МАРК РЕГНЕРУС ДОСЛІДЖЕННЯ: Наскільки відрізняються діти, які виросли в одностатевих союзах
РЕЗОЛЮЦІЯ: Громадського обговорення навчальної програми статевого виховання ЧОМУ ФОНД ОЛЕНИ ПІНЧУК І МОЗ УКРАЇНИ ПРОПАГУЮТЬ "СЕКСУАЛЬНІ УРОКИ" ЕКЗИСТЕНЦІЙНО-ПСИХОЛОГІЧНІ ОСНОВИ ПОРУШЕННЯ СТАТЕВОЇ ІДЕНТИЧНОСТІ ПІДЛІТКІВ Батьківський, громадянський рух в Україні закликає МОН зупинити тотальну сексуалізацію дітей і підлітків Відкрите звернення Міністру освіти й науки України - Гриневич Лілії Михайлівні Представництво українського жіноцтва в ООН: низький рівень культури спілкування в соціальних мережах Гендерна антидискримінаційна експертиза може зробити нас моральними рабами ЛІВИЙ МАРКСИЗМ У НОВИХ ПІДРУЧНИКАХ ДЛЯ ШКОЛЯРІВ ВІДКРИТА ЗАЯВА на підтримку позиції Ганни Турчинової та права кожної людини на свободу думки, світогляду та вираження поглядів Контакти
Тлумачний словник |
|
|||||||
Кількісний та якісний аналіз основних характеристик архітектурного середовищаМоніторинг архітектурно-просторового середовища
Архітектурний моніторинг у широкім розумінні – передпроектне дослідження наявності всіх необхідних компонентів майбутнього архітектурного об'єкта. На цій основі розробляється функціонально – просторова й образна структури міського середовища як архітектурного феномена. Архітектурний моніторинг у вузькому розумінні – це система спостережень, досліджень, аналізу, оцінки й прогнозу будь-яких змін в архітектурному середовищі міста в реальній практичній, прогнозованоійтеоретичній, і науково – дослідницькій діяльності. Ураховуються композиційні, художньо-образні, пластичні, стилістичні, конструктивні й функціональні, а також системні, регіональні, національні й інші прояви штучно створеного середовища життєдіяльності суспільства з погляду средового підходу. Архітектурний моніторинг міського середовища поєднує три основні компоненти досліджень в галузі життєвого середовища людини й суспільства: природне середовище, соціальне середовище й архітектуру як штучно створене середовище. Архітектурний моніторинг міського середовища включає системні спостереження, комплексний аналіз, оцінку й прогноз розвитку (зміни) архітектурного середовища, які викликані факторами антропогенного походження. До таких змін можуть відноситись такі процеси: реконструкції, регенерації й розвитку структури міст, що склалася історично; процеси реставрації й будівництва нових архітектурних об'єктів; процеси перетворення системи вулиць або системи озеленення населених пунктів і т.п. Архітектурний моніторинг міського середовища, таким чином, включає функціональне наповнення простору, композиційну структуру, види діяльності в середовищі, що досліджується й прогнозує її розвиток з урахуванням поведінки людини. Моніторинг архітектурного середовища проводять з наступною метою: 1. Контроль стану, зміни і територіального розвитку архітектурного середовища, включаючи контроль підтримки впорядкування міського середовища (контроль продуктивності і забруднення); 2. Реставрація архітектурного середовища (облік і контроль стану будівель і споруд, що знаходяться на межі зникнення); 3. Реконструкція архітектурного середовища (дослідження, аналіз і прогноз змін в існуючому архітектурному середовищі: збереження пам'ятників культури - архітектурного генофонду); 4. Дизайн інтер'єру і малих форм архітектурного середовища; 5. Зростання і розвиток міст і їх агломерації. В теорії містобудування і архітектури на сучасному етапі існує ієрархічна модель класифікації підсистем міста, де використовуються типологічний розподіл згідно специфіці їх функціонування: селітебні, виробничі і громадські зони, райони і будівлі, зона культури і відпочинку населення і т.д. Вони дозволяють виділити функціональні об'єкти моніторингу. Для опису властивостей об'єктів архітектурного моніторингу необхідно встановити характер взаємодії їх між собою і характер їх дії на людину (якісний аналіз). При проведенні такого аналізу прийнято розбивати просторову структуру територію на макро- і мікрорівні (тобто, представляти об'єкт як систему), і визначати зовнішні і внутрішні чинники, що впливають на систему. Мірою кількісних оцінок в архітектурному моніторингу завжди є об'єктивні, не залежні від людського сприйняття властивості об'єкту. Прийнята кількісна систематизація архітектурного середовища залежить від даного масштабного рівня організації і заснована на розумінні архітектури як багаторівневої ієрархічно організованої системи. Звичайно, під макрорівнем розуміється система міста в цілому, яка включає всі особливі природні, соціальні, функціональні і об'ємно-просторові, композиційні якості середовища, функціональні і композиційні зв'язки між об'єктами, умови, в яких знаходяться об'єкти і всі фізичні параметри. До кількісних характеристик відносяться тільки фізичні параметри середовища, які можна кількісно виміряти і прорахувати. Вони піддаються чіткій класифікації і легко виявляються. До кількісних характеристик відносять і ціннісні якості середовища і її вартість. Наприклад, щільність забудови і інтенсивність розподілу якої-небудь ознаки по території (потоку машин, кількості жителів, площі і об'єми, у тому числі капіталовкладення в будівництво або реконструкцію об'єкту). Специфіка моніторингу полягає в тому, що він відбувається в різнохарактерних і швидко змінних умовах, які вимагають постійного спостереження, попереднього знання про зміни в середовищі, що відбулися, і негайного ухвалення ефективного рішення. Швидке реагування на зміни, що відбулися, постійний контроль за станом архітектурного життя міста дозволяє зберігати цілісність композиції міста – реалізовувати плани і програми по його удосконаленню, уточнювати прибутковість і характер подальшої експлуатації міських об'єктів. Мірою якісних оцінок в архітектурному моніторингу завжди є суб'єктивні, залежні від людського сприйняття, властивості об'єкту. Прийнята якісна систематизація архітектурного середовища залежить від сприйняття людини і пов'язана з видами його діяльності. Характер зв'язку людини з середовищем відповідає певному типу людської діяльності, або психофізіологічним можливостям організму, які в психології підрозділяють на п'ять видів: утворюючий; орієнтаційний; комунікаційний (спілкування); пізнавальний; синтетичний - творчість. Аналіз утворюючої діяльності включає всі види енергетичних витрат і перш за все – функціональні. Функціональна насиченість архітектурного середовища створює таке багатство ситуацій, яке дозволяє реалізувати різноманітні способи індивідуальної і групової поведінки, задовольняти різні прихильності і смаки. Аналіз орієнтаційний включає аналіз просторової організації і композиційної структури. Орієнтаційна діяльність включає пошук орієнтирів - локальних або міських домінант, що візуально запам'ятовуються. Система орієнтирів формує динамічну просторово-часову структуру архітектурного середовища з особливими сюжетами по різних маршрутах пересування до центру і створює цілісність, зорова єдність середовища з різних дистанцій огляду. В творах архітектури цілісність, гармонійність, єдність середовища визначається не миттєво, а в процесі руху в цьому середовищі. В організації архітектурного простору головну роль грають ритмічні побудови її структури, пов'язані з функціональними потребами, з соціально-культурною «мовою» і «мовою» об'ємно-просторових форм і з природними даними. При цьому на уяву людини впливають ритмічні чергування об'ємно-просторових форм, контрасти і гра світло-тіньових асоціацій і характер зв'язку з природою. Чітко організований рух допомагає людині орієнтуватися в просторі. Аналіз комунікаційної насиченості архітектурного середовища або можливостей спілкування спрямований на оцінку інформаційної насиченості і емоційної активності середовища. Дослідження системи архітектурних форм, що несуть смислові значення і що використовуються людьми в цілях комунікації, відповідає загальному визначенню мови, яка пропонує семіотика – наука про знакові системи. Аналіз семіотичної структури включає прагматичний, семантичний і синтаксичний метод дослідження. Аналіз можливостей архітектурного середовища в плані пізнавальної діяльності припускає наявність або відсутність зацікавленості споживача у відвідинах даного середовища: здатність середовища викликати гострий інтерес до незвичайного, створення інформаційний насиченої, емоційно активної естетичної структури на основі просторово-часових сюжетів, створення об'ємно-просторових стереотипів архітектурних форм, що забезпечують «впізнанність», «читаність» і «значущість» даного архітектурного середовища. Запам'ятовування, включаючи пам'ятні форми комунікації, служить «базою даних» для повторного спілкування в даному середовищі. Аналіз творчої (синтетичної) насиченості даного архітектурного середовища розглядається як синтез матеріальних і духовних явищ а архітектурному ансамблі і визначається ідейно-емоційним змістом через наявність в середовищі системи малих елементів і деталей, що формують фон головного елемента, що передає художнє значення і створює образ, що запам'ятовується. Архітектурний ансамбль, як вища мета формоутворення в архітектурі, є головним критерієм оцінки, і розглядається як композиція, яка об'єднує в художньо виразне ціле систему організації просторів по всіх видах діяльності, визначуваних психологією або тезаурусом людини.
Читайте також:
|
||||||||
|