МАРК РЕГНЕРУС ДОСЛІДЖЕННЯ: Наскільки відрізняються діти, які виросли в одностатевих союзах
РЕЗОЛЮЦІЯ: Громадського обговорення навчальної програми статевого виховання ЧОМУ ФОНД ОЛЕНИ ПІНЧУК І МОЗ УКРАЇНИ ПРОПАГУЮТЬ "СЕКСУАЛЬНІ УРОКИ" ЕКЗИСТЕНЦІЙНО-ПСИХОЛОГІЧНІ ОСНОВИ ПОРУШЕННЯ СТАТЕВОЇ ІДЕНТИЧНОСТІ ПІДЛІТКІВ Батьківський, громадянський рух в Україні закликає МОН зупинити тотальну сексуалізацію дітей і підлітків Відкрите звернення Міністру освіти й науки України - Гриневич Лілії Михайлівні Представництво українського жіноцтва в ООН: низький рівень культури спілкування в соціальних мережах Гендерна антидискримінаційна експертиза може зробити нас моральними рабами ЛІВИЙ МАРКСИЗМ У НОВИХ ПІДРУЧНИКАХ ДЛЯ ШКОЛЯРІВ ВІДКРИТА ЗАЯВА на підтримку позиції Ганни Турчинової та права кожної людини на свободу думки, світогляду та вираження поглядів Контакти
Тлумачний словник |
|
|||||||
Виникнення Запорозької СічіПолітичні наслідки появи козацтва в Україні Ті рр. – 90-ті рр. ХVІ ст. Кінець ХV – 80-ті рр. ХVІ ст. Стадії розвитку козацтва Протягом століття козацтво було переважно суспільно-побутовим явищем. Воно не мало сталої структури та організації. Достовірних згадок про нього дуже мало. У цей період козацтво зростає чисельно, виникають два його різновиди: низове і городове (міське). Формується організаційна його структура – Запорозька Січ, козацькі реєстрові загони. 3. І половина ХVІІ ст. Козацтво перетворюється на провідника та захисника інтересів українського суспільства та православ’я. Воно стає важливою військово-політичною силою не тільки в Україні, але і в Європі. З українським козацтвом починають рахуватися уряди Польщі, Туреччини, Австрії, Франції, Московії.
1. Поява козацтва започаткувала формування якісно нового типу «політичної людини» в Україні. 2. Козацтво засвідчило новий рівень політичної самосвідомості українського народу. 3. З появою козацтва розпочалося формування української політичної думки нового типу. 4. Запорозька Січ стала ядром боротьби українського народу на чолі з козацтвом за свою державність. 5. Україна в особі козаків повернулася на міжнародну арену як захисник християнського світу від мусульманської агресії. 6. Українське козацтво було тією силою, яка захищала український народ і православну віру від польсько-католицької агресії.
Козацьке життя було тісно пов’язане з військовою справою. Постійна загроза з боку татар, а також феодалів обумовлювала напіввійськовий спосіб життя козаків. З метою захисту від ворогів козаки-поселенці за дніпровими порогами будували укріпленні фортеці, в яких проживали. Ці укріпленні поселення називалися городці. Як правило, поселення оточувалося рубленими або січеними дерев’яними колодами, земляними валами і ровами з водою, чи без неї. Через те їх називали січ. На початку виникнення козазки досить часто займалися набігами і представляли собою розбурхану стихійну силу, яка мало піддавалася керуванню. Приблизно в середині ХVІ ст. у козаків з’являється суспільна і військова організація, що звалася кош. Козаки, які перебували в коші зараховувалися до його гарнізону. Він мав необхідну зброю. Система на зразок коша була праобразом майбутньої Запорозької Січі. Козацькі городці не представляли серйозної військової сили, бо були розрізнені і малочисельні. Козацький ватажок на ім’я Дмитро (Байда) Вишневецький приблизно у 1552-1558 рр. зміг об’єднати переважну більшість городців і заснував на острові Мала Хортиця Запорозьку Січ. Це вже було військово-політичне об’єднання з єдиним центром, добре навченим і озброєним військом. Настав новий етап в історії козацтва, один із періодів розвитку своєрідної української державності. Д. Вишневецький здійснив ряд успішних походів на Кримське ханство і турецькі фортеці. Однак влітку 1557 р. козаки під натиском турків і татар змушені були залишити Хортицю. Д. Вишневецький з загоном козаків перейшов на службу до московського царя. Але після того, як І. Грозний не надав йому допомоги під час походу на Кафу, Д. Вишневецький повернувся в Україну. В 1563 р. під час невдалого походу в Молдавію Д. Вишневецький потрапив у полон до турків і був страчений у Стамбулі. Пам’ять про подвиги Байди зберегли численні українські народні пісні, багато з яких співають і нині.
Читайте також:
|
||||||||
|