Студопедия
Новини освіти і науки:
МАРК РЕГНЕРУС ДОСЛІДЖЕННЯ: Наскільки відрізняються діти, які виросли в одностатевих союзах


РЕЗОЛЮЦІЯ: Громадського обговорення навчальної програми статевого виховання


ЧОМУ ФОНД ОЛЕНИ ПІНЧУК І МОЗ УКРАЇНИ ПРОПАГУЮТЬ "СЕКСУАЛЬНІ УРОКИ"


ЕКЗИСТЕНЦІЙНО-ПСИХОЛОГІЧНІ ОСНОВИ ПОРУШЕННЯ СТАТЕВОЇ ІДЕНТИЧНОСТІ ПІДЛІТКІВ


Батьківський, громадянський рух в Україні закликає МОН зупинити тотальну сексуалізацію дітей і підлітків


Відкрите звернення Міністру освіти й науки України - Гриневич Лілії Михайлівні


Представництво українського жіноцтва в ООН: низький рівень культури спілкування в соціальних мережах


Гендерна антидискримінаційна експертиза може зробити нас моральними рабами


ЛІВИЙ МАРКСИЗМ У НОВИХ ПІДРУЧНИКАХ ДЛЯ ШКОЛЯРІВ


ВІДКРИТА ЗАЯВА на підтримку позиції Ганни Турчинової та права кожної людини на свободу думки, світогляду та вираження поглядів



Контакти
 


Тлумачний словник
Авто
Автоматизація
Архітектура
Астрономія
Аудит
Біологія
Будівництво
Бухгалтерія
Винахідництво
Виробництво
Військова справа
Генетика
Географія
Геологія
Господарство
Держава
Дім
Екологія
Економетрика
Економіка
Електроніка
Журналістика та ЗМІ
Зв'язок
Іноземні мови
Інформатика
Історія
Комп'ютери
Креслення
Кулінарія
Культура
Лексикологія
Література
Логіка
Маркетинг
Математика
Машинобудування
Медицина
Менеджмент
Метали і Зварювання
Механіка
Мистецтво
Музика
Населення
Освіта
Охорона безпеки життя
Охорона Праці
Педагогіка
Політика
Право
Програмування
Промисловість
Психологія
Радіо
Регилия
Соціологія
Спорт
Стандартизація
Технології
Торгівля
Туризм
Фізика
Фізіологія
Філософія
Фінанси
Хімія
Юриспунденкция






Ситуації, мотиви, правила і помилки вибору професії.

3.1. Ситуації вибору професії.

Згадаємо притчу про Буриданівського монаха, у якого був осел – який обирав між двома оберемками сіна (зліва і справа на однакових відстанях) і здох від голоду, оскільки раціональний вибір був неможливим. У подібних випадках застосовують метод випадкових процесів (жеребкування). Тобто, при виборі професії необхідно враховувати і емоційні переживання, почуття (подобається – не подобається). Почуття є добрим внутрішнім інтегратором, який ніби підсумовує всі враження, уявлення і видає загальну оцінку: подобається – не подобається. Тому вибір професії належить людині, яка обирає. Але в цьому може надати неоціненну допомогу аналіз ситуацій вибору професії. Намалюємо восьмикутник, який послугує основою схеми ситуацій вибору професії. (Див. мал. І.2.2.) Схема допомагає обмірковувати складні питання, так як вона вільна від дрібниць.

На схемі позначені наступні ситуації вибору професії:

1. Позиція старших членів сім’ї – ПС.

2. Позиція товаришів, подруг (ровесників) – ПТ.

3. Позиція вчителів, класного керівника, інших педагогів – ПВ.

4. Особисті професійні плани (твої плани) – ОПП.

5. Здібності – Зд.

6. Рівень претендування на визнання в суспільстві – РП.

7. Інформованість – Інф.

8. Нахили (хочу робити) – Нх.

 

 

Мал. І.2.2. Схема-модель ситуацій вибору професії

 

Таким чином, отриманий восьмикутник – це схема-модель ситуацій вибору професії, яка може слугувати школяреві в якості опорного наочного засобу, коли він неодноразово буде повертатися до обдумування питань, які перед ним стоять в плані вибору професії. Вона допоможе йому не забувати про різні ситуації, обставини, які впливають на вибір професії. Важливо, щоб всі вони були узгоджені між собою (плани повинні відповідати нахилам, здібностям, забезпечуватися інформованістю, бути погоджені з батьками, вчителями, друзями і т.д.).

3.2. Мотиви вибору професії.

Для вибору професії важливу роль відіграє мотивація зробленого вибору, тобто, те, що спонукає людина до дії. Визначити, що ж є мотивуючим чинником не так просто, як може здаватись на початку. Визначення мотивації – один з найважливіших етапів вибору професії, оскільки саме внутрішні мотиви задають напрям вибору і визначають його стратегію. Найчастіше домінуючим мотиваційним чинником є рівень зарплати (а точніше – доходів). Проте інші важливі чинники, такі як цікава робота, хороший колектив, зручне місцерозташування, наявність інших додаткових переваг (службовий автомобіль, мобільний телефон і т.п.) не менш важливі. Тому учню потрібно визначати, які домінуючи мотиви керують ним при виборі професії. Виділяють наступні мотиви вибору професії (за Є.М.Павлютенковим):

- соціальні – приносити користь суспільству, укріплювати мир на землі;

- моральні – бути завжди в колективі, брати участь в його справах, вдосконалювати свій духовний світ;

- естетичні – відчувати радість праці, усвідомлювати красу праці;

- пізнавальні – використовувати всі свої здібності, постійно самовдосконалюватися;

- творчі – можливість для творчого зростання, бути оригінальним в роботі;

- пов’язані із змістом праці за професією, яку обирають – велике розумове чи фізичне напруження;

- матеріальні – добра заробітна плата, стабільне майбутнє;

- престижні – цінуватися серед друзів і товаришів, швидке підвищення кваліфікації і професійне зростання;

- утилітарні – можливість працювати в місті, за місцем проживання, забезпечення вступу і навчання у вузі.

Вважається, що людина свідомо вибирає професію, якщо враховує соціальні, моральні, пізнавальні і матеріальні мотиви. Також виділяють внутрішні і зовнішні, позитивні і негативні мотиви. Внутрішні мотиви вибору – суспільна й особиста значимість професії, вдоволення, яке приносить робота завдяки її творчому характеру, можливості спілкування, керівництва іншою людиною і т.д. Внутрішня мотивація виникає з потреб самої людини, людина сама працює із задоволенням, без зовнішнього тиску.

Зовнішня мотивація – це заробіток, прагнення до престижу, страх осуду, невдачі і т.д. Зовнішні мотиви можна розділити на позитивні та негативні. До позитивних належать: матеріальне стимулювання, можливість просування по роботі, схвалення колективу, престиж, тобто стимули, заради яких людина вважає за необхідне прикласти свої зусилля. До негативних мотивів належать впливи на особистість шляхом тиску, покарання, критики, осуду та ін. санкцій негативного характеру. Перевага внутрішніх мотивів найефективніша з точки зору вдоволеності працею і продуктивності.

3.3. Правила вибору професії.

Зрозуміло, що вибір професії – це складний і відповідальний крок у житті кожного, тому його потрібно робити свідомо й обдумано. Ми вже ознайомилися з формулою вибору професій, яка показує первинну логіку вибору професії. Досягнути ж свої мети допоможе детальніший алгоритм цього вибору, який передбачає наступні покрокові правила:

1. Подумай, що тебе цікавить у житті, до чого ти прагнеш, чим тобі подобається займатися, що б ти хотів робити, які професії тобі подобаються, які умови праці тебе приваблюють, що ти хотів би отримувати від своєї майбутньої професії? Давши відповідь на ці питання ти зробиш перший крок до правильного, свідомого вибору професії.

2.Якщо ти не можеш визначити професії, які тобі подобаються, тоді уважно вивчи класифікацію професій за предметом, метою, знаряддями і умовами праці і щоб звузити поле пошуку “своєї” професії, зупинись на одному з п’яти типів і трьох класів професій (скористайся методиками ДДО і ПДО) і запиши формули “своїх” професій. Звернись до спеціаліста з профорієнтації (профконсультанта чи профорієнтолога служби зайнятості) за розшифровкою твоїх формул і запиши назви професій, які зашифровані в них та ознайомся з ними (звернись до відповідної професіографічної літератури).

3.Визнач свій професійний тип та відповідне професійне середовище, яке тобі підходить найкраще (скористайся методикою Дж.Голланда), та узгодь його з професіями, які ти визначив для себе в попередньому пункті.

4.Вивчи свої професійні інтереси і нахили, мотиви вибору професії скориставшись методиками Карта інтересів, Квадрат інтересів. ДДО, ПДО, Мотиви вибору професії і співстав їх з професіями, які тобою були визначені в попередніх пунктах. Якщо там були професії, які не співпали з твоїми інтересами і нахилами, то викресли їх зі свого списку, залишивши тільки ті, які потрібно поглиблено вивчити.

5.Вивчи детально описи відібраних професій; поговори, по можливості, з представниками цих професій та з’ясуй, в чому зміст їхньої праці, чим вони їм подобаються. Познайомся з характером і умовами їх праці, поцікався, де вони отримували цю професію і які реальні можливості працевлаштування за ними. Спробуй, по можливості, випробувати себе в цих професіях, хоча би в змодельованих професійних ситуаціях.

6.Склади перелік вимог, які висувають визначені тобою професії до людини, до її психофізіологічних і фізичних якостей та запиши їх (звернись до відповідної професіографічної літератури). Визнач, наскільки всі записані тобою вимоги важливі – можливо є менш важливі вимоги, які, за великим рахунком, можна і не враховувати.

7.Вивчи самого себе якомога глибше, тобто визнач свої задатки, здібності, психофізіологічні якості, темперамент, риси характеру, вольові якості (звернись до психолога чи профконсультанта), трудові навички (за результатами вивчення шкільних предметів та занять у гуртках, секціях, спецшколах тощо); визнач свій фізичний розвиток і стан здоров’я (звернись до лікарів).

8.Узнай в міському (районному) та обласному центах зайнятості про професії та спеціальності, які потрібні на ринку праці сьогодні, та реальне працевлаштування за спеціальностями, які ти визначив для себе та визначбажаний рівень професійної підготовки за ними.

9. Оціни свою відповідність вимогам кожної з професій, які ти визначив і проаналізував: чи розвинені у тебе професійні якості, чи відповідають твої здібності, психологічні особливості, стан здоров’я вимогам професій, які ти хотів би обрати. Визнач, яка професія із всього списку найбільше тобі підходить за всіма вимогами. Якщо вони, в основному, співпадають, або є можливість їх подальшого розвитку, тоді ти на правильному шляху. Якщо вони частково не співпадають, тоді з’ясуй, у чому причина та розроби план самовиховання і саморозвитку необхідних для цієї професії якостей. Якщо вони, на твій погляд, повністю не співпадають, тоді тобі необхідно порадитись зі психологом або професійним консультантом. Враховуючи його поради, відкоригуй подальший план своїх дій.

10. Визнач, які труднощі, перешкоди, помилки, протидії тих чи інших людей можуть виникнути при досягненні твоєї професійної мети (звернись до помилок, які допускаються при виборі професії).

11. Визнач основні практичні кроки до успіху: в якому навчальному закладі ти можеш отримати професійну освіту, як розвивати у себе професійно важливі якості (звернись до профконсультанта, педагогів), де і як можна отримати практичний досвід роботи за “своєю” спеціальністю (заняття у відповідних гуртках, секціях, МАН тощо), як підвищити свою професійну майстерність та конкурентоспроможність на ринку праці.

12. Перед тим, як прийняти остаточне рішення, не забудь порадитися також з батьками, рідними, друзями, вчителями, психологом, профконсультантом, шкільним лікарем та іншими дорослими, які добре знають тебе.

Зробивши остаточний вибір, розроби план самопідготовки до зустрічі з майбутньою професією, включаючи вибір навчального закладу. Не відступай перед труднощами і наполегливо йди до досягнення мети.

3.3. Основні помилки, які допускаються при виборі професії.

1. Невміння/небажання розібратися у своїх особистих якостях (інтересах, нахилах, здібностях, мотивах та ін.). Розібратися у собі вам допоможуть профконсультанти, батьки, вчителі, друзі, психологічні тести, статті та публікації на тему популярної психології. Але необхідно мати на увазі, що серед них багато непрофесійних, так що відносьтесь критично як до результатів тестів, так і до написаного у психологічних книгах.

2. Незнання/недооцінювання своїх фізичних особливостей, суттєвих при виборі професії. Існують професії, які можуть бути вам протипоказані, так як вони можуть погіршити стан вашого здоров’я.

3. Захоплення тільки зовнішньою чи якою-небудь окремою стороною професії. За легкістю, з якою актор створює на сцені образ, стоїть наполеглива щоденна праця. А журналісти не завжди виступають у телепередачах. Частіше вони опрацьовують велику кількість інформації, архівів, розмовляють з десятками людей, перед тим як підготувати 10-хвилинне повідомлення, яке до того ж озвучить хтось інший (диктор на телебаченні).

4. Ототожнення шкільного навчального предмету з професією чи погане розрізнення цих понять. При виборі професії потрібно враховувати, які реальні заняття і професії за цим предметом стоять. Професій існує набагато більше, ніж шкільних предметів. Професії зазвичай можуть бути асоційовані з декількома шкільними предметами.

5. Перенесення ставлення до людини, представника тієї чи іншої професії, на саму професію. Не слід вибирати професію лише тому, що подобається чи не подобається людина, яка займається певним видом діяльності. Особливо небезпечне захоплення вчителем. Часто здійснюється помилка, коли намагаються отримати професію кумира – спортсмена, політика, журналіста, артиста.

6. Застаріле уявлення про зміст і характер праці у сфері матеріального виробництва. У всі професії, найперше у робітничі, впроваджується складна та цікава техніка, нові технології, підвищується культура праці. Комп’ютер впроваджується у всі сфери діяльності.

7. Вибір професії під впливом друзів (за компанію). Професію ми вибираємо за своїм “смаком” і “розміром” так само, як одяг і взуття. Порівняйте себе з друзями, а не сліпо повторюйте. Намагайтеся помітити, чим ви відрізняєтесь від друзів і в чому ваша схожість. Це допоможе зрозуміти, що якщо хтось хоче бути пожежником (а він людина, яка любить ризикувати), вам ця професія може не підійти (ви дуже обережні, розсудливі).

8. Стереотипи про престижність професії. Деякі важливі для суспільства професії вважають негідними, непрестижними (наприклад, сміттяр). Економіст чи психолог не більш корисний для суспільства, ніж хімік чи слюсар. Престижність професії має враховуватися, але після врахування ваших інтересів, нахилів і здібностей. Інакше будете володіти “модною” спеціальністю, яка не приносить задоволення, чи виявитесь непридатним до виконання основних професійних функцій.

9. Відсутність знань про вимоги, які висуває професія до особистості.

10. Орієнтація відразу на професії вищої кваліфікації (вчений, космонавт, дипломат, пілот, військовий стратег та ін.) і нехтування деякими важливими для народного господарства професіями.

11. Фатальність вибору. У будь-якій сфері діяльності відбуваються зміни занять, посад у міру зростання кваліфікації людини. При цьому найбільшого успіху досягає той, хто добре пройшов початкові ступені. Проаналізуйте ситуацію на ринку праці. З кожним роком з’являються нові професії. Доведеться регулярно підвищувати кваліфікацію, освоювати суміжні спеціальності. Не бійтеся, що вибір професії зараз фатальним чином визначить вашу долю. Зміна вибору, освоєння нової спеціальності зробить вас цінним спеціалістом, незамінним у міждисциплінарних галузях діяльності. Перша професія, навіть якщо ви потім передумаєте і знайдете щось більш привабливе, знадобиться у непередбачуваних ситуаціях.

12. Незнання основних дій, операцій та їх порядку при вирішенні, обміркуванні завдання при виборі професії. Розробіть для себе власний план-список необхідних для вибору професії дій. До нього можуть бути включені: аналіз пропозицій на ринку освіти, аналіз попиту на ринку праці, об’єктивна оцінка своїх здібностей, нахилів, знань тощо. Визначте, що необхідно знати, співставити, порівняти, зважити, обираючи професію.

4. Особистий професійний план: зміст і послідовність складання.

Професійно самовизначитися – це значить мати обґрунтований професійний план, в якому повинні бути враховані інтереси, нахили, намагання, прагнення, стан здоров’я, здібності та ціннісні орієнтації того, хто обирає професію, потреби суспільства в кадрах. Під планом розуміється уявлення майбутнього.

Мати особистий професійний план – це означає:

1. Визначити професію чи область діяльності, яку ви передбачаєте обрати.

2. Визначити навчальний заклад, в якому можна отримати вибрану професію.

Обґрунтований професійний план будується на:

- знанні змісту праці і перспектив розвитку вибраної професії;

- усвідомлення власної придатності до вибраної професії і реальної оцінки можливостей вступу до обраного навчального закладу;

- розуміння соціального значення вибраної професії.

Професійний план можна рахувати узгодженим з потребами суспільства в кадрах, якщо:

- професія обрана в сфері підприємництва, матеріального виробництва або в сфері обслуговування і при цьому є необхідні здібності;

- професія обрана в будь-якій “недефіцитній” (з точки зору притоку трудових ресурсів) трудовій сфері і при цьому є видатний рівень відповідних здібностей.

В основу професійного планування повинна бути покладена головна мета: чим займатися, ким бути, який внесок зробити в загальну справу, на кого рівнятися. Далі потрібно намагатися реально оцінити свої можливості для досягнення цієї мети: інтереси, нахили і здібності, стан здоров’я, вольові якості.

Конструкція особистого професійного плану складається із знань про наступне:

- головна мета (що буду робити, який трудовий внесок зроблю в суспільну справу, яким буду, з ким буду, чого досягну, мій ідеал життя і діяльності);

- ланцюг найближчих і більш віддалених цілей (перша галузь діяльності, спеціальність, робота, трудова проба сил, чому і де навчатися, перший трудовий пост після закінчення навчання, професійне зростання);

- шляхи і засоби досягнення найближчих життєвих цілей (вивчення довідкової літератури, бесіди зі знаючими людьми, самоосвіта, вступ до певного професійного навчального закладу);

- зовнішні умови досягнення цілей (труднощі, можливі перешкоди, можливі протидії тих чи інших людей);

- внутрішні умови досягнення цілей (свої можливості: стан здоров’я, здібності до навчання, наполегливість, терпіння, нахили до практичної чи теоретичної роботи та інші особисті якості, які необхідні для навчання і роботи за визначеною спеціальністю);

- запасні варіанти цілей і шляхів їх досягнення на випадок виникнення нездоланних труднощів в реалізації основних варіантів.

При складанні професійного плану необхідно намітити шляхи і засоби досягнення мети: де і як можна випробувати свої сили, в яких навчальних закладах отримати освіту, як підвищити свою професійну майстерність і т.д.

У ньому потрібно передбачити і запасні варіанти, відобразити програму самовиховання, самоосвіти. План постійно треба корегувати, роблячи його реалістичнішими. У додатку І.2.1. наведено один із варіантів особистого професійного плану.

 

Завдання і запитання для самоконтролю.

1. Визначте суть і структуру професійного самовизначення особистості як процесу.

2. Проаналізуйте фактори, які впливають на процес професійного самовизначення.

3. Обґрунтуйте складові формули вибору професії та зону оптимального вибору професії.

4. Назвіть ситуації вибору професії учнями загальноосвітніх навчальних закладів.

5. Обґрунтуйте мотиви вибору професії учнів загальноосвітніх навчальних закладів.

6. Обґрунтуйте правила вибору професії учнями загальноосвітньої школи.

7. Назвіть основні помилки вибору професії, які допускають учні.

8. Визначте суть, зміст і структуру особистого професійного плану учнів у загальноосвітніх школах.

 


Читайте також:

  1. D. Помилки та пропуски.
  2. E) теорія раціонального вибору.
  3. V. Етичні правила психологічних досліджень
  4. А ви слідуєте цім правилам, коли виступаєте публічно?
  5. Альтернативність ресурсів і проблема економічного вибору
  6. Аспекти вибору системи складування
  7. Аспекти незалежності аудиторської професії.
  8. Варіанти вибору ділової їжі (буфет або a la carte).
  9. Варіанти вибору ринкових сегментів
  10. Види графіків та правила їх побудови.
  11. Види механізмів вибору
  12. Види та критерії вибору заходів медичного характеру




Переглядів: 4242

<== попередня сторінка | наступна сторінка ==>
Формула вибору професії. | Мета і завдання профорієнтації як системи.

Не знайшли потрібну інформацію? Скористайтесь пошуком google:

 

© studopedia.com.ua При використанні або копіюванні матеріалів пряме посилання на сайт обов'язкове.


Генерація сторінки за: 0.008 сек.