Студопедия
Новини освіти і науки:
МАРК РЕГНЕРУС ДОСЛІДЖЕННЯ: Наскільки відрізняються діти, які виросли в одностатевих союзах


РЕЗОЛЮЦІЯ: Громадського обговорення навчальної програми статевого виховання


ЧОМУ ФОНД ОЛЕНИ ПІНЧУК І МОЗ УКРАЇНИ ПРОПАГУЮТЬ "СЕКСУАЛЬНІ УРОКИ"


ЕКЗИСТЕНЦІЙНО-ПСИХОЛОГІЧНІ ОСНОВИ ПОРУШЕННЯ СТАТЕВОЇ ІДЕНТИЧНОСТІ ПІДЛІТКІВ


Батьківський, громадянський рух в Україні закликає МОН зупинити тотальну сексуалізацію дітей і підлітків


Відкрите звернення Міністру освіти й науки України - Гриневич Лілії Михайлівні


Представництво українського жіноцтва в ООН: низький рівень культури спілкування в соціальних мережах


Гендерна антидискримінаційна експертиза може зробити нас моральними рабами


ЛІВИЙ МАРКСИЗМ У НОВИХ ПІДРУЧНИКАХ ДЛЯ ШКОЛЯРІВ


ВІДКРИТА ЗАЯВА на підтримку позиції Ганни Турчинової та права кожної людини на свободу думки, світогляду та вираження поглядів



СТРУКТУРА ЧАРІВНОЇ КАЗКИ

Більшість казок мають єдину структуру при розмаїтості змісту. У казці легко замінити Іван-царевича на Золушку чи Хлопчика-з-пальчика, Жар-птицю на молодильні яблука чи царівну, сірого вовка на пташину перинку - і структура казки, її сюжет і закінчення не зміняться.

Т.Д.Зінкевич-Євстігнєєва розробила модель казки, - деяку єдину схему для більшості казок. У пошуках казкових інваріантів створила поняття функції. Функція - це вчинок діючої особи, обумовлений з погляду її значимості для ходу дії. Виділяють 31 функцію діючих осіб:

ПІДГОТОВЧА ЧАСТИНА

1. Отлучка. їдуть батьки; цар йде на війну.

2. Заборона. “Не заходь тільки в десяту кімнату”.

3. Порушення. Побігла Оленка на вулицю, загралася.

4. Вивідування. Стала відьма дізнаватись...

6. Підступ. Вовк наслідує голос мами-кози.

7. Посібництво. Царівна з’їдає запропоноване яблучко.

8. Шкідництво чи нестача. Схопили гусаки-лебеді Івасика, занедужав цар важкою хворобою.

ЗАВ’ЯЗКА

9. Посередництво. “Йди, Оленка, братика шукати...”

10. Протидія. “Дозволь мені, цар, спробувати щастя...”

11. Відправлення. Царевич відправився в дорогу.

ОСНОВНА ЧАСТИНА

12. Перша функція дарувальника. Стала Баба-Яга випитувати.

13. Реакція героя. “Ти б мене спершу нагодувала...”

14. Отримання чарівного засобу. Дав дід Іванові коня; “Скажи: по-щучому велінню...”

15. Переміщення в інше царство. Чи довго йшла Оленка, чи коротко...

16. Боротьба. Став Іван битися зі Змієм.

17. Таврування. Роздряпав йому Змій усю шию.

18. Перемога. Завертівся Кощій і помер.

19. Початкове лихо чи нестача ліквідується. Вийшла до Івана з підземілля Царівна.

20. Повернення. Сіли на килим-літак, полетіли додому.

21. Погоня. Кинулися гусаки-лебеді навздогін.

22. Порятунок. Кинула вона дзеркальце, розлилося море.

На цьому казка може скінчитися, але часто зустрічається додатковий сюжет, у якому діє лжегерой (найчастіше брат чи брати головного персонажу). Перша його частина нове шкідництво - аналогічне функціям 8-14. 8а. Лжегерой викрадає здобуток. 11а. Герой знову відправляється на пошуки. 14а. Герой знову знаходить чарівний засіб. Далі при такому розвитку з’являються нові функції:

23. Невпізнане прибуття. Приїхав у рідне місто, але додому не пішов, став учнем кравця.

24. Необгрунтовані домагання. Генерал заявляє царю: “Я - зміїв переможець”.

25. Важка задача. “Хто підніме зміїну голову...”

26. Рішення. Підійшов Іван, тільки торкнувся...

27. Дізнавання. Показав він заповітне колечко.

28. Викриття. Розповіла все царівна, як було.

29. Трансфігурація. Викупався Іван у молоці, вийшов краще колишнього.

30. Покарання. Посадили служницю в бочку...

31. Весілля, воцаріння. Одержав Іван царівну і півцарства.

Не всі функції присутні завжди, але число їх обмежене, і порядок, у якому вони виступають по ходу розвитку казки, незмінний. Незмінними визначили і набір ролей, тобто діючих осіб, що мають своє коло дій - одну чи декілька функцій. Цих ролей шість: відправник, царівна, герой, лжегерой, помічник, дарувальник.

 

ІНТЕР’ЄР КАЗКОВОГО СВІТУ

• Якесь лихо спочатку і щасливий кінець.

• Наявність помічників і шкідників.

• Зрадництво рідних.

• Трансформація героя - до кінця казки він не такий як спочатку, він сильнішає і стає значущим.

• Інше царство, яке десь далеко, там інші закони, і там є щось дуже потрібне, за чим приходиться туди йти.

• У той час, як герой трансформується, інші персонажі залишаються більш-менш незмінними, і саме інше царство не змінюється.

• 3 іншого царства приноситься клеймо, оцінка про те, що герой там побував.

• Герой один. При всіх друзях і помічниках він йде один і одружується потім один.

• Перемагає “дурень” і ледар.

• Мінімальний термін, за який герой може чогось досягти, - “поки сім пар чобіт не зноситься”.

• Зумовленість. Дракон заздалегідь знає, що його вб’є саме цей герой, уже заздалегідь відомо, куди треба піти, що зробити; хто, кому, що скаже, і що потрібно відповідати.

• Заборони порушуються, накази виконуються, герой частіше слухається, чим навпаки.

• Відсутність вибору.


Читайте також:

  1. III. Географічна структура світового ринку позичкового капіталу
  2. VІ. План та організаційна структура заняття
  3. Адміністративно – територіальний устрій і соціальна структура Слобожанщини у половині XVII – кінці XVIII століття
  4. Акти з охорони праці, що діють в організації, їх склад і структура.
  5. Але, головним залишається діючий початок, чим повсякденність і відрізняється від фантазії (казки, міфу).
  6. АРХІВНІ ДОВІДНИКИ В СИСТЕМІ НДА: ФУНКЦІЇ ТА СТРУКТУРА
  7. Атомно-кристалічна структура металів
  8. Базова алгоритмічна структура
  9. Банківська система та її структура. Функції Центрального банку.
  10. Безцехова виробнича структура.
  11. Будова систем: підсистема, елемент, структура, зв'язок.
  12. Бухгалтерська оцінка капіталу банку. Структура капіталу




Переглядів: 3099

<== попередня сторінка | наступна сторінка ==>
Використання арт-терапії в роботі з ув’язненими . | Форми роботи з казкою у груповому арт-терапевтичному процесі

Не знайшли потрібну інформацію? Скористайтесь пошуком google:

  

© studopedia.com.ua При використанні або копіюванні матеріалів пряме посилання на сайт обов'язкове.


Генерація сторінки за: 0.017 сек.