Студопедия
Новини освіти і науки:
МАРК РЕГНЕРУС ДОСЛІДЖЕННЯ: Наскільки відрізняються діти, які виросли в одностатевих союзах


РЕЗОЛЮЦІЯ: Громадського обговорення навчальної програми статевого виховання


ЧОМУ ФОНД ОЛЕНИ ПІНЧУК І МОЗ УКРАЇНИ ПРОПАГУЮТЬ "СЕКСУАЛЬНІ УРОКИ"


ЕКЗИСТЕНЦІЙНО-ПСИХОЛОГІЧНІ ОСНОВИ ПОРУШЕННЯ СТАТЕВОЇ ІДЕНТИЧНОСТІ ПІДЛІТКІВ


Батьківський, громадянський рух в Україні закликає МОН зупинити тотальну сексуалізацію дітей і підлітків


Відкрите звернення Міністру освіти й науки України - Гриневич Лілії Михайлівні


Представництво українського жіноцтва в ООН: низький рівень культури спілкування в соціальних мережах


Гендерна антидискримінаційна експертиза може зробити нас моральними рабами


ЛІВИЙ МАРКСИЗМ У НОВИХ ПІДРУЧНИКАХ ДЛЯ ШКОЛЯРІВ


ВІДКРИТА ЗАЯВА на підтримку позиції Ганни Турчинової та права кожної людини на свободу думки, світогляду та вираження поглядів



Контакти
 


Тлумачний словник
Авто
Автоматизація
Архітектура
Астрономія
Аудит
Біологія
Будівництво
Бухгалтерія
Винахідництво
Виробництво
Військова справа
Генетика
Географія
Геологія
Господарство
Держава
Дім
Екологія
Економетрика
Економіка
Електроніка
Журналістика та ЗМІ
Зв'язок
Іноземні мови
Інформатика
Історія
Комп'ютери
Креслення
Кулінарія
Культура
Лексикологія
Література
Логіка
Маркетинг
Математика
Машинобудування
Медицина
Менеджмент
Метали і Зварювання
Механіка
Мистецтво
Музика
Населення
Освіта
Охорона безпеки життя
Охорона Праці
Педагогіка
Політика
Право
Програмування
Промисловість
Психологія
Радіо
Регилия
Соціологія
Спорт
Стандартизація
Технології
Торгівля
Туризм
Фізика
Фізіологія
Філософія
Фінанси
Хімія
Юриспунденкция






Міф як культурний феномен

Міф є складною реальністю культури, його можна вивчати в багатьох аспектах. Міфічна дійсність, на думку Лосєва, відрізняється від казкової реальністю й безпосередністю буття. М.Еліаде описує карго-культи на островах Океанії: віра в пришестя Христа трансформувалася в віру, що предки прибудуть на кораблях, наповнених товарами, й племена вже не будуть працювати, стануть господарями своїх островів і наступить рай. Для цього знищують знаряддя праці, домашніх тварин, будують склади для товарів. У Конго в 1960 р. Еліаде спостерігав, як люди розбирали дахи своїх будівель, щоб золоті монети, які предки пошлють дощем, потрапили в дім, і лише дорога до кладовища була прибраною, бо по ній повернуться мертві.

Лосєв: Казку ми сприймаємо як вимисел, фантастику. Міф – те, у що вірять і що реально відчувають, але разом з тим міфічна дійсність відчужена від повсякдення. Еліаде досліджував племена, які послуговуються міфами: вони чітко розмежовують міф як істинну оповідку від казки як брехливої, обманної оповіді. Істинні оповіді про надзвичайне й сакральне, а видумані – про світське (пригоди кайота – фокусника й обманщика). Міфи не розповідаються непосвяченим, жінкам, дітям, вони розповідаються в усамітненні в нічний час зимою. На Тібеті епічні пісні про Гесера мають чудодійну силу й виконуються, щоб накликати везіння на полюванні або перемогу в війні. (Еліаде Аспекти міфу. – С. 20). Туземці чітко розрізняють міфи, які приносять зміни в реальність, і вимишлені оповіді, які навіть якщо вони розповідають про фізіологію тварин, не здатні змінити долю людства.

Міф — не продукт необізнаності, це просто інший спосіб ставлення до світу. Міфологія соціального статусу, професійна. Безглуздо лектору танцювати, атеїсту боятися пекла, студенту бути ситим і вдоволеним. Можна вивчати міфологію тіла, міфологію жесту, міфологію сну, міфологія міста, міфологія натовпу (чим більший, тим агресивніший).

Міф — це спроба знайти реальні зв'язки з природою. Є своя міфологія неба, міфологія ночі, міфологія лісу. Поезія має міфічне забарвлення. Міфологія природи Олександра Олеся усміхнена: «сонце тепле і ласкаве спиняє погляд на землі… дзвенять пташки… сміються трави, квіти»; «Весь Божий світ сміявсь, радів… Раділо сонце, ниви, луки»; «сміються, плачуть солов’ї», безсмертники «вже втратили життя, в них згасло все, що тільки малось… Але вони сміються, мов вві сні …нагадують розкоші весняні», живуть спогадами; айстри марять, мріють, ждуть весни, аж до смерті чекають «рожевого ранку», «умились росою, вінки одягли». І сонце дійсно сяє, хоч і над трупами їх. Лосєв називає міф інтелігенцією, тобто одухотвореним вираженням думки. Міф не має чітко визначеного сюжету, не розповідається як казка, він переживається як реальне буття. Це й не схема, і не алегорія, не метафора, а символ.

Міф поетичний, це одухотворене розуміння довкілля. Міф схожий із поезією образністю, але якщо поезія – це образна дійсність, то міф – це предметна реальність. Міф наділяє речі іншим значенням не заради краси чи естетичної насолоди, а з прагматичною метою: скатерть-самобранка, ковер-самолет, чоботи-скороходи… Міфічне мислення асоціативне, інтуїтивно-прозорливе, відчуджене від повсякденного, про таке кажуть: «вона бачить» або «прозорлива», «відає». Відати долю, чужу психіку, коли з першого погляду на людину можна взріти її «лик», відчути її майбутнє, побачити її як тілесно здійснений (оформлений) символ чогось (гармонії, спокою, розуму або жадоби, дурості, похітливості тощо). У кожному тілі прозирає душа. Г. Сковорода «Всяк есть тем, чье серце в нем: волчье серце есть истинный волк, хотя лицо человечье» («Наркисс. Разглагол о том: узнай себя»); «всередині нас – священний дух, який стежить за нашими добрими й злими ділами й береже нас» (Лист до Кирила Ляшевецького). Якщо студентка має вигляд дівки з борделю або професорка має вигляд перекупки, то щось негаразд із їхнім статусом, як би вони не величалися. Тіло є завжди «ликом», тобто проявом душі.

Міфологічне мислення не розділяє предмет і знак, час і простір, одиничне й множинне. Модель світу водночас є й розповіддю про його походження. Світ, його нинішній стан, природні об’єкти, світила, тварини й рослини і т. д. є результатом подій давно минулого часу, поєдинку міфічних героїв, предків, богів. Міфологія є найдавнішим архаїчним ідеологічним утворенням, що має синкретичний характер. У міфі сплітаються зародкові елементи магії, релігії, філософії, науки й мистецтва. Магія й релігія з часів свого виникнення включали у себе міфи й обряди. Філософія розвивалася на основі міфології, поступово витискаючи з себе міфологію. Міфічне мислення існує сьогодні поряд із філософським і науковим знанням, разом із логічним мисленням.

 

Перегляд та обговорення відеоролика Неклюдов С. Мифология в культуре http://postnauka.ru/video/5876

 


Читайте також:

  1. Визначні художні феномени, епохи і стилі ХІХ ст.
  2. Виникнення українського козацтва 5.1 Феномен козацтва: генезис, характерні риси та особливості
  3. Влада як соціальний феномен. Ресурси влади. Класифікація влади
  4. Володимир Великий, Ярослав Мудрий і культурний розвиток Київської Русі
  5. Екзистенціалізм, феноменологія, герменевтика права.
  6. Життєвий культурний стиль
  7. Загальнолюдський культурний компонент в мовній семантиці
  8. ІІ етап — агрокультурний
  9. Конфлікт як складний соціальний феномен
  10. Культурний
  11. Культурний контекст горбачовської «перебудови».
  12. Культурний простір як простір смислових опозицій




Переглядів: 739

<== попередня сторінка | наступна сторінка ==>
Основні стадії розвитку міфологічного мислення | Розвиток соціології в Росії та Україні

Не знайшли потрібну інформацію? Скористайтесь пошуком google:

 

© studopedia.com.ua При використанні або копіюванні матеріалів пряме посилання на сайт обов'язкове.


Генерація сторінки за: 0.004 сек.