Студопедия
Новини освіти і науки:
МАРК РЕГНЕРУС ДОСЛІДЖЕННЯ: Наскільки відрізняються діти, які виросли в одностатевих союзах


РЕЗОЛЮЦІЯ: Громадського обговорення навчальної програми статевого виховання


ЧОМУ ФОНД ОЛЕНИ ПІНЧУК І МОЗ УКРАЇНИ ПРОПАГУЮТЬ "СЕКСУАЛЬНІ УРОКИ"


ЕКЗИСТЕНЦІЙНО-ПСИХОЛОГІЧНІ ОСНОВИ ПОРУШЕННЯ СТАТЕВОЇ ІДЕНТИЧНОСТІ ПІДЛІТКІВ


Батьківський, громадянський рух в Україні закликає МОН зупинити тотальну сексуалізацію дітей і підлітків


Відкрите звернення Міністру освіти й науки України - Гриневич Лілії Михайлівні


Представництво українського жіноцтва в ООН: низький рівень культури спілкування в соціальних мережах


Гендерна антидискримінаційна експертиза може зробити нас моральними рабами


ЛІВИЙ МАРКСИЗМ У НОВИХ ПІДРУЧНИКАХ ДЛЯ ШКОЛЯРІВ


ВІДКРИТА ЗАЯВА на підтримку позиції Ганни Турчинової та права кожної людини на свободу думки, світогляду та вираження поглядів



Органи державного регулювання енергетичної галузі України, їх завдання і функції

За роки незалежності в Україні створені основні елементи системи державного управління енергетичною сферою, визначено головні функції та повноваження органів управління і схема їх взаємодії. Відповідно до напрямку реформування держави - від адміністративно-командних до ринкових методів регулювання економіки - система перебуває в процесі постійної трансформації. Це виявляється в перманентних змінах її структури, перерозподілі функцій між державними органами, пошуку більш дієвих важелів державної регуляторної політики, що позначається на ефективності системи в цілому.

Аналіз чинних нормативно-правових актів, які регулюють діяльність органів державної влади в енергетичній сфері (рис. 1), дозволяє сформулювати їх основні повноваження та функції у такий спосіб.

Верховна Рада України:

– здійснює законодавче регулювання і контроль за діяльністю органів державної влади та посадових осіб щодо виконання ними функцій і завдань в енергетичній сфері;

– ухвалює засади внутрішньої та зовнішньої політики держави в енергетичній сфері;

– затверджує державний бюджет, в якому передбачає кошти на забезпечення роботи та розвиток галузей ПЕК;

– схвалює загальнодержавні програми економічного, науково-технічного розвитку, охорони довкілля;

– затверджує рішення стосовно одержання Україною від іноземних держав, банків і міжнародних фінансових організацій позик для розвитку ПЕК, здійснює контроль за їх використанням;

– проводить парламентські слухання з питань енергетичної політики тощо.

Комітет Верховної Ради з питань паливно-енергетичного комплексу, ядерної політики та ядерної безпеки готує законопроекти, що регулюють діяльність та розвиток енергетики.

Президент України в межах своїх повноважень:

– здійснює керівництво в енергетичній сфері;

– створює, реорганізує та ліквідує органи виконавчої влади, визначає їх функції та основні завдання; видає укази і розпорядження, що стосуються функціонування та розвитку ПЕК;

– звертається з щорічними (позачерговими посланнями до Верховної Ради про внутрішнє і зовнішнє становище України, у т.ч. в енергетичній сфері;

– призначає (за поданням прем'єр-міністра) та звільняє з посад керівників міністерств, державних комітетів, інших центральних органів виконавчої влади, що здійснюють повноваження в енергетичній і суміжних сферах;

– призначає та звільняє з посади (за згодою Верховної Ради) голову Антимонопольного комітету України, голову Фонду державного майна України.

Рада національної безпеки і оборони (РНБО) України, яку очолює глава держави, координує та контролює діяльність органів виконавчої влади в енергетичній сфері. РНБО України подає главі держави пропозиції відносно: визначення стратегічних національних інтересів України, концептуальних підходів та напрямків забезпечення її енергетичної безпеки, утворення, реорганізації та ліквідації органів виконавчої влади, проведення оперативних заходів з метою запобігання та локалізації загроз національним інтересам в енергетичному секторі економіки України.

Інформаційно-аналітичне та організаційне забезпечення діяльності Ради національної безпеки і оборони України в енергетиці здійснює Апарат РНБО України, у структурі якого є профільний підрозділ - Управління енергетичної безпеки та ядерної політики, функціонально підпорядкований заступнику Секретаря РНБО України.

Кабінет Міністрів України забезпечує економічну самостійність України, здійснення внутрішньої та зовнішньої політики, виконання Конституції і законів України, актів Президента України в енергетичній сфері; забезпечує проведення фінансової, цінової, інвестиційної та податкової політики у сферах енергетики, охорони природи, екологічної безпеки та природокористування; розробляє та здійснює загальнодержавні програми економічного та науково-технічного розвитку; розробляє проект державного бюджету та забезпечує його виконання по статтях, пов’язаних з функціонуванням і розвитком ПЕК. У складі Кабінету Міністрів діяльність міністерств, державних комітетів, інших центральних органів виконавчої влади стосовно ПЕК координує віце-прем'єр-міністр з питань промислової політики.

Робочим органом Кабінету Міністрів є Урядовий комітет з питань промислової політики та паливно-енергетичного комплексу. До складу Урядового комітету входять: віце-прем'єр-міністр - голова Урядового комітету, міністр палива та енергетики, голова Національної комісії регулювання електроенергетики, голова Державного комітету з енергозбереження, заступник міністра економіки, заступник міністра фінансів. Основним завданням Урядового комітету є формування та реалізація державної енергетичної політики згідно зі стратегією, визначеною Кабінетом Міністрів. Урядовий комітет попередньо розглядає та схвалює проекти нормативно-правових актів та інших документів стосовно ПЕК, що потім (після узгодження розбіжностей у позиціях окремих міністерств) подаються на розгляд Кабінету Міністрів.

Національна комісія регулювання електроенергетики Україниє центральним органом виконавчої влади зі спеціальним статусом, підконтрольним і підзвітним Президентові України. Основними завданнями Національної комісії є:

• участь у формуванні та забезпеченні реалізації державної політики щодо розвитку й функціонування оптового ринку електроенергії, ринків газу, нафти і нафтопродуктів;

• державне регулювання діяльності суб'єктів природних монополій, сприяння конкуренції, забезпечення проведення цінової і тарифної політики в електроенергетиці та нафтогазовому комплексі;

• забезпечення ефективності функціонування товарних ринків, координація діяльності державних органів щодо регулювання ринків енергоносіїв;

• захист прав споживачів;

• видача ліцензій на проведення діяльності в електроенергетиці та нафтогазовому комплексі, контроль за дотриманням ліцензійних умов.

Державний комітет ядерного регулювання Україниє центральним органом виконавчої влади зі спеціальним статусом. Державний комітет створений на базі Головної державної інспекції з нагляду за ядерною безпекою та Департаменту ядерного регулювання Міністерства охорони навколишнього середовища України. Державний комітет має виконувати такі функції:

• визначення критеріїв, вимог і умов щодо безпеки під час використання ядерної енергії; видача дозволів і ліцензій на проведення діяльності в цій сфері;

• здійснення державного нагляду за додержанням законодавства, норм, правил і стандартів з ядерної та радіаційної безпеки;

• виконання інших функцій національного регулюючого органу з ядерної та радіаційної безпеки.

Міністерство палива та енергетики Україниє головним органом у системі центральних органів виконавчої влади з питань забезпечення реалізації державної політики в ПЕК. Основними завданнями Міністерства є:

• державне управління паливно-енергетичним комплексом;

• забезпечення реалізації державної політики в ПЕК;

• забезпечення енергетичної безпеки держави;

• розробка пропозицій щодо вдосконалення економічних важелів стимулювання розвитку ПЕК тощо. Міністерство палива та енергетики України розробляє прогнози, концепції та цільові програми розвитку ПЕК; контролює використання бюджетних коштів на підприємствах ПЕК; розробляє пропозиції щодо вдосконалення механізму ціноутворення в ПЕК; забезпечує реалізацію державної політики у сфері енергозбереження тощо.

Функції з управління галузями ПЕК та об'єктами державної власності, що належать до сфери його управління, Міністерство здійснює через Державні департаменти: електроенергетики; нафтової, газової та нафтопереробної промисловості; вугільної промисловості; ядерної енергетики. Основними формами організації об'єктів державної власності в ПЕК є акціонерні компанії та державні підприємства; базовими серед них є Національна акціонерна компанія «Нафтогаз України», Національна атомна енергогенеруюча компанія «Енергоатом» і Національна акціонерна компанія «Надра України».

Національна акціонерна компанія (НАК) «Нафтогаз України»створена з метою забезпечення ефективного функціонування та розвитку нафтогазового комплексу, підвищення рівня енергетичної безпеки держави, більш повного задоволення потреб промислових і побутових споживачів у сировині та паливно-енергетичних ресурсах, отримання прибутку шляхом провадження підприємницької діяльності.

Національна атомна енергогенеруюча компанія (НАЕК) «Енергоатом»є державним підприємством, що виконує такі основні завдання:

• погодження з відповідними органами тарифу на електроенергію, яка виробляється на ЛЕС, здійснення її продажу на енергоринку;

• закупівля ядерного палива, створення системи утилізації і захоронения відпрацьованого ядерного палива та радіоактивних відходів;

• створення системи перепідготовки та підвищення кваліфікації персоналу АЕС;

• забезпечення дотримання норм міжнародних договорів з питань ядерної та цивільно-правової відповідальності за завдану ядерну шкоду;

• будівництво, реконструкція та зняття з експлуатації енергоблоків АЕС тощо.

Національна акціонерна компанія (НАК) «Надра України»створена з метою підвищення ефективності управління підприємствами в галузі геології та розвідки надр, поліпшення забезпечення потреб України в корисних копалинах. Основними завданнями Компанії є:

• організація та проведення пошукових і геологорозвідувальних робіт в Україні та за її межами;

• здійснення переробки окремих видів корисних копалин;

• сприяння залученню інвестицій для розвідування, розробки та промислової експлуатації родовищ тощо.

Національні енергетичні компанії мають право вносити до Кабінету Міністрів та інших центральних органів виконавчої влади пропозиції щодо підвищення ефективності функціонування галузей ПЕК, проекти нормативно-правових актів з цих питань.

Державний комітет України з енергозбереженняє центральним органом влади, діяльність якого спрямовується та координується Кабінетом Міністрів. Основними завданнями Державного комітету є:

• визначення основних напрямків, нормативів та проведення єдиної державної політики у сфері енергозабезпечення, розробка механізму її реалізації;

• участь у розробці загальнодержавної енергетичної програми
та програм розвитку галузей ПЕК, контроль за їх реалізацією в частині енергозбереження;

• організація та проведення державної експертизи з енергозбереження тощо.

Для виконання контрольних, наглядових, регулятивних і дозвільно-реєстраційних функцій у складі Державного комітету створено Державну інспекцію з енергозбереження.

Названі державні структури здійснюють свою діяльність у ПЕК у взаємодії з іншими органами державної влади України: Міністерством економіки, Міністерством охорони навколишнього середовища, Міністерством з питань надзвичайних ситуацій, Міністерством праці та соціальної політики, Міністерством промислової політики, Антимонопольним комітетом, Фондом державного майна, Державним агентством управління державними матеріальними резервами України, правоохоронними органами, місцевими державними адміністраціями та органами місцевого самоврядування.


Читайте також:

  1. I. Органи і системи, що забезпечують функцію виділення
  2. V. Завдання.
  3. VІ. Підсумки уроку і повідомлення домашнього завдання.
  4. Авоматизація водорозподілу регулювання за нижнім б'єфом з обмеженням рівнів верхнього б'єфі
  5. Автоматизація водорозподілу з комбінованим регулюванням
  6. Автоматизація водорозподілу регулювання зі сталими перепадами
  7. Автоматизація водорозподілу регулюванням з перетікаючими об’ємами
  8. Автоматизація водорозподілу регулюванням за верхнім б'єфом
  9. Автоматизація водорозподілу регулюванням за нижнім б'єфом
  10. Автоматизована система ведення державного земельного кадастру
  11. Автоматичне регулювання витрати помпових станцій
  12. Автоматичне регулювання.




Переглядів: 967

<== попередня сторінка | наступна сторінка ==>
 | Методи державного регулювання енергетики

Не знайшли потрібну інформацію? Скористайтесь пошуком google:

  

© studopedia.com.ua При використанні або копіюванні матеріалів пряме посилання на сайт обов'язкове.


Генерація сторінки за: 0.017 сек.