МАРК РЕГНЕРУС ДОСЛІДЖЕННЯ: Наскільки відрізняються діти, які виросли в одностатевих союзах
РЕЗОЛЮЦІЯ: Громадського обговорення навчальної програми статевого виховання ЧОМУ ФОНД ОЛЕНИ ПІНЧУК І МОЗ УКРАЇНИ ПРОПАГУЮТЬ "СЕКСУАЛЬНІ УРОКИ" ЕКЗИСТЕНЦІЙНО-ПСИХОЛОГІЧНІ ОСНОВИ ПОРУШЕННЯ СТАТЕВОЇ ІДЕНТИЧНОСТІ ПІДЛІТКІВ Батьківський, громадянський рух в Україні закликає МОН зупинити тотальну сексуалізацію дітей і підлітків Відкрите звернення Міністру освіти й науки України - Гриневич Лілії Михайлівні Представництво українського жіноцтва в ООН: низький рівень культури спілкування в соціальних мережах Гендерна антидискримінаційна експертиза може зробити нас моральними рабами ЛІВИЙ МАРКСИЗМ У НОВИХ ПІДРУЧНИКАХ ДЛЯ ШКОЛЯРІВ ВІДКРИТА ЗАЯВА на підтримку позиції Ганни Турчинової та права кожної людини на свободу думки, світогляду та вираження поглядів
Контакти
Тлумачний словник Авто Автоматизація Архітектура Астрономія Аудит Біологія Будівництво Бухгалтерія Винахідництво Виробництво Військова справа Генетика Географія Геологія Господарство Держава Дім Екологія Економетрика Економіка Електроніка Журналістика та ЗМІ Зв'язок Іноземні мови Інформатика Історія Комп'ютери Креслення Кулінарія Культура Лексикологія Література Логіка Маркетинг Математика Машинобудування Медицина Менеджмент Метали і Зварювання Механіка Мистецтво Музика Населення Освіта Охорона безпеки життя Охорона Праці Педагогіка Політика Право Програмування Промисловість Психологія Радіо Регилия Соціологія Спорт Стандартизація Технології Торгівля Туризм Фізика Фізіологія Філософія Фінанси Хімія Юриспунденкция |
|
|||||||
Досліджуваний, його діяльність в експерименті. Види досліджуваних.З точки зору випробуваного, експеримент - це частина його особистого життя (часу, дій, зусиль і т. д.), яку він проводить в спілкуванні з експериментатором для того, щоб вирішити якісь свої особисті проблеми. Випробуваний може бути активним у навчанні, грі, праці, спілкуванні: його активність является емоційною або творчою. У будь-якому випадку він повинен проявляти її або стихійно, або свідомо, щоб експериментатор міг вирішити свої дослідницькі завдання. Тому ряд дослідників схильні визначати експеримент в психології «з позиції випробуваного» як організовану експериментатором діяльність випробуваного (випробовуваних) щодо виконання поведінкової задачі. В залежності від цілей експерименту, особливостей групи випробовуваних (вік, стать, здоров'я і т.п.) завдання можуть бути творчими, трудовими, ігровими, навчальними і т.д. Спілкування випробуваного й експериментатора є необхідною умовою організації їх спільної діяльності і регуляції діяльності випробуваного. Людина включається в експеримент як цілісний об'єкт. Отже, організація експерименту вимагає обліку основних, тобто відомих у даний момент, психологічних закономірностей, що визначають поведінку особистості в умовах, відповідних експериментальним. Розглядаючи експеримент як діяльність випробуваного, Г. Є. Журавльов виділяє кілька планів його опису: 1. Фізичний:люди, що беруть участь в експерименті; об'єкти, якими маніпулює; засоби, якими для цього використовує випробуваний; умови, в яких відбувається експеримент. Аналогічні компоненти виділяються і в діяльності експериментатора. 2. Функціональний: способи дії, які приписані випробуваному; необхідний рівень компетентності випробуваного; критерії оцінки якості діяльності випробуваного; часові характеристики діяльності випробуваного й проведення експерименту. 3. Знаково-символічний (інструкція випробуваному): опис 1) цілей дослідження і цілей діяльності випробуваного; 2) способів і правил дій; 3) спілкування з експериментатором; 4) знайомство з мотиваційною установкою, оплатою і т.д. Найважливішим моментом, який вирізняє психологічний експеримент за участю людей від інших видів природничонаукового дослідження, є наявність інструкції. Випробуваний, отримуючи її, зобов'язується сумлінно виконувати всі вимоги. Іноді інструкція редукована (в експериментах з немовлятами, пацієнтами клініки душевних хвороб і т.д.), але спілкування випробуваного з експериментатором відбувається завжди. Отримавши інструкцію випробовуваний, повинен зрозуміти і прийняти завдання. Якщо він не розуміє завдання, то невірно здійснює передбачені в інструкції операції. Щоб проконтролювати розуміння інструкції, вдаються не лише до опитування випробовуваних, але і до включення в експеримент короткою попередньої навчальної серії. Успішне виконання операцій в контрольній серії служить критерієм розуміння інструкції. По закінченні експериментальної серії проводиться інтерв'ю для виявлення труднощів у виконанні завдання та причин відхилень дій випробовуваних від вимог інструкції. Випробуваний може не прийняти експериментальне завдання і відмовитися його виконувати. Опис структури діяльності випробуваного входить складовою частиною в норму експерименту. Випробуваний повинен сприйняти, зрозуміти і прийняти цю норму, особистість експерментатора і здійснити відповідну діяльність. Ця діяльність зводиться до виконання певних завдань (досягнення мети) за допомогою набору засобів, які експериментатор варіює в ході подолання, також змінюваних ім. Випробуваний може брати участь у дослідженні добровільно або примусово, без своєї волі. Беручи участь в «природному експерименті», він може і не знати, що став випробуваним. Чому люди добровільно беруть участь у дослідженні? Проблема зводиться до вияснень особливостей мотивації випробовуваних-добровольців. У класичних експериментах із сенсорною депривацією було виявлено, що половина випробуваних погодилася брати участь в експериментах (тривалих і утомливих), керуючись лише цікавістю. Часто випробуваному хочеться дізнатися що-небудь про самого себе, зокрема, для того, щоб розібратися в своїх відносинах з оточуючими. Добровільну участь в експерименті беруть випробувані, які прагнуть заробити гроші, отримати залік (якщо йдеться про студентів-психологів). Часто вони керуються просто цікавістю чи вмовляння друзів: «Підемо за компанію». І вкрай рідко випробуваний прагне просто «послужити науці». Інша справа, якщо випробуваний примушений брати участь в експерименті. У дослідженнях, присвячених цій проблемі, показано, що більшість випробуваних, примусово залучених до участі в експерименті, противилися цьому, ставляться до експерименту критично, а до експериментатора - вороже і недовірливо. Найчастіше вони прагнуть зруйнувати план експериментатора, «переграти» його, тобто розглядають ситуацію експерименту як конфліктну. Хто ж такий психологічний випробуваний? Американські психологи встановили, що від 70 до 90% всіх досліджень поведінки людини проводилося з досліджуваними- студентами коледжів, причому більшість з них - студенти-психологи. Тому не випадково скептики називають психологію «наукою про студентів-другокурсників і білих щурів У більшості випадків досліджуються чоловіки. Найчастіше експерименти проводяться з випробуваними, які залучаються до участі примусово. Близько 7% залучених до досліджень є добровольцями. Психологи давно зацікавилися тим, що являє собою випробуваний-доброволець, а Р. Розенталь навіть написав книгу «Випробуваний-доброволець» (The Volunteer Subject). Він пише, що випробуваний-доброволець відрізняється від осліджуваного, залученого примусово, рядом особистісних особливостей, перш за все: 1) більш високим рівнем освіти, 2) більш високим соціально-класовим статусом, 3) більш високим рівнем інтелекту, 4) більш вираженою потребою в соціальному схваленні 5) більшої соціабельность. Компетентність випробуваного може позначитися на його поведінці і результатах за участю в інших психологічних дослідженнях. Як правило, психологи оцінюють компетентного випробуваного негативно, є навіть термін «зіпсований випробуваний», тобто знає схему експерименту і здатний відтворити результати «під гіпотезу» (або проти). Тому більшість експериментаторів воліють «наївних досліджуваних». М. Метлін ввела класифікацію, розділивши всіх випробовуваних на · позитивно настроєних, · негативних налаштованих і · довірливих. Зазвичай експериментатори воліють перших і останніх. Дослідження може проводитися за участю не тільки добровольців або припримусово залучених, але і анонімних і повідомляють свої паспортні дані випробовуваних. Передбачається, що при анонімному дослідженні випробовувані більш відкриті, а це особливо значимо при проведенні особистісних і соціально-психологи-ческих експериментів. Однак з'ясовується, що в ході експерименту неанонімна випробувані більш відповідально ставляться до діяльності і її результатами.
Читайте також:
|
||||||||
|