Студопедия
Новини освіти і науки:
МАРК РЕГНЕРУС ДОСЛІДЖЕННЯ: Наскільки відрізняються діти, які виросли в одностатевих союзах


РЕЗОЛЮЦІЯ: Громадського обговорення навчальної програми статевого виховання


ЧОМУ ФОНД ОЛЕНИ ПІНЧУК І МОЗ УКРАЇНИ ПРОПАГУЮТЬ "СЕКСУАЛЬНІ УРОКИ"


ЕКЗИСТЕНЦІЙНО-ПСИХОЛОГІЧНІ ОСНОВИ ПОРУШЕННЯ СТАТЕВОЇ ІДЕНТИЧНОСТІ ПІДЛІТКІВ


Батьківський, громадянський рух в Україні закликає МОН зупинити тотальну сексуалізацію дітей і підлітків


Відкрите звернення Міністру освіти й науки України - Гриневич Лілії Михайлівні


Представництво українського жіноцтва в ООН: низький рівень культури спілкування в соціальних мережах


Гендерна антидискримінаційна експертиза може зробити нас моральними рабами


ЛІВИЙ МАРКСИЗМ У НОВИХ ПІДРУЧНИКАХ ДЛЯ ШКОЛЯРІВ


ВІДКРИТА ЗАЯВА на підтримку позиції Ганни Турчинової та права кожної людини на свободу думки, світогляду та вираження поглядів



Контакти
 


Тлумачний словник
Авто
Автоматизація
Архітектура
Астрономія
Аудит
Біологія
Будівництво
Бухгалтерія
Винахідництво
Виробництво
Військова справа
Генетика
Географія
Геологія
Господарство
Держава
Дім
Екологія
Економетрика
Економіка
Електроніка
Журналістика та ЗМІ
Зв'язок
Іноземні мови
Інформатика
Історія
Комп'ютери
Креслення
Кулінарія
Культура
Лексикологія
Література
Логіка
Маркетинг
Математика
Машинобудування
Медицина
Менеджмент
Метали і Зварювання
Механіка
Мистецтво
Музика
Населення
Освіта
Охорона безпеки життя
Охорона Праці
Педагогіка
Політика
Право
Програмування
Промисловість
Психологія
Радіо
Регилия
Соціологія
Спорт
Стандартизація
Технології
Торгівля
Туризм
Фізика
Фізіологія
Філософія
Фінанси
Хімія
Юриспунденкция






Загальні сучасні поняття інформаційного суспільства

Предметом інформатики як фундаментальної науки виступає інформаційний ресурс — його сутність, закони функціонування, механізми взаємодії з іншими ресурсами суспільства і взаємодії на соціальний прогрес. Предметом інформатики є інформаційний ресурс як симбіоз знань і інформації [5, 20–21].

Література 17,33,38,39,48,53

План

ТЕМА 1.1. Теоретичні основи інформатики

1. Предмет, мета і завдання дисципліни.

2. Загальні сучасні поняття інформаційного суспільства

3. Походження слова ”інформація”.

4. Про поняття дані, відомості, повідомлення, факти.

5. Поняття інформації, шуму.

Завдання до самостійної роботи (4 год.)

1. Джерела та передумови виникнення інформатики

2. Історичний огляд розвитку обчислювальної техніки: від абака до сьогодення.

3. Системи числення. Способи представлення та одиниці вимірювання даних у ПК.

4. Властивості інформації.

Завдання до індивідуальної роботи (1 год.)

Перевести з десяткової системи числення в двійкову і назад (здійснити перевірку) число, яке відповідає власній даті народження. Тобто, це число повинне бути наступного формату:

ддммрр,

де дд — день народження (може складатися не з двох, а з однієї цифри, якщо день потрапив у відрізок від 1 до 9);

мм— місяць народження (обов’язково складається з двох цифр, наприклад: 11, 01,07);

рр — рік народження (обов’язково складається з двох останніх цифр року народження, наприклад: 91, 89,02).

 

1. Предмет, мета і завдання дисципліни.

Термін інформатика виник в 60–ті роки ХХ століття у Франції для назви області, в якій займаються автоматизованою обробкою інформації за допомогою ЕОМ. Французький термін informatigue (інформатика) утворено шляхом злиття слів information (інформація) і automatigue (автоматика) і означає "інформаційна автоматика або автоматизована переробка інформації". В англомовних країнах цьому терміну відповідає синонім computer science (наука про комп’ютерну техніку).

Виділення інформатики як самостійної області людської діяльності в першу чергу пов’язано з розвитком комп’ютерної техніки. Причому основна заслуга в цьому належить мікропроцесорній техніці, поява якої в середині 70–х років послужила початком електронної революції.

Існує чисельна кількість визначень інформатики, що пов’язано з многогранністю її функцій, можливостей, засобів і методів. Узагальнюючи опубліковані в літературі по інформатиці визначення цього терміна, пропонуємо таке трактування.

Інформатика — це область людської діяльності, яка пов’язана з процесами перетворення даних (інформації) за допомогою комп’ютерів і їх взаємодією з середовищем застосування [3, 35].

Інформатика в широкому сенсі представляє собою єдність різних галузей науки, техніки і виробництва, пов’язаних з переробкою даних (інформації) головним чином за допомогою комп’ютерів і телекомунікаційних засобів зв’язку у всіх сферах людської діяльності.

Інформатику у вузькому смислі можна представити у вигляді трьох взаємопов’язаних складових — технічні засоби, програмні засоби, алгоритмічні засоби. В свою чергу, інформатику як в цілому, так і кожну її частину розглядають з різних позицій (рис. 1): як галузь народного господарства, як фундаментальну науку, як прикладну дисципліну.

Інформатика як галузь народного господарства складається з однорідної сукупності підприємств різної форми господарювання, де займаються виробництвом комп’ютерної техніки, програмних продуктів і розробкою сучасної технології обробки інформації.

Інформатика як фундаментальна наука займається розробкою методології створення інформаційного забезпечення процесів управління довільними об’єктами на базі комп’ютерних інформаційних систем. Існує думка, що одна з головних задач цієї науки — з’ясування, що таке інформаційні системи, яке місце вони займають, яку повинні мати структуру, як функціонують, які загальні закономірності їм властиві. В Європі можна виділити наступні основні наукові напрямки в області інформатики: розробка мережевої структури, комп’ютерно–інтегровані виробництва, економічна і медична інформатика, інформатика соціального страхування оточуючого середовища, професійні інформаційні системи.

Інформатика — це наука, яка вивчає структуру і загальні властивості інформації, а також закони, засоби, методи і способи накопичення, зберігання, обробки і передачі даних (інформації).

Об’єктом інформатики виступають всі елементи інформаційних технологій: технічні засоби, математичне, алгоритмічне, програмне, лінгвістичне забезпечення, засоби зв’язку у взаємодії з людьми [5, 19].

Мета дисципліна “Основи інформатики та обчислювальної техніки” полягає в розкритті цілісного уявлення про інформатику та її ролі у розвитку суспільства, розкритті суті та можливостей технічних та програмних засобів інформатики для оволодіння майбутніми спеціалістами фундаментальними основами знань з комп’ютерних технологій? на базі яких провадиться подальше вивчення спеціальних дисциплін, пов’язаних із фаховою діяльністю.

Завдання вивчення дисципліни “Основи інформатики та обчислювальної техніки” полягає у визначенні теоретичних загальних закономірностей, відповідно до яких створюється інформація, відбувається її перетворення, передавання та використання у різних сферах діяльності людини та полягає у практичній розробці найефективніших методів і засобів здійснення інформаційних процесів, у визначенні способів оптимальної комунікації у самій дисципліні та між дисципліною і майбутньою професійною діяльністю з урахуванням специфіки ДПС України.

Мета фундаментальних досліджень в інформатиці — отримання узагальнюючих знань про будь–які інформаційні системи, з’ясування загальних закономірностей їх побудови і функціонування.

Інформатика як прикладна дисципліна займається:

§ вивченням закономірностей в інформаційних процесах (накопичення, обробка, розповсюдження);

§ створенням інформаційних моделей комунікацій в різних областях людської діяльності;

§ розробкою інформаційних систем і технологій в конкретних областях і виробленням рекомендацій стосовно їх життєвого циклу: для етапів проектування і розробки систем, їх виробництва, функціонування і т. д.

Головна функція інформатики полягає в розробці методів і засобів перетворення інформації і їх використання в організації технологічного процесу переробки інформації.

Задачі інформатики полягають в наступному:

§ дослідження інформаційних процесів довільної природи;

§ розробка інформаційної техніки і створення новітніх технологій обробки інформації на базі отриманих результатів дослідження інформаційних процесів;

§ розв’язання наукових та інженерних проблем створення, впровадження і забезпечення ефективного використання комп’ютерної техніки і технології у всіх сферах суспільного життя.

Інформатика існує не сама по собі, а є комплексною науково–технічною дисципліною, яка покликана створювати нові інформаційні техніки і технології для розв’язку проблем в інших областях. Вона надає методи і засоби дослідження іншим областям, навіть таким, де вважається неможливим застосування кількісних методів із–за неформалізації процесів і явищ. Особливо потрібно виділити в інформатиці методи математичного моделювання і методи розпізнання образів, практична реалізація яких стала можливою завдяки досягненням комп’ютерної техніки.

 

План

Інформаційне суспільство — суспільство, в якому більшість працюючих зайняте виробництвом, збереженням, обробкою і реалізацією інформаційних продуктів [3, 15].

Інформаційний продукт — сукупність даних, сформована виробником для розповсюдження у матеріальній або нематеріальній формі [3, 24]. Інформаційний продукт є результатом інтелектуальної діяльності людини, який може бути зафіксований у вигляді документів, статей, програм, книг. Інформаційний продукт створюється на основі інформаційних ресурсів [3, 24].

Інформаційний ресурс — документи (статті, книги, комп’ютерні програми, бази даних, твори мистецтва, літератури, науки тощо) в бібліотеках, архівах, фондах, банках даних, інших інформаційних системах [3, 23].Інформаційні ресурси повинні розглядатись як стратегічні економічні категорії, аналогічні по значимості ресурсам енергетичним (вугілля, нафта, газ, гідроенергія, електроенергія), фінансовим (гроші, акції, векселі тощо), трудовим (працездатне, кваліфіковане населення задіяне в суспільній роботі), природним (об’єкти, процеси, умови природи, які використовуються суспільством для задоволення матеріальних і духовних потреб людей), матеріальним (сукупність предметів праці, призначених для використання в процесі виробництва суспільного продукту, наприклад сировина, матеріали, паливо, енергія, напівфабрикати, деталі і т. д.), оскільки вони сприяють:

§ формуванню світового та внутрішньодержавного ринку інформаційних послуг;

§ утворенню різноманітних баз даних ресурсів регіонів та держав, до яких можливий порівняно недорогий доступ;

§ підвищенню обґрунтованості та оперативності рішень, що приймаються за рахунок своєчасного використання потрібної інформації;

§ перетворенню діяльності по наданню інформаційних послуг в глобальну людську діяльність.

В сучасному світі досить бурхливо відбуваються процеси комп’ютеризації та інформатизації в більшості сфер народного господарства.

Комп’ютеризацією називається процес оснащення організацій, підприємств і робочих місць окремих спеціалістів різними засобами обчислювальної техніки, об’єднання окремих машин в комп’ютерні мережі, установка і оволодіння сучасних програмних систем [4, 30].

Інформатизацією називається широке впровадження сучасних інформаційних технологій в професійну діяльність спеціалістів різного профілю, в учбову, науково–дослідницьку, управлінську, адміністративну діяльність, в побут і дозвілля людини [4, 30].

Інформаційна технологія — сукупність програмно–технічних засобів і методів збору, обробки і передачі даних (первинної інформації) для отримання інформації нової якості про стан об’єкта, процесу або явища. Програмні продукти, на базі яких створюють інформаційні технології, інколи називають інструментарієм інформаційної технології [3, 15].

Інформатизація — це організований соціально-економічний і науково-технічний процес створення оптимальних умов для задоволення інформаційних потреб і реалізації прав громадян, органів державної влади, органів місцевого самоврядування, організацій, суспільних об’єднань на основі формування і використання інформаційних ресурсів[3, 18].

Інформатизація — це процес створення, розвитку і всезагального застосування інформаційних засобів і технологій, які забезпечують досягнення і підтримку рівня інформованості всіх членів суспільства, необхідного і достатнього для кардинального покращення якості праці і умов життя в суспільстві [5, 5].

Інформаційне суспільство має наступні основні ознаки [5, 9]:

§ більшість працюючих в інформаційному суспільстві (біля 80%) зайняті в інформаційній сфері, тобто в сфері виробництва інформації та інформаційних послуг;

§ забезпечені технічна, технологічна і правова можливості доступу любому члену суспільства практично з будь–якої точки території і в потрібний час до необхідної інформації (за виключенням військових і державних секретів, про які точно оговорено у відповідних законодавчих актах);

§ інформація стає важливим стратегічним ресурсом суспільства і займає ключове місце в економіці, освіті та культурі.

Поява і розвиток комп’ютерів — це необхідна складова процесу інформатизації. Комп’ютери виступають базовою технічною складовою процесу інформатизації суспільства. "Інформатизація суспільства" є більш широким поняттям, чим "комп’ютеризація суспільства".

В інформаційному суспільстві людина повинна мати певний рівень культури при роботі з даними, які несуть інформацію. Для відображення цього факту був введений термін інформаційна культура.

Інформаційна культура розглядається як складова частина загальної культури, що орієнтована на інформаційне забезпечення людської діяльності. Інформаційну культуру розуміють як досягнутий рівень організації інформаційних процесів, ступінь задоволення потреб людей в інформаційному спілкуванні, рівень ефективності створення, збирання, зберігання, опрацювання, подання і використання інформації, що забезпечує цілісне бачення світу, його моделювання, передбачення результатів рішення, які приймаються людиною [1,8].

Поняття інформаційної культури є глибоко філософським за своєю суттю, і разом з тим воно розкривається через комплекс положень, які повинні засвоїти студенти. Тому потрібно виділити ті уміння і навички, які необхідно сформувати у студентів фінансово–економічного профілю для подальшого поглиблення і розвитку загальносуспільної і професійної інформаційної культури, враховуючи при цьому вже одержані знання і вміння в школі. Інформаційна культура пов’язана із соціальною природою людини. Вона є продуктом різноманітних творчих здібностей людини і проявляється у наступних аспектах:

§ у конкретних навичках використання технічних пристроїв;

§ у здібності використовувати у своєї діяльності комп’ютерні інформаційні технології;

§ в умінні витягати інформацію з різних джерел (періодичного друку, електронних комунікацій), подавати її у зрозумілому вигляді та вміти її ефективно використовувати;

§ у володінні основами аналітичної перетворення інформації;

§ в умінні працювати з різними видами інформації;

§ у знанні особливостей інформаційних потоків області діяльності фахівця.

Інформаційна культура вбирає в себе знання тих наук, які сприяють її розвитку та пристосуванню до конкретного виду діяльності (кібернетика, інформатика, теорія інформації, математика, теорія проектування баз даних та інших дисциплін). Невід’ємною частиною інформаційної культури є знання нових інформаційних технологій і вміння їх застосовувати як для автоматизації рутинних операцій, так і в неординарних ситуаціях, які вимагають нетрадиційного творчого підходу.

План


Читайте також:

  1. II. ЗАГАЛЬНІ ПОЛОЖЕННЯ.
  2. II. Поняття соціального процесу.
  3. IV. Виклад інформаційного матеріалу
  4. IV. Виклад інформаційного матеріалу
  5. V. Поняття та ознаки (характеристики) злочинності
  6. А/. Поняття про судовий процес.
  7. Адаптація законодавства України до законодавства ЄС - один із важливих інструментів створення в Україні нової правової системи та громадянського суспільства
  8. Адаптація законодавства України до законодавства ЄС - один із важливих інструментів створення в Україні нової правової системи та громадянського суспільства
  9. Адміністративний проступок: поняття, ознаки, види.
  10. Адміністративні провадження: поняття, класифікація, стадії
  11. Акти застосування юридичних норм: поняття, ознаки, види.
  12. Аналіз ступеня вільності механізму. Наведемо визначення механізму, враховуючи нові поняття.




Переглядів: 3682

<== попередня сторінка | наступна сторінка ==>
Життя – смерть. | Про поняття дані, відомості, повідомлення, факти.

Не знайшли потрібну інформацію? Скористайтесь пошуком google:

 

© studopedia.com.ua При використанні або копіюванні матеріалів пряме посилання на сайт обов'язкове.


Генерація сторінки за: 0.006 сек.