Студопедия
Новини освіти і науки:
МАРК РЕГНЕРУС ДОСЛІДЖЕННЯ: Наскільки відрізняються діти, які виросли в одностатевих союзах


РЕЗОЛЮЦІЯ: Громадського обговорення навчальної програми статевого виховання


ЧОМУ ФОНД ОЛЕНИ ПІНЧУК І МОЗ УКРАЇНИ ПРОПАГУЮТЬ "СЕКСУАЛЬНІ УРОКИ"


ЕКЗИСТЕНЦІЙНО-ПСИХОЛОГІЧНІ ОСНОВИ ПОРУШЕННЯ СТАТЕВОЇ ІДЕНТИЧНОСТІ ПІДЛІТКІВ


Батьківський, громадянський рух в Україні закликає МОН зупинити тотальну сексуалізацію дітей і підлітків


Відкрите звернення Міністру освіти й науки України - Гриневич Лілії Михайлівні


Представництво українського жіноцтва в ООН: низький рівень культури спілкування в соціальних мережах


Гендерна антидискримінаційна експертиза може зробити нас моральними рабами


ЛІВИЙ МАРКСИЗМ У НОВИХ ПІДРУЧНИКАХ ДЛЯ ШКОЛЯРІВ


ВІДКРИТА ЗАЯВА на підтримку позиції Ганни Турчинової та права кожної людини на свободу думки, світогляду та вираження поглядів



Теорія профорієнтації.

Цілі та завдання профорієнтації успішно реалізуються повною мірою тоді, коли сама профорієнтація зможе обпертися на розвинену теорію й методологію. І не випадково: адже в теорії й методології переломлюються й перевіряються поняття, ідеї, погляди, уявлення, форми, методи й принципи, які дозволяють підвищити ефективність практичної роботи.

Отже, профорієнтація – це «науково обґрунтована система підготовки молоді до вільного й самостійного вибору професії, покликана враховувати як індивідуальні особливості кожної особистості, так і необхідність повноцінного розподілу трудових ресурсів в інтересах суспільства» [Чистяков Н.Н., Буянова Г.А., Касаткина Н. Э.“Профессиональная ориентация в УПК”; М.: Педагогика, 1985-112 с]. Профорієнтація повинна являти собою єдність практики й міждисциплінарної теорії. При цьому важливе значення має теорія: адже саме в ній переломлюються ті або інші ідеї, які потім допомагають перетворити практичну роботу в науково-практичну. Теорія не з'являється, як правило, разом із самою діяльністю, щоб сформулювати теорію, що сприяє вдосконалюванню практики профорієнтації. У професійній орієнтації в вершину кута за звичай ставилася практична робота з орієнтації учнів переважно на робочі професії. Значно пізніше була звернена увага на необхідність розробки теорії, і лише відносно недавно стала відчуватися потреба в розробці методологічних питань профорієнтації.

«Практична сторона містить у собі діяльність державних і громадських організацій, підприємств, установ, школи, а також родини по вдосконалюванню процесу професійного й соціального самовизначення в інтересах особистості й суспільства в цілому» [Профессиональная ориентация учащихся: Учебное пособие для студентов пед. ин-тов”; под ред. А.Д. Сазонова.- М.: Просвещение, 1988-223 с].

Теорію профорієнтації можна визначити в такий спосіб: «це сукупність висловлень, які відображають у концентрованій формі комплекс поглядів, уявлень та ідей, спрямованих на здійснення ефективної профорієнтаційної діяльності” [10; 28].

Це визначення порівняно просте й загальне: воно хоча й корисне для «входження» в світ теорії, але з погляду наукової строгості, неминучої при визначенні теорії будь-якої діяльності. Більш глибоке визначення наступного поняття таке: «теорія профорієнтації – це форма наукової організації наукового знання, що дає цілісне уявлення про закономірності й істотні зв'язки двох процесів – професійного самовизначення молоді відповідно до особистісних інтересів, схильностей, здібностей і орієнтування її на ті професії, в яких відчувається суспільна потреба в кадрах» [Проф ориент уч]. Розглянемо основні компоненти теорії професійної орієнтації школярів: факти, закономірності, принципи. Безсумнівних фактів, отриманих за допомогою наукових методів, у профорієнтації мало. Тому одне з важливих завдань – зібрати нові факти й дати їм правильну інтерпретацію. Це виявляється важливим у тих випадках, коли пошук нових фактів ведеться за допомогою однієї або декількох гіпотез. Останні також становлять важливу частину теорії, Наприклад, у кожному районі (регіоні) можуть виявитися свої специфічні фактори, які впливають на вибір певної професії. Гіпотеза про такі можливі фактори допомагає створенню методів дослідження, які дозволяють оцінити явище, що цікавить й на цій основі виробити практичні рекомендації з поліпшення профорієнтаційної роботи з учнями.

Важливий компонент теорії профорієнтації – відповідні закономірності. Пошук їх служить загальною метою наукової діяльності. Пізнання закономірностей – це, в остаточному підсумку, те найголовніше, заради чого звичайно й відбуваються наукові дослідження. Знайдені закономірності звичайно виражаються за допомогою понятійного апарата й специфічної мови науки, яка відрізняється більшою точністю, виразністю, більшими можливостями стикування профорієнтації з поняттями інших наук, і в тому числі й з математикою.

Рівень розвитку кожної теорії нерідко визначається складом і якістю принципів, покладених в основу діяльності. Формулюванню принципів профорієнтації приділяється чимало уваги. Однак не можна сказати, що розробка системи принципів профорієнтації завершена: має бути ще багато зроблено для створення стрункої, несуперечливої системи, яка задовольняє всі вимоги.

Оскільки об'єктом профорієнтаційної діяльності є процес соціально-професійного самовизначення людини, важливо в першу чергу сформулювати групу принципів, якими керуються (або повинні керуватися) дівчата та юнаки, вибираючи собі професію й місце в соціальній структурі суспільства.

Принцип свідомості у виборі професії виражається в прагненні задовольнити своїм вибором не тільки особистісні потреби в трудовій діяльності, але й принести якнайбільше користі суспільству.

Принцип відповідності обираної професії інтересам, схильностям, здібностям особистості й одночасно потребам суспільства в кадрах певної професії виражає зв'язок особистісного й суспільного аспектів вибору професії. За аналогією з відомою думкою не можна жити в суспільстві й бути вільним від суспільства – можна також сказати: не можна вибирати професію, виходячи тільки із власних інтересів і незважаючи на інтереси суспільства. Порушення принципу відповідності потреб особистості й суспільства приводить до незбалансованості в професійній структурі кадрів.

Принцип активності у виборі професії характеризує тип діяльності особистості в процесі професійного самовизначення. Професію треба активно шукати самому. У цьому велику роль покликані зіграти: практична проба сил самих учнів у процесі трудової й професійної підготовки, поради батьків і їх професійний досвід, пошук і читання (на тему, що цікавить) літератури, робота під час практики й багато чого іншого.

Останнім принципом у цій групі є принцип розвитку. Цей принцип відображає ідею вибору такої професії, яка давала б особистості можливість підвищення кваліфікації, збільшення заробітку, в міру росту досвіду й професійної майстерності, можливість брати активну участь у суспільній роботі, задовольняти культурні потреби особистості, потребу в житлі, відпочинку й т.п.” [Проф ориент уч ].

У професійній орієнтації є група принципів, тісно пов'язаних (і багато в чому пов’язаними) із загально педагогічними принципами. Це наступні принципи:

· Зв'язок профорієнтації з життям, працею, практикою, яка передбачає надання допомоги людині у виборі її майбутньої професії в органічній єдності з потребами народного господарства у кваліфікованих кадрах.

· Зв'язок профорієнтації із трудовою підготовкою школярів – це принцип, який передбачає гарну постановку трудового виховання й навчання. У відірваності від трудової підготовки профорієнтація набуває риси абстрактності, відірваності від практики, від спільних завдань трудового й професійного становлення особистості;

· Систематичність і наступність у профорієнтації забезпечує профорієнтаційна робота з 1 по 11 класи за умови обов'язкової наступності цієї роботи із класу в клас;

· Взаємозв'язок школи, родини, базового підприємства, середніх професійних навчальних закладів і громадськості в профорієнтації учнів передбачає тісний контакт з надання допомоги молодим людям у виборі професії. При цьому передбачається посилення цілеспрямованості й координації в спільній діяльності;

· Виховний характер профорієнтації полягає в необхідності здійснення профорієнтаційної роботи у відповідності з завданнями формування гармонійної особистості, у єдності трудового, економічного, морального, естетичного, правового й фізичного виховання;

· Взаємозв'язок діагностичного й виховного підходів до проведення профорієнтаційної роботи – принцип, що припускає неприпустимість протиставлення одного підходу іншому. Кожний з них вирішує свої завдання.

· Диференційований і індивідуальний підхід до учнів залежно від віку й рівня сформованості їх професійних інтересів, від відмінностей у ціннісних орієнтаціях і життєвих планів, від рівня успішності. Диференціація учнів за групами дозволяє точніше визначати їх засоби впливу, які будучи ефективними в одній групі можуть виявитися неефективними в іншій. Диференціація створює умови для реалізації індивідуального підходу;

· Оптимальна комбінація масових, групових і індивідуальних форм профорієнтаційної роботи з учнями і їх батьками, що стверджують необхідність використання різних форм, відходу від традиційно використовуваних одних тільки масових форм, посилення уваги до збалансованої комбінації всіх форм роботи;

· відповідність змісту форм і методів профорієнтаційної роботи потребам професійного розвитку особистості й одночасно потребам району (міста, регіону) у кадрах певних професій і необхідного рівня кваліфікації” [Проф ориент уч ].

Таким чином, у теорії профорієнтації існують і загальнопедагогічні принципи, і специфічні принципи, що характеризують профорієнтаційну діяльність як суспільне явище.


Читайте також:

  1. E) теорія раціонального вибору.
  2. I. Теорія граничної продуктивності і попит на ресурси
  3. V теорія граничної корисності визначає вартість товарів ступенем корисності останньої одиниці товару для споживача.
  4. Балансова теорія визначення статі. Диференціація статі і роль гормонів у цьому процесі.
  5. Біхевіоральна теорія
  6. В межах наукового підходу існує велика кількість концепцій, але найбільш переконлива – еволюційна теорія.
  7. Взаємозв’язок психодинамічної теорії АСПН з іншими теоріями
  8. Глобалізаційні процеси в сучасній світовій культурі та теорія модернізації
  9. Голографічна теорія пам’яті.
  10. Двофакторна теорія Герцберга
  11. Діагностичний, виховний і розвивальний характер профорієнтації.
  12. Еволюція інституціоналізму у другій половині ХХ ст. Економічна теорія неоінституціоналізму.




Переглядів: 2517

<== попередня сторінка | наступна сторінка ==>
ТЕОРІЯ ТА МЕТОДОЛОГІЯ ПРОФОРІЄНТАЦІЇ. | Методологія профорієнтації.

Не знайшли потрібну інформацію? Скористайтесь пошуком google:

  

© studopedia.com.ua При використанні або копіюванні матеріалів пряме посилання на сайт обов'язкове.


Генерація сторінки за: 0.061 сек.