Студопедия
Новини освіти і науки:
МАРК РЕГНЕРУС ДОСЛІДЖЕННЯ: Наскільки відрізняються діти, які виросли в одностатевих союзах


РЕЗОЛЮЦІЯ: Громадського обговорення навчальної програми статевого виховання


ЧОМУ ФОНД ОЛЕНИ ПІНЧУК І МОЗ УКРАЇНИ ПРОПАГУЮТЬ "СЕКСУАЛЬНІ УРОКИ"


ЕКЗИСТЕНЦІЙНО-ПСИХОЛОГІЧНІ ОСНОВИ ПОРУШЕННЯ СТАТЕВОЇ ІДЕНТИЧНОСТІ ПІДЛІТКІВ


Батьківський, громадянський рух в Україні закликає МОН зупинити тотальну сексуалізацію дітей і підлітків


Відкрите звернення Міністру освіти й науки України - Гриневич Лілії Михайлівні


Представництво українського жіноцтва в ООН: низький рівень культури спілкування в соціальних мережах


Гендерна антидискримінаційна експертиза може зробити нас моральними рабами


ЛІВИЙ МАРКСИЗМ У НОВИХ ПІДРУЧНИКАХ ДЛЯ ШКОЛЯРІВ


ВІДКРИТА ЗАЯВА на підтримку позиції Ганни Турчинової та права кожної людини на свободу думки, світогляду та вираження поглядів



Сутність і склад фінансів підприємств

Тема 18. Фінансова діяльність підприємств

1. Сутність і склад фінансів підприємств.

2. Фінансові ресурси підприємств і джерела їх формування.

3. Основи формування і використання прибутку підприємств.

4. Витрати підприємства та їх призначення

Фінанси підприємств (установ, організацій)– це сукупність економічних відносин з приводу руху грошових потоків у процесі формування, розподілу і використання грошових фондів підприємств, що забезпечують відтворення виробничо-господарської діяльності, взаємодію з іншими суб’єктами господарювання, а також з іншими сферами фінансової системи – державними фінансами, фінансами домогосподарств і страхування.

Фінанси підприємств є складовою фінансової системи країни. Але разом с тим це самостійна специфічна сфера фінансових відносин.

Самостійність фінансів підприємств грунтується на положеннях законів України „Про власність”, „Про підприємництво”, „Про підприємства в Україні”, „Про господарські товариства”, в яких закріплено права юридичних осіб щодо володіння майном, залучення і використання матеріально-технічних, трудових, природних, фінансових та інших видів ресурсів, вільного використання прибутку, що залишається після сплати податків і обов’язкових платежів, а також відповідальність за своїми зобов’язаннями перед партнерами, органами державного управління і контролю, кредитно-банківськими установами і працівниками.

Фінанси підприємств складаються з фінансів прибуткових підприємств та фінансів неприбуткових установ і організацій.

Специфіка функціонування фінансів підприємств, установ і організацій залежить від мети створення юридичної особи, форми власності та організаційно-правової форми. Саме залежно від мети створення підприємства, установи та організації їх поділяють на прибуткові чи неприбуткові.

Прибутковими є підприємства, створені з метою виробництва будь-якої незабороненої законодавством країни продукції (або виконання робіт чи надання послуг), отримання доходів від своєї діяльності, за рахунок яких покриваються всі витрати, створюється прибуток і забезпечується самофінансування підприємства.

Прибутковими можуть бути підприємства будь-якої форми власності та організаційно-правової форми, у тому числі державні. Тому фінанси державних підприємств, що функціонують на комерційній основі в різних галузях економіки, доцільно зараховувати до сфери фінансів підприємств, а не до державних фінансів.

Хоча державні підприємства створюються державою і їх статутні фонди формуються за рахунок державних коштів, проте фінансова діяльність цих підприємств регулюється так само, як і інших прибуткових підприємств, створених недержавними власниками.

Державні підприємства створюють грошові фонди, що розподіляються з урахуванням таких самих законодавчих норм, зокрема з оподаткування прибутку. Грошові фонди і грошові потоки державних підприємств так само відокремлені від фінансів держави, як і приватних, і взаємодія з державними фінансами здійснюється тими самими каналами – через сплату податків, обов’язкові платежі, придбання державних цінних паперів, отримання за ними доходів та отримання державних дотацій.

Фінанси прибуткових підприємств є центральною ланкою фінансової системи, оскільки безпосередньо забезпечують процес створення і первинного розподілу ВВП. Усі інші ланки фінансової системи беруть участь у подальшому розподілі та перерозподілі ВВП.

Фінанси прибуткових підприємств забезпечують неперервність процесу розширеного відтворення через розподіл грошових доходів підприємства на фонди відшкодування, споживання та нагромадження і використання коштів фонду нагромадження на продовження процесу виробництва продукції (робіт, послуг) та збільшення ВВП. Завдяки подальшому розподілу вартості, створено прибутковими підприємствами, формуються грошові фонди бюджетної системи, доходи домогосподарств та страхові фонди. Таким чином, можна сказати, що стан фінансів прибуткових підприємств визначає стан фінансової системи країни загалом.

До неприбуткових установ і організацій належать:

- бюджетні установи та організації, тобто організації і установи, які утримуються за рахунок коштів відповідних бюджетів;

- громадські об’єднання (профспілки, політичні партії, кредитні спілки, релігійні організації), спілки підприємств, асоціації, творчі спілки та інші об’єднання;

- благодійні організації, культурні та інші цільові громадські фонди.

Відповідно до Закону України „Про оподаткування прибутку підприємств” доходи зазначених установ і організацій, що не пов’язані зі здійсненням ними підприємницької діяльності, звільняються від оподаткування.

Статутна діяльність неприбуткових установ і організацій є некомерційною, не передбачає одержання прибутку і самофінансування установи, хоча при цьому не виключається можливість отримання доходів з метою поповнення фінансових ресурсів. Особливості організації фінансів залежать від мети створення неприбуткових установ і організацій, організаційно-правових форм, складу засновників та фінансового механізму залучення коштів для статутної діяльності.

Бюджетнi установи i органiзації. Вони фiнансуються або цілком за рахунок коштiв державного чи мiсцевих бюджетiв, або на змiшанiй основі - через бюджетне фiнансування, надання платних послуг, орендну плату, безповоротну фiнансову допомогу, пасивнi доходи (проценти, дивіденди, cтраховi виплати).

Якщо раніше майже всі витрати бюджетних установ фінансувались з бюджету, то нинi в умовax скорочення бюджетних асигнуванъ ці установи маютъ змогу за рахунок надання платних послуг - соцiально-культурних, управлiнських, iнформацiйних, з охорони громадського порядку тощо - отримувати додатковi фiнансовi ресурси. Перелiки платних послуг, якi можуть надавати заклади освiти, охорони здоров'я, apxiвнi установи, бiблiотеки та iншi бюджетнi установи, встановлює Кабiнет Miнicтpiв України. Додатковим джерелом фiнансування для деяких установ стала орендна плата за здавання в оренду примiщенъ, обладнання, iншого майна.

Бюджетнi установи та органiзацii складаютъ фiнансовий план на календарний piк - єдиний кошторис доходiв i видаткiв; його сгруктура i змiст затвердженi постановою Кабiнету Miнiстpiв України №164 від 16.02.98 i Положенням про порядок складання єдиного кошторису доходiв i видаткiв бюджетної установи та органiзацiї.

У доходнiй частинi єдиного кошторису зазначаютъся плановi обсяги бюджетних асигнуванъ, видiлених на утримання установи на плановий piк, а також надходження з iнших доходних джерел (платнi послуги, оренда тощо). У видатковiй частинi єдиного кошторису зазначаетъся загальний обсяг витрат установи з розподілом їx за видами видаткiв, а також iз зазначенням витрат, якi планується профiнансувати за рахунок бюджетних асигнуванъ i позабюджетних надходжень.

Зазначеним Положенням передбачено, що перевищення доходiв над видатками позабюджетних коштiв необхiдно спрямовувати насамперед на покриття дефiциту бюджетних асигнувань на заробiтну плату працівникiв установи з нарахуванням на соціальне страхування, оплату витрат, на господарське утримання установи. Тiльки пiсля фінансування цих невідкладних витрат кошти можна використовувати на придбання обладнання, капітальний ремонт приміщень та інші витрати другорядного характеру.

Громадські об'єднання. Основним джерелом фінансових ресурсів при створенні цих організацій є вступні та членські внески засновників. Напрямки використання надходжень визначаються метою і завданнями організації та закріплюються в її статуті.

У процесі функціонування громадські об'єднання так само можуть отримувати доходи від платних заходів, діяльності заснованих ними підприємств, добровільних пожертвувань. Ці надходження згодом можуть стати основними джерелами фінансування видатків об'єднань, а частка членських внесків стає незначною.

Усі надходження включаються в доходну частину фінансового плану громадських об'єднань, а у видатковій частині відображаються витрати, пов'язані з основною діяльністю організації, утриманням співробітників, приміщень, інші адміністративно-господарські витрати.

Прибуток підприємств, створених громадськими об'єднаннями, не звільняється від оподаткування, за винятком підприємств, створених всеукраїнськими громадськими організаціями інвалідів, де кількість працівників-інвалідів становить не менше як 50 % загальної чисельності працівників, а фонд оплати їх праці - щонайменше 25 % загальних витрат на оплату праці.

Благодійні організації та інші громадські фонди.Фінансові ресурси при створенні благодійних організації та громадських фондів формуються виключно за рахунок добровільних внесків підприємств, організацій, установ, окремих громадян. У процесі функціонування фонди можуть отримувати кошти за рахунок прибутку від виробничо-господарської діяльності створених ними підприємств, доходів від депозитних вкладів, заходів, що здійснюються на користь фондів (лотереї, концерти, аукціони, виставки-продажі тощо), платних послуг, видавничої та іншої діяльності.

Напрямки видатків залежать від мети створення фонду, що записані в його статуті. Видатки здійснюються відповідно до кошторису. За законом розмір витрат на утримання благодійної організації не повинен перевищувати 20 % її кошторису в поточному році.

Особливість використання власності громадських об'єднань, благодійних та інших фондів полягає в тому, що їх доходи або майно (за винятком кредитних спілок і пенсійних фондів) не підлягають розподілу між їх засновниками або учасниками і не повинні використовуватись для вигоди будь-якого окремого засновника, учасника або посадових осіб, крім оплати їх праці.

 


Читайте також:

  1. Cистеми безпеки торговельних підприємств
  2. D-петля, що складається з 8–12 залишків, декілька з яких – дигідроуридинові.
  3. I. При підготовці до переговорів визначите склад делегації і її керівника.
  4. II. Анатомічний склад лімфатичної системи
  5. II. Вимоги до складання паспорта бюджетної програми
  6. II. За зміною ступенів окиснення елементів, які входять до складу реагуючих речовин
  7. III. Вимоги до учасників, складу груп і керівників туристських подорожей
  8. IV група- показники надійності підприємства
  9. L2.T4/1.Переміщення твердих речовин по території хімічного підприємства.
  10. WEB - сайт підприємства в Інтернет
  11. Або продукція підприємств, що знаходяться за кордоном.
  12. Абсолютні та відності показники результатів діяльності підприємства.




Переглядів: 1527

<== попередня сторінка | наступна сторінка ==>
Податкова система України та принципи її побудови | Фiнансовi ресурси пiдприємства i джерела їx формування

Не знайшли потрібну інформацію? Скористайтесь пошуком google:

  

© studopedia.com.ua При використанні або копіюванні матеріалів пряме посилання на сайт обов'язкове.


Генерація сторінки за: 0.003 сек.