Студопедия
Новини освіти і науки:
МАРК РЕГНЕРУС ДОСЛІДЖЕННЯ: Наскільки відрізняються діти, які виросли в одностатевих союзах


РЕЗОЛЮЦІЯ: Громадського обговорення навчальної програми статевого виховання


ЧОМУ ФОНД ОЛЕНИ ПІНЧУК І МОЗ УКРАЇНИ ПРОПАГУЮТЬ "СЕКСУАЛЬНІ УРОКИ"


ЕКЗИСТЕНЦІЙНО-ПСИХОЛОГІЧНІ ОСНОВИ ПОРУШЕННЯ СТАТЕВОЇ ІДЕНТИЧНОСТІ ПІДЛІТКІВ


Батьківський, громадянський рух в Україні закликає МОН зупинити тотальну сексуалізацію дітей і підлітків


Відкрите звернення Міністру освіти й науки України - Гриневич Лілії Михайлівні


Представництво українського жіноцтва в ООН: низький рівень культури спілкування в соціальних мережах


Гендерна антидискримінаційна експертиза може зробити нас моральними рабами


ЛІВИЙ МАРКСИЗМ У НОВИХ ПІДРУЧНИКАХ ДЛЯ ШКОЛЯРІВ


ВІДКРИТА ЗАЯВА на підтримку позиції Ганни Турчинової та права кожної людини на свободу думки, світогляду та вираження поглядів



Опрацювання першоджерел

Завдання для самостійної роботи

Додаткова

Основна

План

Тема 4: Філософія і медицина в епоху Нового часу та Просвітництва

 

 

1. Натуралістичний і механістичний характер філософії Нового часу.

2. Емпіризм в новоєвропейській філософії. Основні ідеї вчень Ф. Бекона, Т. Гобса, Дж. Локка.

3. Раціоналізм в новоєвропейській філософії. Основні ідеї вчень Р. Декарта і Б. Спінози.

4. Французське просвітництво ХVIII століття.

5. Розвиток медицини в епоху Середньовіччя та Відродження: Ф. Бекон: філософські погляди в медицині.

 

Рекомендована література

1. Гусєв В. І. Західна філософія Нового часу. XVII – XVIII ст.: Підручник. – 2-ге вид., стереотип. – К.: Либідь, 2000. – С. 13-60, 123-182.

2. Нарский И.С. Западноевропейская философия XVII века: Учебное пособие. – М.: Высшая школа, 1974. – С. 11-270.

3. Петрушенко В.Л. Філософія: Курс лекцій. Навчальний посібник для студентів вищих закладів освіти ІІІ-ІV рівнів акредитації. 2-ге видання, виправлене і доповнене. – Львів: Новий світ -2000, Магнолія плюс, 2003. – С. 115-138.

4. Подольська Є.А. Кредитно-модульний курс з філософії: філософія, логіка, етика, естетика, релігієзнавство. Навчальний посібник. Видання друге, перероблене та доповнене. – К.: Центр навчальної літератури, Інкос, 2006. – С. 61-76.

5. Причепій Є.М, Черній А.М., Чекаль Л. А. Філософія: Підручник для студентів вищих навчальних закладів. – К.: Академвидав, 2006. – С. 87-116.

6. Філософія: Навч. посіб. / Л. В. Губерський, І. Ф. Надольний, В. П. Андрущенко та ін.; За ред. І. Ф. Надольного. – 6-те вид., випр. і доп. – К.: Вікар, 2006. – С. 46-61.

7. Розвиток медицини в Західній Європі (XIV-XVII ст.). Режим доступу: http://www.historymed.ru/chair/candidates_at_least/index_page4.php

Гайденко П.П. История новоевропейской философии в ее связи с наукой. – М.: Мысль, 2000.

Библер В. С. Век Просвещения и критика способности суждения. – М.: РФО, 1997.

Мамардашвили М. К. Картезианские размышления. – М.: Прогресс, 1993.

Огурцов А. П. Философия науки эпохи Просвещения. – М.: ИФ РАН, 1993.

Суботин А. Л. Френсис Бекон. – М.: Мысль, 1974.

Федоров А. Спиноза: жизнь мудреца. – Ростов н/Д: Феникс, 2000.

Питання для самоконтролю

1. В чому особливість філософії Нового часу?

2. Які «ідоли» виділяв Ф. Бекон?

3. Які основні правила пізнавального методу Р. Декарта?

4. Як Б. Спіноза трактує субстанцію?

5. Розуміння гуманізму в філософії Просвітництва.

Теми рефератів для самостійної (письмової) роботи студентів:

1. Загальна характеристика філософії Нового часу.

2. Емпірична традиція новоєвропейської філософії.

3. Раціоналістична традиція новоєвропейської філософії.

4. Вчення про субстанцію Б. Спінози.

5. Просвітницький ідеал людини.

Бекон Ф. Новый Органон // Бекон Ф. Сочинения: В 2-х т. – Т.2. – М.: Мысль, 1972. – С. 7-82.

Гобсс Т. Левиафан // Гобсс Т. Избр.произв: В 2 т. – Т. 2. – М.: Мысль, 1965. – С. 192-378.

Декарт Р. Метафізичні розмисли / Перек. з фр. З. Борисюк та О. Жуковського. – К.: Юніверс, 2000. – С. 21-71.

Лейбниц Г. Монадология // Лейбниц Г. Сочинения: В 4 т. – Т.1. – М.: Мысль, 1982. – С. 413-429.

Спиноза Б. Этика // Спиноза Б. Сочинения: В 2-х томах. – Т. 2. – СПб.: Наука, 1999. – С. 251-478.

 

Зміст лекції:

1. Передумови формування філософії Нового часу XVII ст.

- епоха Ренесансса сприяла значному розкріпаченню філософської думки, втраті нею статусу «служниці богослів'я» і перетворення на «служницю неокртеса». Набирає силу ідея самостійності, автономності філософії, що висуває свої положення, виходячи з досвіду і спираючись на розум;

- в XVII ст. характеризується певними змінами в економічній сфері суспільства: розкладання феодальних відносин, зростання міжнародного виробництва, торгівлі, економічних і культурних зв’язків між країнами, інтенсивний розвиток економічних буржуазних відносин; в соціально-політичній сфері суспільства: буржуазна революція в Нідерландах (XVI ст.-поч. XVII ст.), буржуазна революція в Англії (сер. XVII ст. ), становище і розвиток капіталістичних відносин; зміни в соціальній структурі суспільства;

зміни в політичній системі суспільства; відкриття в природознавстві (механіка небесних і земних тіл; астрономія; теорія опору матеріалів; фізика: вивчення електричних і магнітних явищ; хімія.);

- XVII ст. називають «Новий час».

В історичному асекті ця назва пов’язана з розумінням «Нового часу» як періоду в історії людства, хоча тут теж не все так однозначно.

Нова́ істо́рія— період всесвітньої історії, що настав за періодом середніх віків.

Поширення розподілу історії на давню, середню і нову сприяв твір французького вченого Жана Бодена «Метод легкого вивчення історії».

Хронологічно, за традицією європейської історіографії, період Нової історії починається на рубежі XV-XVI ст., з подій:

· 1492 — «відкриття» Колумбом Америки;

· 1517 — «тези» Мартіна Лютера, що стали поштовхом до церковної Реформації

В російській історіографії традиційно називається інша дата:

· 1453 — остаточне завоювання османами Константинополя та повалення Візантійської імперії.

У радянській і пострадянській історіографії історію після Середніх віків заведено розділяти на дві епохи: Нову історію і Новітню історію.

В західній історіографії такого поділу немає, і вся історія, починаючи з кінця середньовіччя називається Сучасною історією.


Читайте також:

  1. Аналіз опрацювання помилок
  2. Визначення поняття «інноваційна культура» в літературних першоджерелах
  3. Етапи опрацювання тексту
  4. Завдання для самостійного опрацювання
  5. Завдання для самостійного опрацювання
  6. Завдання для самостійного опрацювання
  7. Завдання для самостійного опрацювання до теми
  8. Завдання для самостійного опрацювання і закріплення матеріалу з теми
  9. ІV. Опрацювання тексту «Горобчик і вогонь».
  10. Ієрархічність засобів діагностики та контролю процесорів та систем опрацювання сигналів та зображень
  11. Інформаційно-аналітичне забезпечення процесу опрацювання корпоративної стратегії
  12. Лінія розвитку засобів опрацювання інформації: від абака до ЕОМ




Переглядів: 811

<== попередня сторінка | наступна сторінка ==>
Козацько-гетьманський період формування та існування української державності | 

Не знайшли потрібну інформацію? Скористайтесь пошуком google:

  

© studopedia.com.ua При використанні або копіюванні матеріалів пряме посилання на сайт обов'язкове.


Генерація сторінки за: 0.017 сек.