Студопедия
Новини освіти і науки:
МАРК РЕГНЕРУС ДОСЛІДЖЕННЯ: Наскільки відрізняються діти, які виросли в одностатевих союзах


РЕЗОЛЮЦІЯ: Громадського обговорення навчальної програми статевого виховання


ЧОМУ ФОНД ОЛЕНИ ПІНЧУК І МОЗ УКРАЇНИ ПРОПАГУЮТЬ "СЕКСУАЛЬНІ УРОКИ"


ЕКЗИСТЕНЦІЙНО-ПСИХОЛОГІЧНІ ОСНОВИ ПОРУШЕННЯ СТАТЕВОЇ ІДЕНТИЧНОСТІ ПІДЛІТКІВ


Батьківський, громадянський рух в Україні закликає МОН зупинити тотальну сексуалізацію дітей і підлітків


Відкрите звернення Міністру освіти й науки України - Гриневич Лілії Михайлівні


Представництво українського жіноцтва в ООН: низький рівень культури спілкування в соціальних мережах


Гендерна антидискримінаційна експертиза може зробити нас моральними рабами


ЛІВИЙ МАРКСИЗМ У НОВИХ ПІДРУЧНИКАХ ДЛЯ ШКОЛЯРІВ


ВІДКРИТА ЗАЯВА на підтримку позиції Ганни Турчинової та права кожної людини на свободу думки, світогляду та вираження поглядів



Кирило-Мефодіївське товариство і його роль для розвитку культурного процесу.

Наука і наукові відкриття 20 століття.

НАУКА – галузь пізнавальної діяльності людини, спрямованої на пошук істини, достовірного знання про навколишній світ.

Великий крок вперед у дослідженні минулого свого краю зробила історія(М.Грушевський, О.Єфименко, Д.Багалій інші). Вчені збирають старі акти, історичні матеріали, вивчають, як жили предки і чому втратили волю, з’ясовують минуле міст, сіл, цікавляться печерами, замками. Городищами і незрозумілими написами. Не знаходячи відповідей, звертались до народних легенд і переказів. Так народжується етнографія і мовознавство.

Результати роботи мовознавціввтілено у 6-ти томному “Українсько-російському словнику”, низці наукових праць, видання “СУЛМ” у 5-ти томах

Після пробудження національної свідомості постає питання про рідну мову. У цій галузі працюють О.Потебня, М.Сумцов, А.Кримський, Б.Грінченко та інші вчені. У галузі літературознавстваМ.Дашкевич (доводив, що українська література ніколи не залежала від російської і є самобутньою). М.Драгоманов (заснував друкарню у Женеві і видавав заборонені книги).Вчені перевидають твори української літературної класики. У світ виходить 10-ти томне видання творів Лесі Українки, повне зібрання творів І.Котляревського, І.Франка.

Розвивається фольклористика. З’являється багатотомне видання “Українська народна творчість”.

Вчені-філософи видають твори Г.Сковороди, досліджують праці інших філософів.

Зроблено ряд НАУКОВИХ ВІДКРИТТІВ:

v Д.Журавський – спроектував ряд мостів і залізниць.

v Володимир Бец – 50 наукових праць, “Атлас людського мозку”.

v Йосип Баранецький –перший дослідник фізіології рослин.

v М.Курало –заклав основи металургії.

v Д.Заболотний –дослідник хвороб: чуми, тифу і холери.

v П.Нестеров –у 1913р. зробив вперше у світі “мертву петлю”

Багато вчених працює в еміграції. Багато з них здобули освіту в Україні, а світове визнання – на чужині. (бактеріолог – П.І.Андріївський, фізик – Г.Б.Кістяківський, біохімік – І.І.Горбачевський)

Засноване у 1846р. в Києві. Однією з його основних ідей була федерація слов’ян. За мету учасники поставили: вивести український народ з економічного і духовного занепаду, скасувати кріпацтво, видавати книжки, засновувати школи, піднести рівень народної освіти.

Сюди входили: Василь Бєлозерський, Микола Гулак, Опанас Маркович, Тарас Шевченко, Микола Костомаров. Гурток скупчися навколо П.Куліша. Він написав статут і програму товариства: кожен слов’янський народ повинен бути самостійним у політичному житті. Але вони повинні прагнути духовного з’єднання. Усі громадяни мають бути рівні, станові привілеї усунені, кріпацтво скасоване. У заповітах Христа бачили надію на моральне відродження людства.

Душею товариства був М.Костомаров – історик, дослідник української минувшини, поет, професор історії в Київському університеті.

Члени сходились в домі Гулака. У сусідній кімнаті мешкав студент Олексій Петров. Він зацікавився товариством, а коли Гулак все йому розповів, доніс уряду. Членів товариства було ув’язнено, а згодом відправлено у тюрми і на заслання.

 

4. Мова і література 18-20 століття

Упродовж ІІ половини 18 століття письменники-українці збагатили плодами свого таланту російську літературу. Українська мова живе лише в устах селян. У таку пору з’являється І.Котляревський – зачинатель СУЛМ, автор “Енеїди” і “Наталки Полтавки”.

Слідом за ним з’являються твори Є.Гребінки, С.Гулака-Артемовського, Г.Квітки-Основ’яненка. Письменники а сторінках своїх творів виводять образ українського села, пишуть про його проблеми: неграмотність, бідність, глибоку прірву між панами і простолюдинами.

На західній Україні працюють М.Шашкевич, М.Устиянович.

Основоположником СУЛМ став Т.Шевченко. Він оживив літературу, повернув народній мові її права. Його творчість розбудила живий рух серед українців. Послідовниками Шевченка стали: П.Куліш, Марко Вовчок, Ганна Барвінок, Олекса Стороженко, Л.Глібов, С.Руданський та інші.

У ІІ половині 19 століття відбувається новий виток розвитку реалізму. Письменники звертаються до проблем інтелігенції та робітничого класу. Головними героями стають борці за свободу, бунтарі, месники і палії, а не нещасні кріпаки, які гинуть з розпуки. Інтелігенція стає на боротьбу, вона готова на самопожертву заради народу.

У цей період творили такі митці: І.Нечуй-Левицький, Старицький, Олена Пчілка, Панас Мирний, О.Кобилянська, І.Франко та інші.

У 20століттівеликої популярності набув жанр новели. Виникли нові течії – модернізм, символізм, експресіонізм, імпресіонізм та інші. З’явився жанр політичної сатири. Письменники звертаються до філософських проблем.

В цей час пишуть Олександр Олесь, П.Тичина, М.Рильський, О.Теліга, О.Ольжич та інші.

На жаль, більшовизм не дав нашій літературі можливості вільно розвиватися. Потенціал наших письменників був настільки великий, що в короткому часі наша література могла б стати найсильнішою літературою в світі. Тоталітарна система знищила цвіт української нації.

 


Читайте також:

  1. H) інноваційний менеджмент – це сукупність організаційно-економічних методів управління всіма стадіями інноваційного процесу.
  2. II. Поняття соціального процесу.
  3. III.Цілі розвитку особистості
  4. III.Цілі розвитку особистості
  5. III.Цілі розвитку особистості
  6. IV. План навчального процесу.
  7. Iсторiя розвитку геодезичного приладознавства
  8. V Потреби та мотиви стимулюють пізнання себе та прагнення до саморозвитку.
  9. VІІІ. Проблеми та перспективи розвитку машинобудування.
  10. А. В. Петровський виділяє три стадії розвитку особистості в процесі соціалізації: адаптацію, індивідуалізацію і інтеграцію.
  11. Агроекологічні проблеми розвитку і шляхи їх розв'язання
  12. Активний та пасивний типи адаптаційного процесу.




Переглядів: 882

<== попередня сторінка | наступна сторінка ==>
Тема. Культура українського народу 18-20 століть. Наукові відкриття 20 століття | Розвиток театрального мистецтва і драматургії.

Не знайшли потрібну інформацію? Скористайтесь пошуком google:

  

© studopedia.com.ua При використанні або копіюванні матеріалів пряме посилання на сайт обов'язкове.


Генерація сторінки за: 0.005 сек.