Студопедия
Новини освіти і науки:
МАРК РЕГНЕРУС ДОСЛІДЖЕННЯ: Наскільки відрізняються діти, які виросли в одностатевих союзах


РЕЗОЛЮЦІЯ: Громадського обговорення навчальної програми статевого виховання


ЧОМУ ФОНД ОЛЕНИ ПІНЧУК І МОЗ УКРАЇНИ ПРОПАГУЮТЬ "СЕКСУАЛЬНІ УРОКИ"


ЕКЗИСТЕНЦІЙНО-ПСИХОЛОГІЧНІ ОСНОВИ ПОРУШЕННЯ СТАТЕВОЇ ІДЕНТИЧНОСТІ ПІДЛІТКІВ


Батьківський, громадянський рух в Україні закликає МОН зупинити тотальну сексуалізацію дітей і підлітків


Відкрите звернення Міністру освіти й науки України - Гриневич Лілії Михайлівні


Представництво українського жіноцтва в ООН: низький рівень культури спілкування в соціальних мережах


Гендерна антидискримінаційна експертиза може зробити нас моральними рабами


ЛІВИЙ МАРКСИЗМ У НОВИХ ПІДРУЧНИКАХ ДЛЯ ШКОЛЯРІВ


ВІДКРИТА ЗАЯВА на підтримку позиції Ганни Турчинової та права кожної людини на свободу думки, світогляду та вираження поглядів



Научіння через моделювання

Якби набуття навичок цілком залежало від результату наших власних дій, то воно б було малоефективним або потенційно небезпечним. Але люди, крім прямого досвіду, використовують також вербальну передачу інформації, тобто люди передають один одному інформацію, необхідну для освоєння складних навичок.

З точки зору Бандури люди формують когнітивний образ певної поведінкової реакції через спостереження моделі поведінки , і далі ця закодована інформація, що зберігається в пам'яті, служить орієнтиром в їх діях. Він вважав, що люди врятовані від вантажу непотрібних помилок і витрати часу на формування відповідних реакцій, так як вони можуть навчитися чогось на прикладі. Научіння через спостереження регулюється чотирма взаємопов'язаними компонентами: увагою, збереженням, моторно-репродуктивними та мотиваційними процеси.

Процеси уваги . Людина може навчитися багато чому через спостереження, якщо зверне увагу на характерні риси моделі і правильно зрозуміє їх. Іншими словами, недостатньо просто бачити модель і те, що вона робить: швидше індивід повинен ретельно вибрати, на що слід звернути увагу. Отже, процеси уваги впливають на те, що вибірково осягається в моделі, з якою людина спілкується, і на те, що набувається в результаті спостереження. Наприклад, присутність студента в аудиторії не гарантує, що він засвоює навчальний матеріал.

Бандура показує, що серед детермінант уваги, що впливають на моделювання, найбільш важливими є асоціативні моделі. Люди, з якими ми регулярно спілкуємося, є тими типами поведінки, які людина може вивчити найбільш повно. Таким чином, всередині будь-якої соціальної групи є особи, які привертають більше уваги завдяки своєму статусу, влади і т.п.

Процеси збереження . Запам'ятовування людей стосується збереження в пам'яті того, що спостерігалося колись. Тобто спостереження за моделлю не буде ефективним, якщо людина не запам'ятає її. Бандура вважав, що в психіці діє дві основні репрезентативні системи, за допомогою яких поведінка моделі зберігається в пам'яті і перетворюється потім у дію.

а) образне кодування . В результаті спостереження моделей поведінки в процесі сенсорного навчання виникають відносно стійкі і легко відтворювані образи того, що було побачено. Мислимі образи формуються так, що будь-яке посилання на події, що відбулися раніше, відразу викликає живий образ чи картину фізичних стимулів. Вирішальну роль у вивченні через спостереження грають візуальні образи.

б) вербальне кодування . Спостерігаючи модель, людина може повторювати про себе те, що вона робить. Фактично людина мовчки повторює послідовність виконання діяльності, і коли він захоче відтворити цей навик вербальний код дає відповідний сигнал.

3. Моторно-репродуктивні процеси - це переклад символічно закодованої в пам'яті інформації в дію. Для складних моторних дій научіння відбувається через відтворення моделі поведінки в дії, через її повторення кілька разів.

4. Мотиваційні процеси обумовлюють, чи перейде спостережувана поведінка в дію. Люди не будуть повторювати спостережувану модель поведінки без достатнього стимулу. Можна спостерігати, як дружина готує їжу, але сам почнеш її готувати, тільки коли вона поїде у відрядження.

Бандура також є автором психотерапевтичного методу, що отримав назву «Систематична десенсибілізація». Суть його в тому, що люди спостерігають за поведінкою «моделі» в таких ситуаціях, які здаються їм небезпечними, такими, що викликають стан напруги, тривоги(наприклад, у закритому приміщенні, у присутності змії, злого собаки тощо). Успішна діяльність «моделі» викликає прагнення імітувати її поведінку і поступово знімає напругу у клієнта. Ці методи широко використовуються не лише в освіті та медицині, але й у бізнесі, допомагаючи людині адаптуватись до складних виробничих ситуацій.

 



Читайте також:

  1. Акустичний контроль приміщень через засоби телефонного зв'язку
  2. Алгоритм моделювання систем масового обслуговування
  3. Аналiз ризику методами iмiтацiйного моделювання
  4. Аналіз ризику через моделювання.
  5. Бізнес через Internet
  6. Бізнес-моделювання в системі управління розвитком підприємства. Поняття та етапи формування бізнес-моделі
  7. Біоелектричні явища в тканинах: будова мембран клітини, транспорт речовин через мембрану, потенціал дії та його розповсюдження.
  8. В чому полягає явище тунелювання через потенціальний бар’єр, наведіть приклади.
  9. В. Розрахунки через Інтернет
  10. Ввезення громадянами транспортних засобів із метою транзиту через територію України
  11. Виберіть відповідне визначення поняття: Моделювання – це
  12. Визначення скалярного добутку через координати.




Переглядів: 1960

<== попередня сторінка | наступна сторінка ==>
Соціально-когнітивна психологія Альберта Бандури | Потрпеби і їх ієрархія за А. Маслоу

Не знайшли потрібну інформацію? Скористайтесь пошуком google:

  

© studopedia.com.ua При використанні або копіюванні матеріалів пряме посилання на сайт обов'язкове.


Генерація сторінки за: 0.006 сек.