Студопедия
Новини освіти і науки:
МАРК РЕГНЕРУС ДОСЛІДЖЕННЯ: Наскільки відрізняються діти, які виросли в одностатевих союзах


РЕЗОЛЮЦІЯ: Громадського обговорення навчальної програми статевого виховання


ЧОМУ ФОНД ОЛЕНИ ПІНЧУК І МОЗ УКРАЇНИ ПРОПАГУЮТЬ "СЕКСУАЛЬНІ УРОКИ"


ЕКЗИСТЕНЦІЙНО-ПСИХОЛОГІЧНІ ОСНОВИ ПОРУШЕННЯ СТАТЕВОЇ ІДЕНТИЧНОСТІ ПІДЛІТКІВ


Батьківський, громадянський рух в Україні закликає МОН зупинити тотальну сексуалізацію дітей і підлітків


Відкрите звернення Міністру освіти й науки України - Гриневич Лілії Михайлівні


Представництво українського жіноцтва в ООН: низький рівень культури спілкування в соціальних мережах


Гендерна антидискримінаційна експертиза може зробити нас моральними рабами


ЛІВИЙ МАРКСИЗМ У НОВИХ ПІДРУЧНИКАХ ДЛЯ ШКОЛЯРІВ


ВІДКРИТА ЗАЯВА на підтримку позиції Ганни Турчинової та права кожної людини на свободу думки, світогляду та вираження поглядів



ОРГАНІЗАЦІЯ ПРЕМІЮВАННЯ ПЕРСОНАЛУ

З переходом до ринкових відносин підприємствам надано право самостійно розробляти та застосовувати преміальні положення, які фіксуються у колективному договорі.

До складу преміальної системи належать такі елементи:

· показники та умови преміювання;

· розміри премій;

· коло працівників, до яких застосовують преміювання;

· періодичність виплат премій;

· джерело виплати премій.

Побудова преміальної системи підприємства повинна здійснюватись на таких загальновизнаних принципах:

1.Умови та розміри преміювання повинні бути чітко визначені для окремих категорій працівників. Умови преміювання визначають показники, досягнення яких дає працівникам підстави для отримання премії. Розмір премії залежить від вибраних показників преміювання (виконання плану, перевиконання плану, економію матеріальних ресурсів тощо). Показники преміювання повинні відповідати завданням, що стоять перед підприємством.

2.Кількість показників та умов преміювання не мають перевищувати 2-3. Це дасть змогу уникнути складних обчислень та зробити систему преміювання підприємства простою і зручною.

3.Між показниками та умовами преміювання не повинно бути суперечностей.

4.Розміри премії повинні бути економічно обґрунтованими.

5.Рівень показника преміювання необхідно встановлювати диференційовано (за фактично досягнутим середнім рівнем виконання показника преміювання на певному виробництві; вище від його досягнутого рівня тощо).

6.До кола працівників, яким надається премія, повинні входити тільки ті, які безпосередньо можуть впливати на виробничі показники.

7.Періодичність преміювання необхідно встановлювати залежно від особливостей підприємства, організації (організації виробництва та праці, характеру показників преміювання тощо).

8.Премія має бути гарантована відповідним джерелом виплати.

Для формування ефективної системи преміювання необхідно враховувати деякі обмеження у виплаті працівникам премій:

1.Сума всіх преміальних виплат за будь-якого значення перевиконання працівниками планових показників не може перевищувати суму прибутку, отриману в результаті застосування цієї системи.

2.Премії, що виплачуються за виконання та перевиконання плану, приводять як до зростання фонду оплати праці, так і до зростання витрат підприємства, пов’язаних з відрахуваннями на соціальні заходи (до пенсійного фонду, до фонду соціального страхування, до фонду соціального страхування на випадок безробіття, до фонду страхування від нещасного випадку на виробництві), що обчислюються пропорційно до фонду оплати праці і також включаються до собівартості продукції підприємства.

3.Премії за перевиконання плану збільшують витрати по заробітній платі на одиницю продукції (зокрема, за відрядної форми оплати праці). Однак у такому разі одночасно відбувається скорочення умовно-постійних накладних витрат підприємства (амортизації основних фондів, витрат на утримання та обслуговування устаткування тощо), що припадають на одиницю продукції. Відповідно, застосування преміювання економічно доцільне насамперед тоді, коли зазначена економія на умовно-постійних накладних витратах перекриває витрати на преміювання із фонду заробітної плати за перевиконання планів виробництва та частина її спрямовується на зниження собівартості продукції.

У практиці господарювання найпоширенішими показниками преміювання працівників є:

· виконання та перевиконання виробничих завдань;

· виконання акордних завдань у встановлені строки;

· підвищення продуктивності праці, виробітку;

· поліпшення остаточних результатів діяльності бригади, дільниці, цеху;

· економія сировини, матеріалів, інструментів та інших матеріальних цінностей;

· зменшення простоювання устаткування тощо.

Останнім часом розвиваються такі види преміювання, як разові премії та винагороди. Вони можуть бути індивідуальними та колективними. Незалежно від прийнятих форм та систем заробітної плати на підприємствах використовують такі види разових премій:

· винагороди за підсумками роботи за рік;

· одноразові заохоченн за виконання особливо важливих завдань, термінових та непередбачених робіт;

· премії за підсумками оглядів та конкурсів, до святкових та урочистих подій.

Найскладнішим і найвідповідальнішим етапом розробки проекту системи преміювання є економічне обґрунтування відносних розмірів премії та оцінки ефективності застосування таких систем. Обґрунтовуючи розміри премії, треба врахувати, що система преміювання не здатна виконувати свого стимулюючого призначення, якщо премії надто малі (менше 10% тарифної ставки або посадового окладу). Крім того має бути забезпечена відповідна залежність між ступенем поліпшення стимулюючого показника та розрахункового коефіцієнта економічної ефективності системи преміювання, мінімально допустима величина якого може становити лише 0,1. при цьому треба знати особливості методичного характеру процесу обґрунтування розмірів премії залежно від основних показників преміювання, а також окремих категорій персоналу (робітників, спеціалістів і службовців).

 

Запитання і завдання для самоконтролю

1. Визначте сутність понять «трудові ресурси», «трудовий колектив», «кадри», «персонал».

2. Наведіть склад та структуру виробничого персоналу.

3. Які ознаки покдадено в основу класифікації персоналу підприємства?

4. Що таке кваліфікація працівника?

5. Роз’ясніть процес розроблення балансу робочого часу.

6. Як визначити чисельність окремих категорій працівників та загальну чисельність персоналу підприємства?

7. Дайте визначення поняття «продуктивність праці» та розкрийте його економічний зміст.

8. Які методи використовують для вимірювання продуктивності праці?

9. Які функції має виконувати заробітна плата в ринковій економіці?

10. Розкрийте зміст основної та додаткової заробітної плати.

11. Дайте визначення тарифної системи організації оплати праці.

12. Які форми та системи організації заробітньої плати застосовують на підприємстві?

13. Зробіть порівняння погодинної та відрядної форми оплати праці, визначте їх переваги та недоліки.

14. Що являє собою безтарифна система оплати праці?

15. Що являє собою система преміювання на підприємстві?

16. Яку роль в системі стимулювання виконують доплати та надбавки?


Читайте також:

  1. II. Організація і проведення спортивних походів
  2. II. Організація перевезень
  3. II. Організація перевезень
  4. А. Організація Острозького колегіуму – Академії
  5. Адаптація персоналу: цілі та завдання. Введення у посаду
  6. АДАПТОВАНА ДО РИНКУ СИСТЕМА ФОРМУВАННЯ (НАБОРУ) ОКРЕМИХ КАТЕГОРІЙ ПЕРСОНАЛУ. ВІДБІР ТА НАЙМАННЯ НА РОБОТУ ПРАЦІВНИКІВ ФІРМИ
  7. Адміністративно-територіальна організація
  8. Аналіз та планування витрат організації на професійне навчання персоналу
  9. Аналіз чисельності, складу і руху персоналу
  10. Атестація персоналу
  11. Атестація як особливий метод оцінки персоналу
  12. Бюджетний устрій в зарубіжних країнах. Організація бюджетного процесу




Переглядів: 1977

<== попередня сторінка | наступна сторінка ==>
ДОПЛАТИ І НАДБАВКИ ДО ЗАРОБІТНОЇ ПЛАТИ | Заробітна плата виконує такі функції

Не знайшли потрібну інформацію? Скористайтесь пошуком google:

  

© studopedia.com.ua При використанні або копіюванні матеріалів пряме посилання на сайт обов'язкове.


Генерація сторінки за: 0.002 сек.