Студопедия
Новини освіти і науки:
МАРК РЕГНЕРУС ДОСЛІДЖЕННЯ: Наскільки відрізняються діти, які виросли в одностатевих союзах


РЕЗОЛЮЦІЯ: Громадського обговорення навчальної програми статевого виховання


ЧОМУ ФОНД ОЛЕНИ ПІНЧУК І МОЗ УКРАЇНИ ПРОПАГУЮТЬ "СЕКСУАЛЬНІ УРОКИ"


ЕКЗИСТЕНЦІЙНО-ПСИХОЛОГІЧНІ ОСНОВИ ПОРУШЕННЯ СТАТЕВОЇ ІДЕНТИЧНОСТІ ПІДЛІТКІВ


Батьківський, громадянський рух в Україні закликає МОН зупинити тотальну сексуалізацію дітей і підлітків


Відкрите звернення Міністру освіти й науки України - Гриневич Лілії Михайлівні


Представництво українського жіноцтва в ООН: низький рівень культури спілкування в соціальних мережах


Гендерна антидискримінаційна експертиза може зробити нас моральними рабами


ЛІВИЙ МАРКСИЗМ У НОВИХ ПІДРУЧНИКАХ ДЛЯ ШКОЛЯРІВ


ВІДКРИТА ЗАЯВА на підтримку позиції Ганни Турчинової та права кожної людини на свободу думки, світогляду та вираження поглядів



Контакти
 


Тлумачний словник
Авто
Автоматизація
Архітектура
Астрономія
Аудит
Біологія
Будівництво
Бухгалтерія
Винахідництво
Виробництво
Військова справа
Генетика
Географія
Геологія
Господарство
Держава
Дім
Екологія
Економетрика
Економіка
Електроніка
Журналістика та ЗМІ
Зв'язок
Іноземні мови
Інформатика
Історія
Комп'ютери
Креслення
Кулінарія
Культура
Лексикологія
Література
Логіка
Маркетинг
Математика
Машинобудування
Медицина
Менеджмент
Метали і Зварювання
Механіка
Мистецтво
Музика
Населення
Освіта
Охорона безпеки життя
Охорона Праці
Педагогіка
Політика
Право
Програмування
Промисловість
Психологія
Радіо
Регилия
Соціологія
Спорт
Стандартизація
Технології
Торгівля
Туризм
Фізика
Фізіологія
Філософія
Фінанси
Хімія
Юриспунденкция






Проголошення незалежності України стало подією всесвітньо-історичного зна­чення. Визначальну роль у створенні не­залежної української держави відіграв народ України.

ІІ. Реформа політичної системи і Чорнобильська трагедія. XIX партійна конференція (червень 1988 p.)прийняла рішення про кардинальне рефор­мування політичної системи, закріпила курс на гласність. Проведення реформи політичної системи сприяло демократизації суспільства, полі­тика гласності прискорила процеси десталінізації, реабілітацію жертв репресій. Ліквідація ст. 6 Конституції свідчила про відмову від керівної ролі КПРС, підрива­лися основи тоталітарного режиму.

Червень 1987 p. - реформа М.Рижкова - Л.Абалкіна.

Сутність реформи виражена в трьох "С" - самостійність, самоокупність, самофінан­сування.

Були прийняті: "Закон про державне підприємство (об'єднання)", "Закон про кооперацію" та інші, які передбачали: - переведення підприємств на госпроз­рахунок; - утворення кооперативного сектора; - тісний зв'язок заробітної плати з ре­зультатами господарської діяльності; - сприяння запровадженню досягнень науково-технічного прогресу та ін.

У результаті: реформа була непослідов­ною, половинчатою, проводилася невпев­нено і зазнала провалу. У 1990 p. вперше за багато років почалося скорочення об­сягів суспільного виробництва. Національ­ний дохід України скоротився на 1,5%. Непродумана фінансова політика при­звела до сплеску інфляції в країні. Стало зрозуміло, що тільки перехід до ринкової економіки зможе вивести країну з глибокої економічної кризи.

- Червень 1990 p. - Верховна Рада СРСР прийняла програму переходу до ре­гульованої ринкової економіки, яка з са­мого початку виявилася нежиттєздатною. Інфляція, розбалансованість економіки, дефіцит бюджету зростали. Безсистемна перебудова вела до розвалу народного гос­подарства.

Перебудовчі процеси сприяли зростанню політичної активності, відродженню національної свідомості українського народу. Величезний вплив на події в Україні мала аварія на Чорнобильській АЕС в ніч з 25 на 26 квітня 1986 p., яка призвела до неба­ченого забруднення біосфери, радіоактив­ного опромінювання тисяч людей, появі на території України мертвої 30-кілометрової зони. Аварія на ЧАЕС була справжнім по­трясінням для республіки, вона обумовила активізацію суспільного руху проти існую­чого режиму, проти Компартії України, яка дала згоду на будівництво ЧАЕС, замов­чувала страшні масштаби і наслідки ката­строфи. Аварія на ЧАЕС набула глобального ха­рактеру. Час, що минув з тих пір - період складний і суперечливий. З одного боку, чи­мало зроблено для ліквідації наслідків най­більшої і найстрашнішої з техногенних ката­строф. Основний тягар цієї роботи взяла на себе і несе Україна, витрачаючи колосальні кошти та ресурси. Етапним кроком у виконанні на­шою державою своїх міжнародних зобов'я­зань стало виведення станції з експлуатації у грудні 2000 p. З іншого боку, проблеми, по­в'язані з Чорнобильською АЕС, набувають нової якості у найширшому спектрі: і, перш за все, у сфері охорони здоров'я людей, їх соці­альному захисті, екології, створенні компен­суючих енергогенеруючих потужностей.

4. б). Відродження національно-визвольних процесів

І. Пробудження та активізація суспільних сил.

Бурхливі зміни в суспільстві сприяли відродженню національно-визвольних про­цесів. Суспільно-політичний рух, що від­бувався в Україні в період перебудови, мав одночасно демократичний і національно-визвольний характер. Розглянемо, як же розгорталася бороть­ба національно-демократичних сил, логіч­ним результатом якої стало проголошення державної незалежності України.

• 3 1985 по 1988 pp. суспільно-політич­ний рух проявлявся, в основному, в критиці існуючого ладу, у відродженні української історії та культури. Із забуття почали повертатися твори М.Грушевського, М.Костомарова, В.Винниченка та інших, здійснювалися спроби заповнити "білі плями історії" (голодомор 1933 p., сталінські репресії, ОУН-УПА, Центральна Рада...). Відбувалася реабілі­тація жертв сталінських репресій. Неформальні організації, що почали ви­никати в Україні (Товариство Лева, Україн­ський культурологічний клуб та інші), ви­магали оновлення соціалізму, гарантуван­ня прав людини, суверенітету України на основі нового союзного договору.

• У 1988 p. населення України перехо­дить від критики до активних політичних дій, відбувається радикалізація суспільно-політичного руху.Упродовж 1988-1989 pp. масово виника­ють неформальні організації, які очолюють демократичний, національно-визвольний рух: Українська Гельсинська спілка (сфор­мувалася на базі відомої Вам Української Гельсинської Групи), Товариство україн­ської мови ім. Т.Г.Шевченка, екологічна організація "Зелений світ", антисталінське товариство "Меморіал ", студентське об'єднання "Громада" та інші.

У вересні 1989 p. з ініціативи Спілки пись­менників України та інституту літератури АН УРСР була створена масова суспільно-політична організація"Народний рух Укра­їни за перебудову"(Рух) на чолі з І.Драчем. Рух швидко еволюціонував від поміркова­ної організації, яка прагнула співпрацюва­ти з владою з метою встановлення справж­ньої демократії, в антикомуністичну органі­зацію. Із назви Руху було вилучено слова "за перебудову", а головною метою оголошено вихід України з СРСР, відновлення україн­ської державності, усунення комуністичної партії від влади. Рух відіграв надзвичайно велику роль у процесах перебудови в Укра­їні: сприяв активізації національно-визволь­ного руху, визначенню його цілей, консолідації демократичних, національна свідомих сил. Важли­вими чин­никами суспіль­но-полі­тичного життя страйки, демон­страції, мітинги, збори, політич­ні диску­сії. Розгортався національний церковний рух за відродження Української автокефальної православної церкви (УАПЦ) та легаліза­цію Української греко-католицької церкви (УГКЦ).

Значними завоюваннями національно-демократичних сил стало прийняттяу жовт­ні 1989 p. закону "Про зміни і доповнення Конституції (Основного закону) Україн­ської СРСР" (йшлося, зокрема, про демо­кратизацію виборчої системи, про зміни щодо розмежування повноважень між пред­ставницькими, виконавчими та судовими органами, про зміни у статусі Верховної Ради), а також закону"Про мови в УРСР",який проголосив державний статус україн­ської мови.

ІІ. Протистояння між реформаторськими і консервативними силами в КПРС та виникнення багатопартійності.Комуністична партія виявилася неспро­можною ефективно діяти в нових умовах і швидко втрачала контроль над процесами перебудови. Партійне керівництво ігнору­вало вимоги опозиційних сил, процеси де­мократизації. Все це призвело до послаб­лення позицій КПРС (КПУ) у суспільстві, викликало глибоку кризу партії. Почався масовий вихід комуністів з її рядів. Кри­тично мислячі комуністи у березні 1990 p. З метою демократизації партії утворили Де­мократичну платформу в КПУ. Їх вимогою став вихід КПУ із складу КПРС, проведення політики в інтересах українського народу. Однак, керівництво КПУ не пішло шляхом демократизації і продовжувало орієнтува­тися на Москву.

У 1990 p., після ліквідації статті 6 Кон­ституції СРСР та прийняття Верховною Ра­дою України постанови "Про порядок реє­страції громадських об'єднань" починаєть­ся формування багатопартійної системи. Першою була створена Українська респуб­ліканська партія - УРП (на базі Українсь­кої Гельсінської Спілки). Всього ж у 1990-1991 pp. виникло майже 20 опозиційних партій. Серед них - Демократична партія України, партія Зелених України, партія Демократичного Відродження України (ви­никла на базі Демократичної платформи КПУ), Ліберально-демократична партія та інші. Переважна більшість новостворених партій виступала за суверенітет і неза­лежність України. Важливою віхою на шляху до нової державності стали вибори у березні 1990 p. до Верховної Ради України та місцевих рад.

4. в).На шляху до незалежності.

І. Новий український парламент і проголошення державного суверенітету.Демократичний блок, очолюваний Ру­хом, (до блоку увійшли 43 громадські організації та групи) домігся значного успіху. Він здобув 25 % мандатів в українському парламенті, переміг на виборах до місце­вих рад у західних областях України. Мо­нополія КПУ на владу похитнулася. Демократичні сили у Верховній Раді створили парламентську опозицію - Народ­ну Раду (125 чол.) на чолі з І.Юхновським. Народній Раді протистояла прокомуністич­на більшість (300 депутатів), яку очолив О. Мороз.

Та саме при такому розкладі політичних сил16 липня 1990 p. Верховна Рада прий­няла Декларацію про державний суверені­тет України. Декларація проголосила не­від'ємне право українського народу на са­мовизначення, самостій­ність, повноту і неподільність влади респуб­ліки в межах її території. Історичне значення декларації поляга­ло в тому, що вона поклала початок мир­ному процесу відродження незалежності України.

ІІ. Проголошення незалежності України.Демократизація суспільного життя, на­міри реформувати Радянський Союз (йшла робота над розробкою нового союзного до­говору) викликали опір консервативних сил владних структур, які19-21 серпня 1991 p.здійснили спробу державного перевороту. Був утворений Державний комітет з надзви­чайного стану на чолі з віце-президентом Г.Янаєвим. Своєю головною метою зако­лотники проголосили "врятування єдиної держави". Із усіх політичних сил України лише ке­рівництво КПУ стало на бік заколотників. Вже 19 серпня ЦК КПУ розіслав на місця директиву про необхідність активної під­тримки заколоту. Провал перевороту обернувся поразкою сил реакції, які прагнули зберегти імпер­ський характер СРСР і тоталітарний полі­тичний режим у ньому.

У цих умовах Верховна Рада УРСР 24 серпня 1991 p. прийняла історичний до­кумент - "Акт проголошення незалежності України". Таким чином припинилося існу­вання УРСР і з'явилася незалежна держава -Україна. ЗО серпня Постановою Президії Верховної Ради КПУ була заборонена. 1 грудня 1991 p. відбувся референдум і вибори Президента України. 90,3% грома­дян, які взяли участь у референдумі, під­твердили Акт проголошення незалежності України. Вибори президента проходили на альтернативній основі (претенденти - М.Гриньов, Л.Лук'яненко, В. Чорновіл, Л.Табурянський, І.Юхновський, Л.Кравчук). Прези­дентом України став Л.Кравчук якого віддали свої голоси 61,6% виборців, що прийшли на виборчі дільниці.

ІІІ. Розпад СРСР та утворення СНД.Після спроби реакційних сил здійснити 19-21 серпня державний переворот вряту­вати СРСР виявилося неможливим. Причини розпаду СРСР:

Унітарний характер СРСР (фор­мально Радянський Союз був федерацією, але фактично - унітарною державою}. Монополія на владу належала центру,щообмежувало права республік.

Недоліки і помилки в національній політиці керівництва СРСР:

курс на формування нової спільності - радянського народу, що на практиці виявляюся в тотальній русифікації, в об­меженні розвитку національних культур;

невирішеність багатьох націо­нальних проблем (проблема кордонів, про­блема депортованих народів та ін.).

Суперечливі непослідовні економічні реформи спричинили розбалансованість народного господарства, поглиблення еко­номічної кризи.

Процеси демократизації і гласності сприяли зростанню національної свідомос­ті й активізації національно-визвольних рухів.

Ослаблення в процесі перебудови цен­тральної влади, КПРС, які забезпечували єдність СРСР.

Остаточно центральна влада втратила авторитет після заколоту 19-21 серпня. Після провалу перевороту республіки проголосили свою незалежність. 8 грудня 1991 p. у Мінську президент України Л.Кравчук, президент Росії Б. Єльцин, голова Верховної Ради Білорусії С.Шушкевич констатували, що вихід ре­спублік із складу СРСР і утворення неза­лежних держав стало реальним фактом і що СРСР як суб'єкт міжнародного права і геополітична реальність припиняє своє існу­вання. Вони підписали угоду про створен­няСпівдружності Незалежних Держав (СНД), до якої можуть приєднатися респуб­ліки колишнього СРСР та інші країни. До складу СНД увійшло 11 республік, причому Україна - на правах асоційованого члена (вона не визнала всіх пунктів угоди). За час існування СНД значних економіч­них і політичних результатів у його діяль­ності не досягнуто. За деякими прогнозами, СНД розвива­тиметься не шляхом глобальних інтегра­ційних процесів, а шляхом співробітницт­ва на двосторонній основі в певних сферах.


Читайте також:

  1. IV-й період Римської держави ( ІІІ – V ст. н. е. ) – пізня Римська імперія
  2. VI . Екзаменаційні питання з історії української культури
  3. VI.3.3. Особливості концепції Йоганна Гайнріха Песталоцці
  4. VII. ТЕСТИ З ДИСЦИПЛІНИ «МІЖНАРОДНА
  5. А/. Верховна Рада України.
  6. А/. Форми здійснення народовладдя та види виборчих систем.
  7. Автомобільний пасажирський транспорт – важлива складова єдиної транспортної системи держави
  8. Аграрна політика як складова економічної політики держави. Сут­ність і принципи аграрної політики
  9. АГРАРНЕ ПРАВО УКРАЇНИ
  10. Аграрні закони України
  11. Адаптація законодавства України до законодавства ЄС - один із важливих інструментів створення в Україні нової правової системи та громадянського суспільства
  12. Адаптація законодавства України до законодавства ЄС - один із важливих інструментів створення в Україні нової правової системи та громадянського суспільства




Переглядів: 497

<== попередня сторінка | наступна сторінка ==>
Україна в період перебудови (1985-1991 pp.). | 

Не знайшли потрібну інформацію? Скористайтесь пошуком google:

 

© studopedia.com.ua При використанні або копіюванні матеріалів пряме посилання на сайт обов'язкове.


Генерація сторінки за: 0.004 сек.