МАРК РЕГНЕРУС ДОСЛІДЖЕННЯ: Наскільки відрізняються діти, які виросли в одностатевих союзах
РЕЗОЛЮЦІЯ: Громадського обговорення навчальної програми статевого виховання ЧОМУ ФОНД ОЛЕНИ ПІНЧУК І МОЗ УКРАЇНИ ПРОПАГУЮТЬ "СЕКСУАЛЬНІ УРОКИ" ЕКЗИСТЕНЦІЙНО-ПСИХОЛОГІЧНІ ОСНОВИ ПОРУШЕННЯ СТАТЕВОЇ ІДЕНТИЧНОСТІ ПІДЛІТКІВ Батьківський, громадянський рух в Україні закликає МОН зупинити тотальну сексуалізацію дітей і підлітків Відкрите звернення Міністру освіти й науки України - Гриневич Лілії Михайлівні Представництво українського жіноцтва в ООН: низький рівень культури спілкування в соціальних мережах Гендерна антидискримінаційна експертиза може зробити нас моральними рабами ЛІВИЙ МАРКСИЗМ У НОВИХ ПІДРУЧНИКАХ ДЛЯ ШКОЛЯРІВ ВІДКРИТА ЗАЯВА на підтримку позиції Ганни Турчинової та права кожної людини на свободу думки, світогляду та вираження поглядів
Контакти
Тлумачний словник Авто Автоматизація Архітектура Астрономія Аудит Біологія Будівництво Бухгалтерія Винахідництво Виробництво Військова справа Генетика Географія Геологія Господарство Держава Дім Екологія Економетрика Економіка Електроніка Журналістика та ЗМІ Зв'язок Іноземні мови Інформатика Історія Комп'ютери Креслення Кулінарія Культура Лексикологія Література Логіка Маркетинг Математика Машинобудування Медицина Менеджмент Метали і Зварювання Механіка Мистецтво Музика Населення Освіта Охорона безпеки життя Охорона Праці Педагогіка Політика Право Програмування Промисловість Психологія Радіо Регилия Соціологія Спорт Стандартизація Технології Торгівля Туризм Фізика Фізіологія Філософія Фінанси Хімія Юриспунденкция |
|
|||||||
Організаційний розвитокСутність і управління стресами
Стрес - це явище, яке викликається великими або малими обсягами робіт, необхідністю вживатися один з одним, конфліктом ролей, їх невизначеністю, сумом, безцільністю існування, відсутністю важливої справи, фізичними, психологічними і іншими причинами. Фактори, які викликають стрес, можна поділити на дві групи: -організаційні: відсутність важливої справи; безцільність існування; перевантаження чи недовантаження роботою; конфлікт ролей; їх невизначеність; нецікава робота; відсутність важливої справи і т.п.; -доручення особі, яка може найбільше опиратись перемінам (новинкам), провідної ролі в прийнятті рішень про нововведення; - маневрування з метою отримання згоди на переміни; - примус через погрози звільнення з роботи, припинення просування на службі, гальмування росту заробітної плати тощо; - створення механізму стимулювання працівників за нововведення.
Об'єктивність організаційних перемін висуває необхідність розв'язання проблеми розвитку організацій в умовах постійної зміни внутрішнього та зовнішнього середовища. Багаторічні дослідження американських економістів Френча і Белла дозволили їм дійти до висновку, що організаційний розвиток - це довгострокова робота з вдосконалення процесів розв'язання проблем та обновлення в організації з допомогою агента перемін шляхом більш ефективного спільного регулювання, використовуючи культурні постулати, теорію і технологію прикладної науки про поведінку, дослідження дією. Розглянемо характеристики основних складових організаційного розвитку. Процес розв'язання проблем та обновлення в організації визначається впливом факторів внутрішнього та зовнішнього середовища. Культура характеризується нормами поведінки, почуттями, відносинами між працівниками, розумінням цінностей тощо. Спільне регулювання культури полягає в управлінському впливі на її найважливіші параметри. Формальні робочі групи (керівники і їх підлеглі) виступають головними об'єктами діяльності в процесі організаційного розвитку. Агентом перемін (каталізатором) є зовнішній консультант, який виступає представником служб організаційного розвитку (на підприємстві такими службами можуть бути відділ кадрів, відділ технічних нововведень та інші). Дослідження дією складається з таких етапів: - діагноз стану організації (здійснюється за результатами інтерв'ю, опитування, спостереження, вивчення документів); - передача отриманих даних членам організації; - особисті: необхідність уживатися один з одним; смерть дружини; шлюб; вагітність; сексуальні проблеми; погані відносини з рідними; зміна квартири; поїздка у відпустку; невдале проведення свята; порушення звичок, уподобань, мрій тощо. Український науковець доктор біологічних наук професор Анатолій Косенко відзначає, що стреси формуються під впливом наступних видів почуття: -позитивних (вдячність, повага, довір'я, захоплення, прихильність, доброзичливість тощо); - негативних (ненависть, недовір'я, презирство, ворожість, ревність, жадання помсти, загроза безпеці тощо); - почуття байдужості. Виникнення стресу охоплює три етапи: 1) поява початкової реакції подиву, тривоги, невміння справитися з ситуацією; 2) виникнення суперечок; 3) настання фази виснаження, витрат запасів енергії, втоми. Негативний вплив стресу можна ліквідувати з допомогою самоуправління та застосування певних управлінських рішень. Для усунення стресу працівники в процесі самоуправління можуть: - оцінити свій власний стан та результати діяльності; - конкретизувати систему своєї роботи (наприклад, слід вибирати тип і обсяг робіт у відповідності до здібностей, потреб і нахилів працівників; - дозволяти працівникам обґрунтовано відмовлятись від роботи; -вміло пояснювати необхідність виконання роботи; приймати оптимальні рішення; встановлювати чіткі зони повноважень; - вдосконалювати комунікації; - використовувати стиль керівництва у відповідності до ситуації; - не приховувати виробничо-господарську інформацію; - забезпечувати необхідну винагороду за ефективну роботу; - застосовувати графіки з метою пояснення певних економічних явищ; -виступати наставником по відношенню до підлеглих; підвищувати каліфі-кацію підлеглих; розвивати здібності підлеглих; - при необхідності сприяти працівнику у зміні робочого місця тощо; - записати, що зробити сьогодні, а що завтра і т.д.; - не погоджуватись на нову роботу (завдання), якщо незавершена стара; - підтримувати доброзичливі стосунки з начальником; - не погоджуватись із суперечливими вимогами; - доповідати начальнику про нечіткість завдання; - поліпшувати стосунки з членами колективу, формальними та неформальними групами; - не скаржитись; - обдумувати кожен свій крок; - вміло організовувати свій відпочинок; - вивчати відповідну літературу і отримані знання застосовувати на практиці. Для управління стресами менеджеру можна запропонувати використання наступних підходів: - вивчати особливості характеру, діапазон знань, відношення до праці своїх підлеглих; - вибирати тип і обсяг робіт у відповідності до здібностей, потреб і нахилів працівників; -надавати працівникам по можливості повну характеристику майбутньої роботи; - дозволяти працівникам обґрунтовано відмовлятись від роботи; - вміло пояснювати необхідність виконання роботи; - приймати оптимальні рішення; - встановлювати чіткі зони повноважень; - вдосконалювати комунікації; - використовувати стиль керівництва відповідно до ситуації; - не приховувати виробничо-господарську інформацію; - забезпечувати необхідну винагороду за ефективну роботу; - застосовувати графіки з метою пояснення певних економічних явищ; - виступати наставником по відношенню до підлеглих; - підвищувати кваліфікацію підлеглих; - розвивати здібності підлеглих; - при необхідності сприяти працівнику в зміні робочого місця тощо.
Питання до самостійної роботи над темою: Надайте сучасне визначення категорії "конфлікт". Чому виникають конфлікти? Назвіть різновиди конфліктів. З яких причин формуються джерела конфліктів? Що таке компроміс? Як в управлінській діяльності запобігати виникненню стресу? Яким чином менеджеру необхідно здійснювати управління стресами?
Тема 12. КЕРІВНИЦТВО В ОРГАНІЗАЦІЇ Читайте також:
|
||||||||
|