Студопедия
Новини освіти і науки:
МАРК РЕГНЕРУС ДОСЛІДЖЕННЯ: Наскільки відрізняються діти, які виросли в одностатевих союзах


РЕЗОЛЮЦІЯ: Громадського обговорення навчальної програми статевого виховання


ЧОМУ ФОНД ОЛЕНИ ПІНЧУК І МОЗ УКРАЇНИ ПРОПАГУЮТЬ "СЕКСУАЛЬНІ УРОКИ"


ЕКЗИСТЕНЦІЙНО-ПСИХОЛОГІЧНІ ОСНОВИ ПОРУШЕННЯ СТАТЕВОЇ ІДЕНТИЧНОСТІ ПІДЛІТКІВ


Батьківський, громадянський рух в Україні закликає МОН зупинити тотальну сексуалізацію дітей і підлітків


Відкрите звернення Міністру освіти й науки України - Гриневич Лілії Михайлівні


Представництво українського жіноцтва в ООН: низький рівень культури спілкування в соціальних мережах


Гендерна антидискримінаційна експертиза може зробити нас моральними рабами


ЛІВИЙ МАРКСИЗМ У НОВИХ ПІДРУЧНИКАХ ДЛЯ ШКОЛЯРІВ


ВІДКРИТА ЗАЯВА на підтримку позиції Ганни Турчинової та права кожної людини на свободу думки, світогляду та вираження поглядів



Л.С. Виготський, Н.І. Жинкин про співвідношення мислення і мови.

ТЕМА 4. МИСЛЕННЯ І МОВА. МОВНА СТРУКТУРА МОЗКУ.

План

1. Л.С. Виготський, Н.І. Жинкин про співвідношення мислення і мови.

2. Мислення і мова у формуванні мовного висловлювання.

3. Мислення і мова в при сприйнятті і розумінні мови.

4. Джерела вчення про мовної структурі мозку.

5. Відкриття мовних зон мозку П'єром Брока і Карлом Верніке.

6. Роль А.Р. Луріі у відкритті нових мовних зон мозку.

7. Дослідження ролі правої півкулі в мовному механізмі людини.

8. Спільна діяльність лівої і правої півкуль мозку.

 

Погляди Л.С. Виготського на взаємодію мислення і мови викладені в роботі «Мислення і мова» (30-ті роки XX століття). Головне питання, на який відповідав вчений, був «Що лежить між думкою і словом?». У вирішенні цієї проблеми важлива роль відводилася розрізнення значення і сенсу. Значення - це те, що об'єднує всіх носіїв мови в розумінні слова; те, що зафіксовано в тлумачних словниках. Сенс - це індивідуальне значення слова, пов'язане з особистим досвідом мовця або ситуацією спілкування. Якщо сенс несе первинне, особисте утримання слова, яке повинне бути втілене в мову, значення містить вже результат мовоутворення. Слово мотузка в ситуації, коли потрібно пов'язати торт, буде мати інший зміст, ніж у ситуації, коли виникає необхідність повіситися.

Етапу перетворення сенсу в значення передує інший важливий етап: сенс зароджується від потреб людини, від тієї сфери, яка охоплює всі наші потяги і емоції. Іншими словами, за думкою стоїть мотив, причина мови. Він формує намір спілкуватися, готовність людини до мовним діям.

Перетворення думки в слово походить у внутрішній мові. Ця категорія - ключова в концепції Л.С. Виготського. Це не «мова мінус звук». Внутрішня мова має особливу будову і якісно відрізняється від зовнішньої. Вона складається з предикатів, ключових слів, набору рем майбутньої промови. Рема - це частина пропозиції, несуча нову, актуальну інформацію. Внутрішня мова нагадує розмовне ситуативне спілкування: «Іде!» - Про автобус, якого давно всі чекають на зупинці. Це згорнута, стисла, граматично не оформлена мова; це опорний конспект майбутнього висловлювання.

Внутрішня мова має свою еволюцію. Її ще немає у дошкільнят. Вона розвивається з езопової промови маленьких дітей, коли вони розмовляють самі з собою. Пізніше ця мова стає шепітної, а потім йде всередину нашої свідомості. Перетворення езопової промови у внутрішню завершується у дитини до 10 - 11 рокам.

У процесі перетворення думки в слово йде боротьба індивідуально-особистісного сенсу і загальноприйнятих мовних форм. Про неї говорив Л.С. Виготський у своїй знаменитій фразі: «Думка не втілюється, а відбувається в слові». Тобто саме під час вибору потрібного слова результат пошуку слова починає задовольняти мовця. У цей момент думка ще продовжує формуватися. Тому за красивими і зв'язковими висловлюваннями не завжди стоїть глибокий сенс. Зазубривши, ми вже не думаємо, думка в слові не вчиняється, вона була у того, хто мова створював. Інша знаменита рядок з вірша Ф. Тютчева «Думка изреченная є брехня» говорить нам про те, що часто людина не до кінця задовольняється висловленим. Всі ці факти показують, що одиниці думки й мови не збігаються: Л.С. Виготський порівнював тому процес породження висловлювання з нависаючим хмарою, яке проливається дощем слів.

Н.І. Жинкин в 60 - 70-ті роки XX століття ввів у психолингвистику поняття

«Універсальний предметний код (УПК)» - система несловесних знаків, чуттєво відображають дійсність у свідомості людини. Це схеми, образи, рухові імпульси, нюхові і відчутні відбитки реальності. КПК - це мова задуму мови. Він інтернаціональний, тому ми здатні зрозуміти іноземну мову. Для породження мовлення ми повинні перекодувати інформацію з мови КПК на словесний мову.


Читайте також:

  1. Аналіз співвідношення активів із джерелами їх фінансування
  2. Б. Мислення
  3. Варіанти співвідношення потреб і виробництва
  4. Взаємозалежність і співвідношення громадянського суспільства і правової держави.
  5. Взаємозалежність і співвідношення громадянського суспільства і правової держави.
  6. Види і форми мислення
  7. Види інноваційних стратегій та їх співвідношення
  8. Види мислення
  9. Види мислення
  10. ВИДИ МИСЛЕННЯ
  11. Види мислення
  12. Види мислення. Розвиток мислення. Поняття про інтелект.




Переглядів: 839

<== попередня сторінка | наступна сторінка ==>
Лексико-семантичний рівень мови в руслі психолінгвістики. Зберігання слова у свідомості людини. | Мислення і мова в при сприйнятті і розумінні мови.

Не знайшли потрібну інформацію? Скористайтесь пошуком google:

  

© studopedia.com.ua При використанні або копіюванні матеріалів пряме посилання на сайт обов'язкове.


Генерація сторінки за: 0.003 сек.