МАРК РЕГНЕРУС ДОСЛІДЖЕННЯ: Наскільки відрізняються діти, які виросли в одностатевих союзах
РЕЗОЛЮЦІЯ: Громадського обговорення навчальної програми статевого виховання ЧОМУ ФОНД ОЛЕНИ ПІНЧУК І МОЗ УКРАЇНИ ПРОПАГУЮТЬ "СЕКСУАЛЬНІ УРОКИ" ЕКЗИСТЕНЦІЙНО-ПСИХОЛОГІЧНІ ОСНОВИ ПОРУШЕННЯ СТАТЕВОЇ ІДЕНТИЧНОСТІ ПІДЛІТКІВ Батьківський, громадянський рух в Україні закликає МОН зупинити тотальну сексуалізацію дітей і підлітків Відкрите звернення Міністру освіти й науки України - Гриневич Лілії Михайлівні Представництво українського жіноцтва в ООН: низький рівень культури спілкування в соціальних мережах Гендерна антидискримінаційна експертиза може зробити нас моральними рабами ЛІВИЙ МАРКСИЗМ У НОВИХ ПІДРУЧНИКАХ ДЛЯ ШКОЛЯРІВ ВІДКРИТА ЗАЯВА на підтримку позиції Ганни Турчинової та права кожної людини на свободу думки, світогляду та вираження поглядів
Контакти
Тлумачний словник Авто Автоматизація Архітектура Астрономія Аудит Біологія Будівництво Бухгалтерія Винахідництво Виробництво Військова справа Генетика Географія Геологія Господарство Держава Дім Екологія Економетрика Економіка Електроніка Журналістика та ЗМІ Зв'язок Іноземні мови Інформатика Історія Комп'ютери Креслення Кулінарія Культура Лексикологія Література Логіка Маркетинг Математика Машинобудування Медицина Менеджмент Метали і Зварювання Механіка Мистецтво Музика Населення Освіта Охорона безпеки життя Охорона Праці Педагогіка Політика Право Програмування Промисловість Психологія Радіо Регилия Соціологія Спорт Стандартизація Технології Торгівля Туризм Фізика Фізіологія Філософія Фінанси Хімія Юриспунденкция |
|
|||||||
Еластичність попиту і пропозиції.Нецінові фактори впливу на пропозицію Технологічний прогрес. Застосування нових технологій, наприклад, у виробництві йогуртів дає змогу скоротити період визрівання продукту, продовжити термін зберігання ним корисних властивостей, зменшити собівартість одиниці продукції. Це сприяє розширенню пропозиції йогуртів на ринку, відтак крива АS зсувається праворуч. Зміна цін на ресурси. Зростання цін на ресурси (за інших незмінних умов) призводить до збільшення витрат виробництва, зростання собівартості продукції, що змушує підприємця скорочувати пропозицію свого товару. Тому крива пропозиції зсувається ліворуч. Зміна цін на споріднені товари. Якщо, наприклад, ціна на маргарин зростає, а на йогурти залишається незмінною, то підприємець, що виробляє йогурти, шукатиме альтернативний спосіб застосування своїх ресурсів і, вірогідно, спрямує їх на виробництво маргарину, зменшивши тим самим виробництво йогуртів. При цьому крива АS зрушиться ліворуч. Зміни у бюджетно-податковій політиці. У випадку зростання ставки оподаткування крива АS (за інших однакових умов) зміститься ліворуч. Якщо ж зростатимуть трансферти бізнесу, крива АS зсунеться праворуч. Очікування підприємців. Оптимістичні очікування підприємців сприятимуть зсуву кривої АS праворуч, а песимістичні зумовлять її зміщення ліворуч. На зсув кривої АS можуть впливати і зміни моди, і релігійні традиції (у піст, наприклад, скорочується споживання м'яса та м'ясних продуктів) тощо.
Досі ми розглядали вплив ціни та нецінових чинників на попит і пропозицію товарів, не беручи до уваги того, що окремі товари або групи товарів неоднаково чутливі до зміну цінах та нецінових чинниках. Здатність однієї економічної змінної реагувати на зміни, що відбулися в іншій економічній змінній, називають еластичністю. Кількісно еластичність вимірюється показником, який називають коефіцієнтом еластичності (Е). Коефіцієнт еластичності – міра реагування однієї змінної на зміни іншої, виражена як відношення процентних змін. Іншими словами, коефіцієнт еластичності – це відношення відсоткової зміни однієї величини до відсоткової зміни іншої. Розрізняють такі види еластичності: - еластичність попиту за ціною, - за доходом; - перехресну еластичність. Розглянемо кожну з них. І. Еластичність попиту за ціною (Еdp ) показує, на скільки відсотків зменшиться обсяг попиту, якщо ціна зміниться на один відсоток.
де Еdp — коефіцієнт еластичності попиту за ціною; ∆Qp — зміна обсягу попиту; Qd — первинний обсяг попиту; ∆Р— приріст ціни; Р — первинна ціна. Види еластичності попиту в залежності від ціни: Якщо зміна ціни на 1 % викликає зміну обсягу попиту, що перевищує 1%, то це свідчить про наявність еластичного попиту (Еdp > 1). Якщо зміна ціни на 1% зумовлює меншу зміну обсягу попиту, то має місце нееластичний попит (Еdp < 1). Якщо зміна ціни на 1 % зумовлює таку саму зміну попиту на 1%, то наявна одинична еластичність попиту (Еdp =1). Якщо зміна ціни не впливає на зміну обсягу попиту, має місце абсолютно нееластичний попит (Еdp = 0). Якщо нескінченно мала зміна ціни призводить до нескінченного зростання обсягу попиту, існує абсолютно еластичний попит (Еdp →∞). Цінова еластичність впливає на обсяг доходу (виручки від реалізації), який визначається як добуток ціни за одиницю товару на кількість проданого товару. Для еластичного попитузменшення ціни на 1% викликає значніше зростання обсягу попиту (продажу), тому доходи від продажу зростають. Для нееластичного попиту зменшення ціни на 1% спричиняє зростання попиту менше, ніж на 1%, тому загальний дохід від продажу зменшується. Для одинично еластичного попиту зміна ціни зумовлює абсолютно однакову зміну попиту, тому загальний дохід від реалізації залишається незмінним. На дві останні ситуації – абсолютно нееластичного й абсолютно еластичного попиту – закон попиту не поширюється. Ці крайнощі мають не так практичне, як теоретичне значення, хоча подекуди абсолютно нееластичний попит має місце. Прикладом може служити інсулін для інсулінозалежних хворих на діабет або антиастматичні препарати для астматиків. Тобто йдеться про товари, які мають винятково важливе значення для забезпечення життєдіяльності, ціна на які не обмежує попит. Його може обмежувати лише рівень доходу споживача.Значно складніше навести приклад абсолютно еластичного попиту. Економічна теорія описує і таку ситуацію, колизменшення ціни призводить до скорочення попиту на товар, а зростання ціни – до його зростання. Така ситуація називається ефектом Р. Гіффена, а товари, попит на які реагує на зміну ціни таким чином, – товарами Р. Гіффена (англійський економіст Р. Гіффен вперше дослідив цей ефект). Крива попиту для товарів Р. Гіффена мала б не від'ємний, а додатний нахил. Для того щоб описати вплив чинників на еластичність попиту за ціною, слід розглянути структуру товарів за їхньою чутливістю до змін ціни. Для цього із загальної маси товарів треба виділити взаємозамінні товари (товари-субсти-тути) і взаємодоповнюючі товари (товари-комплементи). Взаємозамінні товари – це товари, які здатні задовольняти одну й ту ж саму потребу відособлено один від одного. (Наприклад, потребу в жирах можна задовольнити або соняшниковою олією, або маргарином.) Взаємодоповнюючі товари – це такі товари, споживання одного з яких обов'язково потребує споживання інших. (Наприклад, використання корисних властивостей автомобіля неможливе без використання мастил, бензину, гальмівної рідини тощо.) Товари-субститути і товари-комплементи по-різному реагують на зміну цін свого парного товару. Для товарів-субститутів зростання ціни одного товару зумовлює зростання обсягу попиту на інший (парний) товар. Зростання ціни на олію призведе до збільшення споживання маргарину. Для товарів-комплементів зростання ціни одного товару супроводжується спадом попиту на інший (споріднений) товар.Зростання ціни на бензин змусить власника автомобіля менше ним користуватися, а також споживати менше не тільки бензину, а й мастил та інших споріднених товарів. Фактори, що впливають на цінову еластичність попиту: Значимість товару для споживача. Товари, без яких споживач не може обійтися, нееластичні за ціною. Товари першої необхідності нееластичні, а предмети розкошів – еластичні. Наявність і доступність товарів-субститутів. Чим більша кількість товарів-субститутів доступна для споживача, тим еластичнішим буде попит на товар-субститут, ціна якого змінюється, і навпаки. Значимість товарів-комплементів у загальній структурі споживання.Так, зростання цін на електроенергію може вплинути на скорочення споживчого попиту на електричні насоси більшою мірою, ніж на мастильні матеріали для насосів. Фактор часу.У довгостроковому періоді попит на товари еластичніший, ніж у короткостроковому, з таких причин: а) реакція споживачів на зміни цін товарів, споживання яких було традиційним і тривалим, потребує певного адаптаційного періоду. Наприклад, українська сім'я традиційно звикла споживати більше свинини, ніж м'яса птиці, тому переважання останнього у споживанні не може відбутися водночас, а здійснюватиметься поступово; б) підприємець також не може миттєво відреагувати на зростання ціни певного товару й запропонувати споживачам товари-субститути, оскільки налагодження виробництва товарів-замінників потребує певного часу; в) довгострокова зміна ціни на товари, споживання яких займає значну частку в доході, потребує тривалого часу для пошуку альтернативного джерела. Наприклад, обмеження традиційного палива для теплових електростанцій та зростання ціни на нього змусило вдатися до використання палива для атомних електростанцій, що потребувало ґрунтовних наукових досліджень. ІІ. Еластичність попиту за доходом Дослідження еластичності попиту за доходом вимагає аналізу структури товарів з позиції поділу їх на нормальні та нижчі. Нормальні товари – це товари, попит на які зростає в міру зростання доходів споживачів. Нижчі товари – це товари, попит на які в міру зростання доходів споживачів зменшується (неякісні товари; послуги щодо ремонту одягу та взуття тощо). Еластичність попиту за доходом показує ступінь зміни попиту на товар, зумовлений зміною доходу споживача. Коефіцієнт еластичності попиту за доходом визначається як відношення відсоткової зміни обсягу попиту на товар до відсоткової зміни обсягу доходу споживача. , де ∆QD – зміна обсягу попиту; ∆І – зміна обсягу доходу; І – обсяг доходу до його зміни. Для нормальних товарів ЕDI > 0 , для нижчих – ЕDI < 0. Поділ товарів на нижчі та нормальні (вищі) не містить у собі якоїсь внутрішньої причини. Він спричиняється поведінкою споживача як реакцією на зміну попиту, зумовленою зміною доходу. Відтак споживач відносить той чи інший товар (послугу) до розряду нижчих або нормальних. ІІІ. Перехресна еластичність попиту. Наявність товарів-субститутів і товарів-комплементів формує відповідну реакцію (чутливість) споживачів стосовно обсягу попиту на споріднені товари. Якщо ціна змінюється на один із товарів пари, то це потребує дослідження перехресної еластичності попиту. Перехресна еластичність попиту — це чутливість споживчого попиту на товар А до змін, що відбулися в ціні супутнього товару В. Коефіцієнт перехресної еластичності попиту – це відношення відсоткової зміни попиту на товар А до відсоткової зміни ціни товару В. , де ЕDA/B - перехресна еластичність попиту ; ∆QDA – зміна обсягу попиту на товар А; - відсоткова зміна обсягу попиту на товар А; ∆РВ – зміна ціни на товар В; відсоткова зміна ціни на товар В. Для товарів – субститутів обсяг попиту на товар А змінюється прямо пропорційно зміні ціни на товар В : ЕDA/В > 0/ Для товарів – комплементів обсяг попиту на товар А знаходиться в оберненій залежності від зміни ціни на товар В : ЕDA/В< 0. Для незалежних товарів (які не є спорідненими ) коефіцієнт перехресної еластичності має нульове значення, тобто ЕDA/В = 0. Це означає, що, наприклад, зміна ціни на пральний порошок не впливає на обсяг попиту на взуття. Читайте також:
|
||||||||
|