МАРК РЕГНЕРУС ДОСЛІДЖЕННЯ: Наскільки відрізняються діти, які виросли в одностатевих союзах
РЕЗОЛЮЦІЯ: Громадського обговорення навчальної програми статевого виховання ЧОМУ ФОНД ОЛЕНИ ПІНЧУК І МОЗ УКРАЇНИ ПРОПАГУЮТЬ "СЕКСУАЛЬНІ УРОКИ" ЕКЗИСТЕНЦІЙНО-ПСИХОЛОГІЧНІ ОСНОВИ ПОРУШЕННЯ СТАТЕВОЇ ІДЕНТИЧНОСТІ ПІДЛІТКІВ Батьківський, громадянський рух в Україні закликає МОН зупинити тотальну сексуалізацію дітей і підлітків Відкрите звернення Міністру освіти й науки України - Гриневич Лілії Михайлівні Представництво українського жіноцтва в ООН: низький рівень культури спілкування в соціальних мережах Гендерна антидискримінаційна експертиза може зробити нас моральними рабами ЛІВИЙ МАРКСИЗМ У НОВИХ ПІДРУЧНИКАХ ДЛЯ ШКОЛЯРІВ ВІДКРИТА ЗАЯВА на підтримку позиції Ганни Турчинової та права кожної людини на свободу думки, світогляду та вираження поглядів
Контакти
Тлумачний словник Авто Автоматизація Архітектура Астрономія Аудит Біологія Будівництво Бухгалтерія Винахідництво Виробництво Військова справа Генетика Географія Геологія Господарство Держава Дім Екологія Економетрика Економіка Електроніка Журналістика та ЗМІ Зв'язок Іноземні мови Інформатика Історія Комп'ютери Креслення Кулінарія Культура Лексикологія Література Логіка Маркетинг Математика Машинобудування Медицина Менеджмент Метали і Зварювання Механіка Мистецтво Музика Населення Освіта Охорона безпеки життя Охорона Праці Педагогіка Політика Право Програмування Промисловість Психологія Радіо Регилия Соціологія Спорт Стандартизація Технології Торгівля Туризм Фізика Фізіологія Філософія Фінанси Хімія Юриспунденкция |
|
|||||||
Історія інтеграційних процесів в ЄвропіІ Радянський Союз, і Сполучені Штати не були європейськими державами. Тобто у світовій політиці закінчився період, коли панував принцип європоцентризму, розмивання якого почалося ще на межі XIX—XX ст.
-2-
Державний лад і державний устрій http://uk.wikipedia.org/wiki/%D0%9A%D1%80%D0%B0%D1%97%D0%BD%D0%B8_%D1%81%D0%B2%D1%96%D1%82%D1%83
ЄС–15: Австрія, Бельгія, Великобританія, Німеччина, Греція, Данія, Ірландія, Іспанія, Італія, Люксембург, Нідерланди, Португалія, Фінляндія, Швеція, Франція,
1 травня 2004 р. членами ЄС юридично стали Східної Європи, які підписали договір про вступ в Афінах 11994 р. : Естонія, Кипр, Латвія, Литва, Мальта, Польща, Словенія, Словакія, Угорщина, Чехія. Ще дві — Болгарія і Румунія вступили в 2007 р. Досягнуто домовленості з Туреччиною, Балканськими країнами.
Джерела європейської інтеграціїпоходять від часів середньовіччя. На той час Європа являла собою певну культурну цілісність, об'єднану католицькою церквою і латиною. Вона також мала дуже розвинуту регіональну торгівлю і золото як валюту. Бували періоди, коли існувала спільність у зовнішній політиці і стратегічних військових цілях, як це мало місце за часів хрестових походів1. У XIV ст. домініканський чернець П. Дюбуа висунув ідею про керовану єдиною Радою європейську конфедерацію як найкращу форму існування християнського світу. Наприкінці XVI ст. М. де Бетюн, герцог Сюллі, перший міністр французького короля Генріха IV, пропонував створити єдину європейську армію. У 1693 р. англійський громадський діяч У. Пенні2 у своєму трактаті "Про сьогоденний і майбутній мир в Європі" писав про доцільність формування єдиного європейського парламенту.
2У. Пенні пізніше став засновником першої англійської колонії у Північній Америці, яка одержала назву Пенсильванія.
У період після Першої світової війни на міжнародній арені відбулося різке посилення позицій Сполучених Штатів Америки. За таких умов міцніло розуміння того, що тільки об'єднання надасть можливість Європі залишитися серед найбільших акторів світової політики. У 1923 р. побачила світ книга австрійського аристократа Р. Куденхов-Калергі за назвою "Раn-Еuгора", яка поклала початок однойменному руху. У 1926 р. з метою формування в рамках Західної Європи зони вільної торгівлі створюється Європейський торговий і митний союз. У 1929 р. у Лізі Націй (Ліга Націй — міжнародна організація, створена у 1919 р. і формально розпущена у 1946 р. Згідно зі статутом, мала за мету розвиток співробітництва між народами, а також гарантію миру і безпеки) міністр закордонних справ Франції А. Бріан виступив з промовою, у якій закликав до негайного початку здійснення панєвропейського проекту. В передвоєнні роки здійснювалися спроби до об'єднання зусиль Великої Британії і Франції, однак їх не можна назвати успішними. Після Другої світової війни в ослабілій Європі ідеї об'єднання знову стали здобувати популярність. Так У. Черчіль у 1946 р. виголосив промову в Цюріху, де закликав до створення Сполучених Штатів Європи. У 1947 р. Франція і Великобританія підписали договір про оборонний союз. У січні 1948 р. був створений митний союз Бельгії, Нідерландів і Люксембургу. У березні підписаний Брюссельський договір про поширення франко-англійської угоди на країни Бенілюксу, а у квітні того ж року була створена Організація економічного співробітництва і розвитку. У травні 1948 р. у Гаазі зібрався Європейський конгрес, на якому були присутні понад 800 представників практично з усіх країн Західної Європи. Однак досягти реальної єдності в підходах на ньому не вдалося. З одного боку, Європа тоді поділялася на переможців і переможених, і дійти згоди було непросто. З іншого боку, об'єднавчим процесам перешкоджала "особлива позиція" Великобританії. 1. У такій ситуації логічно було висунути на перший план питання економічної взаємодії. Йдучи таким шляхом, Франція, Італія, ФРН, Бельгія, Нідерланди і Люксембург 18 квітня 1951 р. у Парижі підписали договір про створення Європейського об'єднання вугілля і сталі (Договір вступив в силу з 25 липня 1952 р.). Влітку 1955 р. — нові зусилля до об'єднання. На конференції в Мессіні було прийнято за підсумками роботи комюніке, у якому говорилося, що керівники держав дійшли висновку про необхідність створення Загального європейського ринку, який скасовує мита і всі кількісні обмеження на експорт й імпорт. 2. 25 березня 1957 р. у Римі шість держав підписали договір про створення Європейського об'єднання атомної енергії і Європейського економічного співтовариства. У рамках цієї угоди були створені більш сприятливіші умови для розвитку економіки країн-учасниць, що принесло свої позитивні плоди. Це було значним просуванням по шляху до єдиної Європи. 3. Однак економічне співробітництво не могло автоматично призвести до політичного зближення. На противагу організації, на чолі якої стала Франція, у 1959 р. було створено Європейську асоціацію вільної торгівлі, куди під керівництвом Великобританії увійшли Норвегія, Швеція, Данія, Австрія Португалія, Ісландія і Швейцарія. Тільки через десять років, на початку 1970-х років, була досягнута домовленість про вступ у ЄЕС Великобританії, Данії, Ірландії і Норвегії (Підсумки загальнонаціонального референдуму не дозволили Норвегії приєднатися до Співтовариства), тобто з 1 січня 1973 р. до складу ЄЕС входило вже 9 держав. У жовтні 1972 р. паризька зустріч на вищому рівні стала початком процесу перетворення Європейських співтовариств у Європейський союз, у якому посилився фактор політичного об'єднання країн-учасниць. У 1979 р. громадяни всіх країн ЄЕС вперше брали участь у прямих виборах до Європейського парламенту. Кількість держав-членів поступово збільшувалася, що зробило організацію дійсно загальноєвропейською політичною структурою. У 1981 р. на лондонській зустрічі міністрів закордонних справ було заявлено, що Співтовариство повинне діяти на світовій арені як єдине ціле, а не тільки як блок дружніх держав. На сесії Європейської ради у Фонтенбло 25—26 червня 1984 р. було вирішено створити Європейський Союз. Почалася робота зі складання Єдиного європейського акта, що набрав чинності з 1 липня 1987р. 4. У 1992 р. у Маастрихті був підписаний Договір про Європейський союз. У цьому документі були закріплені найважливіші принципи організації об'єднаної Європи: принцип єдиного громадянства, прихильність єдиній політиці в області освіти, Культури й охорони здоров'я, а також узгодженій регіональній і природоохоронній політиці; сформульовані фундаментальні права громадян ЄС. У зв'язку з рішенням про введення єдиної валюти були затверджені вимоги до країн, які претендують на участь у Союзі. Зокрема, рівень державного боргу не повинен перевищувати 60 % ВНП, бюджетний дефіцит — у межах 3 % ВНП, а інфляція не має бути вищою, ніж на 1,5 % від середнього значення для трьох країн з найменшим ЇЇ показником. У тому ж році країни, які входили в Європейське економічне співтовариство і Європейську зону вільної торгівлі, об'єдналися у єдину Європейську економічну зону, де пізніше було запроваджено єдину наднаціональну валюту — євро (3 політичного погляду перехід на єдину валюту демонстрував жителям країн — членів ЄС наочну ознаку європейської єдності; сприяв єднанню національних політичних еліт, доля яких певною мірою залежить від цього проекту; ускладнює, якщо не виключає, можливість виходу держав-учасниць із зони загальноєвропейської валюти).. Тобто Європейський союз — це унікальне наднаціональне економічне і політичне утворення, що значно впливає на сучасні міжнародні відносини.
http://www.mfa.gov.ua/data/upload/publication/eu/ua/30935/eapbig.jpg
У питанні про те, як співвідноситься процес формування єдиної Європи з головними тенденціями світового розвитку, єдності думок немає. Деякі аналітики наполягають, що європейське об'єднання є найбільш довершеним прикладом прояву глобалізації. Інші ж вважають, що воно виступає могутнім засобом відділення окремо взятого регіону від решти світу. У всякому разі, посилення євроінтеграційних процесів можна розглядати як один із проявів сучасного антиамериканізму. Як заявив з цього приводу міністр закордонних справ Франції Ю. Ведрін: "Європа повинна створити противагу домінуванню Сполучених Штатіву багатополюсному світі". У свою чергу США сторожко ставляться до посилення позицій Європи і побоюються її перетворення на справжнього глобального суперника. Подібні настрої чітко висловив один з провідних американських аналітиків Ч. Лейн: "Вашингтон не бажає бачити Західну Європу і Японію сильними настільки, щоб дати Західній Європі можливість кинути виклик американському лідерству. Сполучені Штати будуть прагнути зберегти свою геополітичну перевагу візаві Західної Європи". Тому з боку США починаються зусилля, спрямовані на утримування під контролем процесу європейської інтеграції. Для цього ви користовуються різні шляхи: - НАТО і військова присутність у Європі; - активізація американських транснаціональних корпорацій; - формування "проамериканського" мислення європейців задопомогою засобів масової комунікації й інформації (Відомо, що 75 % інформації, яка циркулює по європейських ЗМІ, має американське "походження".) - й інше аж до комп'ютерно-космічної системи спостереження під назвою "Ешелон". Протягом майже всього періоду після закінчення Другої світової війни Сполучені Штати підтримували Європу, розглядаючи її як союзника в боротьбі проти соціалістичного табору. З розпадом "східного блоку" у "західному блоці" все виразніше виявлялися розбіжності, викликані перетворенням Європейського співтовариства, поверненого до американського партнера, у Європейський Союз, що усвідомив власні пріоритети. Як вважають фахівці в області міжнародних відносин, саме взаємне позиціонування ЄС і США стане основним фактором, що визначатиме політичну ситуацію у світі в XXI ст. У зв'язку з цим доречно вказати на відмінності у стратегічних геополітичнихпідходах обох сторін. По-перше, при виникненні міжнародних конфліктів і проблем європейці воліють діяти через міжнародні організації, а американці — односторонньо. По-друге, європейці оцінюють міжнародні проблеми з регіональної точки зору, штатівці — з глобальної. По-третє, при врегулюванні конфліктів перші прагнуть використовувати політичні й економічні можливості, другі не виключають для себе військового вирішення проблем. Тобто наявні дві якісно різні стратегії взаємодії західної цивілізації із зовнішнім світом. І два можливих варіанти взаємин між Америкою і Західною Європою. Перший припускає збереження євроатлантичного союзу. Другий — відродження біполярної геополітичної моделі, де США і ЄС виступатимуть глобальними партнерами-суперниками. Однак втілення в життя другого варіанта пов'язано з багатьма непростими проблемами. Одна з найперших — співвідношення військової сили двох сторін. Протягом багатьох років після Другої світової війни європейці не надавали першочергового значення проблемі забезпечення своєї обороноздатності, хоча Постійно відчували "радянську військову загрозу". Впевненості їм додавала участь в НАТО разом із супердержавою, яка витрачала на оборонні потреби грошей в рази більше, ніж її партнери. Підраховано, що для створення військової сили, порівнянної з американською, країнам ЄС потрібно збільшити свої військові витрати в чотири рази. А це спричиняє необхідність перерозподілу фінансових коштів, в результаті чого неминуче постраждає насамперед соціальна сфера. Навряд чи звиклі до високого рівня добробуту європейці підуть на це. Як показали події кінця XX — початку XXI ст., найменші спроби урядів західноєвропейських країн скоротити витрати на соціальні потреби викликали бурхливу негативну реакцію з боку громадян цих країн. При тому, що останніми роками почалися заходи для зміцнення обороноздатності, створення сил швидкого реагування, європейські керівники більш схильні до зовнішньої політики, яку з деяким перебільшенням, але можна назвати політикою нейтралітету і невтручання (Хоча у зв'язку із війною в Іраку американській адміністрації вдалося залучити до участі у військових діях і окупації країни декілька європейських держав. Позицію Сполучених Штатів активно підтримала Велика Британія, Франція і Німеччина висловилися різко проти.) . Європейські керівники більш схильні використовувати демократичні моделі балансу інтересів як у внутрішній, так і в міжнародній політиці. Втіленням цієї лінії є діяльність Організації з безпеки і співробітництва в Європі (ОБСЄ). На цей час вона об'єднує у своїх рядах 53 держави, її цілями проголошені: забезпечення миру і безпеки в Європі; підтримка розрядки міжнародної напруженості; забезпечення дотримання прав людини; дотримання у відносинах між країнами основних принципів міжнародного права. В Європі окрім культурного протекціонізму все відчутніше дає про себе знати тенденція до заперечення масової культури особливо американського виробництва. Статки, досягнуті рутинною працею, вже не ваблять європейців. Для них все більше сенсу і значення набуває те, що соціологи називають "суб'єктивним добробутом". Його формуванню сприяють можливість творчої самореалізації, низький рівень соціальної нерівності, повага і дотримання прав людини. Спостерігачі вважають, щ0 у Європі може початися, а дехто каже, що вже почався процес деструкції суспільства масового споживання, де на перше місце виходять постматеріалістичні орієнтири і споживання не "масового", а "унікального". Європейці не хочуть бути схожими на американців. Вони орієнтуються на дещо інші цінності, мають відмінні від американських культуру, стиль життя, очікування. Проте це не є фактором, здатним розколоти західну цивілізацію на два ворожих табори. Західну Європу й Америку можна розглядати як "близьких родичок". Це, по суті, дві гілки однієї лінії розвитку. Вони взаємопов'язані і взаємодіють через партнерство — суперництво. Великий американський експеримент у всіх галузях — політичній, економічній, соціальній, культурній — і досягнуті результати не можуть не впливати на світ у цілому і на Європу зокрема. Деякі напрацьовані елементи запозичуються, під впливом інших відбуваються трансформації, інші виступають як "виклик" і стимул до самовдосконалення. Одним із прикладів можна вважати запровадження в системі освіти європейських країн Болонської системи, яка є своєрідною відповіддю на пріоритетність США в галузі науки і новітніх технологій. Це є віддзеркаленням тієї обставини, що Америка залишається зразком динамічного розвитку, в той час як Європа потерпає від свого відставання, бо втратила дух новаторства, який був їй притаманний раніше. Однією з причин є її "постарішання" не тільки у загальноісторичному плані, а й у демографічному. Все менше молоді, все вище рівень соціального забезпечення. Якщо хтось хоче більшого — їде до США " "країни необмежених можливостей" реалізувати свої таланти, якщо діяти енергійно. Орлова. Т.В. Історія сучасного світу: Навч. Посібник. - К.: Знання, 2006.- С. 414.
У сучасному світі на міжнародній арені діє значно більше акторів, ніж це було в умовах біполярного світу. Така конструкція є незрівнянно складнішою і потенційно небезпечнішою, ніж світ, що рівняється на один чи два центри. Чим більше число незалежних елементів утворюють систему, тим складніше встановити рівновагу між ними і втримати їх у цьому стані. У період після закінчення Другої світової війни на міжнародну арену виступили нові регіони і країни, чимало з них згодом набрали істотної ваги і впливу. Має місце тенденція до неухильного зростання впливу малих країн, що володіють серйозним науково-технічним, фінансовим чи терористичним потенціалами. Багато з них одержали можливість розвитку у зв'язку з процесом деколонізації, що розгорнулася в середині минулого століття. Орлова. Т.В. Історія сучасного світу :Навч. Посібник. - К.: Знання, 2006.- С. 225-231 -2- Розпад СРСР мав наступні наслідки для міжнародних відносин: 1. Формування монополярної системи, домінування США, хоча окремі країни можуть ставити питання про перегляд існуючого світоустрою (Китай, Англія, Японія, Австралія, ЄС, Німеччина, Індія). 2. Зникнення ялтинської системи перерозподілу Європи і відмова від доктрини Брежнєва, яка виправдовувала втручання СРСР у внутрішні справи країн світу. 3. Виходу з соціалістичного табору країн Східної Європи, які стали відокремленими від Росії. Відбулася чітка фрагментація простору Центральної та Східної Європи 4. Зміцнення геополітичних позицій об’єднаної Європи внаслідок вступу держав Центральної Європи до ЄС. 5. проблеми захисту європейського кордону переходять до нових держав, в т.ч. до України. Формується східна політика ЄС. Крім того, в країнах Європи з’явився ряд проблем: 6. Поява нових держав, які спровокували до національно-визвольних рухів та конфліктів. 7. Розрив в рівнях економічного розвитку міжнародних країн Заходу і Сходу, що в умовах перехідного періоду породжувало небезпеку виникнення конфліктів. 8. Найбіднішими регіонами Євросоюзу стають прикордонні території каїн Центральної Європи. 9. Появлялися нові виклики безпеці: наркотики, еміграція населення, тероризм, зброя. 10. Зміцнилося положення США, які стали єдиною глобальною державою і здійснюють політику по забезпеченню міжнародної безпеки. 11. Змінилася роль міжнародних організацій в сфері міжнародної безпеки, які вже не виконують функції стримування, а лише контроль за порядком. Ці наслідки вплинули як на міжнародні відносини в світі та Європі зокрема. Реформування структур безпеки Сходу і Заходу (розпад РЕВ і організації Варшавського договору) і налагодження співробітництва між ними;
12. Об’єднання Німеччини, що викликало побоювання країн-сусідів претензії Німеччини на провідну роль в Європі. Вважають, що саме це зумовило поглиблення інтеграційних процесів ЄС. Падіння берлінської стіни (жовтень 1990 року) і вже в листопаді в Парижі відбулася Паризька хартія Ради Європи і ОБСЄ, на якій сторони двох блоків домовилися про дружбу і співробітництво на засадах зближення інтересів Заходу і Сходу. В цих умовах для належного забезпечення безпеки, формування такої системи міжнародних відносин, у функції якої входять: - узгодження норм і стандартів міжнародних відносин, - сприяння у формуванні нормативної бази країн-учасників. - надано повноваження здійснювати контроль над озброєнням в країнах-учасника, - здійснювати оперативну діяльність по забезпеченню прав людини і - здійснювати контроль за демократичними перетвореннями в країнах – учасниках. Це основна організація. У грудні 1991 року на зустрічі лідерів країн в Маастрихті була схвалена угода про Європейський Союз, яка підписала в лютому 1992 року.
Читайте також:
|
||||||||
|