Студопедия
Новини освіти і науки:
МАРК РЕГНЕРУС ДОСЛІДЖЕННЯ: Наскільки відрізняються діти, які виросли в одностатевих союзах


РЕЗОЛЮЦІЯ: Громадського обговорення навчальної програми статевого виховання


ЧОМУ ФОНД ОЛЕНИ ПІНЧУК І МОЗ УКРАЇНИ ПРОПАГУЮТЬ "СЕКСУАЛЬНІ УРОКИ"


ЕКЗИСТЕНЦІЙНО-ПСИХОЛОГІЧНІ ОСНОВИ ПОРУШЕННЯ СТАТЕВОЇ ІДЕНТИЧНОСТІ ПІДЛІТКІВ


Батьківський, громадянський рух в Україні закликає МОН зупинити тотальну сексуалізацію дітей і підлітків


Відкрите звернення Міністру освіти й науки України - Гриневич Лілії Михайлівні


Представництво українського жіноцтва в ООН: низький рівень культури спілкування в соціальних мережах


Гендерна антидискримінаційна експертиза може зробити нас моральними рабами


ЛІВИЙ МАРКСИЗМ У НОВИХ ПІДРУЧНИКАХ ДЛЯ ШКОЛЯРІВ


ВІДКРИТА ЗАЯВА на підтримку позиції Ганни Турчинової та права кожної людини на свободу думки, світогляду та вираження поглядів



Особливості формування витратних методів визначення ціни.

Методи встановлення та регулювання цін на підприємствах

Ціноутворення це процес обґрунтування, затвердження та перегляду цін і тарифів, визначення їх рівня, співвідношення та структури.

Досвід держав з розвиненою економікою свідчить, що стратегія ціноутворення в умовах ринку може ґрунтуватися на трьох основних підходах – на витратних методах, попиті споживачів і конкуренції.

Кожний з підходів містить конкретні методи ціноутворення. Розглянемо найбільш поширені з них.

Витратні методи визначення ціни.Сутність витратних методів ціноутворення полягає у розрахунку ціни, виходячи із суми власних витрат підприємства.

Загальна методика розрахунку ціни витратними методами полягає в наступному: визначається собівартість продукції, тобто матеріальні витрати, витрати на оплату праці працівників, соціальні відрахування, амортизацію тощо. До цих витрат додаються загальноцехові, загальнозаводські витрати й розмір чистого прибутку, який прагне отримати підприємство, а також податки та обов'язкові відрахування, що не ввійшли до собівартості. На основі порівняння розрахованої ціни з ринковою, визначають доцільність виробництва певного товару.

Витратні методи ціноутворення мають такі різновиди:

Ø витрати плюс прибуток;

Ø мінімальні витрати;

Ø надбавка до ціни;

Ø цільове ціноутворення;

Ø з урахуванням "точки беззбитковості".

Витратні методи застосовуються здебільшого в умовах командно-централізованої економіки. В ринкових відносинах вони можуть бути базою для визначення окремих стратегій ціноутворення. Особливості застосування зазначених різновидів методів наведено в табл. 5.1.

Визначення ціни на основі попиту споживачів.Основна особливість цієї групи методів полягає у протилежному порядку визначення ціни щодо витратних методів.
Таблиця 5.1

Найменування та сутність методу Визначення ціни (Ц) Особливості застосування
1. Метод «витрати плюс прибуток»   Сутність: До витрат додається фіксований розмір прибутку , де С – фактичні витрати виробництва; Р – середня норма прибутку на ринку, у відсотках (встановлюється до загальної суми витрат); А – витрати, пов’язані з реалізацією товару та адміністративні витрати   Метод використовується у вітчизняній економіці при виконанні державних замовлень (науково-дослідних розробок, космічних програм, будівництві, військово-промислового комплексу), коли необхідні витрати передбачити важко. В умовах адміністративно-командної економіки цей метод був основним, в ринковій економіці сфера його використання дещо обмежена. Цей метод можуть використовувати підприємства – монополісти (тип цінової політики «ціновий лідер»); підприємства, що виготовляють зовсім нову, оригінальну продукцію (тип цінової політики, «знімання вершків»); підприємства, що виготовляють продукцію з обмеженим державою рівнем рентабельності.
2.Метод мінімальних витрат   Сутність: Ціна розра-ховується, виходячи з мінімальних витрат і без планування прибутку. Ціна встановлюється на рівні мінімальних витрат, будь-які зміни в них, суттєво впливають на відпускну ціну - Застосовується тоді, коли підприємство прагне вийти на ринок або збільшити на ньому власну питому вагу. У ціні не передбачається прибуток (в окремих випадках мінімальний розмір).

Продовження таблиця 5.1

Найменування та сутність методу Визначення ціни (Ц) Особливості застосування
3.Метод надбавок до ціни   Сутність: Ціну розраховують додаванням до витрат на виробництво товару і збут певної надбавки (коефіцієнта) , (8.3.5)де Цв – відпускна ціна; Цз – ціна закупівлі сировини, матеріалів, напівфабрикатів; К – коефіцієнт (надбавка). Існує два способи визначення надбавки і внесення її у ціну товару. 1. Розрахунок здійснюють, виходячи з собівартості продукції: (8.3.6) де S – собівартість товару; Нs – надбавка у відсотках до собівартості. 2. Розрахунок здійснюють, виходячи із бажаного доходу з обороту (ціни продажу): (8.3.7)де Нцп – надбавка у відсотках до ціни продажу. Метод найчастіше використовують з таких причин: - метод простий у використанні, адже підприємство більше знає про власні витрати, ніж про ринковий попит; - якщо виробники галузі застосовують цей метод, то ціни на їх товари будуть близькими і цінова конкуренція не набуде жорстких форм; - метод середніх надбавок найбільш коректний і не дає можливості кожній із сторін збагачуватись за рахунок іншої. Найширше цей метод застосовують у торговельних підприємствах, коли до відпускної ціни товару додається певна величина торговельної надбавки. Як правило, надбавка (коефіцієнт) визначається як рівень прибутковості з урахуванням розміру податків і обов’язкових платежів.  

 

Продовження таблиця 5.1

Найменування та сутність методу Визначення ціни (Ц) Особливості застосування
4. Метод цільового ціноутворення (або метод забезпечення цільового прибутку на інвестований капітал)   Сутність: Ціна встановлюється така, яка дасть можливість покрити всі витрати підприємства й отримати заплановану норму прибутку на інвестований капітал (8.3.8) де S – собівартість одиниці продукції; Нпр – запланована норма прибутку на інвестований капітал у відсотках; Кінв – величина інвестованого капіталу; Nпл – запланований обсяг виробництва і збуту продукції Методом розраховують собівартість продукції, яка дає змогу відшкодувати всі витрати підприємства (виробництва та реалізації), а також отримати такий прибуток, щоб зекономлені кошти спрямувати на розвиток підприємства та стимулювання праці працівників Недолік методу полягає в тому, що він не враховує попиту споживачів та їхнього інтересу до товару, ціни, за якою споживач може придбати цей товар, тому потрібно здійснювати коригування з урахуванням вимог споживачів.
5. Метод встановлення ціни з урахуванням точки беззбитковості Сутність: Визначення ціни відбувається на основі розрахунку оптимального обсягу виробництва, який дає змогу відшкодувати всі витрати підприємства за рахунок отриманих валових доходів, виходячи з точки беззбитковості де Сз – змінні витрати на одиницю виробу; Суп – умовно-постійні витрати виробництва; Ввп – кількість виробленої продукції   Такий метод ціноутворення дозволяє аналізувати різні варіанти співвідношення обсягу виробництва і цін, які забезпечать одержання визначеного (цільового) прибутку.

Основними різновидами визначення ціни на основі попиту споживачів є:

Ø мінімальні витрати;

Ø максимальний розмір прибутку;

Ø орієнтація на ринкові ціни;

Ø змагання.

Сутність різновидів цін, що встановлюються на основі споживчого вибору, наведено в табл. 5.2.

Таблиця 5.2


Читайте також:

  1. H) інноваційний менеджмент – це сукупність організаційно-економічних методів управління всіма стадіями інноваційного процесу.
  2. I визначення впливу окремих факторів
  3. I. Особливості аферентних і еферентних шляхів вегетативного і соматичного відділів нервової системи
  4. II. Визначення мети запровадження конкретної ВЕЗ з ураху­ванням її виду.
  5. II. Мотивація навчальної діяльності. Визначення теми і мети уроку
  6. Ocнoвнi визначення здоров'я
  7. VI.3.3. Особливості концепції Йоганна Гайнріха Песталоцці
  8. VI.3.4. Особливості концепції Йоганна Фрідриха Гербарта
  9. А. Особливості диференціації навчального процесу в школах США
  10. Агітація за і проти та деякі особливості її техніки.
  11. Аграрне виробництво і його особливості
  12. Аграрне право як галузь права, його історичні витоки та особливості.




Переглядів: 1342

<== попередня сторінка | наступна сторінка ==>
Ціна як інструмент економіки. Функції цін у ринковій економіці | Особливості формування методів визначення ціни на основі попиту споживачів

Не знайшли потрібну інформацію? Скористайтесь пошуком google:

  

© studopedia.com.ua При використанні або копіюванні матеріалів пряме посилання на сайт обов'язкове.


Генерація сторінки за: 0.017 сек.