Студопедия
Новини освіти і науки:
МАРК РЕГНЕРУС ДОСЛІДЖЕННЯ: Наскільки відрізняються діти, які виросли в одностатевих союзах


РЕЗОЛЮЦІЯ: Громадського обговорення навчальної програми статевого виховання


ЧОМУ ФОНД ОЛЕНИ ПІНЧУК І МОЗ УКРАЇНИ ПРОПАГУЮТЬ "СЕКСУАЛЬНІ УРОКИ"


ЕКЗИСТЕНЦІЙНО-ПСИХОЛОГІЧНІ ОСНОВИ ПОРУШЕННЯ СТАТЕВОЇ ІДЕНТИЧНОСТІ ПІДЛІТКІВ


Батьківський, громадянський рух в Україні закликає МОН зупинити тотальну сексуалізацію дітей і підлітків


Відкрите звернення Міністру освіти й науки України - Гриневич Лілії Михайлівні


Представництво українського жіноцтва в ООН: низький рівень культури спілкування в соціальних мережах


Гендерна антидискримінаційна експертиза може зробити нас моральними рабами


ЛІВИЙ МАРКСИЗМ У НОВИХ ПІДРУЧНИКАХ ДЛЯ ШКОЛЯРІВ


ВІДКРИТА ЗАЯВА на підтримку позиції Ганни Турчинової та права кожної людини на свободу думки, світогляду та вираження поглядів



Дискусія — засіб навчання та вирішення економічних проблем

Дискусія — це одна з найдавніших форм організації навчання. Тому викладання теми і почнемо з методики її проведення. Як форма навчання вона потребує певної методичної підготовки. Тому вчитель економіки, як і кожна освічена людина, повинен володіти методикою ведення дискусії. Розглянемо таку ситуацію. Відбувається обговорення економічного проекту. Обговорення починається зі взаємних уклонів та люб’язностей. Зауваження дрібні, не торкаються суттєвих питань. Аж раптом хтось порушує негласний порядок і висловлює свою рішучу незгоду. І тут вибухає суперечка. Тепер не можна впізнати ораторів. Ведучий не може впоратися з їхніми емоціями. Думка працює у всіх. Виникла творча атмосфера! Як правило, користь від таких обговорень буває значною, оскільки учасники обговорення наближаються до істини через глибоке усвідомлення проблеми. На жаль, у нашому суспільстві дуже поширеною була така позиція: «Не варто втручатися...Від мене нічого не залежить, а ворогів собі наживу».

Хтозна скількох помилок в економіці наше суспільство могло б уникнути, якби обговорення і впровадження різних проектів було б конструктивним, вільним і творчим! Чи не тому прагматичні японці організують повсюдно «гуртки якості», а затвердження будь-яких проектів розпочинають «знизу»?

Як зробити обговорення проблем творчим? Для цього потрібні доброзичливі взаємини в колективі, повага до думки кожного, готовність винести будь-яке серйозне питання на колективне обговорення.

Викладач має бездоганно володіти навичками «творчого слухання», бути прикладом щодо цього для своїх учнів, навчити їх такому вмінню, бо воно потрібне кожній людині і на все її життя.

Навички «творчого слухання»

1. Коли слухаєте, зосереджуйтесь на головній думці того, хто говорить.

2. Запам’ятовуйте основні моменти сказаного.

3. Спробуйте зрозуміти план промови, складений виступаючим.

4. Намагайтеся знайти у сказаному елементи нового, яке раніше не було Вам відоме.

5. Ведіть записи.

6. Ніколи не поспішайте заперечувати, поки виступаючий не закінчить говорити.

7. Умійте оцінити не тільки явний, а й прихований емоційний стан того, хто говорить, бо тільки це дасть Вам змогу правильно оцінити ступінь його зацікавленості проблемою.

8. Не давайте порад, поки Вас не попросять.

Творче обговорення не виникає само собою. Його потрібно готувати, виховувати звичку до нього, розуміння того, що думка кожного — це цінність. Її треба вислухати або спростувати фактами і доказами, або врахувати і прийняти. Але обережно! Далеко не все, що більшість сьогодні вважає очевидним, і справді є істинним. Жорж Кюв’є колись своїми аргументами спростував теорію еволюції Сент-Ілера. І тільки після появи теорії Дарвіна виявилося, що Сент-Ілер був правий. В.І. Ленін на ІІ з’їзді РСДРП вщент розгромив меншовиків, але історія довела, що останні в цьому випадку були ближчими до істини.


Спеціалісти вважають, що найважливішими умовами проведення дискусії як тематично спрямованої суперечки можуть бути такі:

– усі учасники дискусії мають бути готовими до неї;

– кожен учасник дискусії повинен мати чіткі стислі тези свого виступу;

– можна практикувати «розминку» для активізації дискусії;

– дискусія мусить бути спрямована на з’ясування істини, а не на словесне змагання її учасників.

Чи завжди потрібна дискусія? Як правило, її проводять, коли наявні полярні погляди на якийсь предмет і лише ґрунтовне обговорення цих поглядів може привести до оптимального рішення. В інших випадках можна обмежитись простим обговоренням проблеми.

Методика рольових тріад. Для розвитку здатності до конструктивного мислення фахівці пропонують метод рольових тріад. Він корисний тим, що привчає навіть тих, хто ніколи не бере участі в дискусіях, до стилю дискусійної поведінки, включає їх до творчого обговорення.

У дискусії розрізняють такі етапи: сприйняття предмета дискусії, його аналіз і оцінка, прийняття рішення. На кожному етапі по-різному можуть виявлятися психологічні й інтелектуальні здібності людини.

Не заглиблюючись надто далеко в психологію, виділимо специфічні дії та засоби, за допомогою яких виконують свої ролі в дискусії різні люди
(таблиця 7.1).

таблиця 7.1

Тріади ролей на різних етапах обговорення

Роль Дії Засоби
Сприймання предмета дискусії
Інтегратор ідей Сприймає предмет дискусії в цілому та створює про нього узагальнене уявлення Узагальнена інформація, загальнонаукові поняття та категорії, установка на вирішення проблеми у цілому
Аналітик Сприймає спеціальний аспект предмета дискусії, створює детальне уявлення про якусь одну її сторону Спеціальні знання, установка на вирішення вузького завдання
Системний аналітик Ті самі, що в інтегратора та аналітика, в оптимальному співвідношенні ті самі, що в інтегратора та аналітика, в оптимальному співвідношенні
Аналіз предмета дискусії
Футуролог Доповнює наявну інформацію прогнозами. Вводить предмет дискусії у сценарій майбутнього. Аналізує наслідки та значення для майбутнього Інтуїція, уява, методи прогнозування

Продовження таблиці 5.1

Історик Доповнює наявну інформацію ретроспективним аналізом Знання історії та розвитку предмета дискусії
Синхроніст На основі наявної інформації створює позачасове уявлення про предмет дискусії. Описує його загальну структуру Функціональний аналіз, узагальнене уявлення про предмет дискусій, яким він є, був і буде
Оцінка предмета дискусії
Оптиміст Перебільшено вихваляє та оцінює предмет дискусії. Схильний до ризикованих, поспішних дій та висновків Установка перебільшувати все позитивне. Відсутність обережності. Применшення ризику та небезпеки
Песиміст Обережний в оцінках. Не схильний ризикувати та поспішати з остаточними висновками. Оцінює нові ідеї негативно Установка перебільшувати все негативне. Схильність до надзвичайної обережності
Реаліст Реалістична оцінка всіх складових предмета дискусії. Зважування ризику Установки, які дозволяють не вдаватись до крайніх оцінок. Знання способів, які дозволяють компенсувати можливі негативні відхилення
Прийняття рішення
Критик Підсумовує недоліки предмета дискусії. Формулює рішення «проти» нової ідеї. Висуває звинувачення Висновок з аналізу недоліків, їхніх причин та наслідків
Захисник Підсумовує достоїнства та формулює рішення «за». Відхиляє звинувачення Висновок з аналізу достоїнств, їхніх причин і наслідків
Суддя Підсумовує достоїнства та недоліки. Зважує їхню відносну вагу і приймає рішення Способи суміщення структур достоїнств та недоліків

 

Поради викладачу, який користуватиметься методикою рольових тріадролі бажано розділити за 5–10 днів до обговорення для «входження» виконавців у свої ролі.

поданий у табл. 5.1 набір ролей, ясна річ, не є вичерпним і вимагає конкретної інтерпретації ведучого.

- Можна призначити на одну роль кількох виконавців, різних за підготовкою й психологічними характеристиками.

- Не варто наперед оцінювати ролі — головна, другорядна, незначна тощо.

- За будь-якої зручної нагоди ведучий має відзначити внесок кожного в дискусію, щоб задовольнити позитивні очікування особистості. Особливо відзначайте тих, хто виступає з конструктивною критикою.

- При розподілі ролей зважайте на реальну позицію особи в колективі.

- Критичні відгуки викладайте у безособовій формі.

- Уникайте особистих оцінок і взаємних суперечок.

- Намагайтесь створити атмосферу доброзичливого гумору та подолання «емоційних» труднощів.

- Не очікуйте негайного ефекту.

-- Не хвилюйтеся, почувши буркотіння «Все це несерйозно, дитячі ігри, відірвані від життя...». Це припиниться вже після проведення перших занять.

 

 


Читайте також:

  1. H) інноваційний менеджмент – це сукупність організаційно-економічних методів управління всіма стадіями інноваційного процесу.
  2. IV. Проблема антропогенних змін клімату або «парниковий ефект».
  3. V Засоби навчання
  4. V. ЗЕМЕЛЬНІ РЕСУРСИ. ОХОРОНА НАДР ТА ПРОБЛЕМИ ЕНЕРГЕТИКИ
  5. VІІІ. Проблеми та перспективи розвитку машинобудування.
  6. А.1 Стан , та проблемні питання застосування симетричної та асиметричної криптографії.
  7. Аграрні проблеми в працях письменників аграрників.
  8. Агроекологічні проблеми розвитку і шляхи їх розв'язання
  9. Адаптації та навчання
  10. Адміністративно-політичний устрій Української козацької держави середини XVII ст. Зміни в соціально-економічних відносинах
  11. Адміністративно-політичний устрій Української козацької держави середини XVII ст. Зміни в соціально-економічних відносинах
  12. Активний вплив на проблему




Переглядів: 1692

<== попередня сторінка | наступна сторінка ==>
Особливості методики проведення практичних і семінарських занять | Застосування аналізу економічних ситуацій та завдань

Не знайшли потрібну інформацію? Скористайтесь пошуком google:

  

© studopedia.com.ua При використанні або копіюванні матеріалів пряме посилання на сайт обов'язкове.


Генерація сторінки за: 0.449 сек.