Студопедия
Новини освіти і науки:
МАРК РЕГНЕРУС ДОСЛІДЖЕННЯ: Наскільки відрізняються діти, які виросли в одностатевих союзах


РЕЗОЛЮЦІЯ: Громадського обговорення навчальної програми статевого виховання


ЧОМУ ФОНД ОЛЕНИ ПІНЧУК І МОЗ УКРАЇНИ ПРОПАГУЮТЬ "СЕКСУАЛЬНІ УРОКИ"


ЕКЗИСТЕНЦІЙНО-ПСИХОЛОГІЧНІ ОСНОВИ ПОРУШЕННЯ СТАТЕВОЇ ІДЕНТИЧНОСТІ ПІДЛІТКІВ


Батьківський, громадянський рух в Україні закликає МОН зупинити тотальну сексуалізацію дітей і підлітків


Відкрите звернення Міністру освіти й науки України - Гриневич Лілії Михайлівні


Представництво українського жіноцтва в ООН: низький рівень культури спілкування в соціальних мережах


Гендерна антидискримінаційна експертиза може зробити нас моральними рабами


ЛІВИЙ МАРКСИЗМ У НОВИХ ПІДРУЧНИКАХ ДЛЯ ШКОЛЯРІВ


ВІДКРИТА ЗАЯВА на підтримку позиції Ганни Турчинової та права кожної людини на свободу думки, світогляду та вираження поглядів



Контакти
 


Тлумачний словник
Авто
Автоматизація
Архітектура
Астрономія
Аудит
Біологія
Будівництво
Бухгалтерія
Винахідництво
Виробництво
Військова справа
Генетика
Географія
Геологія
Господарство
Держава
Дім
Екологія
Економетрика
Економіка
Електроніка
Журналістика та ЗМІ
Зв'язок
Іноземні мови
Інформатика
Історія
Комп'ютери
Креслення
Кулінарія
Культура
Лексикологія
Література
Логіка
Маркетинг
Математика
Машинобудування
Медицина
Менеджмент
Метали і Зварювання
Механіка
Мистецтво
Музика
Населення
Освіта
Охорона безпеки життя
Охорона Праці
Педагогіка
Політика
Право
Програмування
Промисловість
Психологія
Радіо
Регилия
Соціологія
Спорт
Стандартизація
Технології
Торгівля
Туризм
Фізика
Фізіологія
Філософія
Фінанси
Хімія
Юриспунденкция






Філософські проблеми антропогенезу

У сучасній філософії виник окремий напрям – філософська антропологія.

Філософська антропологія –ценапрям, завданням якого є системне вивчення й обґрунтування сутності людського буття та людської індивідуальності. В більш ширшому значенні – це філософське вчення про людину, або філософія людини.

Історичний екскурс розв’язання проблем людини.

У філософії Давньої Індії людина мислилася як частина світової душі, а людське розуміли як певну форму нескінченного ланцюга перероджень.

У давньогрецькій філософії спочатку людина не існує сама по собі, а є складовою системи певних відносин, що тлумачилися як абсолютний порядок і Космос. Людина в такому контексті мислилась як частина Космосу, як мікрокосм, що був відображенням макрокосмосу (частина Космосу в межах людського сприйняття), який розуміли як живий організм (наприклад, Мілетська школа в Давній Греції).

Софісти та Сократ: вводили людину в буття як головну дійову особу. “Мірило усіх речей - людина” – основоположний принцип софістів.

Платон стояв на позиціях антропологічного дуалізму душі і тіла, хоча душу вважав субстанцією, яка й робить людину людиною, а тіло розглядав як ворожу їй матерію. Від якості душі залежала загальна характеристика людини, її призначення і соціальний статус.

У концепції Аристотеля людина розглядається як істота соціальна, державна, політична. На його думку, той, хто нездатний до спілкування, оскільки вважає себе істотою самодостатньою і не відчуває потреб у чомусь, уже не є елементом держави. Він стає або твариною, або божеством. Аристотель виділяє дві відмінні ознаки людини: її розум, і мову. “Лише людина з усіх живих істот володіє мовою”. Тому соціальність, розумність, і мова є тими основними характеристиками, що виокремлюють людину з-поміж живих істот.

У середні віки людину трактували передусім як частину світового порядку, встановленого Богом. Вона здебільшого розглядалась як єдність божественної і людської природи, яка знаходила свій вияв в образі Христа.

Філософія Нового часу, не звільнившись ще повністю від релігійного впливу, проблему людини вирішує не в містичному світлі, а в реальних земних умовах, утверджуючи її природний потяг до добра, щастя, гармонії. Цій філософії притаманний гуманізм та антропоцентризм, вона часто пронизана ідеєю автономії людини, вірою в її безмежні можливості.

У німецькій класичній філософії проблема людини перебувала у центрі філософських пошуків. І.Кант вважав питання “що таке людина?” головним питанням філософії, а саму людини – “найголовнішим предметом у світі”. Він дотримувався позицій антропологічного дуалізму, але це був морально-природний дуалізм. Людина, за І.Кантом, з одного боку, належить природній необхідності, а з іншого – моральній свободі та абсолютним цінностям. Як частина чуттєвого світу явищ, вона підпорядкована необхідності, а як носій духовності – людина вільна. І.Кант вважав, що вирізняє людину від інших істот самосвідомість.

Г.Гегель у своїй антропологічній концепції зосередився на вираженні становища людини як суб’єкта духовної діяльності і носія загальнозначимого духу і розуму.

Духовність людини набуває необхідної оцінки лише в сучасній філософії. Першим, хто показав, що розум – найцінніша властивість людини – сам піддається впливу пристрастей, і тільки їх розуміння може звільнити розум і забезпечити нормальну працю, був З.Фрейд. У його творах відображено глибоку діалектику соціального і біологічного (природного) в людині.

Двоїстість, суперечливість людської природи формує її цілісність через єдність внутрішнього душевного життя.

Духовність –міра людяності як даність, що закорінена у глибини внутрішнього життя людини і завдяки якій природна людська індивідуальність може реалізувати себе як особу.

Ознаки людського:

- наявність розуму (Від Аристотеля до І.Канта, від Г.Гегеля до К.Поппера ця концепція майже не зазнала суттєвих змін);

- соціальність (людина є істотою, буття якої через необхідність пов’язане з соціальною організацією);

- цілеспрямована діяльність (людина є істотою, що свідомо творить. Тварина діє завдяки властивій їй структурі інстинктів, а людина реалізує себе через цілеспрямовану діяльність із створенням необхідних умов для задовольнення її біологічних, соціальних і духовних потреб передусім створенням знарядь праці);

- здатність творити символи, насамперед слово (завдяки слову людина спілкується, полегшує і поліпшує процес суспільної діяльності – трудової, соціальної, політичної, духовної);

- духовність як міра якісності особи, її людськості (те, що надає людині неповторної унікальності на відміну від усього живого на планеті; те, що властиве тільки їй).

Завершуючи розгляд природи, сутності людини, слід звернути увагу на співвідношення понять “людина”, “індивід”, “особа”, “індивідуальність”, які іноді вживають як тотожні. Ці поняття є однопорядковими, але не ідентичними.

Людина –поняття, що відображає загальні риси людського роду, тобто характеризує родову істоту.

Індивід –окремий представник людського роду, окремо взята людина (немовля – індивід з його антропологічними властивостями, або одиничне від сукупності).

Особа –людський індивід, узятий в аспекті його соціальних якостей (погляди, цінності, інтереси, моральні переконання тощо), тобто це людина, що пройшла процес соціалізації.

Індивідуальність –неповторний, самобутній спосіб буття конкретної особи як суб’єкта самостійної діяльності, індивідуальна форма суспільного життя людини на противагу типовості, загальності. Вона виражає власний світ індивіда, його особливий життєвий шлях. Людина стає індивідуальністю, коли її особистість збагачується одиничними та особливими, неповторними властивостями.


Читайте також:

  1. V. ЗЕМЕЛЬНІ РЕСУРСИ. ОХОРОНА НАДР ТА ПРОБЛЕМИ ЕНЕРГЕТИКИ
  2. VІІІ. Проблеми та перспективи розвитку машинобудування.
  3. Аграрні проблеми в працях письменників аграрників.
  4. Агроекологічні проблеми розвитку і шляхи їх розв'язання
  5. Аксіологія як наука про цінності. Філософські концепції цінностей.
  6. АКТУАЛЬНI ПРОБЛЕМИ І ЗАВДАННЯ КУРСУ РОЗМIЩЕННЯ ПРОДУКТИВНИХ СИЛ УКРАЇНИ
  7. Актуальні проблеми біоетики
  8. Актуальні проблеми економічної безпеки України.
  9. Актуальність проблеми професійної етики соціальної роботи
  10. Актуальність проблеми.
  11. Антропогенний вплив на природне середовище та сучасні екологічні проблеми
  12. Базові (головні, стратегічні) психологічні проблеми управління.




Переглядів: 1642

<== попередня сторінка | наступна сторінка ==>
Проблема антропосоціогенеза в філософії. | Республіка

Не знайшли потрібну інформацію? Скористайтесь пошуком google:

 

© studopedia.com.ua При використанні або копіюванні матеріалів пряме посилання на сайт обов'язкове.


Генерація сторінки за: 0.004 сек.