Студопедия
Новини освіти і науки:
МАРК РЕГНЕРУС ДОСЛІДЖЕННЯ: Наскільки відрізняються діти, які виросли в одностатевих союзах


РЕЗОЛЮЦІЯ: Громадського обговорення навчальної програми статевого виховання


ЧОМУ ФОНД ОЛЕНИ ПІНЧУК І МОЗ УКРАЇНИ ПРОПАГУЮТЬ "СЕКСУАЛЬНІ УРОКИ"


ЕКЗИСТЕНЦІЙНО-ПСИХОЛОГІЧНІ ОСНОВИ ПОРУШЕННЯ СТАТЕВОЇ ІДЕНТИЧНОСТІ ПІДЛІТКІВ


Батьківський, громадянський рух в Україні закликає МОН зупинити тотальну сексуалізацію дітей і підлітків


Відкрите звернення Міністру освіти й науки України - Гриневич Лілії Михайлівні


Представництво українського жіноцтва в ООН: низький рівень культури спілкування в соціальних мережах


Гендерна антидискримінаційна експертиза може зробити нас моральними рабами


ЛІВИЙ МАРКСИЗМ У НОВИХ ПІДРУЧНИКАХ ДЛЯ ШКОЛЯРІВ


ВІДКРИТА ЗАЯВА на підтримку позиції Ганни Турчинової та права кожної людини на свободу думки, світогляду та вираження поглядів



Походження релігії

Походження міфів

ДУХОВНА КУЛЬТУРА ПЕРВІСНОГО СУСПІЛЬСТВА

Виробництво, що було основною умовою існування людей, з необхідні­стю припускало нагромадження знань про навколишній світ.

Безсумнівним є існування в пізньому палеоліті різних форм мистецтва: об­разотворчого, музики, танців, пісень тощо.

 

У первісну епоху виникли твори словесності, серед яких особливо важ­ливе місце займали міфи. У своїй вихідній формі міф є оповіданням, у якому певні природні або соціальні явища пояснюються як наслідки дій героїв цього оповідання. Першим об’єктом такого пояснення були дії людей, але не повсякденні, всім зрозумілі, а обрядові, ритуальні, що передавалися з поко­ління в покоління та існували в силу традицій.

Первісні міфи виникли з обрядів. Перші міфи були тотемістичними. Викону­вані членами колективу, рядженими під тотемну тварину, ритуальні тотемістичні танці стали витлумачуватися як сцени з життя далеких предків, а ці предки почали розглядатися як істоти, що були одночасно й людьми й тваринами. Описи та пояснення цих обрядів, переходячи від покоління до поко­ління, стали розвиватися в оповідання про життя та пригоди тотемістич­них предків. Коли становлення тотемістичних міфів завершилося, обряди, що були їхньою основою, перетворилися на драматичні ілюстрації до них.

Надалі міфи стали виникати також незалежно від обрядів. У них діями тих чи інших істот стали пояснюватися різноманітні явища. Широке поши­рення здобули міфи про культурних героїв - істот, які запровадили звичаї, норми поведінки, суспільні інститути, елементи матеріальної культури. Перві­сні уявлення про культурних героїв були дуже близькі до тотемістич­них. Але на відміну від них культурні герої індивідуалізовані, вони мають власні імена.

 

 

Вихідним пунктом еволюції релігії була магія. Якщо магія дії проявля­ється в обрядах, то словесна магія - у заклинаннях, замовляннях тощо. Якщо спочатку надприродний вплив приписувався тільки певним людським діям, то надалі ним почали наділятися й об’єктивні події. Так виникла віра в прик­мети - оменалізм (від лат. omen - прикмета), а разом з нею постала ворожи­льна магія (мантика). Наступним кроком на шляху розвитку релігії стало наді­лення надприродним впливом певних предметів - фетишів, включаючи амулети й талісмани. Виник фетишизм. Магія й фетишизм, зародилися ще в епоху палеоантропів.

Згодом надприродна сила почала мислитися як така, що була здатна переда­ватися від людини до людини, від предмета до предмета. Цю форму релігії називають еманізмом. І, нарешті, надприродна сила стала представля­тися у вигляді особливих самостійних істот. Так виникла віра в демонів або духів. Останній термін явно невдалий. Особливі надприродні істоти мисли­лися аж ніяк не як духовні, а як тілесні об’єкти. Прикладами демонів можуть послужити домовики, лісовики, водяники, русалки. Своєрідною категорією демонів є душі померлих, які теж розумілися як тілесні істоти. Ця форма релі­гії називається демонізмом або анімізмом. Спочатку надприродні істоти - демони - мислилися як такі, що живуть поруч із людьми у тому ж самому світі. І лише пізніше оформилося уявлення про особливий світ надприродних істот, відмінний від природного світу.

Своєрідним синтезом фетишизму й демонізму є ідолопоклонство, коли не­можливо точно встановити, чи наділяється надприродною силою зобра­ження демона або власне зображений демон. Подібний характер має культ рослин і тварин. Неможливо, наприклад, визначити, кому саме приписується надприродна сила: дереву або пов’язаному з ним (сущому в ньому) демонові.

У міру розвитку релігії виділяються люди, які, як вважалося, були зда­тні успішніше за інших використати надприродну силу. Спочатку це були чаклуни. З переходом до демонізму з’явилися фахівці зі спілкування з надприрод­ними істотами. До них відносилися шамани - особливі люди, яким приписується здатність, приводячи себе за допомогою різних засобів (спів, танець, удари в бубон тощо) у несамовитість, вступати у пряме спілкування з духами (демонами). Систему вірувань, у центрі якої перебувають шамани, називають шаманізмом.

Наступний крок у розвитку релігії пов’язаний з переходом від первіс­ного суспільства до класового. Розшарування суспільства, виділення із середо­вища общинників могутньої аристократії знаходить своє відбиття в розша­руванні надприродного миру, у виділенні із середовища надприродних істот декількох особливо могутніх - богів. Зароджується багатобожжя або політеїзм. Разом з цим з’являються жерці - посередники між людьми й бо­гами. Остаточне оформлення політеїзму відноситься до епохи класового суспільс­тва, де боги здобувають вигляд грізних владик, що правлять миром і розпоряджаються долями людей. Подальший розвиток релігії в класовому суспільстві приводить до виникнення єдинобожжя, або монотеїзму.

З появою демонізму й особливо політеїзму поряд з міфами нерелігій­ними виникли міфи релігійні, в яких розповідалося про діяння демонів і бо­гів.

Загалом на стадії первісного суспільства усі явища духовного життя були тісно пов’язані, взаємно перепліталися та проникали одне в одне. Усе це дає підставу говорити про синкретизм - злитість, не розчленованість духов­ної культури первісності.


Читайте також:

  1. Антропологічний матеріалізм та психологічний аналіз сутності релігії Л.Фейєрбаха
  2. Види грошей та їх походження
  3. Визначення походження дитини
  4. Визначення походження дитини від батьків, які перебувають у шлюбі між собою.
  5. Визначення походження дитини, батьки якої не перебувають у шлюбі між собою.
  6. Виникнення (походження) держави.
  7. Виникнення (походження) держави. 1 страница
  8. Виникнення (походження) держави. 2 страница
  9. Виникнення (походження) держави. 3 страница
  10. Виникнення (походження) держави. 4 страница
  11. Виникнення (походження) держави. 5 страница
  12. Виникнення (походження) держави. 6 страница




Переглядів: 540

<== попередня сторінка | наступна сторінка ==>
ПЕРЕДКЛАСОВЕ СУСПІЛЬСТВО | Вади розвитку хребта

Не знайшли потрібну інформацію? Скористайтесь пошуком google:

  

© studopedia.com.ua При використанні або копіюванні матеріалів пряме посилання на сайт обов'язкове.


Генерація сторінки за: 0.013 сек.