Студопедия
Новини освіти і науки:
МАРК РЕГНЕРУС ДОСЛІДЖЕННЯ: Наскільки відрізняються діти, які виросли в одностатевих союзах


РЕЗОЛЮЦІЯ: Громадського обговорення навчальної програми статевого виховання


ЧОМУ ФОНД ОЛЕНИ ПІНЧУК І МОЗ УКРАЇНИ ПРОПАГУЮТЬ "СЕКСУАЛЬНІ УРОКИ"


ЕКЗИСТЕНЦІЙНО-ПСИХОЛОГІЧНІ ОСНОВИ ПОРУШЕННЯ СТАТЕВОЇ ІДЕНТИЧНОСТІ ПІДЛІТКІВ


Батьківський, громадянський рух в Україні закликає МОН зупинити тотальну сексуалізацію дітей і підлітків


Відкрите звернення Міністру освіти й науки України - Гриневич Лілії Михайлівні


Представництво українського жіноцтва в ООН: низький рівень культури спілкування в соціальних мережах


Гендерна антидискримінаційна експертиза може зробити нас моральними рабами


ЛІВИЙ МАРКСИЗМ У НОВИХ ПІДРУЧНИКАХ ДЛЯ ШКОЛЯРІВ


ВІДКРИТА ЗАЯВА на підтримку позиції Ганни Турчинової та права кожної людини на свободу думки, світогляду та вираження поглядів



Собівартість продукції та її планування

Операційні ви­трати формують собівартість продукції, яку воно виготовляє. Собівартість продукції - це вираження у гро­шовій формі поточних витрат підприємства на підготовку ви­робництва, виготовлення і збут продукції [46]. Для забезпе­чення беззбиткової виробничо-господарської діяльності під­приємства ці витрати мають відшкодовуватись за рахунок доходу від продажу виготовленої продукції (наданих послуг, ви­конаних робіт).

Собівартість продукції відображає рівень витрат підприєм­ства на її виробництво і комплексно характеризує ефектив­ність використання ним усіх ресурсів, організаційний та техніч­ний рівень виробничого процесу, рівень продуктивності праці тощо. Показник собівартості продукції є дуже важливим і ви­користовується для обґрунтування багатьох економічних рі­шень, зокрема [46]:

1) під час встановлення ціни на продукцію. У цьому разі собівартість є нижньою межею і базою для встановлення ціни на продукцію підприємства. Тому зниження собівар­тості продукції є важливим чинником, що дає змогу під­приємству при діючих ринкових цінах отримувати біль­ший прибуток;

2) під час економічного аналізу господарської діяльності підприємства показник собівартості продукції застосо­вується для контролю за використанням матеріальних, нематеріальних, грошових і трудових ресурсів;

3) при схваленні рішень щодо вдосконалення виробництва собівартість продукції використовується як показник доцільності впровадження організаційно-технічного за­ходу. Захід вважається економічно ефективним, якщо внаслідок його впровадження собівартість продукції підприємства знижується.

Розрізняють індивідуальну та галузеву собівартості продук­ції. Індивідуальна собівартість продукції характеризує витра­ти конкретного підприємства на виробництво та реалізацію продукції. Вона застосовується при плануванні та оцінці робо­ти конкретного підприємства. Галузева собівартість відобра­жає середні у галузі витрати на виробництво і реалізацію про­дукції [39].

На собівартість продукції впливає багато факторів, що обумовлені як специфікою галузей господарства країни, так і конкретними умовами, що склались на підприємстві. Підви­щений рівень собівартості продукції підприємства порівняно із галузевою собівартістю свідчить про наявність негативного впливу низки факторів, що мають місце на цьому підприємст­ві. Такими факторами можуть бути: застаріле технологічне обладнання, неефективне використання робочого часу, низька продуктивність праці, невиправдано високі матеріаломісткість, витрати на доставку, адміністративні витрати, застосування непродуктивних технологій тощо [43].

З метою проведення економічного аналізу рівня витрат підприємства собівартість продукції класифікується за низкою ознак [39, 51, 65].

1. Залежно від часу формування витрат розрізняють нор­мативну, планову, фактичну та кошторисну собівартості про­дукції.

Нормативна собівартість продукції формується з витрат на виробництво та реалізацію продукції, визначених на основі діючих норм витрат ресурсів.

Планова собівартість визначається перед початком пла­нового періоду на основі прогресивних норм витрат ресурсів та діючих цін на ресурси у момент складання плану. Вона приймається нижчою або такою самою, як і нормативна собі­вартість.

Фактична собівартість відображає фактичні витрати підприємства на виробництво і реалізацію продукції за даними бухгалтерського обліку. Вона може бути нижчою від планової собівартості або перевищувати її. В останньому випадку мати­муть місце або здійснення додаткових не передбачуваних ви­трат внаслідок дії об'єктивних факторів (зростання цін, тари­фів тощо), або перевищення запланованих норм витрат через зростання браку, низьку ефективність технології тощо. Для виявлення причин відхилення фактичної собівартості від пла­нової проводиться аналіз дотримання нормативних витрат на підприємстві.

Кошторисна собівартість відображає витрати підприєм­ства на виріб або замовлення, які виконуються в одиничному (індивідуальному) виробництві або в разовому порядку.

2. Залежно від послідовності формування витрат на вироб­ництво та збут продукції розрізняють цехову, виробничу та повну собівартості продукції.

Цехова собівартість продукції включає всі прямі поточні витрати, пов'язані з виробництвом продукції у межах цеху підприємства (сировина, заробітна плата основних робітників, нарахування на заробітну плату основних робітників, аморти­зація обладнання цеху).

Виробнича собівартість продукції охоплює витрати на виробництво продукції в межах усього підприємства, тобто як прямі, так і накладні виробничі витрати (витрати на енергію, спожиту в технологічних цілях, витрати на утримання й екс­плуатацію обладнання, амортизація будівлі виробничого кор­пусу тощо).

Повна собівартість продукції - це сукупність витрат, що складаються з виробничої собівартості та поза виробничих ви­трат підприємства (адміністративних витрат, витрат на збут та інших операційних витрат).

Слід зауважити, що не всі витрати підприємства включа­ються до собівартості продукції. Через собівартість відшкодо­вуються лише ті витрати, які забезпечують просте відтворення усіх факторів виробництва: предметів, засобів праці, природ­них ресурсів і робочої сили. До таких відносять витрати, пов'я­зані з [68]:

- дослідженням ринку і виявленням потреби у продукції;

- підготовкою й освоєнням нової продукції;

- виробництвом продукції (витрати сировини, матеріалів, енергії, амортизація основних фондів та нематеріальних активів, оплата праці виробничого персоналу з нараху­ваннями на неї);

- обслуговуванням виробничого процесу й управління ним;

- збутом продукції (пакування, транспортування, рекла­ма, комісійні витрати тощо);

- розвідкою, використанням і охороною природних ре­сурсів (витрати на геологорозвідувальні роботи, плата за використання водних, лісових ресурсів, витрати на рекультивацію земель, охорону повітряного, водного басейнів тощо);

- набором та підготовкою кадрів;

- поточною раціоналізацією виробництва (вдосконален­ням технології, організації виробництва та праці, під­вищенням якості продукції), крім капітальних витрат.

Крім зазначених витрат, підприємство здійснює й інші, які не включають до собівартості виготовленої ним продукції, а відносять на витрати періоду. Так, підприємство може реалізовувати свою продукцію як на умовах її попередньої оплати по­купцями, так і оплатою рахунків після відвантаження їм про­дукції. В останньому випадку виникає дебіторська заборгова­ність покупця перед підприємством. Практика свідчить, що не всі дебітори розраховуються з підприємством вчасно і в пов­ному обсязі, а деякі і взагалі не сплачують виставлені їм рахун­ки за відвантажену їм продукцію. У цьому разі підприємство втрачає і продукцію, і кошти, які могло б отримати від її реалізації. Для відшкодування подібних втрат підприємство здійс­нює витрати на створення резерву сумнівних боргів дебіторів підприємства. Цей резерв використовується для покриття збит­ків від безнадійної дебіторської заборгованості. Зрозуміло, що такі витрати не можуть входити до собівартості продукції під­приємства. Вони належать до інших операційних витрат і відшкодовуються під час визначення фінансового результату від операційної діяльності підприємства.

Обчислення собівартості продукції під­приємства передбачає визначення суми попередньо обчисле­них собівартостей окремих виробів:

(6.4)

де Сі - собівартість виробу і - го виду продукції, грн.;

Qi - кількість виготовленої продукції і-го виду в натураль­них вимірниках.

Показник собівартості реалізованої продукції застосовуєть­ся для визначення фінансового результату операційної діяль­ності підприємства [68]. Собівартість реалізованої у звітному періоді продукції визначається шляхом коригування ви­робничої собівартості виготовленої підприємством продукції на зміну залишків нереалізованої продукції:

(6.5)

де Св.п - виробнича собівартість продукції, виготовленої підприємством у звітному періоді, грн.;

- виробнича собівартість залишків готової про­дукції на складі підприємства на початок та кінець звітного періоду відповідно, грн.

 


Читайте також:

  1. Абстрактна модель оптимального планування виробництва
  2. Алгоритм планування податкових платежів. Вибір оптимального варіанту оподаткування та сплати податків.
  3. Аналіз асортименту й структури випуску продукції.
  4. АНАЛІЗ ВИРОБНИЦТВА ТА РЕАЛІЗАЦІЇ ПРОДУКЦІЇ
  5. Аналіз витрат на 1 грн. вартості продукції
  6. Аналіз витрат на гривню товарної продукції
  7. Аналіз загальної суми витрат на виробництво продукції.
  8. Аналіз обсягу виробництва продукції в натуральному й вартісному вираженні.
  9. Аналіз показників валового прибутку і собівартості реалізованої продукції
  10. Аналіз рентабельності продукції
  11. Аналіз рентабельності продукції.
  12. Аналіз рівня, динаміки і структури обсягу виробленої та реалізованої продукції




Переглядів: 2468

<== попередня сторінка | наступна сторінка ==>
Поняття і класифікація витрат підприємства | Калькулювання собівартості продукції

Не знайшли потрібну інформацію? Скористайтесь пошуком google:

  

© studopedia.com.ua При використанні або копіюванні матеріалів пряме посилання на сайт обов'язкове.


Генерація сторінки за: 0.014 сек.