МАРК РЕГНЕРУС ДОСЛІДЖЕННЯ: Наскільки відрізняються діти, які виросли в одностатевих союзах
РЕЗОЛЮЦІЯ: Громадського обговорення навчальної програми статевого виховання ЧОМУ ФОНД ОЛЕНИ ПІНЧУК І МОЗ УКРАЇНИ ПРОПАГУЮТЬ "СЕКСУАЛЬНІ УРОКИ" ЕКЗИСТЕНЦІЙНО-ПСИХОЛОГІЧНІ ОСНОВИ ПОРУШЕННЯ СТАТЕВОЇ ІДЕНТИЧНОСТІ ПІДЛІТКІВ Батьківський, громадянський рух в Україні закликає МОН зупинити тотальну сексуалізацію дітей і підлітків Відкрите звернення Міністру освіти й науки України - Гриневич Лілії Михайлівні Представництво українського жіноцтва в ООН: низький рівень культури спілкування в соціальних мережах Гендерна антидискримінаційна експертиза може зробити нас моральними рабами ЛІВИЙ МАРКСИЗМ У НОВИХ ПІДРУЧНИКАХ ДЛЯ ШКОЛЯРІВ ВІДКРИТА ЗАЯВА на підтримку позиції Ганни Турчинової та права кожної людини на свободу думки, світогляду та вираження поглядів Контакти
Тлумачний словник |
|
|||||||
Научіння через моделюванняЯкби набуття навичок цілком залежало від результату наших власних дій, то воно б було малоефективним або потенційно небезпечним. Але люди, крім прямого досвіду, використовують також вербальну передачу інформації, тобто люди передають один одному інформацію, необхідну для освоєння складних навичок. З точки зору Бандури люди формують когнітивний образ певної поведінкової реакції через спостереження моделі поведінки , і далі ця закодована інформація, що зберігається в пам'яті, служить орієнтиром в їх діях. Він вважав, що люди врятовані від вантажу непотрібних помилок і витрати часу на формування відповідних реакцій, так як вони можуть навчитися чогось на прикладі. Научіння через спостереження регулюється чотирма взаємопов'язаними компонентами: увагою, збереженням, моторно-репродуктивними та мотиваційними процеси. Процеси уваги . Людина може навчитися багато чому через спостереження, якщо зверне увагу на характерні риси моделі і правильно зрозуміє їх. Іншими словами, недостатньо просто бачити модель і те, що вона робить: швидше індивід повинен ретельно вибрати, на що слід звернути увагу. Отже, процеси уваги впливають на те, що вибірково осягається в моделі, з якою людина спілкується, і на те, що набувається в результаті спостереження. Наприклад, присутність студента в аудиторії не гарантує, що він засвоює навчальний матеріал. Бандура показує, що серед детермінант уваги, що впливають на моделювання, найбільш важливими є асоціативні моделі. Люди, з якими ми регулярно спілкуємося, є тими типами поведінки, які людина може вивчити найбільш повно. Таким чином, всередині будь-якої соціальної групи є особи, які привертають більше уваги завдяки своєму статусу, влади і т.п. Процеси збереження . Запам'ятовування людей стосується збереження в пам'яті того, що спостерігалося колись. Тобто спостереження за моделлю не буде ефективним, якщо людина не запам'ятає її. Бандура вважав, що в психіці діє дві основні репрезентативні системи, за допомогою яких поведінка моделі зберігається в пам'яті і перетворюється потім у дію. а) образне кодування . В результаті спостереження моделей поведінки в процесі сенсорного навчання виникають відносно стійкі і легко відтворювані образи того, що було побачено. Мислимі образи формуються так, що будь-яке посилання на події, що відбулися раніше, відразу викликає живий образ чи картину фізичних стимулів. Вирішальну роль у вивченні через спостереження грають візуальні образи. б) вербальне кодування . Спостерігаючи модель, людина може повторювати про себе те, що вона робить. Фактично людина мовчки повторює послідовність виконання діяльності, і коли він захоче відтворити цей навик вербальний код дає відповідний сигнал. 3. Моторно-репродуктивні процеси - це переклад символічно закодованої в пам'яті інформації в дію. Для складних моторних дій научіння відбувається через відтворення моделі поведінки в дії, через її повторення кілька разів. 4. Мотиваційні процеси обумовлюють, чи перейде спостережувана поведінка в дію. Люди не будуть повторювати спостережувану модель поведінки без достатнього стимулу. Можна спостерігати, як дружина готує їжу, але сам почнеш її готувати, тільки коли вона поїде у відрядження. Бандура також є автором психотерапевтичного методу, що отримав назву «Систематична десенсибілізація». Суть його в тому, що люди спостерігають за поведінкою «моделі» в таких ситуаціях, які здаються їм небезпечними, такими, що викликають стан напруги, тривоги(наприклад, у закритому приміщенні, у присутності змії, злого собаки тощо). Успішна діяльність «моделі» викликає прагнення імітувати її поведінку і поступово знімає напругу у клієнта. Ці методи широко використовуються не лише в освіті та медицині, але й у бізнесі, допомагаючи людині адаптуватись до складних виробничих ситуацій.
Читайте також:
|
||||||||
|