МАРК РЕГНЕРУС ДОСЛІДЖЕННЯ: Наскільки відрізняються діти, які виросли в одностатевих союзах
РЕЗОЛЮЦІЯ: Громадського обговорення навчальної програми статевого виховання ЧОМУ ФОНД ОЛЕНИ ПІНЧУК І МОЗ УКРАЇНИ ПРОПАГУЮТЬ "СЕКСУАЛЬНІ УРОКИ" ЕКЗИСТЕНЦІЙНО-ПСИХОЛОГІЧНІ ОСНОВИ ПОРУШЕННЯ СТАТЕВОЇ ІДЕНТИЧНОСТІ ПІДЛІТКІВ Батьківський, громадянський рух в Україні закликає МОН зупинити тотальну сексуалізацію дітей і підлітків Відкрите звернення Міністру освіти й науки України - Гриневич Лілії Михайлівні Представництво українського жіноцтва в ООН: низький рівень культури спілкування в соціальних мережах Гендерна антидискримінаційна експертиза може зробити нас моральними рабами ЛІВИЙ МАРКСИЗМ У НОВИХ ПІДРУЧНИКАХ ДЛЯ ШКОЛЯРІВ ВІДКРИТА ЗАЯВА на підтримку позиції Ганни Турчинової та права кожної людини на свободу думки, світогляду та вираження поглядів Контакти
Тлумачний словник |
|
|||||||
Філософія права Г. Гегеля.Вершина класичної німецької філософії Георг Вільгельм Фрідріх Гегель (1770—1831 рр.). По суті він є родоначальником філософії права як систематизованого науково-філософського знання. «Філософія права» – одна з основних робіт, в якій автор реалізував стосовно права свою головну філософську концепцію ідеалістичну діалектику . Основне в ученні Гегеля це буття Абсолютної ідеї, яка є одночасно і Розумом, і Духом. Ця Абсолютна ідея знаходиться в процесі безперервного розвитку, який проходить через стадії тріади – тези, антитезису і синтезу. Гегель підрозділяє дух на три частини: 1) суб'єктивний дух (антропологія, філософія духу і психологія); 2) об'єктивний дух (право, мораль, моральність); 3) абсолютний дух (мистецтво, релігія одкровення і філософія). Ідея свободи пронизує всю цю тріаду. Тому Гегель і розглядав філософію права як науку про свободу, як філософське осмислення всього, що пов'язане з правом, належністю, нормативністю. Само право згідно тріаді, існує в трьох іпостасях: 1) ідея права, яка виявляється як свобода волі; 2) особливе право як конкретні права соціальних суб'єктів: особи, сім'ї, держави; 3) позитивне право як закон. Предметом філософського розгляду права Гегель вважав тільки першу його іпостась, тобто ідею права. В процесі свого діалектичного розвитку ідея права проходить три ступені: 1) абстрактне право (теза); 2) мораль (антитезис); 3) соціальну етику, моральність (синтез). Абстрактне право – це право вільної, правоспроможної особи. «Право як таке є формальне, абстрактне право» Гегель Г. Энциклопедия философских наук // Соч.: в 3-х т. М., 1977. Т. 3. С. 328 абстрактної особи. На цій стадії ще немає позитивних законів, тут діє принцип «будь особою і поважай інших як осіб». Особа реалізує свою свободу у власності, відносинах, з приводу яких ведуть до подальшого розвитку ідеї права договору. Проте безліч відносин, випадковість договірних зв'язків можуть породити видимість права, право проти порушеного права або простіше – не-права. Часто люди не-право вважають правом, помилково приймаючи за право те, що хочуть отримати. До основних форм не-права Гегель відносить ненавмисне порушення права, обман, злочин. Мораль є антитезисом абстрактного права. Мораль, за Гегелем, це раціональний чинник, а не суб'єктивне відчуття. Вона є результатом втрати, нанесеної індивідуальною волею, коли вона стає відмінною від загальної волі. Основними формами моралі Гегель називає намір, благо, добро і зло. У найзагальнішому вигляді сфера моралі це сфера належного, така, що приписує робити добро і не робити зла. Соціальна етика (моральність) у Гегеля є синтезом абстрактного права і моралі. У свою чергу, вона розгортається в тріаді: 1) сім'я; 2) громадянське суспільство; 3) держава. Вони є інститутами, в яких свобода індивіда виявляє себе у згоді із загальною свободою. У сім'ї, вважав Гегель, все пронизано моральністю: брак – це етичне відношення і етичний союз, а сімейна власність ґрунтується на етичному інтересі. Під громадянським суспільством Гегель розумів соціальний лад, що покоїться на особистому економічному інтересі, де кожен для себе є метою, всі інші – суть ніщо. Субстанцією особи в громадянському суспільстві є приватна власність. Своєрідність потреб і можливостей їх задоволення, оригінальність цілей, інтересів, духовного розвитку осіб виступає підставою утворення різних станів і формального права. Таких станів три: сільськогосподарський клас, промисловий клас, правлячий клас. Громадянське суспільство, за Гегелем, складається тоді, коли більшість населення відносяться до «середнього стану» з високим рівнем правосвідомості. У такому суспільстві особа покладається на силу закону значущого для всіх і відомого всім. Держава є синтезом сім'ї і громадянського суспільства. Вона розгортається в тріаді: 1) відносин держави до своїх громадян (внутрішня політика або конституція); 2) відносин держави з іншими державами; 3) переходу держави в світову історію. Останнє виступає як право абсолютне, як народний дух, як справжня моральність.Гегель Г. Энциклопедия философских наук // Соч.: в 3-х т. М., 1977. Т. 3. С. 370—373. Всю сферу права Гегель розглядає крізь призму свободи: право – це свобода, свавілля – це «змішування свободи і несвободи», а закон – це розум і свобода. Гегелівське філософське вчення про право було піком в історії об'єктивно-ідеалістичної думки. Читайте також:
|
||||||||
|