МАРК РЕГНЕРУС ДОСЛІДЖЕННЯ: Наскільки відрізняються діти, які виросли в одностатевих союзах
РЕЗОЛЮЦІЯ: Громадського обговорення навчальної програми статевого виховання ЧОМУ ФОНД ОЛЕНИ ПІНЧУК І МОЗ УКРАЇНИ ПРОПАГУЮТЬ "СЕКСУАЛЬНІ УРОКИ" ЕКЗИСТЕНЦІЙНО-ПСИХОЛОГІЧНІ ОСНОВИ ПОРУШЕННЯ СТАТЕВОЇ ІДЕНТИЧНОСТІ ПІДЛІТКІВ Батьківський, громадянський рух в Україні закликає МОН зупинити тотальну сексуалізацію дітей і підлітків Відкрите звернення Міністру освіти й науки України - Гриневич Лілії Михайлівні Представництво українського жіноцтва в ООН: низький рівень культури спілкування в соціальних мережах Гендерна антидискримінаційна експертиза може зробити нас моральними рабами ЛІВИЙ МАРКСИЗМ У НОВИХ ПІДРУЧНИКАХ ДЛЯ ШКОЛЯРІВ ВІДКРИТА ЗАЯВА на підтримку позиції Ганни Турчинової та права кожної людини на свободу думки, світогляду та вираження поглядів
Контакти
Тлумачний словник Авто Автоматизація Архітектура Астрономія Аудит Біологія Будівництво Бухгалтерія Винахідництво Виробництво Військова справа Генетика Географія Геологія Господарство Держава Дім Екологія Економетрика Економіка Електроніка Журналістика та ЗМІ Зв'язок Іноземні мови Інформатика Історія Комп'ютери Креслення Кулінарія Культура Лексикологія Література Логіка Маркетинг Математика Машинобудування Медицина Менеджмент Метали і Зварювання Механіка Мистецтво Музика Населення Освіта Охорона безпеки життя Охорона Праці Педагогіка Політика Право Програмування Промисловість Психологія Радіо Регилия Соціологія Спорт Стандартизація Технології Торгівля Туризм Фізика Фізіологія Філософія Фінанси Хімія Юриспунденкция |
|
|||||||
Біженці, вимушені переселенці та переміщені особи, трудові мігрантиТермін "біженці" з'явився в між народно-правовому вжитку після Першої світової війни, під час якої тисячі людей покидали країни (переважно їх громадянства) через переслідування, надзвичайні обставини, воєнні дії чи були вислані зі своїх країн за розпорядженням військової або цивільної влади. Ще більших масштабів цей процес набув під час Другої світової війни, що змусило держали впритул зайнятися вирішенням проблем таких осіб. У рамках ООН створюється Управління Верховною комісара у справах біженців (статут Управління схвалено резолюцією Генеральної Асамблеї ООН 428 (V) від 14 грудня 1950 р.). укладається Конвенція про статус біженців від 25 липня 1951 р., а згодом приймається Протокол стосовно статусу біженців (набрав сили 4 листопада 1967 р.). Певні кроки було зроблено й на регіональному рівні (заходи в рамках ОБСЄ, Конвенція про специфічні аспекти проблем біженців у Африці 1969 р. та ін.). Під біженцями розуміються особи, які покинули свою країну внаслідок зовнішньої агресії, окупації, іноземного панування, подій, які серйозно порушили публічний порядок у країні в цілому чи в її окремій частині; через стихійні лиха природного характеру (засухи, землетруси, повені і т. п.), через руйнування матеріальних основ їхнього існування; через наявність об'єктивної небезпеки переслідувань за расовою, національною ознаками, у зв'язку з належністю до певної соціальної групи чи політичними або релігійними переконаннями. Конвенція 1951 р. закріплює за біженцями такі самі права, як і за іноземцями, якщо для них не передбачений більш сприятливий статус. Зокрема, біженцям надається національний статус у сфері деяких соціальних прав (плата за працю, початкова освіта, виїзд за межі країни, користування медичними послугами, засобами масової інформації тощо). В Україні статус біженців визначається Конституцією, Законом "Про біженців" (1993 р.) та іншими нормативно-правовими актами. За біженцями закріплені права на освіту, охорону здоров'я, судовий захист, здійснення культурних і релігійних заходів, на оплату праці, пенсії та ін. Вимушені переселенці -- порівняно нове явище в міграції населення. Поштовхом до їх появи стали події в Югославії, країнах колишнього Радянського Союзу, коли певні категорії населення покидали обжиті місця через загрозу етнічних чисток, виселення, позбавлення майнових чи інших законних прав. Сучасне міжнародне право не регулює питань вимушених переселенців. Раніше вважалося, що вони з'являються, як правило, внаслідок громадянських війн, внутрішніх заворушень і конфліктів, а тому не підпадають під міжнародно-правове регулювання. На сьогодні проблеми вимушених переселенців набули міждержавного характеру, але це ще не засвідчено окремими угодами. Укладена в рамках СНД угода про допомогу біженцям і вимушеним переселенцям (1993 р.) є першою ластівкою в цій справі. Проте в ній не беруть участі навіть деякі держави цього об'єднання. Сьогодні питання вимушених переселенців регулюються в основному національними законами, в яких держави роблять спроби прирівняти статус указаних осіб до статусу біженців. Так, закон Російської Федерації "Про вимушених переселенців" (у редакції від і 9 лютого 1993 р. зі змінами І доповненнями від 22 листопада 1995 р.) визначає вимушеними переселенцями громадян Росії, які покинули місце проживання через насильство щодо них і членів їхніх сімей або переслідування в Іншій формі, або в результаті реальної небезпеки зазнати переслідування за ознакою расової й національної належності, віросповідання, мови, належності до певної соціальної групи чи політичних переконань, які стали приводом для ворожих кампаній щодо таких осіб, масових порушень громадського порядку. За цим законом Росія визнає вимушеним переселенцем громадянина Росії, який мусив покинути з названих причин територію іноземної держави і повернутися в Росію; громадянина Росії, який з тих самих причин мусив покинути місце проживання в одному суб'єкті федерації і переїхати на місце проживання в інший суб'єкт федерації; іноземця, який постійно проживав у Росії і мусив покинути своє місце проживання (змінити його в межах Росії) з таких самих підстав; громадян колишнього СРСР, які отримали в Росії спочатку статус біженця, а згодом набули її громадянства, якщо статус біженця не давав їм змогу облаштуватися в Росії. Переміщені особи — населення, насильницьки вивезене з країн, окупованих гітлерівською коаліцією під час Другої світової війни, для примусових робіт на благо фашистської Німеччини і її союзників. Повоєнне міжнародне право не визнало переміщених осіб як категорію населення з особливим міжнародно-правовим статусом. Найчастіше їхній статус прирівнювали до статусу біженців, що не зовсім правильно. З-поміж наявних міжнародних договорів, у яких визнається особливий характер статусу перемішених осіб, слід виділити післявоєнні угоди (в основному двосторонні) про повернення таких осіб на їхню батьківщину (договори репатріації) та укладені останнім часом угоди про відшкодування таким особам і їхнім спадкоємцям збитків матеріального та морального характеру. Трудящі-мігранти. Особи, що працювали, працюють чи працюватимуть за плату в державі, громадянами якої вони не є, вважаються трудящими-мі грантами. На сьогодні це — одна з найбільш не захищених міжнародним правом категорій людей. Їх не бажають прирівняти до біженців чи апатридів, водночас держави не дуже охоче йдуть на надання їм національного режиму. Міжнародно-правову базу захисту трудящих-мігрантів не можна вважати розвинутою: дві конвенції МОП про трудящих-мігрантів (1939 р. і 1975 р.), Європейська конвенція про правове становище трудящих-мігрантів (1977 р.), у рамках ООН Конвенція про захист прав усіх трудящих-мігрантів і членів їхніх сімей (1990 р.), кілька інших регіональних і двосторонніх конвенцій, що стосуються інтересів трудящих-мігрантів, — увесь наробок у цій сфері. Але справа полягає не стільки в кількості укладених міжнародних договорів, скільки в ставленні до них держав. У приєднанні до таких договорів часто бувають не заінтересованими як держави, в яких працюють трудящі-мігранти (хоч у них вони виконують найважчу і низькооплачувану роботу, інколи підтримуючи цілі галузі економіки), так і держави їхнього громадянства (незважаючи на те, що для них трудящім і гранти є важливим джерелом інвалютних надходжень, надходження професійно підготовлених кадрів, крім того, завдяки їм знижуються безробіття, соціальні витрати та ін.). Тому часто вже в ході підготовки відповідних міжнародно-правових актів провідні держави заявляють, що вони їх не підпишуть. Так заявили стосовно Конвенції про захист прав усіх трудящих-мігрантів і членів їхніх сімей США і ФРН, а інші, не менш впливові держави (наприклад, Росія), зайняли таку ж позицію без урочистих заяв. Чи не тому Конвенція, яка закріплює мінімум можливих прав трудящих-мігрантів, не стала дієвим міжнародно-правовим актом? І якщо сьогодні, за даними Верховного комісара у справах біженців, налічується понад 20 мли біженців, на яких сконцентрована серйозна (хоч також недостатня) увага держав (створюються відповідні інституційні механізми, виділяються кошти, передбачається гуманітарна допомога, ведеться досить активна міжнародна правотворча робота тощо), то понад 50 млн. трудящих-мігрантів такою увагою не наділені, і не випадково відсоток їхніх заяв-скарг у міжнародні судові Інституції зростає і останніми роками починає домінувати.
Читайте також:
|
||||||||
|