи
  6. Гельсінський процес. Основні принципи Гельсінського акта та його історичне значення
  7. Дитяча психологія як наука про психічний розвиток дитини.
  8. Єдина транспортна мережа і єдиний транспортний процес.
  9. Жуйний процес.
  10. Загальні відомості про перевізний процес.
  11. Задачі про заміну основного капіталу обладнання підприємства. Багатокроковий процес.
  12. Закони і підзаконні нормативні акти. Законодавчий процес.




Переглядів: 1063

<== попередня сторінка | наступна сторінка ==>
 | ЗМІСТОВИЙ МОДУЛЬ 1. Теоретичні основи міжнародного менеджменту

Не знайшли потрібну інформацію? Скористайтесь пошуком google:

  

© studopedia.com.ua При використанні або копіюванні матеріалів пряме посилання на сайт обов'язкове.


Генерація сторінки за: 0.016 сек.