Студопедия
Новини освіти і науки:
МАРК РЕГНЕРУС ДОСЛІДЖЕННЯ: Наскільки відрізняються діти, які виросли в одностатевих союзах


РЕЗОЛЮЦІЯ: Громадського обговорення навчальної програми статевого виховання


ЧОМУ ФОНД ОЛЕНИ ПІНЧУК І МОЗ УКРАЇНИ ПРОПАГУЮТЬ "СЕКСУАЛЬНІ УРОКИ"


ЕКЗИСТЕНЦІЙНО-ПСИХОЛОГІЧНІ ОСНОВИ ПОРУШЕННЯ СТАТЕВОЇ ІДЕНТИЧНОСТІ ПІДЛІТКІВ


Батьківський, громадянський рух в Україні закликає МОН зупинити тотальну сексуалізацію дітей і підлітків


Відкрите звернення Міністру освіти й науки України - Гриневич Лілії Михайлівні


Представництво українського жіноцтва в ООН: низький рівень культури спілкування в соціальних мережах


Гендерна антидискримінаційна експертиза може зробити нас моральними рабами


ЛІВИЙ МАРКСИЗМ У НОВИХ ПІДРУЧНИКАХ ДЛЯ ШКОЛЯРІВ


ВІДКРИТА ЗАЯВА на підтримку позиції Ганни Турчинової та права кожної людини на свободу думки, світогляду та вираження поглядів



МЕТОДИ ПЛАНУВАННЯ НА ПІДПРИЄМСТВІ

План.

СИСТЕМА ТА ПОРЯДОК ПЛАНУВАННЯ.

1. СИСТЕМА ТА ЗМІСТ ВНУТРІШНІХ ПЛАНІВ.

2. ПРИНЦИПИ І МЕТОДИ РОЗРОБЛЕННЯ ВНУТРІШНІХ ПЛАНІВ.

3. НОРМАТИВНА БАЗА ПЛАНУВАННЯ.

4.1. СИСТЕМА ТА ЗМІСТ ВНУТРІШНІХ ПЛАНІВ.

Планування як важлива функція менеджменту – це процес визначення (проектування) завдань на майбутнє, умов і засобів їх виконання. Планування діяльності підприємства має два аспек­ти – зовнішній і внутрішній. Ці аспекти планування тісно пов'я­зані, але мають специфічні завдання й особливості, передусім на середніх і великих підприємствах з розвинутою внутрішньою структурою та внутрішньокоопераційними підрозділами.

Перший аспект планування стосується підприємства як юриди­чної особи і суб'єкта ринку, що функціонує в певному мікро- і макросередовищі. У цьому випадку підприємство розглядається як ціле, і за допомогою планування програмується його поведінка на ринку, напрямки розвитку та їх результати. Мінлива кон'юнктура ринку та ймовірний вплив інших чинників зовнішнього середови­ща дуже впливають на достовірність показників планів підприємс­тва. Тому їх розроблення потребує обширної інформації, ретель­ного аналізу стану справ та обґрунтованих прогнозів. Ця робота може бути виконана тільки висококваліфікованими фахівцями.

Внутрішнє планування, хоча й органічно поєднане із зовніш­нім, є більш вірогідним і значною мірою формалізованим, оскіль­ки стосується роботи підрозділів, які утворюють єдину виробни­чу систему і мають між собою усталені технологічні зв'язки. Ця обставина дещо спрощує розроблення внутрішніх планів. Проте складна система внутрішньокоопераційних зв'язків між основ­ними підрозділами, основними і допоміжними, вплив кон'юнктури ринку через зміну попиту на продукцію підприємства, цін на продукцію та фактори виробництва ставлять високі вимоги до організації внутрішнього планування. Воно має бути гнучким, придатним до оперативної реакції на зміни загальних планових показників та умов діяльності підприємства. При цьому такі змі­ни мусять бути збалансованими по всій системі взаємозв'язків. Наприклад, якщо передбачена в плані підприємства номенклату­ра продукції зазнає певних змін унаслідок зміни структури попи­ту на ринку, то це зумовить необхідність коригування виробни­чих програм підрозділів підприємства, зміни їх пропускної спроможності (потужності) і, можливо, режиму роботи, величини витрат у формі кошторисів і калькуляцій. Такі оперативні всебіч­ні зміни ставлять високі вимоги до гнучкості та адаптивності ви­робничих систем і методів їх планування.

4.2. ПРИНЦИПИ І МЕТОДИ РОЗРОБЛЕННЯ ВНУТРІШНІХ ПЛАНІВ.

Планування як процес має здійснюватися згідно з певними принципами. У загальних рисах ці принципи були сформульовані ще А.Файолем, а згодом доповнені й конкретизовані вченими-економістами, передусім Р.Акоффом. До них належать принципи системності, участі (партисипативності), оптимальності, безпе­рервності, гнучкості.

Принцип системності, який ще називають принципом єдно­сті, або холізма, вимагає розглядати об'єкт планування як сис­тему, що складається зі структурних елементів з певними взає­мозв'язками і єдиним напрямком розвитку. Тобто всі елементи системи орієнтовані на загальну мету. Цей принцип передбачає координацію та інтеграцію процесів планування.

Вимога координації означає, що планування діяльності підро­зділів одного ієрархічного рівня (наприклад цехів, дільниць у межах цеху тощо) має бути тісно пов'язаним. Отже, планувати їх роботу слід одночасно, враховуючи існуючі взаємозв'язки. Це ж стосується і змін у планах. Будь-які зміни в плані одного підроз­ділу необхідно враховувати в планах тих підрозділів, що мають коопераційні зв'язки з першим.

Інтеграція процесів планування полягає у взаємозв'язку пла­нових заходів і показників по вертикалі. План кожного підрозді­лу є логічною частиною плану підрозділу вищого рівня. Коротко це можна подати так:

план бригади – план виробничої дільниці – план цеху – план заводу.

У зв'язку з цим при розробленні планів підрозділів нижчого рівня орієнтуються на завдання підрозділів вищого рівня, що за­безпечує відображення в планах загальної мети і стратегії під­приємства. Таким чином, додержання принципу системності при розробленні планів складних виробничих структур дає змогу створити взаємопов'язану їх систему по горизонталі і вертикалі.

Принцип участі (партисипативності) полягає в тому, що в процес планування залучаються працівники, які згодом реалізу­ють плани. Та чи інша участь спеціалістів різних структур у роз­робленні планів має певні позитивні наслідки, що підтверджує світовий досвід. Так, при цьому поглиблюється розуміння пра­цівниками організації підприємства, його внутрішніх зв'язків, ін­формаційних потоків, перспективних і поточних проблем. Участь у плануванні роботи підприємства чи його підрозділу має важли­вий психологічний ефект. Плани, розроблені таким чином для певної структури, сприймаються працівниками як особисті про­грами, що підвищує стимули до їх виконання. Важливо і те, що застосування принципу участі сприяє кваліфікаційному зростан­ню працівників, розвиває їх здатність виявляти резерви ефектив­ності.

Принцип оптимальності означає, що весь комплекс рішень, передбачених у плані, має бути найкращим з точки зору крите­рію, який відображає ступінь досягнення мети підприємства. Та­ким основним критерієм на рівні підприємства і підрозділів – центрів прибутку є прибуток, стосовно інших виробничих підрозділів – витрати (собівартість продукції). Згідно з принципом оп­тимальності підприємство повинно досягати поставленої мети з мінімальними витратами (принцип мінімізації) або за наявних ресурсів і витрат домагатись максимального результату (прин­цип максимізації). В обох випадках йдеться про оптимальне використання сировини, матеріалів, трудових ресурсів і засобів ви­робництва. Для розроблення оптимальних планів використову­ються різні методи, у тому числі економіко-математичне моде­лювання для складання оптимальної виробничої програми, роз­поділу її між підрозділами, оптимізації послідовності запуску продукції у виробництво та ін.

Принцип гнучкості тісно пов'язаний з попереднім принци­пом і полягає в тому, щоб процес планування і самі плани могли оперативно реагувати на зовнішні впливи, за необхідності зміню­вати свою спрямованість. Плани, які розробляються згідно з принципом гнучкості, мають певні резерви (запас безпеки). Це стосується передусім ресурсного забезпечення плану (виробничої потужності, пропускної спроможності устаткування, запасів ма­теріалів, фінансових засобів). Надання планам гнучкості за допо­могою додаткових ресурсів має економічні обмеження. Тому ступінь її потребує обґрунтування.

Планування здійснюється за допомогою певних методів. Бу­дучи безпосереднім інструментом планування, його методи сут­тєво впливають на обґрунтованість планів на всіх рівнях їх роз­роблення. Методи внутрішнього планування систематизовано у табл. 4.1. Вони тісно пов'язані з розглянутими принципами і ра­зом з ними складають методологічну базу планування.

Таблиця 4.1

Основна ознака методу Метод
Порядок розроблення плану Послідовний (сукцесійний) Синхронний (симультаційний)
Обчислення планових показників Нормативний Факторний Динамічно-статистичний
Узгодження ресурсів і потреб Балансовий Матричний
Вибір варіанта плану Обчислення окремих варіантів та їх порів­няння Економіко-математична оптимізація
Форма вираження пла­нових робіт і показ­ників Таблична Лінійно-графічна Логіко-струк-турна (сітьова)
           

4.3. НОРМАТИВНА БАЗА ПЛАНУВАННЯ.

Планування діяльності підприємства і його підрозділів ґрунтується на системі техніко-економічних норм і нормативів вико­ристання всіх матеріально-технічних, трудових і грошових ре­сурсів. У практиці планової роботи терміни «норма» і «норма­тив» чітко не розмежовуються, відмінності між ними є, по суті,

умовними. Проте у більшості випадків зміст їх можна визначити так: норми – це максимально допустимі величини абсолютних затрат певних ресурсів на одиницю продукції (роботи); нормати­ви характеризують режими використання ресурсів.

Уся сукупність норм і нормативів підприємства створює його нормативну базу – надзвичайно важливу частину інформаційної системи управління. Норми і нормативи визначають ступінь ви­користання ресурсів підприємства, а отже, від їх якості істотно залежить наукова обґрунтованість розроблюваних планів. Із прискоренням науково-технічного процесу ускладнюється норму­вання й одночасно зростає його роль в обґрунтованості та зба­лансованості планів. Це пов'язано із зростаючою динамічністю виробництва під впливом науково-технічного прогресу, що про­являється у швидкій зміні виготовлюваної продукції, прискорен­ні поновлення засобів виробництва, появі нових матеріалів і технологічних процесів. Підвищення динамічності виробництва відповідно впливає на динамічність усієї нормативної інформації, ускладнює її організацію.

Раціональна організація нормативної бази підприємства буду­ється на таких основних принципах:

– комплексне охоплення нормуванням усіх сфер діяльності підприємства і відповідно всіх розділів стратегічного і поточного планів;

– методична єдність формування норм і нормативів за рів­нями управління (дільниця, цех, завод), за періодами (місяць, рік) і відповідно забезпечення їх агрегування і дезагрегування;

– забезпечення обґрунтованості норм і нормативів на основі застосування належних методів їх обчислення, своєчасного по­новлення і коригування;

– організація ефективної системи формування і використан­ня норм і нормативів: оформлення, зберігання, пошук, оновлення тощо.

Норми і нормативи класифікують за певними ознаками, що дає змогу внести певну систему в їх розмаїтість. До таких ознак передусім належать вид нормованих ресурсів, термін дії норм, ступінь їх агрегування і метод розроблення.

ТЕМА 5


Читайте також:

  1. Абстрактна модель оптимального планування виробництва
  2. Автоматизація водорозподілу на відкритих зрошувальних системах. Методи керування водорозподілом. Вимірювання рівня води. Вимірювання витрати.
  3. Агрегативна стійкість, коагуляція суспензій. Методи отримання.
  4. Адаптовані й специфічні методи дослідження у журналістикознавстві
  5. Адміністративні (прямі) методи регулювання.
  6. Адміністративні методи - це сукупність прийомів, впливів, заснованих на використанні об'єктивних організаційних відносин між людьми та загальноорганізаційних принципів управління.
  7. Адміністративні методи управління
  8. Адміністративні, економічні й інституційні методи.
  9. Адміністративно-правові (організаційно-адміністративні) методи мотивації
  10. Адміністративно-правові методи забезпечення економічного механізму управління охороною довкілля
  11. Аерометоди
  12. Активні групові методи




Переглядів: 878

<== попередня сторінка | наступна сторінка ==>
Внутрішні ціни, визначені на основі витрат виробництва. | ПЛАНУВАННЯ ВИТРАТ.

Не знайшли потрібну інформацію? Скористайтесь пошуком google:

  

© studopedia.com.ua При використанні або копіюванні матеріалів пряме посилання на сайт обов'язкове.


Генерація сторінки за: 0.004 сек.