Студопедия
Новини освіти і науки:
МАРК РЕГНЕРУС ДОСЛІДЖЕННЯ: Наскільки відрізняються діти, які виросли в одностатевих союзах


РЕЗОЛЮЦІЯ: Громадського обговорення навчальної програми статевого виховання


ЧОМУ ФОНД ОЛЕНИ ПІНЧУК І МОЗ УКРАЇНИ ПРОПАГУЮТЬ "СЕКСУАЛЬНІ УРОКИ"


ЕКЗИСТЕНЦІЙНО-ПСИХОЛОГІЧНІ ОСНОВИ ПОРУШЕННЯ СТАТЕВОЇ ІДЕНТИЧНОСТІ ПІДЛІТКІВ


Батьківський, громадянський рух в Україні закликає МОН зупинити тотальну сексуалізацію дітей і підлітків


Відкрите звернення Міністру освіти й науки України - Гриневич Лілії Михайлівні


Представництво українського жіноцтва в ООН: низький рівень культури спілкування в соціальних мережах


Гендерна антидискримінаційна експертиза може зробити нас моральними рабами


ЛІВИЙ МАРКСИЗМ У НОВИХ ПІДРУЧНИКАХ ДЛЯ ШКОЛЯРІВ


ВІДКРИТА ЗАЯВА на підтримку позиції Ганни Турчинової та права кожної людини на свободу думки, світогляду та вираження поглядів



Контакти
 


Тлумачний словник
Авто
Автоматизація
Архітектура
Астрономія
Аудит
Біологія
Будівництво
Бухгалтерія
Винахідництво
Виробництво
Військова справа
Генетика
Географія
Геологія
Господарство
Держава
Дім
Екологія
Економетрика
Економіка
Електроніка
Журналістика та ЗМІ
Зв'язок
Іноземні мови
Інформатика
Історія
Комп'ютери
Креслення
Кулінарія
Культура
Лексикологія
Література
Логіка
Маркетинг
Математика
Машинобудування
Медицина
Менеджмент
Метали і Зварювання
Механіка
Мистецтво
Музика
Населення
Освіта
Охорона безпеки життя
Охорона Праці
Педагогіка
Політика
Право
Програмування
Промисловість
Психологія
Радіо
Регилия
Соціологія
Спорт
Стандартизація
Технології
Торгівля
Туризм
Фізика
Фізіологія
Філософія
Фінанси
Хімія
Юриспунденкция






Собівартість продукції та її планування

Операційні ви­трати формують собівартість продукції, яку воно виготовляє. Собівартість продукції - це вираження у гро­шовій формі поточних витрат підприємства на підготовку ви­робництва, виготовлення і збут продукції [46]. Для забезпе­чення беззбиткової виробничо-господарської діяльності під­приємства ці витрати мають відшкодовуватись за рахунок доходу від продажу виготовленої продукції (наданих послуг, ви­конаних робіт).

Собівартість продукції відображає рівень витрат підприєм­ства на її виробництво і комплексно характеризує ефектив­ність використання ним усіх ресурсів, організаційний та техніч­ний рівень виробничого процесу, рівень продуктивності праці тощо. Показник собівартості продукції є дуже важливим і ви­користовується для обґрунтування багатьох економічних рі­шень, зокрема [46]:

1) під час встановлення ціни на продукцію. У цьому разі собівартість є нижньою межею і базою для встановлення ціни на продукцію підприємства. Тому зниження собівар­тості продукції є важливим чинником, що дає змогу під­приємству при діючих ринкових цінах отримувати біль­ший прибуток;

2) під час економічного аналізу господарської діяльності підприємства показник собівартості продукції застосо­вується для контролю за використанням матеріальних, нематеріальних, грошових і трудових ресурсів;

3) при схваленні рішень щодо вдосконалення виробництва собівартість продукції використовується як показник доцільності впровадження організаційно-технічного за­ходу. Захід вважається економічно ефективним, якщо внаслідок його впровадження собівартість продукції підприємства знижується.

Розрізняють індивідуальну та галузеву собівартості продук­ції. Індивідуальна собівартість продукції характеризує витра­ти конкретного підприємства на виробництво та реалізацію продукції. Вона застосовується при плануванні та оцінці робо­ти конкретного підприємства. Галузева собівартість відобра­жає середні у галузі витрати на виробництво і реалізацію про­дукції [39].

На собівартість продукції впливає багато факторів, що обумовлені як специфікою галузей господарства країни, так і конкретними умовами, що склались на підприємстві. Підви­щений рівень собівартості продукції підприємства порівняно із галузевою собівартістю свідчить про наявність негативного впливу низки факторів, що мають місце на цьому підприємст­ві. Такими факторами можуть бути: застаріле технологічне обладнання, неефективне використання робочого часу, низька продуктивність праці, невиправдано високі матеріаломісткість, витрати на доставку, адміністративні витрати, застосування непродуктивних технологій тощо [43].

З метою проведення економічного аналізу рівня витрат підприємства собівартість продукції класифікується за низкою ознак [39, 51, 65].

1. Залежно від часу формування витрат розрізняють нор­мативну, планову, фактичну та кошторисну собівартості про­дукції.

Нормативна собівартість продукції формується з витрат на виробництво та реалізацію продукції, визначених на основі діючих норм витрат ресурсів.

Планова собівартість визначається перед початком пла­нового періоду на основі прогресивних норм витрат ресурсів та діючих цін на ресурси у момент складання плану. Вона приймається нижчою або такою самою, як і нормативна собі­вартість.

Фактична собівартість відображає фактичні витрати підприємства на виробництво і реалізацію продукції за даними бухгалтерського обліку. Вона може бути нижчою від планової собівартості або перевищувати її. В останньому випадку мати­муть місце або здійснення додаткових не передбачуваних ви­трат внаслідок дії об'єктивних факторів (зростання цін, тари­фів тощо), або перевищення запланованих норм витрат через зростання браку, низьку ефективність технології тощо. Для виявлення причин відхилення фактичної собівартості від пла­нової проводиться аналіз дотримання нормативних витрат на підприємстві.

Кошторисна собівартість відображає витрати підприєм­ства на виріб або замовлення, які виконуються в одиничному (індивідуальному) виробництві або в разовому порядку.

2. Залежно від послідовності формування витрат на вироб­ництво та збут продукції розрізняють цехову, виробничу та повну собівартості продукції.

Цехова собівартість продукції включає всі прямі поточні витрати, пов'язані з виробництвом продукції у межах цеху підприємства (сировина, заробітна плата основних робітників, нарахування на заробітну плату основних робітників, аморти­зація обладнання цеху).

Виробнича собівартість продукції охоплює витрати на виробництво продукції в межах усього підприємства, тобто як прямі, так і накладні виробничі витрати (витрати на енергію, спожиту в технологічних цілях, витрати на утримання й екс­плуатацію обладнання, амортизація будівлі виробничого кор­пусу тощо).

Повна собівартість продукції - це сукупність витрат, що складаються з виробничої собівартості та поза виробничих ви­трат підприємства (адміністративних витрат, витрат на збут та інших операційних витрат).

Слід зауважити, що не всі витрати підприємства включа­ються до собівартості продукції. Через собівартість відшкодо­вуються лише ті витрати, які забезпечують просте відтворення усіх факторів виробництва: предметів, засобів праці, природ­них ресурсів і робочої сили. До таких відносять витрати, пов'я­зані з [68]:

- дослідженням ринку і виявленням потреби у продукції;

- підготовкою й освоєнням нової продукції;

- виробництвом продукції (витрати сировини, матеріалів, енергії, амортизація основних фондів та нематеріальних активів, оплата праці виробничого персоналу з нараху­ваннями на неї);

- обслуговуванням виробничого процесу й управління ним;

- збутом продукції (пакування, транспортування, рекла­ма, комісійні витрати тощо);

- розвідкою, використанням і охороною природних ре­сурсів (витрати на геологорозвідувальні роботи, плата за використання водних, лісових ресурсів, витрати на рекультивацію земель, охорону повітряного, водного басейнів тощо);

- набором та підготовкою кадрів;

- поточною раціоналізацією виробництва (вдосконален­ням технології, організації виробництва та праці, під­вищенням якості продукції), крім капітальних витрат.

Крім зазначених витрат, підприємство здійснює й інші, які не включають до собівартості виготовленої ним продукції, а відносять на витрати періоду. Так, підприємство може реалізовувати свою продукцію як на умовах її попередньої оплати по­купцями, так і оплатою рахунків після відвантаження їм про­дукції. В останньому випадку виникає дебіторська заборгова­ність покупця перед підприємством. Практика свідчить, що не всі дебітори розраховуються з підприємством вчасно і в пов­ному обсязі, а деякі і взагалі не сплачують виставлені їм рахун­ки за відвантажену їм продукцію. У цьому разі підприємство втрачає і продукцію, і кошти, які могло б отримати від її реалізації. Для відшкодування подібних втрат підприємство здійс­нює витрати на створення резерву сумнівних боргів дебіторів підприємства. Цей резерв використовується для покриття збит­ків від безнадійної дебіторської заборгованості. Зрозуміло, що такі витрати не можуть входити до собівартості продукції під­приємства. Вони належать до інших операційних витрат і відшкодовуються під час визначення фінансового результату від операційної діяльності підприємства.

Обчислення собівартості продукції під­приємства передбачає визначення суми попередньо обчисле­них собівартостей окремих виробів:

(6.4)

де Сі - собівартість виробу і - го виду продукції, грн.;

Qi - кількість виготовленої продукції і-го виду в натураль­них вимірниках.

Показник собівартості реалізованої продукції застосовуєть­ся для визначення фінансового результату операційної діяль­ності підприємства [68]. Собівартість реалізованої у звітному періоді продукції визначається шляхом коригування ви­робничої собівартості виготовленої підприємством продукції на зміну залишків нереалізованої продукції:

(6.5)

де Св.п - виробнича собівартість продукції, виготовленої підприємством у звітному періоді, грн.;

- виробнича собівартість залишків готової про­дукції на складі підприємства на початок та кінець звітного періоду відповідно, грн.

 


Читайте також:

  1. Абстрактна модель оптимального планування виробництва
  2. Алгоритм планування податкових платежів. Вибір оптимального варіанту оподаткування та сплати податків.
  3. Аналіз асортименту й структури випуску продукції.
  4. АНАЛІЗ ВИРОБНИЦТВА ТА РЕАЛІЗАЦІЇ ПРОДУКЦІЇ
  5. Аналіз витрат на 1 грн. вартості продукції
  6. Аналіз витрат на гривню товарної продукції
  7. Аналіз загальної суми витрат на виробництво продукції.
  8. Аналіз обсягу виробництва продукції в натуральному й вартісному вираженні.
  9. Аналіз показників валового прибутку і собівартості реалізованої продукції
  10. Аналіз рентабельності продукції
  11. Аналіз рентабельності продукції.
  12. Аналіз рівня, динаміки і структури обсягу виробленої та реалізованої продукції




Переглядів: 2399

<== попередня сторінка | наступна сторінка ==>
Поняття і класифікація витрат підприємства | Калькулювання собівартості продукції

Не знайшли потрібну інформацію? Скористайтесь пошуком google:

 

© studopedia.com.ua При використанні або копіюванні матеріалів пряме посилання на сайт обов'язкове.


Генерація сторінки за: 0.004 сек.