Студопедия
Новини освіти і науки:
МАРК РЕГНЕРУС ДОСЛІДЖЕННЯ: Наскільки відрізняються діти, які виросли в одностатевих союзах


РЕЗОЛЮЦІЯ: Громадського обговорення навчальної програми статевого виховання


ЧОМУ ФОНД ОЛЕНИ ПІНЧУК І МОЗ УКРАЇНИ ПРОПАГУЮТЬ "СЕКСУАЛЬНІ УРОКИ"


ЕКЗИСТЕНЦІЙНО-ПСИХОЛОГІЧНІ ОСНОВИ ПОРУШЕННЯ СТАТЕВОЇ ІДЕНТИЧНОСТІ ПІДЛІТКІВ


Батьківський, громадянський рух в Україні закликає МОН зупинити тотальну сексуалізацію дітей і підлітків


Відкрите звернення Міністру освіти й науки України - Гриневич Лілії Михайлівні


Представництво українського жіноцтва в ООН: низький рівень культури спілкування в соціальних мережах


Гендерна антидискримінаційна експертиза може зробити нас моральними рабами


ЛІВИЙ МАРКСИЗМ У НОВИХ ПІДРУЧНИКАХ ДЛЯ ШКОЛЯРІВ


ВІДКРИТА ЗАЯВА на підтримку позиції Ганни Турчинової та права кожної людини на свободу думки, світогляду та вираження поглядів



Організаційний розвиток

Сутність і управління стресами

 

Стрес - це явище, яке викликається великими або малими обсягами робіт, необхідністю вживатися один з одним, конфліктом ролей, їх невизначеністю, сумом, безцільністю існування, відсутністю важливої справи, фізичними, психологічними і іншими причинами. Фактори, які викликають стрес, можна поділити на дві групи:

-організаційні: відсутність важливої справи; безцільність існування; перевантаження чи недовантаження роботою; конфлікт ролей; їх невизначеність; нецікава робота; відсутність важливої справи і т.п.;

-доручення особі, яка може найбільше опиратись перемінам (новинкам), провідної ролі в прийнятті рішень про нововведення;

- маневрування з метою отримання згоди на переміни;

- примус через погрози звільнення з роботи, припинення просування на службі, гальмування росту заробітної плати тощо;

- створення механізму стимулювання працівників за нововведення.

 

Об'єктивність організаційних перемін висуває необхідність розв'язання проблеми розвитку організацій в умовах постійної зміни внутрішнього та зовнішнього середовища. Багаторічні дослідження американських економістів Френча і Белла дозволили їм дійти до висновку, що організаційний розвиток - це довгострокова робота з вдосконалення процесів розв'язання проблем та обновлення в орга­нізації з допомогою агента перемін шляхом більш ефективного спільного регулювання, використовуючи культурні постулати, теорію і технологію прикладної науки про поведінку, дослідження ді­єю. Розглянемо характеристики основних складових організаційного розвитку.

Процес розв'язання проблем та обновлення в організації визначається впливом факторів внутрішнього та зовнішнього середови­ща.

Культура характеризується нормами поведінки, почуттями, відносинами між працівниками, розумінням цінностей тощо.

Спільне регулювання культури полягає в управлінському впливі на її найважливіші параметри.

Формальні робочі групи (керівники і їх підлеглі) виступають головними об'єктами діяльності в процесі організаційного розвитку.

Агентом перемін (каталізатором) є зовнішній консультант, який виступає представником служб організаційного розвитку (на під­приємстві такими службами можуть бути відділ кадрів, відділ тех­нічних нововведень та інші).

Дослідження дією складається з таких етапів:

- діагноз стану організації (здійснюється за результатами інтерв'ю, опитування, спостереження, вивчення документів);

- передача отриманих даних членам організації;

- особисті: необхідність уживатися один з одним; смерть дружини; шлюб; вагітність; сексуальні проблеми; погані відносини з рідними; зміна квартири; поїздка у відпустку; невдале проведення свята; порушення звичок, уподобань, мрій тощо.

Український науковець доктор біологічних наук професор Анатолій Косенко відзначає, що стреси формуються під впливом наступних видів почуття:

-позитивних (вдячність, повага, довір'я, захоплення, прихильність, доброзичливість тощо);

- негативних (ненависть, недовір'я, презирство, ворожість, рев­ність, жадання помсти, загроза безпеці тощо);

- почуття байдужості.

Виникнення стресу охоплює три етапи:

1) поява початкової реакції подиву, тривоги, невміння справитися з ситуацією;

2) виникнення суперечок;

3) настання фази виснаження, витрат запасів енергії, втоми.

Негативний вплив стресу можна ліквідувати з допомогою самоуправління та застосування певних управлінських рішень.

Для усунення стресу працівники в процесі самоуправління можуть:

- оцінити свій власний стан та результати діяльності;

- конкретизувати систему своєї роботи (наприклад, слід вибирати тип і обсяг робіт у відповідності до здібностей, потреб і нахилів працівників;

- дозволяти працівникам обґрунтовано відмовлятись від роботи;

-вміло пояснювати необхідність виконання роботи; приймати оптимальні рішення; встановлювати чіткі зони повноважень;

- вдосконалювати комунікації;

- використовувати стиль керівництва у відповідності до ситуації;

- не приховувати виробничо-господарську інформацію;

- забезпечувати необхідну винагороду за ефективну роботу;

- застосовувати графіки з метою пояснення певних економічних явищ;

-виступати наставником по відношенню до підлеглих; підвищувати каліфі-кацію підлеглих;

розвивати здібності підлеглих;

- при необхідності сприяти працівнику у зміні робочого місця тощо;

- записати, що зробити сьогодні, а що завтра і т.д.;

- не погоджуватись на нову роботу (завдання), якщо незавершена стара;

- підтримувати доброзичливі стосунки з начальником;

- не погоджуватись із суперечливими вимогами;

- доповідати начальнику про нечіткість завдання;

- поліпшувати стосунки з членами колективу, формальними та неформальними групами;

- не скаржитись;

- обдумувати кожен свій крок;

- вміло організовувати свій відпочинок;

- вивчати відповідну літературу і отримані знання застосовувати на практиці.

Для управління стресами менеджеру можна запропонувати використання наступних підходів:

- вивчати особливості характеру, діапазон знань, відношення до праці своїх підлеглих;

- вибирати тип і обсяг робіт у відповідності до здібностей, потреб і нахилів працівників;

-надавати працівникам по можливості повну характеристику майбутньої роботи;

- дозволяти працівникам обґрунтовано відмовлятись від роботи;

- вміло пояснювати необхідність виконання роботи;

- приймати оптимальні рішення;

- встановлювати чіткі зони повноважень;

- вдосконалювати комунікації;

- використовувати стиль керівництва відповідно до ситуації;

- не приховувати виробничо-господарську інформацію;

- забезпечувати необхідну винагороду за ефективну роботу;

- застосовувати графіки з метою пояснення певних економічних явищ;

- виступати наставником по відношенню до підлеглих;

- підвищувати кваліфікацію підлеглих;

- розвивати здібності підлеглих;

- при необхідності сприяти працівнику в зміні робочого місця тощо.

 

Питання до самостійної роботи над темою:

Надайте сучасне визначення категорії "конфлікт".

Чому виникають конфлікти?

Назвіть різновиди конфліктів.

З яких причин формуються джерела конфліктів?

Що таке компроміс?

Як в управлінській діяльності запобігати виникненню стресу?

Яким чином менеджеру необхідно здійснювати управління стресами?

 

Тема 12. КЕРІВНИЦТВО В ОРГАНІЗАЦІЇ


Читайте також:

  1. Pp. Розвиток Галицько-волинського князівства за Данила Романовича
  2. V Розвиток кожного нижчого рівня не припиняється з розвитком вищого.
  3. Аграрні реформи та розвиток сільського госпо- дарства в 60-х роках XIX ст. — на початку XX ст.
  4. Адміністративно-територіальний устрій та соціально-економічний розвиток
  5. Актуальність безпеки життєдіяльності. Сталий розвиток людини
  6. Акцентуація характеру – перебільшений розвиток певних властивостей характеру на шкоду іншим, в результаті чого погіршуються відносини з оточуючими людьми.
  7. Бурхливий розвиток емпіричної соціології
  8. Вiковi особливостi волi. Розвиток i формування волi
  9. Валютна система та її розвиток
  10. Велика депресія 1929–1933 рр. і економічний розвиток країн у 30-х рр. ХХ ст. Виникнення кейнсіанства
  11. Великі географічні відкриття та їхній вплив на економічний розвиток Європи
  12. Види мислення. Розвиток мислення. Поняття про інтелект.




Переглядів: 1106

<== попередня сторінка | наступна сторінка ==>
Сутність організаційних перемін та управління ними | Загальна характеристика керівництва

Не знайшли потрібну інформацію? Скористайтесь пошуком google:

  

© studopedia.com.ua При використанні або копіюванні матеріалів пряме посилання на сайт обов'язкове.


Генерація сторінки за: 0.023 сек.