МАРК РЕГНЕРУС ДОСЛІДЖЕННЯ: Наскільки відрізняються діти, які виросли в одностатевих союзах
РЕЗОЛЮЦІЯ: Громадського обговорення навчальної програми статевого виховання ЧОМУ ФОНД ОЛЕНИ ПІНЧУК І МОЗ УКРАЇНИ ПРОПАГУЮТЬ "СЕКСУАЛЬНІ УРОКИ" ЕКЗИСТЕНЦІЙНО-ПСИХОЛОГІЧНІ ОСНОВИ ПОРУШЕННЯ СТАТЕВОЇ ІДЕНТИЧНОСТІ ПІДЛІТКІВ Батьківський, громадянський рух в Україні закликає МОН зупинити тотальну сексуалізацію дітей і підлітків Відкрите звернення Міністру освіти й науки України - Гриневич Лілії Михайлівні Представництво українського жіноцтва в ООН: низький рівень культури спілкування в соціальних мережах Гендерна антидискримінаційна експертиза може зробити нас моральними рабами ЛІВИЙ МАРКСИЗМ У НОВИХ ПІДРУЧНИКАХ ДЛЯ ШКОЛЯРІВ ВІДКРИТА ЗАЯВА на підтримку позиції Ганни Турчинової та права кожної людини на свободу думки, світогляду та вираження поглядів
Контакти
Тлумачний словник Авто Автоматизація Архітектура Астрономія Аудит Біологія Будівництво Бухгалтерія Винахідництво Виробництво Військова справа Генетика Географія Геологія Господарство Держава Дім Екологія Економетрика Економіка Електроніка Журналістика та ЗМІ Зв'язок Іноземні мови Інформатика Історія Комп'ютери Креслення Кулінарія Культура Лексикологія Література Логіка Маркетинг Математика Машинобудування Медицина Менеджмент Метали і Зварювання Механіка Мистецтво Музика Населення Освіта Охорона безпеки життя Охорона Праці Педагогіка Політика Право Програмування Промисловість Психологія Радіо Регилия Соціологія Спорт Стандартизація Технології Торгівля Туризм Фізика Фізіологія Філософія Фінанси Хімія Юриспунденкция |
|
|||||||
ТЕОРІЯ ТА МЕТОДОЛОГІЯ ПРОФОРІЄНТАЦІЇ.ЦІЛІ Й ЗАВДАННЯ ПРОФОРІЄНТАЦІЇ. Вибір професії – важлива ланка в життєвому й професійному становленні людини. Саме професія надає можливість людині задовольнити основну гаму своїх потреб, реалізувати себе як особистість. У процесі вибору професіїможна виділити кілька періодів: 1) період фантазій, властивий дітям приблизно до 11 років; 2) період пробних виборів (11-17 років), який містить 4 стадії: · коли вибір визначається інтересами (11-12 років); · коли вибір визначається здібностями, обдарованістю, вміннями (13-14 років); · коли вибір визначається цінностями особистості (15-16 років); · перехідний період, коли відбувається зміна типу життя або, як говорять, людина вступає в нову соціальну ситуацію розвитку; 3) період реалістичного вибору (після 17 років), який включає 3 стадії: · дослідницьку; · стадію кристалізації, у якій відбувається оцінка факторів, які впливають на вибір; · стадію деталізації, уточнення вибору [5]. При цьому залежно від характеру домінуючих мотивів розрізняють кілька рівнів реалістичного вибору: · економічний, для якого характерним є прагнення до високого заробітку при вираженому ігноруванні інших характеристик професій; · соціальний, обумовлений переважною спрямованістю на одержання престижної професії; · духовний, провідним мотивом якого є прагнення самовдосконалення, розкриття творчого потенціалу. Дослідженнями Б. Г. Ананьєва [1] встановлено, що вибір професії здійснюється в різні періоди в такий спосіб: в 11-20 років — 12,5 %, 21-30 років — 66 %, 31-40 років — 17,4 %. Найбільш ранній старт професійної діяльності буває в мистецтві, найбільш пізній - у сфері науки, політиці. Професійний вибір є одночасно самовизначенням і в інших сферах життєдіяльності в конкретній культурно-історичній ситуації. У процесі вибору життєвого професійного сценарію особистість виявляє життєвий зміст і призначення професії, з'ясовує, які базові цінності й устремління в ній можна реалізувати; як сприймають цей вибір інші, чи існують можливості досягнення благ, задоволення життям у цілому. Проблемний характер даного періоду ілюструє введений Е. Еріксоном термін «психосоціальний мораторій» (відкладання на певний час завдання прийняття дорослих ролей), яким він позначив інтервал між підлітковим віком і дорослістю, відведений для утворення, пошуку і «приміряння» соціальних і професійних ролей. Однією з умов подолання зазначених складностей і, отже, правильного вибору професії є профорієнтація, якапредставляє собою комплекс психолого-педагогічних і медичних заходів, спрямованих на оптимізацію процесу працевлаштування відповідно до бажань, схильностей, здібностей і з врахуванням потреби суспільства у фахівцях. Виділяють кілька підходіву рішенні завдань професійної орієнтації. Основні положення діагностичного підходусформульовані в трифакторній моделі профорієнтації Ф. Парсонса. У рамках даної теорії вибір професії розглядається як пошук відповідності між вимогами професії й індивідуальністю. На основі результатів тестування психічних і особистісних особливостей претендента на професію робиться висновок щодо властивої йому, яка не піддається зміні структури професійних здібностей. Іншим різновидом профорієнтаційного підходу є так звана виховнаконцепція, яка припускає, що будь-яка людина може бути підготовлена до будь-якої професії. Прихильники такого підходу, які представляють одну з наукових психологічних шкіл – біхевіоризм, – опиралися на уявлення про більш-менш однозначну обумовленість поведінки людини набором зовнішніх подразників. У той же час зібрано чимало фактів, які свідчать про важливу роль спадковості у формуванні професіонала. Ще в дослідженнях М. Я. Басова приводяться відповідні приклади з життя декількох поколінь видатних людей. Ігнорування природного фактора може привести до того, що обрана трудова діяльність буде виконуватися зі значною напругою, наслідком чого стануть втрата інтересу до професії, розчарування у своїх здібностях, навіть нервові захворювання. Тому сучасний підхід у профорієнтації — особистісно-орієнтований— припускає своєчасну підтримку й розвиток тих особливостей і характеристик особистості, які служать передумовою майбутньої успішної професійної діяльності, сприяють пізнанню навколишнього світу, самопізнанню, самореалізації особистості, усвідомленню власної ролі у виборі професії, прийнятті відповідальності за нього. При цьому також варто врахувати необхідність своєчасного виявлення й корекції рис особистості, які можуть перешкоджати професійному становленню, викликати професійну деформацію особистості— переоцінку своїх професійних підходів і цінностей, нечутливість до інших соціальних і професійних позицій, конфліктність у відносинах з іншими, формування специфічної професійної етики, яка обслуговує вузько особисті устремління. Читайте також:
|
||||||||
|