МАРК РЕГНЕРУС ДОСЛІДЖЕННЯ: Наскільки відрізняються діти, які виросли в одностатевих союзах
РЕЗОЛЮЦІЯ: Громадського обговорення навчальної програми статевого виховання ЧОМУ ФОНД ОЛЕНИ ПІНЧУК І МОЗ УКРАЇНИ ПРОПАГУЮТЬ "СЕКСУАЛЬНІ УРОКИ" ЕКЗИСТЕНЦІЙНО-ПСИХОЛОГІЧНІ ОСНОВИ ПОРУШЕННЯ СТАТЕВОЇ ІДЕНТИЧНОСТІ ПІДЛІТКІВ Батьківський, громадянський рух в Україні закликає МОН зупинити тотальну сексуалізацію дітей і підлітків Відкрите звернення Міністру освіти й науки України - Гриневич Лілії Михайлівні Представництво українського жіноцтва в ООН: низький рівень культури спілкування в соціальних мережах Гендерна антидискримінаційна експертиза може зробити нас моральними рабами ЛІВИЙ МАРКСИЗМ У НОВИХ ПІДРУЧНИКАХ ДЛЯ ШКОЛЯРІВ ВІДКРИТА ЗАЯВА на підтримку позиції Ганни Турчинової та права кожної людини на свободу думки, світогляду та вираження поглядів
Контакти
Тлумачний словник Авто Автоматизація Архітектура Астрономія Аудит Біологія Будівництво Бухгалтерія Винахідництво Виробництво Військова справа Генетика Географія Геологія Господарство Держава Дім Екологія Економетрика Економіка Електроніка Журналістика та ЗМІ Зв'язок Іноземні мови Інформатика Історія Комп'ютери Креслення Кулінарія Культура Лексикологія Література Логіка Маркетинг Математика Машинобудування Медицина Менеджмент Метали і Зварювання Механіка Мистецтво Музика Населення Освіта Охорона безпеки життя Охорона Праці Педагогіка Політика Право Програмування Промисловість Психологія Радіо Регилия Соціологія Спорт Стандартизація Технології Торгівля Туризм Фізика Фізіологія Філософія Фінанси Хімія Юриспунденкция |
|
|||||||
Теорія етичного розвитку особистості Лоренса КолбергаФрейд вважав, що Суперего здійснює етичну функцію, заохочує і карає Его за його вчинки. Гарвардський психолог Лоренс Колберг (1963), який надавав велике значення етичному розвитку дітей, виділив шість стадій етичного розвитку особистості, які змінюють одна іншу в строгій послідовності. Перехід від однієї стадії до іншої відбувається в результаті вдосконалення когнітивних навичок і здібності до співпереживання (емпатії). Л. Колберг не пов'язує періоди етичного розвитку особистості з певним віком. Тоді як більшість людей досягають принаймні третьої стадії, деякі на все життя залишаються етично незрілими. Дві перші стадії відносяться до дітей, які ще не засвоїли понять про хороше і погане. Вони прагнуть уникнути покарання (перша стадія) або заслужити заохочення (друга стадія). На третій стадії люди виразно усвідомлюють думки інших і прагнуть діяти так, щоб завоювати їх схвалення. Хоча на даній стадії починають формуватися власні поняття про хороше і погане, люди в основному прагнуть пристосовуватися до оточуючих, щоб заслужити соціальне схвалення. На четвертій стадії люди усвідомлюють інтереси суспільства і правила поведінки в ньому. Саме на цій стадії формується етична свідомість: людина, якій касир дав дуже багато здачі, повертає її, тому що "це правильно". Як вважає Л. Колберг, на останніх двох стадіях люди здатні здійснювати високоморальні вчинки незалежно від загальноприйнятих цінностей. На п'ятій стадії люди осмислюють можливі суперечності між різними етичними переконаннями. На цій стадії вони здатні робити узагальнення, уявляти собі, що відбудеться, якщо всі поступатимуть певним чином. Так формуються власні думки особистості про те, що таке "добре" і що таке "погано". Наприклад, не можна одурювати податкове управління, адже якби всі так поступали, наша економічна система розвалилася б. Але в деяких випадках може бути виправдана "брехня в порятунок", щадна відчуття іншої людини. На шостій стадії у людей формуються власне етичне відчуття, універсальні і послідовні етичні принципи. Такі люди позбавлені егоцентризму; вони висувають до себе такі ж вимоги, як і до будь-якої іншої людини. Напевно, Махатма Ганді, Ісус Хрістос, Мартін Лютер Кінг і були мислителями тому, що досягли цієї вищої стадії етичного розвитку. Експериментальні дослідження виявили деякі недоліки теорії Л. Колберга. Поведінка людей часто не цілком відповідає тій або іншій стадії: навіть знаходячись на одній і тій же стадії, вони можуть поводитися по-різному в схожих ситуаціях. Крім того, виникли питання щодо шостої стадії розвитку особистості: чи правомірно вважати, що декілька видатних діячів в історії людства досягли якогось особливого рівня розвитку своєї особистості? Мабуть, справа швидше в тому, що вони з'явилися на певному історичному етапі, коли їх ідеї знайшли особливе значення. Проте, не дивлячись на критику, праця Л. Колберга збагатила наше розуміння розвитку моральності.
Читайте також:
|
||||||||
|