Студопедия
Новини освіти і науки:
МАРК РЕГНЕРУС ДОСЛІДЖЕННЯ: Наскільки відрізняються діти, які виросли в одностатевих союзах


РЕЗОЛЮЦІЯ: Громадського обговорення навчальної програми статевого виховання


ЧОМУ ФОНД ОЛЕНИ ПІНЧУК І МОЗ УКРАЇНИ ПРОПАГУЮТЬ "СЕКСУАЛЬНІ УРОКИ"


ЕКЗИСТЕНЦІЙНО-ПСИХОЛОГІЧНІ ОСНОВИ ПОРУШЕННЯ СТАТЕВОЇ ІДЕНТИЧНОСТІ ПІДЛІТКІВ


Батьківський, громадянський рух в Україні закликає МОН зупинити тотальну сексуалізацію дітей і підлітків


Відкрите звернення Міністру освіти й науки України - Гриневич Лілії Михайлівні


Представництво українського жіноцтва в ООН: низький рівень культури спілкування в соціальних мережах


Гендерна антидискримінаційна експертиза може зробити нас моральними рабами


ЛІВИЙ МАРКСИЗМ У НОВИХ ПІДРУЧНИКАХ ДЛЯ ШКОЛЯРІВ


ВІДКРИТА ЗАЯВА на підтримку позиції Ганни Турчинової та права кожної людини на свободу думки, світогляду та вираження поглядів



Скласти строго науковий план розвитку економіки, врахувати всі господарські резерви, шо є в наявності, - завдання дуже складне.

Прийоми виявлення зайвих слів

Мудреці й майстри слова про значення стислості

Прийоми досягнення стислості

Про користь стислості і шкоду багатослівності заговорили ще в глибокій давнині. Мудреці і письменники заповідали авторам-нащадкам бути короткими, пояснюючи, чому це необхідно.

Анонімному східному мудрецеві приписують такі слова:

Хтось сказав:

- Уникай багатослівності, бо воно подібно до великого простору, на якому безліч каменів спотикання (Дбуль-Фарадж. Книза цікавих історій. М., 1957. З 53).

Цю думку розвиває Горацій:

Стисло скажи, що хочеш сказати: короткі розмови легше зловить душа і в пам'яті міцніше втримає.

Тому, одне з професійних умінь редактора — уміння виявляти зайві слова й переконувати автора, що без них його текст стане тільки краще.

Зауважити, що слово зайве, можна тільки володіючи раціональними прийомами і навиками читання. Їх ми характеризуємо нижче.

Виявлення смислового чи стилістичного перенасичення слів.

Суть цього прийому в тому, що читаючи слово в контексті, потрібно не тільки розуміти його значення, але й з'ясовувати, для чого воно в цьому контексті потрібне, або чому без нього не можна обійтися.

Виділення типових словесних надмірностей.Редактор, який добре знає найбільш поширені, типові зайві слова, який виробив навик в думках виділяти їх під час читання, зуміє відчутно допомогти авторові, який не оволодів майстерністю писати стисло, економно.

Саме для цього виділяють основні групи зайвих слів.

Група 1 — це дієприкметники, прикметники, дієслова, іменники, якими автор прагне позначити наявність предмета (процесу), що описується.

Наприклад:

(А чи можна врахувати резерви, яких немає? Тому варто написати всі резерви господарства).

Група 2 — іменники, дієприкметники, прикметники, дієслова, що виражають дію, яку позначати не обов'язково, оскільки предмет, що описується, інакше діяти або співвідноситися з іншим предметам не може.

Наприклад, не потрібно нагадувати читачеві, що описуване дослідження проведене або що гіпотеза ученим висловлена або запропонована, якщо автор її характеризує в тексті.

Група 3 — дієслова або віддієслівні іменники, що передають дію, яка вже виражена дієсловом або іменником, що стоїть поряд.

Наприклад, пишуть (і підписують в набір і друк): успішне здійснення координації, хоча координація — дія, і слово здійснення тут зайве; успішна координація коротше і краще.

Група 4прикметники,дієприкметники, займенники, які нічим не доповнюють характеристику предмету, позначеного іменником, до якого вони відносяться.

Нічого не втратить читач, якщо багато наукових і інші книги зменшаться після того, як із них вичистять прикметники, дієприкметники, займенники типу визначений, деякий, який-небудь,якийсь, відповідний, відомий, конкретний, необхідний, різний,людськийу всіх випадках, коли іменники, до яких вони відносяться, і не можуть бути іншими. Наприклад:

Термін абстракція має два основні значення: 1) певного пізнавального процесу і 2) результату цього процесу.

Термін абстракція - має два основні значення: 1) процесу і 2) його результату.

Група 5невиправдано вжиті слова підсилюють прислівники типу цілком (абсолютно). Наприклад:

Найдивовижніше, цілком самобутнє вирішення міських ансамблів (прикметник самобутній за змістом не вимагає, щоб підкреслювався ступінь цієї якості, тобно якості самобутності).

Група 6 слова, що дублюють за змістом інші слова тієї ж фрази. Наприклад (з двох виділених курсивом і підкреслених слів або словосполучень в не обумовлених випадках одне зайве):

Хронологічний період (період і є відрізок часу).

Група 7— слів, що з'являються під час невиправданого розщеплення присудка-дієслова на поєднання з напівдопоміжного дієслова й віддієслівного іменника.


Читайте також:

  1. III.Цілі розвитку особистості
  2. III.Цілі розвитку особистості
  3. III.Цілі розвитку особистості
  4. Iсторiя розвитку геодезичного приладознавства
  5. V Потреби та мотиви стимулюють пізнання себе та прагнення до саморозвитку.
  6. V. Завдання.
  7. VІ. Підсумки уроку і повідомлення домашнього завдання.
  8. VІІІ. Проблеми та перспективи розвитку машинобудування.
  9. А. В. Петровський виділяє три стадії розвитку особистості в процесі соціалізації: адаптацію, індивідуалізацію і інтеграцію.
  10. А. науковий факт, b. гіпотеза, с. метод
  11. Агроекологічні проблеми розвитку і шляхи їх розв'язання
  12. Адаптація персоналу: цілі та завдання. Введення у посаду




Переглядів: 632

<== попередня сторінка | наступна сторінка ==>
Прийоми виявлення помилкового логічного наголосу | Виділення ознак канцелярського стилю

Не знайшли потрібну інформацію? Скористайтесь пошуком google:

  

© studopedia.com.ua При використанні або копіюванні матеріалів пряме посилання на сайт обов'язкове.


Генерація сторінки за: 0.003 сек.