МАРК РЕГНЕРУС ДОСЛІДЖЕННЯ: Наскільки відрізняються діти, які виросли в одностатевих союзах
РЕЗОЛЮЦІЯ: Громадського обговорення навчальної програми статевого виховання ЧОМУ ФОНД ОЛЕНИ ПІНЧУК І МОЗ УКРАЇНИ ПРОПАГУЮТЬ "СЕКСУАЛЬНІ УРОКИ" ЕКЗИСТЕНЦІЙНО-ПСИХОЛОГІЧНІ ОСНОВИ ПОРУШЕННЯ СТАТЕВОЇ ІДЕНТИЧНОСТІ ПІДЛІТКІВ Батьківський, громадянський рух в Україні закликає МОН зупинити тотальну сексуалізацію дітей і підлітків Відкрите звернення Міністру освіти й науки України - Гриневич Лілії Михайлівні Представництво українського жіноцтва в ООН: низький рівень культури спілкування в соціальних мережах Гендерна антидискримінаційна експертиза може зробити нас моральними рабами ЛІВИЙ МАРКСИЗМ У НОВИХ ПІДРУЧНИКАХ ДЛЯ ШКОЛЯРІВ ВІДКРИТА ЗАЯВА на підтримку позиції Ганни Турчинової та права кожної людини на свободу думки, світогляду та вираження поглядів Контакти
Тлумачний словник |
|
|||||||
Організаційний розвитокСутність і управління стресами
Стрес - це явище, яке викликається великими або малими обсягами робіт, необхідністю вживатися один з одним, конфліктом ролей, їх невизначеністю, сумом, безцільністю існування, відсутністю важливої справи, фізичними, психологічними і іншими причинами. Фактори, які викликають стрес, можна поділити на дві групи: -організаційні: відсутність важливої справи; безцільність існування; перевантаження чи недовантаження роботою; конфлікт ролей; їх невизначеність; нецікава робота; відсутність важливої справи і т.п.; -доручення особі, яка може найбільше опиратись перемінам (новинкам), провідної ролі в прийнятті рішень про нововведення; - маневрування з метою отримання згоди на переміни; - примус через погрози звільнення з роботи, припинення просування на службі, гальмування росту заробітної плати тощо; - створення механізму стимулювання працівників за нововведення.
Об'єктивність організаційних перемін висуває необхідність розв'язання проблеми розвитку організацій в умовах постійної зміни внутрішнього та зовнішнього середовища. Багаторічні дослідження американських економістів Френча і Белла дозволили їм дійти до висновку, що організаційний розвиток - це довгострокова робота з вдосконалення процесів розв'язання проблем та обновлення в організації з допомогою агента перемін шляхом більш ефективного спільного регулювання, використовуючи культурні постулати, теорію і технологію прикладної науки про поведінку, дослідження дією. Розглянемо характеристики основних складових організаційного розвитку. Процес розв'язання проблем та обновлення в організації визначається впливом факторів внутрішнього та зовнішнього середовища. Культура характеризується нормами поведінки, почуттями, відносинами між працівниками, розумінням цінностей тощо. Спільне регулювання культури полягає в управлінському впливі на її найважливіші параметри. Формальні робочі групи (керівники і їх підлеглі) виступають головними об'єктами діяльності в процесі організаційного розвитку. Агентом перемін (каталізатором) є зовнішній консультант, який виступає представником служб організаційного розвитку (на підприємстві такими службами можуть бути відділ кадрів, відділ технічних нововведень та інші). Дослідження дією складається з таких етапів: - діагноз стану організації (здійснюється за результатами інтерв'ю, опитування, спостереження, вивчення документів); - передача отриманих даних членам організації; - особисті: необхідність уживатися один з одним; смерть дружини; шлюб; вагітність; сексуальні проблеми; погані відносини з рідними; зміна квартири; поїздка у відпустку; невдале проведення свята; порушення звичок, уподобань, мрій тощо. Український науковець доктор біологічних наук професор Анатолій Косенко відзначає, що стреси формуються під впливом наступних видів почуття: -позитивних (вдячність, повага, довір'я, захоплення, прихильність, доброзичливість тощо); - негативних (ненависть, недовір'я, презирство, ворожість, ревність, жадання помсти, загроза безпеці тощо); - почуття байдужості. Виникнення стресу охоплює три етапи: 1) поява початкової реакції подиву, тривоги, невміння справитися з ситуацією; 2) виникнення суперечок; 3) настання фази виснаження, витрат запасів енергії, втоми. Негативний вплив стресу можна ліквідувати з допомогою самоуправління та застосування певних управлінських рішень. Для усунення стресу працівники в процесі самоуправління можуть: - оцінити свій власний стан та результати діяльності; - конкретизувати систему своєї роботи (наприклад, слід вибирати тип і обсяг робіт у відповідності до здібностей, потреб і нахилів працівників; - дозволяти працівникам обґрунтовано відмовлятись від роботи; -вміло пояснювати необхідність виконання роботи; приймати оптимальні рішення; встановлювати чіткі зони повноважень; - вдосконалювати комунікації; - використовувати стиль керівництва у відповідності до ситуації; - не приховувати виробничо-господарську інформацію; - забезпечувати необхідну винагороду за ефективну роботу; - застосовувати графіки з метою пояснення певних економічних явищ; -виступати наставником по відношенню до підлеглих; підвищувати каліфі-кацію підлеглих; розвивати здібності підлеглих; - при необхідності сприяти працівнику у зміні робочого місця тощо; - записати, що зробити сьогодні, а що завтра і т.д.; - не погоджуватись на нову роботу (завдання), якщо незавершена стара; - підтримувати доброзичливі стосунки з начальником; - не погоджуватись із суперечливими вимогами; - доповідати начальнику про нечіткість завдання; - поліпшувати стосунки з членами колективу, формальними та неформальними групами; - не скаржитись; - обдумувати кожен свій крок; - вміло організовувати свій відпочинок; - вивчати відповідну літературу і отримані знання застосовувати на практиці. Для управління стресами менеджеру можна запропонувати використання наступних підходів: - вивчати особливості характеру, діапазон знань, відношення до праці своїх підлеглих; - вибирати тип і обсяг робіт у відповідності до здібностей, потреб і нахилів працівників; -надавати працівникам по можливості повну характеристику майбутньої роботи; - дозволяти працівникам обґрунтовано відмовлятись від роботи; - вміло пояснювати необхідність виконання роботи; - приймати оптимальні рішення; - встановлювати чіткі зони повноважень; - вдосконалювати комунікації; - використовувати стиль керівництва відповідно до ситуації; - не приховувати виробничо-господарську інформацію; - забезпечувати необхідну винагороду за ефективну роботу; - застосовувати графіки з метою пояснення певних економічних явищ; - виступати наставником по відношенню до підлеглих; - підвищувати кваліфікацію підлеглих; - розвивати здібності підлеглих; - при необхідності сприяти працівнику в зміні робочого місця тощо.
Питання до самостійної роботи над темою: Надайте сучасне визначення категорії "конфлікт". Чому виникають конфлікти? Назвіть різновиди конфліктів. З яких причин формуються джерела конфліктів? Що таке компроміс? Як в управлінській діяльності запобігати виникненню стресу? Яким чином менеджеру необхідно здійснювати управління стресами?
Тема 12. КЕРІВНИЦТВО В ОРГАНІЗАЦІЇ Читайте також:
|
||||||||
|