МАРК РЕГНЕРУС ДОСЛІДЖЕННЯ: Наскільки відрізняються діти, які виросли в одностатевих союзах
РЕЗОЛЮЦІЯ: Громадського обговорення навчальної програми статевого виховання ЧОМУ ФОНД ОЛЕНИ ПІНЧУК І МОЗ УКРАЇНИ ПРОПАГУЮТЬ "СЕКСУАЛЬНІ УРОКИ" ЕКЗИСТЕНЦІЙНО-ПСИХОЛОГІЧНІ ОСНОВИ ПОРУШЕННЯ СТАТЕВОЇ ІДЕНТИЧНОСТІ ПІДЛІТКІВ Батьківський, громадянський рух в Україні закликає МОН зупинити тотальну сексуалізацію дітей і підлітків Відкрите звернення Міністру освіти й науки України - Гриневич Лілії Михайлівні Представництво українського жіноцтва в ООН: низький рівень культури спілкування в соціальних мережах Гендерна антидискримінаційна експертиза може зробити нас моральними рабами ЛІВИЙ МАРКСИЗМ У НОВИХ ПІДРУЧНИКАХ ДЛЯ ШКОЛЯРІВ ВІДКРИТА ЗАЯВА на підтримку позиції Ганни Турчинової та права кожної людини на свободу думки, світогляду та вираження поглядів Контакти
Тлумачний словник |
|
|||||||
Кирило-Мефодіївське товариство і його роль для розвитку культурного процесу.Наука і наукові відкриття 20 століття. НАУКА – галузь пізнавальної діяльності людини, спрямованої на пошук істини, достовірного знання про навколишній світ. Великий крок вперед у дослідженні минулого свого краю зробила історія(М.Грушевський, О.Єфименко, Д.Багалій інші). Вчені збирають старі акти, історичні матеріали, вивчають, як жили предки і чому втратили волю, з’ясовують минуле міст, сіл, цікавляться печерами, замками. Городищами і незрозумілими написами. Не знаходячи відповідей, звертались до народних легенд і переказів. Так народжується етнографія і мовознавство. Результати роботи мовознавціввтілено у 6-ти томному “Українсько-російському словнику”, низці наукових праць, видання “СУЛМ” у 5-ти томах Після пробудження національної свідомості постає питання про рідну мову. У цій галузі працюють О.Потебня, М.Сумцов, А.Кримський, Б.Грінченко та інші вчені. У галузі літературознавства– М.Дашкевич (доводив, що українська література ніколи не залежала від російської і є самобутньою). М.Драгоманов (заснував друкарню у Женеві і видавав заборонені книги).Вчені перевидають твори української літературної класики. У світ виходить 10-ти томне видання творів Лесі Українки, повне зібрання творів І.Котляревського, І.Франка. Розвивається фольклористика. З’являється багатотомне видання “Українська народна творчість”. Вчені-філософи видають твори Г.Сковороди, досліджують праці інших філософів. Зроблено ряд НАУКОВИХ ВІДКРИТТІВ: v Д.Журавський – спроектував ряд мостів і залізниць. v Володимир Бец – 50 наукових праць, “Атлас людського мозку”. v Йосип Баранецький –перший дослідник фізіології рослин. v М.Курало –заклав основи металургії. v Д.Заболотний –дослідник хвороб: чуми, тифу і холери. v П.Нестеров –у 1913р. зробив вперше у світі “мертву петлю” Багато вчених працює в еміграції. Багато з них здобули освіту в Україні, а світове визнання – на чужині. (бактеріолог – П.І.Андріївський, фізик – Г.Б.Кістяківський, біохімік – І.І.Горбачевський) Засноване у 1846р. в Києві. Однією з його основних ідей була федерація слов’ян. За мету учасники поставили: вивести український народ з економічного і духовного занепаду, скасувати кріпацтво, видавати книжки, засновувати школи, піднести рівень народної освіти. Сюди входили: Василь Бєлозерський, Микола Гулак, Опанас Маркович, Тарас Шевченко, Микола Костомаров. Гурток скупчися навколо П.Куліша. Він написав статут і програму товариства: кожен слов’янський народ повинен бути самостійним у політичному житті. Але вони повинні прагнути духовного з’єднання. Усі громадяни мають бути рівні, станові привілеї усунені, кріпацтво скасоване. У заповітах Христа бачили надію на моральне відродження людства. Душею товариства був М.Костомаров – історик, дослідник української минувшини, поет, професор історії в Київському університеті. Члени сходились в домі Гулака. У сусідній кімнаті мешкав студент Олексій Петров. Він зацікавився товариством, а коли Гулак все йому розповів, доніс уряду. Членів товариства було ув’язнено, а згодом відправлено у тюрми і на заслання.
4. Мова і література 18-20 століття Упродовж ІІ половини 18 століття письменники-українці збагатили плодами свого таланту російську літературу. Українська мова живе лише в устах селян. У таку пору з’являється І.Котляревський – зачинатель СУЛМ, автор “Енеїди” і “Наталки Полтавки”. Слідом за ним з’являються твори Є.Гребінки, С.Гулака-Артемовського, Г.Квітки-Основ’яненка. Письменники а сторінках своїх творів виводять образ українського села, пишуть про його проблеми: неграмотність, бідність, глибоку прірву між панами і простолюдинами. На західній Україні працюють М.Шашкевич, М.Устиянович. Основоположником СУЛМ став Т.Шевченко. Він оживив літературу, повернув народній мові її права. Його творчість розбудила живий рух серед українців. Послідовниками Шевченка стали: П.Куліш, Марко Вовчок, Ганна Барвінок, Олекса Стороженко, Л.Глібов, С.Руданський та інші. У ІІ половині 19 століття відбувається новий виток розвитку реалізму. Письменники звертаються до проблем інтелігенції та робітничого класу. Головними героями стають борці за свободу, бунтарі, месники і палії, а не нещасні кріпаки, які гинуть з розпуки. Інтелігенція стає на боротьбу, вона готова на самопожертву заради народу. У цей період творили такі митці: І.Нечуй-Левицький, Старицький, Олена Пчілка, Панас Мирний, О.Кобилянська, І.Франко та інші. У 20століттівеликої популярності набув жанр новели. Виникли нові течії – модернізм, символізм, експресіонізм, імпресіонізм та інші. З’явився жанр політичної сатири. Письменники звертаються до філософських проблем. В цей час пишуть Олександр Олесь, П.Тичина, М.Рильський, О.Теліга, О.Ольжич та інші. На жаль, більшовизм не дав нашій літературі можливості вільно розвиватися. Потенціал наших письменників був настільки великий, що в короткому часі наша література могла б стати найсильнішою літературою в світі. Тоталітарна система знищила цвіт української нації.
Читайте також:
|
||||||||
|