МАРК РЕГНЕРУС ДОСЛІДЖЕННЯ: Наскільки відрізняються діти, які виросли в одностатевих союзах
РЕЗОЛЮЦІЯ: Громадського обговорення навчальної програми статевого виховання ЧОМУ ФОНД ОЛЕНИ ПІНЧУК І МОЗ УКРАЇНИ ПРОПАГУЮТЬ "СЕКСУАЛЬНІ УРОКИ" ЕКЗИСТЕНЦІЙНО-ПСИХОЛОГІЧНІ ОСНОВИ ПОРУШЕННЯ СТАТЕВОЇ ІДЕНТИЧНОСТІ ПІДЛІТКІВ Батьківський, громадянський рух в Україні закликає МОН зупинити тотальну сексуалізацію дітей і підлітків Відкрите звернення Міністру освіти й науки України - Гриневич Лілії Михайлівні Представництво українського жіноцтва в ООН: низький рівень культури спілкування в соціальних мережах Гендерна антидискримінаційна експертиза може зробити нас моральними рабами ЛІВИЙ МАРКСИЗМ У НОВИХ ПІДРУЧНИКАХ ДЛЯ ШКОЛЯРІВ ВІДКРИТА ЗАЯВА на підтримку позиції Ганни Турчинової та права кожної людини на свободу думки, світогляду та вираження поглядів
Контакти
Тлумачний словник Авто Автоматизація Архітектура Астрономія Аудит Біологія Будівництво Бухгалтерія Винахідництво Виробництво Військова справа Генетика Географія Геологія Господарство Держава Дім Екологія Економетрика Економіка Електроніка Журналістика та ЗМІ Зв'язок Іноземні мови Інформатика Історія Комп'ютери Креслення Кулінарія Культура Лексикологія Література Логіка Маркетинг Математика Машинобудування Медицина Менеджмент Метали і Зварювання Механіка Мистецтво Музика Населення Освіта Охорона безпеки життя Охорона Праці Педагогіка Політика Право Програмування Промисловість Психологія Радіо Регилия Соціологія Спорт Стандартизація Технології Торгівля Туризм Фізика Фізіологія Філософія Фінанси Хімія Юриспунденкция |
|
|||||||
Семінар: ДАВНЯ ІСТОРІЯ УКРАЇНИТема 1. ФОРМУВАННЯ І РОЗВИТОК ПЕРВІСНООБЩИННОГО ЛАДУ НА ТЕРИТОРІЇ УКРАЇНИ. ЕТНІЧНИЙ РОЗВИТОК СЛОВ’ЯНСЬКИХ ПЛЕМЕН
План лекції: 1. Українські землі в первісну епоху. 2. Неолітична революція та її значення. Трипільська культура. 3. Кочові племена на території України. Античні міста-поліси Північного Причорномор’я. 4. Формування класового суспільства у східних слов’ян. Перші державні утворення на території України. Мета: з’ясувати вплив іноетнічного чинника на етногенез українців. Показати місце племен Трипільської культури в українській історії, їх вплив на господарське життя автохтонного населення. Розкрити теорії, щодо виникнення державності у східних слов’ян. Питання для обговорення: 1. Племена Трипільської культури, їх історичне значення. 2. Кочові племена та народи на території України. 3. Грецька колонізація Північного Причорномор’я. 4. Історичний дискурс з приводу виникнення Давньоруської держави: територіальна та часова локалізація.
Методичні рекомендації до семінару: 1. Готуючись до семінарського заняття зверніть увагу на те, що утвердження хліборобства і скотарства в українських теренах пов’язане з періодом неоліту, який датується у нас VI-V тис. до н.е. Найбільш яскравою культурою давньої історії України прийнято вважати Трипільську, яка проіснувала на нашій території майже півтори тисячі років (V- перша пол. ІV тис. до н. е.). За різних періодів та соціокультурних умов окремі племена відрізнялися способами господарської діяльності, соціальної організації та культури загалом. Ви маєте побачити залежність між часовою і територіальною локалізацією племен Трипільської культури та їх господарським і суспільним життям. У контексті цього питання зверніть особливу увагу на появу хліборобства та його форми, скотарства, металургії, кераміки. Неможливо залишити поза увагою й етнічне походження цих людей. Насамкінець детально розберіть низку причин занепаду Трипільської культури та, обов’язково, визначте її історичне значення для української історії. 2. Розкриваючи наступне питання, насамперед зазначте, що Україна з давніх-давен є країною де жили поруч і взаємодіяли різні за походженням народи. Зараз достеменно доведено, що саме лісостепові райони північної України були прабатьківщиною, якщо не всього слов’янства то принаймні його східної гілки. При цьому, за висновками мовознавців, формування слов’янського етносу відбувалося в безпосередньому оточенні іранського,фракійського та прабалтського населення. Саме виходячи з цього положення, студенти мають розкрити вплив кочових племен на населення українських земель. Розпочати треба із кіммерійців. Це перший народ Східної Європи, справжнє ім’я якого було зафіксовано у різноманітних писемних джерелах і дійшло до наших часів. Прослідкуйте історію цього народу до того моменту, коли він з’являється у степах України, його походження та повну приналежність. Зверніть увагу на суспільну організацію кіммерійців, побут, мистецтво. Не забувайте, що саме кіммерійці принесли культуру обробітку заліза на українські терени. Історію скіфського населення доцільно розпочати з моменту коли цей народ з’являється на історичній арені. Проведіть порівняльний аналіз між кіммерійцями і скіфами на ранніх етапах їх розвитку і побачите багато подібностей. Зверніть увагу на історичні умови, що зумовили появу скіфів в українських землях та війну з персами. Окремо необхідно розібрати причини, що уможливили появу Великої Скіфії та її занепад. Розкриваючи це питання, особливу увагу зверніть на специфіку Малої Скіфії у Криму, її господарство, як приклад переходу кочівників до осілого способу життя. Звичайно ж, неможливо залишити поза увагою культуру скіфів, і ширше – кочівників загалом. Студенти мають побачити і розкрити внесок кочової цивілізації в етногенез українського народу. 3. Ще один важливий чинник культурно-історичного розвитку української історії – це грецькі міста-колонії (поліси) Північного Причорномор’я. Вони з’являються на українських теренах у VII-VI ім. до н.е. Звертаємо Вашу увагу, що виникає унікальна контактна зона, де взаємодіяли три різні за своєю природою світи – степових кочівників, осілих землеробів Лісостепу та мешканців античних центрів. Така ситуація надала певної специфіки етногенезу українців, порівняно із сусідніми народами. Розкриваючи це питання, зверніть увагу на суспільне господарство, культурний розвиток полісів, їх відповідність містам-метрополіям. Досить цікавими і не однозначними є взаємини грецьких полісів із місцевими племенами. 4. В останньому питанні студенти мають познайомитися з низкою теорій, щодо виникнення державності у східних слов’ян. Особливу увагу необхідно звернути на норманську, хозарську та автохтонну теорії. У контексті вказаних концепцій студенти мають підійти до пояснення етноніма ”Русь”. Зверніть увагу на той факт, що в VIII – XI стст. державотворчі процеси відбуваються і в сусідніх народів – у цей період виникають Хозарський каганат, Болгарське царство, Великоморавське князівство. Вони засвідчують, що утворення держави (державотворчий процес) у Середньому Подніпров'ї відбувалося паралельно з аналогічними процесами на всьому континенті. Ключові поняття і терміни: Трипільська культура, неолітична революція, кіммерійці, скіфи, фракійське та прабалтське населення, грецькі міста-колонії, поліс, етнонім, етногенез, державотворчі процеси, Хозарський каганат, Болгарське царство, Великоморавське князівство. Питання для самостійної роботи: 1. Українські землі в первісну епоху. 2. Неолітична революція та її значення. 3. Формування класового суспільства у східних слов’ян. Перші державні утворення на території України. 4. У чому суть норманської та хозарської теорії походження державності у східних слов’ян? Методичні вказівки і рекомендації: Готуючи відповідь на перше питання, студенти повинні визначати періодизацію давньої історії людства в українських землях, проаналізувати особливості різних етапів первісної доби. Зверніть увагу, що на думку сучасних українських істориків, розселення прадавніх людей на території України відбувалося південно-західним та західним шляхами. Характерною особливістю первісної доби є колективна власність, колективне виробництво та споживання. Первісне суспільство не мало класів і держави. Існувало дві форми суспільно-економічних відносин — спочатку первісне людське стадо, а з часом — родова община і плем'я. Студент повинен знати, що у розвитку первісного суспільства дослідники виділяють такі періоди: кам'яний вік (палеоліт, мезоліт, неоліт, енеоліт), бронзовий і ранній залізний віки. Ця періодизація створена, виходячи із домінуючої ролі того чи іншого матеріалу при виготовленні знарядь праці. Відповідь на друге питання слід розпочати з визначення періодизації доби неоліту та структурних зрушень, що відбулися у людському суспільстві. Зверніть увагу, що саме в період неоліту відбувся перехід від привласнюючих до відтворюючих, продуктивних форм господарювання — землеробства і скотарства. Цей процес отримав назву "неолітичної революції". Завершилося формування техніки обробки каменю: пиляння, шліфування, свердління. З'явилися перші штучні матеріали, створені людиною, — обпалена глина (кераміка) та тканина. В Україні виділено понад 10 неолітичних археологічних культур, які можна поділити на мисливсько-рибальські (існували в лісовій зоні) та землеробсько-скотарські (на півдні, в степовій зоні), що свідчить про нерівномірність розвитку неолітичного суспільства. Насамкінець розкрийте значення неолітичної революції для подальшого розвитку місцевого населення. В третьому питанні аналіз передумов формування класового суспільства у східних слов’ян слід розпочати із з‘ясування змісту наукової дискусії щодо походження слов‘ян. Слов'яни є автохтонним (корінним) населенням Європи індоєвропейського походження. Як окрема етнічна спільнота, слов'яни сформувалися на початок нашої ери. Інтенсивний розвиток економіки обумовив розклад общинного господарства, соціальне розшарування, появу нових форм політичної організації у слов‘ян. Проаналізуйте перші державні утворення слов‘ян в Середньому Подніпров‘ї, охарактеризуйте їх соціальну та політичну структуру. Четверте питання про походження Давньоруської держави отримало широке висвітлення у науково-теоретичних дискусіях, що розгорнулися ще з другої половини XVIII ст. На сьогодні існує кілька концепцій державотворення у східних слов‘ян, серед них – норманська, автохтонна, хозарська та ін. Проаналізуйте зміст та сутність кожної з них, за можливості визначте недоліки цих концепцій.
Завдання для індивідуальної роботи: 1. Проблеми етногенезу східних слов'ян. 2. Порівняльний аналіз суспільно-економічного життя Ольвії та Херсонесу? 3. Культура дохристиянської Русі. 4. Державність у східних слов’ян у теоретичних конструкціях Л.Гумільова. 5. Вітчизняна передісторія: українські землі в зарубіжних описах. 6. Ранні форми української культури.
Література: 1. Баран В.Д. Давні слов’яни // Україна крізь віки. – Т. 3. – К., 1998. 2. Баран В.Д., Козак Д.Н., Терпиловський Р.В. Походження слов’ян. – К., 1991. 3. Бунтяк К.П., Мурзін В.Ю. Симоненко О.В. На світанні історії // Україна крізь віки. – Т. 1. – К., 1998. 4. Верстюк В.Ф., Дзюба О.М., Репринцев В.Ф. Україна від найдавніших часів до сьогодення. Хронологічний довідник. – К., 1991. 5. Винокур О., Трубчанінов С. Давня і середньовічна історія України. – К., 1996. 6. Греков Б.Н. Ранний железный век. – М., 1977. 7. Грушевський М.С. Історія України – Руси. – Т. 1, кн. 1. – К., 1991. 8. Гуржій І., Смолій В. Як почала формуватися українська нація. – К.,1991. 9. Залізняк Л. Де, як і коли виникла давньоруська народність // Пам'ять століть. – 1998. – №6. 10. Зубар В., Ліньова Є., Сон Н.. Античний світ Північного Причорномор’я. – К., 1999 р. 11. Котляр М.Ф. Русь язичницька. Біля витоків східнослов’янської цивілізації. – К., 1993. 12. Крижицький С.Д., Зубар В.М., Русяєва А.С. Античні держави Північного Причорномор’я // Україна крізь віки. – Т. 2. – К., 1998. 13. Нариси з історії українського державотворення. – К., 1995. 14. Мозолевський Б.М. Скіфський степ. – К., 1983. 15. Очерки истории культуры славян. – М.,1996. 16. Петров В. П. Походження українського народу. – К., 1992. 17. Пассек І. Трипільська культура. – К., 1990. 18. Пріцак О. Походження Русі // Хроніка 2000. – № 3-4. ЗМ 2. УКРАЇНА В ЕПОХУ ФЕОДАЛІЗМУ (IX – XVIII ст.) Читайте також:
|
||||||||
|