Студопедия
Новини освіти і науки:
МАРК РЕГНЕРУС ДОСЛІДЖЕННЯ: Наскільки відрізняються діти, які виросли в одностатевих союзах


РЕЗОЛЮЦІЯ: Громадського обговорення навчальної програми статевого виховання


ЧОМУ ФОНД ОЛЕНИ ПІНЧУК І МОЗ УКРАЇНИ ПРОПАГУЮТЬ "СЕКСУАЛЬНІ УРОКИ"


ЕКЗИСТЕНЦІЙНО-ПСИХОЛОГІЧНІ ОСНОВИ ПОРУШЕННЯ СТАТЕВОЇ ІДЕНТИЧНОСТІ ПІДЛІТКІВ


Батьківський, громадянський рух в Україні закликає МОН зупинити тотальну сексуалізацію дітей і підлітків


Відкрите звернення Міністру освіти й науки України - Гриневич Лілії Михайлівні


Представництво українського жіноцтва в ООН: низький рівень культури спілкування в соціальних мережах


Гендерна антидискримінаційна експертиза може зробити нас моральними рабами


ЛІВИЙ МАРКСИЗМ У НОВИХ ПІДРУЧНИКАХ ДЛЯ ШКОЛЯРІВ


ВІДКРИТА ЗАЯВА на підтримку позиції Ганни Турчинової та права кожної людини на свободу думки, світогляду та вираження поглядів



Контакти
 


Тлумачний словник
Авто
Автоматизація
Архітектура
Астрономія
Аудит
Біологія
Будівництво
Бухгалтерія
Винахідництво
Виробництво
Військова справа
Генетика
Географія
Геологія
Господарство
Держава
Дім
Екологія
Економетрика
Економіка
Електроніка
Журналістика та ЗМІ
Зв'язок
Іноземні мови
Інформатика
Історія
Комп'ютери
Креслення
Кулінарія
Культура
Лексикологія
Література
Логіка
Маркетинг
Математика
Машинобудування
Медицина
Менеджмент
Метали і Зварювання
Механіка
Мистецтво
Музика
Населення
Освіта
Охорона безпеки життя
Охорона Праці
Педагогіка
Політика
Право
Програмування
Промисловість
Психологія
Радіо
Регилия
Соціологія
Спорт
Стандартизація
Технології
Торгівля
Туризм
Фізика
Фізіологія
Філософія
Фінанси
Хімія
Юриспунденкция






Основні види соціальних організацій: формальна і неформальна організації

Соціальна організація і соціальна спільність. Загальні риси соціальної організації

ТЕМА 4. ОРГАНІЗАЦІЯ ЯК СОЦІУМ

План

1. Соціальна організація і соціальна спільність. Загальні риси соціальної організації.

2. Основні види соціальних організацій: формальна і неформальна організації.

3. Механізми регулювання в соціальних системах.

 

Соціальна (суспільна) організація (підсистема) характеризується наявністю людини в сукупності взаємопов’язаних елементів, тобто в ній людина – суб’єкт і об’єкт управління.

Соціальна система може містити біологічну і технічну системи.

Суспільні організації діють на основі задоволення потреб своїх членів, тобто у внутрішньому середовищі (напр., профспілки), на відміну від господарських організацій, які створюються для задоволення потреб та інтересів людини і суспільства в зовнішньому для організації середовищі.

Процес керівництва передбачає створення та ро­боту формальної організації.

Формальніорганізації - це юр. або неюр. особи, зареєстровані у встановленому порядку.

Формальніорганізації утворюються цілеспрямовано для досягнення конкретної мети. Це, наприклад, установа, школа, підприємство тощо.

Нефор­мальні– це незареєстрованіорганізації.

Неформальніорганізації виникають спонтанно, як результат тривалої спільної діяльності. Вони поєднують людей, близьких за поглядами, інтересами та можуть утворюватись як у складі формальних організацій, так і поза їх межами.

Отже, в кожній формальній організації можуть існувати неформальніорганізації.

Вони виникають спонтанно всупереч бажанню ке­рівництва, але кожний керівник повинен розуміти, що неформальні організації справляють досить силь­ний вплив на поведінку співробітників. Керівник, щоб контролювати ситуації на виробництві, пови­нен знати, яку роль у конкретній ситуації відіграє неформальна організація та як нею керувати.

Вміння керівника працювати в малих групах, таких, як різні комітети та комісії, створені са­мим колективом, а також вміння будувати взає­мовідносини зі своїми безпосередніми підлегли­ми, є необхідною умовою ефективності керування взагалі.

Кожен з нас належить до кількох груп водночас (сім'я, друзі, виробництво). Групи існу­ють короткострокові (студенти на час сесії для підготовки екзаменів: мета досягнута - група роз­палася), більш тривалі (друзі по школі).

За визна­ченням Марвіна Шоу: «Група - це дві чи більше особи, які взаємодіють таким чином, що кожна особа чинить вплив на інших і водночас перебу­ває під впливом інших осіб».

На виробництві групи утворюються, коли відбувається поділ праці по горизонталі (підрозділи) та по вертикалі (рівні керівництва). Групи, створені за бажанням керівництва для організації вироб­ничого процесу, називають формальними, їх фун­кцією є виконання конкретних цілей та досягнен­ня визначених конкретних задач.

В організації існує три типи таких груп:

- групи керівників;

- виробничі групи;

- комісії.

Група керівника складається з керівника та його безпосередніх підлеглих, які, у свою чергу, також можуть бути керівниками. Наприклад, президент компанії та старші віце-президенти; директор за­воду та завідуючі відділами, цехами. До складу групи входять лише ті особи, які підлеглі керів­никові безпосередньо.

Другий тип формальної групи - робоча (цільо­ва) група. Вона складається з осіб, які разом пра­цюють, вирішуючи одне й те саме завдання. Хоча вони мають одного загальною керівника, ці групи відрізняються тим, що в них значно більше само­стійності у плануванні та здійснюванні своєї праці.

Третій тип групи - комітет (рада). Це група, якій делеговані повноваження для виконання пев­ного завдання чи сукупності завдань. Інколи вони звуться радами, комісіями.

Комітет утворюється як група всередині орга­нізації, якій делеговані повноваження для ви­конання будь-якого завдання чи комплексу завдань. Комітети мають два типи: спеціальний та постійний. Існують і неформальні комітети.

Спеціальний комітет - тимчасова група, сфор­мована для виконання визначеної мети (наприк­лад, для вивчення особливих проблем чи рішення делікатних питань).

Постійний комітет - діюча група всередині організації, яка має конкретну мету (консультації з визначених питань - рада директорів).

Ефективне керівництво кожною формальною групою в середині організації має вирішальне зна­чення. Ці взаємозалежні групи являють собою організацію як систему. Вони повинні забезпечи­ти діяльність один одного. Група загалом створює вплив на поведінку окремої особистості. Чим кра­ще керівник володіє мистецтвом ефективного ке­рівництва групою, тим більша ймовірність того, що продуктивність праці групи та організації в цілому підвищуватиметься.

Формальна організація створюється за бажанням керівництва, неформальна - спонтанно. Чому люди вступають у неформальні організації? Основним мотивом є задоволення потреби в приналежності:

- підлеглі повинні мати можливість звернути­ся до свого керівника по допомогу (керівник здобуває престиж та повагу, а підлеглий - керівництво до дії);

- потреба в захисті (спільна боротьба проти шкідливих умов праці);

- щільне спілкування та симпатія. Співробіт­ники одного відділу відвідують разом кав'­ярню, обмірковують загальні справи. Людей звичайно тягне до тих, хто, на їх погляд, може задовольнити їх потребу в приналежності, компетентності, захисті, повазі і т. ін.

Неформальні організації створюються не за бажанням керівництва, але за відповідних умов вони можуть впливати на результати праці орга­нізації, стати домінуючою організацією та зводи­ти нанівець усі зусилля керівництва.

Неформальні організації характеризуються та­кими факторами:

а) соціальний контроль за своїми членами (вста­новлення та закріплення норм поведінки, виду й одягу, характер робіт);

б) опір змінам (загроза існуванню неформаль­ної організації в разі реорганізації, запровад­ження нової технології, утворення нових ро­бочих місць, поява нових людей або скоро­чення робочих місць, тобто ліквідація нефор­мальної організації);

в) неформальні лідери суттєво не відрізняються засобами для утворення тиску лідерів на членів формальної та неформальної організацій. Опо­ра неформального лідера - визнання його гру­пою. Можливість стати лідером визначають вік, посадовий стан, професіональна компетентність, чуйність (залежить від системи цінностей в групі). У неформального лідера дві функції: допомагати групі в досягненні мети, підтриму­вати та укріплювати її існування.

Неформальні організації взаємодіють з формаль­ними.

Джордж Хоманс вважає, що неформальни­ми організаціями необхідно керувати. Існує дум­ка, що ефективному керівництву організацією за­важає невисока думка керівників про неформальні організації.

Цілі групи можуть збігатися з ціля­ми формальної організації, а норми ефективності неформальної організації можуть перевищувати норми формальної організації. Слід враховувати, а якщо можна, то й використовувати неформальні організації в інтересах формальних. Скотт та Девіс пропонують таке:

1. Керівництву слід визнати неформальну орган­ізацію, працювати з нею та не загрожувати її існуванню.

2. Вислуховувати думку членів і лідерів нефор­мальних груп (треба знати лідерів), співпра­цювати з ними.

3. Дозволити групам брати участь у прийнятті рішень.

4. Швидко видавати точну інформацію, запо­бігаючи таким чином поширенню чуток.


Читайте також:

  1. II. Основні закономірності ходу і розгалуження судин великого і малого кіл кровообігу
  2. IV. Закономірності структурно-функціональної організації спинного мозку
  3. PR-відділ організації: переваги і недоліки
  4. V Практично всі психічні процеси роблять свій внесок в специфіку організації свідомості та самосвідомості.
  5. АГЕНТ З ОРГАНІЗАЦІЇ ОБСЛУГОВУВАННЯ АВІАПЕРЕВЕЗЕНЬ
  6. Адвокатура в Україні: основні завдання і функції
  7. Акти з охорони праці в організації.
  8. Акти з охорони праці, що діють в організації, їх склад і структура.
  9. Актуальні тенденції організації іншомовної освіти в контексті євроінтеграції.
  10. Амортизація основних засобів, основні методи амортизації
  11. Аналіз сильних та слабких сторін організації
  12. Аналіз та планування витрат організації на професійне навчання персоналу




Переглядів: 747

<== попередня сторінка | наступна сторінка ==>
Залежність від зовнішнього середовища. | Механізми регулювання в соціальних системах.

Не знайшли потрібну інформацію? Скористайтесь пошуком google:

 

© studopedia.com.ua При використанні або копіюванні матеріалів пряме посилання на сайт обов'язкове.


Генерація сторінки за: 0.005 сек.