МАРК РЕГНЕРУС ДОСЛІДЖЕННЯ: Наскільки відрізняються діти, які виросли в одностатевих союзах
РЕЗОЛЮЦІЯ: Громадського обговорення навчальної програми статевого виховання ЧОМУ ФОНД ОЛЕНИ ПІНЧУК І МОЗ УКРАЇНИ ПРОПАГУЮТЬ "СЕКСУАЛЬНІ УРОКИ" ЕКЗИСТЕНЦІЙНО-ПСИХОЛОГІЧНІ ОСНОВИ ПОРУШЕННЯ СТАТЕВОЇ ІДЕНТИЧНОСТІ ПІДЛІТКІВ Батьківський, громадянський рух в Україні закликає МОН зупинити тотальну сексуалізацію дітей і підлітків Відкрите звернення Міністру освіти й науки України - Гриневич Лілії Михайлівні Представництво українського жіноцтва в ООН: низький рівень культури спілкування в соціальних мережах Гендерна антидискримінаційна експертиза може зробити нас моральними рабами ЛІВИЙ МАРКСИЗМ У НОВИХ ПІДРУЧНИКАХ ДЛЯ ШКОЛЯРІВ ВІДКРИТА ЗАЯВА на підтримку позиції Ганни Турчинової та права кожної людини на свободу думки, світогляду та вираження поглядів
Контакти
Тлумачний словник Авто Автоматизація Архітектура Астрономія Аудит Біологія Будівництво Бухгалтерія Винахідництво Виробництво Військова справа Генетика Географія Геологія Господарство Держава Дім Екологія Економетрика Економіка Електроніка Журналістика та ЗМІ Зв'язок Іноземні мови Інформатика Історія Комп'ютери Креслення Кулінарія Культура Лексикологія Література Логіка Маркетинг Математика Машинобудування Медицина Менеджмент Метали і Зварювання Механіка Мистецтво Музика Населення Освіта Охорона безпеки життя Охорона Праці Педагогіка Політика Право Програмування Промисловість Психологія Радіо Регилия Соціологія Спорт Стандартизація Технології Торгівля Туризм Фізика Фізіологія Філософія Фінанси Хімія Юриспунденкция |
|
|||||||
Правовий статус об’єднань підприємців в зарубіжних країнахМоделі та типи профспілкового руху Правовий статус профспілок в зарубіжних країнах План. Лекція по темі 5. Правовий статус профспілок та об’єднань підприємців
1. Згідно з теоретичними течіями, які переважають в західних країнах, право на об'єднання в профспілки включає: право робітників без будь-якого дозволу державних органів створювати профспілки та приєднуватись до них за умови підпорядкування їх статутам; право членів профспілок вільно вибирати своїх представників, брати участь у регулюванні внутрішнього життя профспілок; право вільно, без будь-якого втручання державної влади, здійснювати профспілкову діяльність. Профспілкова діяльність передбачає політичну та фінансову незалежність профспілок від держави, політичних партій, підприємців, церкви. Це зазвичай ретельно перевіряється під час державної реєстрації профспілок. Незалежність профспілок від підприємців забезпечується забороною об'єднання в одній профспілці робітників та адміністрації. У США, наприклад, законодавством встановлено, якщо профспілка включає у свій склад осіб, які належать до адміністрації, навіть найнижчої ланки, вона не має права виступати представником робітників у колективних переговорах. У Данії керівному персоналу підприємств заборонено бути у складі профспілки, яка об'єднує робітників. Ліквідація профспілки можлива лише за рішенням суду в разі грубого порушення закону. У конституціях більшості країн проголошено право громадян на об'єднання. У деяких країнах (Франція, Італія, Японія, Іспанія, Португалія) право робітників на об'єднання в профспілки має статус спеціально встановленого конституційного права. Законодавчі та інші правові акти регламентують питання, які стосуються внутрішньої структури і функціонування профспілок, порядку їх взаємовідносин між собою, зі своїми членами, підприємцями та державою. Вони містять як норми, які надають профспілкам права, повноваження та пільги, так і норми, що встановлюють обов'язки профспілок перед державою. Законодавство західних країн передбачає плюралізм профспілкових відносин, тобто право робітника приєднуватися до будь-якої профспілки на свій розсуд. Можна умовно поділити профспілкові права на дві групи: права профспілок поза підприємствами (в галузевому або загальнонаціональному масштабі) та права профспілок у межах підприємства. Перший вид прав передбачає вільне створення і функціонування профспілок (право приймати відомчі профспілкові норми, формувати свої органи, розробляти програму, приєднуватись до міжнародних організацій тощо), стабільність існування. У багатьох країнах заборонено: створення компанійських ("домашніх") профспілок, договори "жовтого собаки" (термін американського походження, мається на увазі зобов'язання робітника не вступати у профспілку на час роботи у цього підприємця), втручання підприємців у внутрішні справи профспілок, дискримінацію профспілок і робітників за належність до них, зокрема при звільненні. У деяких країнах, таких як Франція, Іспанія, Португалія, Італія, оголошено незаконними будь-які дії, які можуть завадити впровадженню профспілкових прав, встановлено кримінальну відповідальність за їх порушення, заборонено накладання арешту на профспілкові фонди. У Швеції та Фінляндії підприємці повинні консультуватися з профспілкою перед тим як запроваджувати зміни на виробництві, що можуть призвести до звільнення або переміщення працівників, а в Швеції — навіть призупинити своє рішення про запровадження виробничих новацій за відсутності згоди профспілки. У цьому разі вони не мають права здійснювати запланованих змін до завершення переговорів між організаціями підприємців та профспілками на національному рівні. Але в разі відсутності згоди сторін, як на місцевому, так і на національному рівні, підприємець все ж таки зберігає право приймати рішення на свій розсуд. Тобто мова може йти тільки про право профспілки тимчасово призупинити рішення адміністрації, а не про право скасувати його. В Італії законом передбачено, що в разі антипрофспілкової діяльності власника претор (суддя нижчої інстанції) на прохання місцевих профспілкових органів виносить попередній наказ про заборону такої діяльності та ліквідацію її наслідків. Цей наказ діє до винесення остаточного рішення за результатами судового розгляду справи. У США профспілки у разі порушення прав, встановлених у законі, мають право звертатися в адміністративний орган — Національне управління з питань трудових відносин (НУТВ) із скаргою на "нечесну трудову практику" з боку власника і вимагати наказу суду, який би заборонив незаконні дії підприємця. У законодавстві деяких країн (Франція, Бельгія, Італія, Іспанія) існують правила, які надають найбільшим і впливовим профспілкам статус, який дає їм змогу отримувати певні переваги, пільги та повноваження під час здійснення представництва робітників перед державними органами, ведення колективних переговорів, вирішення трудових спорів, проведення на виборах в органи робітничого представництва тощо. Існують різні критерії оцінки впливовості профспілок: • кількісні (кількість членів, загальні розміри внесків); • якісні (незалежність, досвід, тривалість існування); • інституціональні (участь в органах функціонального представництва і результати виборів до органів представництва трудових колективів); • ідеологічні (поведінка під час німецько-фашистської окупації, наприклад, у Франції); • функціональні (укладення загальнонаціональних колективних договорів). Профспілкам надані певні права на підприємствах: • по-перше, це повноваження, які необхідні для нормального здійснення організаційної діяльності: вивішувати оголошення, що стосуються профспілкових справ; розповсюджувати пропагандистські матеріали, збирати членські внески, проводити профспілкові збори тощо; • по-друге, незвільненим профспілковим працівникам на підприємствах надається оплачуваний час для виконання своїх функцій, а в деяких країнах, крім того, оплачувана (чи неоплачувана) відпустка для профспілкового навчання чи участі у роботі галузевих або загальнонаціональних профспілкових органів; • по-третє, у багатьох країнах робітники, які обрані до профспілкових органів підприємств, користуються додатковим захистом у разі звільнення (а в деяких країнах — і при переведенні на іншу роботу). У цих випадках потрібна згода адміністративного органу (інспектора праці), профспілки або самого працівника1. У Фінляндії звільнення профспілкового організатора ("цехового старости") можливе лише за згоди більшості робітників, яких він представляє (за винятком звільнення через грубе дисциплінарне порушення). Такий захист, як правило, поширюється не тільки на період перебування цих осіб на виборних посадах, а й протягом певного строку (до двох років) після припинення виборної роботи в профспілках. Важливе значення має заборона дискримінації за належність до профспілки і профспілкову діяльність. Це стосується звільнень, заохочень, покарань і заробітної плати. А, скажімо, у Франції та інших країнах законодавство забороняє таку дискримінацію і під час найму на роботу. У законодавстві окремих країн (наприклад, Великобританії") закріплено права профспілок у галузі охорони праці (створення паралельно із державною профспілкової інспекції праці). У деяких країнах профспілкам надано особливі процесуальні права. Так, у Франції профспілки з власної ініціативи або на прохання працівника можуть представляти його в суді і навіть виконувати його функції у судовому розгляді. Профспілкам надано право здійснювати в суді захист колективних інтересів професійної категорії. Колективні договори в регулюванні профспілкових прав відіграють меншу роль, ніж законодавство. Вони конкретизують, уточнюють, а іноді й поліпшують законодавчі положення про права профспілок (Франція), а в країнах з розвинутою системою колективних договорів або за відсутності детального законодавства про профспілки встановлюють права, які доповнюють законодавство або заповнюють його "прогалини". Профспілки мають не тільки права, а й обов'язки. Вони відповідають за їх порушення, за будь-які протизаконні дії, притягаються до майнової відповідальності (за рахунок профспілкових фондів), а їхні функціонери — до адміністративної чи кримінальної відповідальності. Застосовуються певні заходи проти монополізації профспілками керівництва економічною боротьбою робітників. У деяких країнах це забезпечується наданням права укладати колективні договори не лише профспілкам, а й іншим представницьким органам робітників (наприклад, у США законодавство надає право укладати колективні договори будь-якій "робітничій організації", у тому числі й профспілкам). Це стосується і права керувати страйком робітників (це право надається будь-якому органу на розсуд робітників). Державний нагляд і контроль за діяльністю профспілок здійснюється шляхом їх реєстрації у державному органі та надання для перевірки профспілкової документації і відомостей, які стосуються діяльності профспілок. Що стосується реєстрації, то у більшості держав вона є факультативною. Але профспілка, яка ухиляється від встановленого порядку, не отримує певних пільг. У кожній країні вони різні: наприклад, статус "незалежної" профспілки і податкові послаблення, право бути визнаною єдиною представницею цієї категорії працівників під час колективних переговорів, право юридичної особи, можливість доступу в державні органи для вирішення трудових конфліктів тощо. У США, однак, державна реєстрація профспілок є обов'язковою, а ухилення від неї передбачає кримінальну відповідальність профспілкових керівників.
2. Особливу увагу варто звернути на моделі та типи профспілкової діяльності та профспілкового руху, які характеризуються такими ознаками: 1. Організаційні принципи побудови профспілок. 2. Належність до тієї чи іншої ідеології. 3. Характер відносин з політичними партіями, ставлення до політичної діяльності та форми участі профспілок у політиці. 4. Форми і методи профспілкової діяльності, захисту інтересів трудящих. 5. Характер відносин профспілкового керівництва з рядовими членами, рівень розвитку внутрішньо-профспілкової демократії. 6. Характер відносин "профспілки — держава". 7. Характер відносин "профспілки — працедавці", ставлення профспілок до трипартизму. Виникнувши наприкінці XVIII ст. у Великобританії, профспілки поступово поширювали свою діяльність у всьому світі, але лише у другій половині XIX ст. почали складатися окремі типи профспілкового руху, які у 20-ті роки XX ст. можна було вже описати за їх суттєвими ознаками. Таких типів профспілкового руху можна було виокремити близько шести: • тред-юніоністський; • анархо-синдикалістський; • німецький (геверкшафт); • християнських профспілок; • "жовтих" профспілок; • радянський. У 30-ті роки складається ще один тип — фашистсько-корпоративістські профспілки. Тред-юніоністський тип. Виник у Великобританії. Найхарактерніші риси: 1. Цеховий принцип побудови профспілок. У профспілкових організаціях об'єднуються робітники за спеціальностями і професіями: столярі, які працюють на різних підприємствах, створюють свою профспілку, слюсарі — свою тощо. Таким чином, на кожному підприємстві в країнах з тред-юніоністським типом профспілкового руху існували десятки різних профспілок. Як правило, в цехових профспілках об'єднувалися висококваліфіковані робітники. У 1868 р. британські тред-юніони створили свій національний профцентр — Британський конгрес тред-юніонів (БКТ), який не мав значного впливу на профспілковий рух країни: рішення його щорічних з'їздів не мали обов'язкового характеру для профспілок, які входили до його складу. 2. Для досягнення своєї мети (методи тиску на власників) організації тред-юніоністського типу визнають будь-які допустимі засоби і методи: страйки, бойкот, пікетування, демонстрації, укладення колективних договорів, звернення у парламент та інші органи влади тощо. Основний принцип, яким керуються тред-юніони при виборі засобів тиску на працедавців, — доцільність застосування того чи іншого методу боротьби в конкретній ситуації, при цьому перевага надається мирним засобам. 3. Що стосується ідеології, то тред-юніони не намагаються пов'язати свою діяльність з будь-якою ідеологічною доктриною, а також виробити свою власну. 4. Що стосується ставлення тред-юніонів до участі у політиці, то досить тривалий період вони намагалися триматись осторонь цих питань, заявляючи про свою аполітичність. Становище змінюється наприкінці XIX ст., коли в тред-юніоністському середовищі починають усвідомлювати, що держава в ринкових умовах виступає З 1906 р. КРПмає назву Лейбористська партія Великобританії. Анархо-синдикалізм набув масштабності передусім у Франції, потім в Італії, Іспанії, Португалії, а також в окремі періоди частково (охоплюючи лише частину профспілкового руху країни) був впливовим у Великобританії, Німеччині, США та деяких інших країнах. Анархо-синдикалістський тип вирізняється такими ознаками: 1. Організаційно ці профспілки будувалися за федеративним принципом, коли вони (це могли бути і цехові профспілки) створювали місцеву (регіональну) федерацію, яка в подальшому входила в обласну федерацію, а остання — у Всезагальну конфедерацію праці — національний профцентр Франції, створений у 1895 р. На відміну від Британського конгресу тред-юніонів, синдикалістські національні профцентри не були формальними об'єднаннями: це були керівні й спрямовуючі органи профспілкового руху, наділені значними повноваженнями, і рішення їхніх з'їздів мали обов'язковий характер для всіх членських організацій. 2. На відміну від тред-юніонів, синдикати були повністю ідеологізовані. Порівняно з німецькими профспілками, які сповідували соціал-демократичну ідеологію, синдикалісти виробили свою власну ідеологію, характерними ознаками якої були: • заперечення політичної боротьби і діяльності політичних партій, антипарламентаризм (заперечення представницької демократії) і антиетатизм (заперечення держави взагалі); • пропагування необхідності передачі управлінських функцій на виробництві профспілкам; • абсолютизація страйкової боротьби, своєрідний підхід до методів досягнення своєї мети. 3. Страйкова боротьба розглядалася як найважливіший засіб прямої дії. Під нею вони розуміли економічні страйки (на противагу політичним), саботаж і бойкот, які здійснюють самі трудящі, не покладаючись ні на кого, окрім самих себе. Страйки розглядалися як свого роду "революційна гімнастика", постійний тренаж революційного духу. Тому вони мали проводитись якомога частіше, навіть тоді, коли не були викликані будь-якою необхідністю. Підсумком такої практики стало виснаження сил профспілок, їх дискредитація як в очах робітників, так і працедавців та органів влади. До того ж не створювалися страйкові фонди: це аргументувалося тим, що голодний робітник буде більш стійко боротися з підприємцем, ніж ситий, який отримує допомогу із страйкового фонду. Кінцева мета анархо-синдикалістів — знищення класу капіталістів і системи найманої праці, створення суспільства без приватнокапіталістичного підприємництва, експлуатації і держави, суспільства самоврядних федерацій синдикатів. У 20-ті роки розпочалася тенденція до еволюції анархо-синдикалізму: частина його лідерів і організацій швидко еволюціонувала в бік тред-юніонізму, частина — в бік революційних профспілок, поява яких була пов'язана з Профінтерном. Німецький тип (геверкшафт). Переважав на початку 20-х років у Німеччині, Австрії, Чехії і в Скандинавських країнах. Його основні ознаки: 1. Суттєвим моментом було те, що німецький профспілковий рух формувався і розвивався в умовах, коли в цих країнах вже діяли політичні партії робітничого класу. Звідси така ознака німецького профспілкового руху, як його заідеологізованість, але зовсім іншого плану, ніж у синдикатів романського (або анархо-синдикалістського) типу. Геверкшафти ("вільні") у своїй діяльності керувалися ідеологією соціал-демократичних партій. 2. Складалася особлива модель взаємовідносин профспілок з політичними партіями робітничого класу, яку розробляли і пропонували соціал-демократи, а профспілки її приймали. Принципи взаємовідносин неодноразово обговорювалися на національних з'їздах партій. На VII конгресі II Інтернаціоналу в 1907 р. була прийнята формула взаємовідносин профспілок з партіями, суть якої полягала в такому: • партії діють головним чином у галузі політичної боротьби робітничого класу, а профспілки — в економічній; • партії і профспілки повинні домагатися узгодженості у своїх діях на користь робітничого класу; • партії і профспілки повинні надавати взаємодопомогу в їх діяльності, долати непорозуміння; • профспілки повинні визнати соціалістичні принципи, що є умовою виконання їхнього обов'язку перед робітниками. 3. Серед інших типів профспілкового руху геверкшафти вирізнялись 4. Профспілковий рух Німеччини спершу розвивався як суворо централізований, що передбачало усунення всіляких організаційних надбудов, роздробленості тощо. Рішення їх з'їздів мали загальнообов'язковий характер для всіх членських профспілок. Право на оголошення страйку і видачу коштів із страйкових фондів мало лише центральне правління профспілок. 5. За ознаками ставлення до форм і методів боротьби геверкшафти були більше схожі до тред-юніонів, ніж до синдикатів. Вони ще більше надавали перевагу таким формам захисту своїх членів, як переговори з підприємцями, укладення колективних договорів, арбітраж. Християнській "жовті"профспілки. Християнські профспілки, які з'явилися у 80-ті роки XIX ст. в Бельгії і Голландії, об'єднували в основному непролетарські верстви трудящих, які були зайняті в дрібній і напівкустарній промисловості. Після виходу у світ папської енцикліки "Рерум новарум" (1891), в якій було викладено соціальну доктрину католицької церкви і дано благословення на створення християнських профспілок, останні починають активно поширюватися в країнах із значною кількістю віруючих католиків. Але за ступенем свого значення та впливу вони так і не змогли скласти конкуренцію світським профспілкам. Християнські профспілки вирізнялися абсолютним аполітизмом; цеховим характером побудови; повною відмовою від активних форм боротьби і страйків; їх діяльність в основному зосереджувалась на створенні кооперативів, кас взаємодопомоги та ощадних кас, профспілкових притулків, проведенні юридичних консультацій, наданні благодійної допомоги безробітним та хворим. Наприкінці XIX ст. з'являються " жовті" (кишенькові) профспілки, які створювалися на кошти підприємців та під наглядом влади. Це були виключно штрейкбрехерські організації і в подальшому у більшості індустріально розвинутих країн профспілки добилися законодавчої заборони на їх створення. Такою була загальна схема профспілкового руху на початку XIX століття. Перша світова війна і жовтнева соціалістична революція внесли значні корективи. Більшовики для втілення в життя ідеї "світової революції" створюють Комінтерн (1919), а потім Профінтерн (1921). Активізується процес зближення між профспілками тредюніоністської і соціал-демократичної орієнтації. У 1919 р. вони створюють у міжнародному масштабі Амстердамський Інтернаціонал профспілок. Анархо-синдикалістський рух зазнає поразки і поступово розпадається. У 1920 р. в Гаазі з ініціативи Ватикану було створено Міжнародну конфедерацію християнських профспілок. У перші роки після Першої світової війни і жовтневої революції сформувалися міжнародні профспілкові структури згідно з типами профспілкового руху, які склалися на той час. У міжвоєнний період у світовому профспілковому русі складаються ще три невідомі до того моделі профспілкової діяльності: революційно-класова, радянська і фашистська. Революційно-класові профспілки. Зразком для цієї моделі стали профспілки Росії, які створювалися і діяли під керівництвом партії більшовиків і мали такі ознаки: 1. Революційно-класові профспілки були жорстко орієнтовані на марксистсько-ленінську ідеологію і жодних відхилень від неї не допускалося. Не допускалося також жодної іншої орієнтації на політичне співробітництво, окрім з комуністичними партіями. Комуністи орієнтували своїх прихильників у профспілках на "завоювання мас" своїми ідеями. Вперше у взаємовідношеннях політичної партії і профспілок комуністи запровадили принцип взаємного представництва керівників у виконавчих органах обох організацій, який у подальшому був запозичений і соціал-демократами. Комуністи спрямовували революційно-класові профспілки на активну участь у політичній боротьбі. 2. Революційно-класовим професійним рухом були вироблені свої підходи до питання щодо форми і методів боротьби: профспілки повинні були відстоювати повсякденні (економічні) інтереси пролетаріату і пов'язувати це з боротьбою за кінцеву мету, під якою розуміли ліквідацію експлуататорського суспільства і побудову соціалізму. Єдино правильним і таким, що відповідає їх меті, комуністи вважали виробничий принцип побудови профспілок: "на одному підприємстві — одна профспілка". Вони намагалися перебудувати весь світовий професійних рух саме за таким принципом. 4. Комуністи виступили з ідеєю встановлення робітничого контролю над виробництвом з боку профспілок. Робітничий контроль був покликаний послабити опір капіталу і підготувати маси до ролі "експропріаторів" приватної власності під час пролетарської революції. 5. Комуністи виступили авторами ідеї своєрідного "паралельного юніонізму", тобто створення поряд з існуючими профспілками паралельних структур з аналогічними функціями — фабрично-заводських комітетів (ФЗК). Саме під прапором створення ФЗК повинні були збиратися сили у профспілковому русі. Визнавалася можливість об'єднання в майбутньому профспілок і ФЗК та перетворення останніх в структурні підрозділи (первинні організації) профспілок на підприємстві, що і було зроблено в 1918 р. в Росії. 6. Комуністи вважали за необхідне встановити тісний зв'язок між профспілками і робітничими кооперативами для того, щоб революційно-класові профспілки сприяли революціонізації трудящих, які були об'єднані у кооперативи. Такі кооперативи повинні були надавати регулярну допомогу пролетаріату в усіх його економічних та політичних битвах, взяти на себе всю комерційну діяльність профспілок. Радянська модель. Радянські профспілки зараховували себе до типу революційно-класових, відрізнялися від останніх низкою ознак. Передусім, за досить короткий період вони були одержавлені, а їхній апарат став частиною партійно-державної номенклатури. Претензії радянських профспілок на участь в управлінні виробництвом були відкинуті під час партійної дискусії про профспілки. Група "робітнича опозиція" (Шляпников, Медведев, Колонтай та інші), яка вимагала передати профспілкам керівництво господарством країни, а робітничі колективи на чолі з профспілками зробити власниками фабрик і заводів, була засуджена за "анархо-синдикалістський ухил" і розгромлена (1920-1922 pp.) Діяльність радянських профспілок розвивалася згідно з ленінськими формулами, які визначали їх як "школу комунізму". Цехові профспілки були ліквідовані, а профспілковий рух було перебудовано за виробничо-галузевим принципом. Функціональне призначення радянських профспілок, на думку деяких сучасних дослідників профспілкового руху, полягало в такому: • радянські профспілки були чимось на зразок "держкомітету з примусу робітників до більш результативної праці (організація соціалістичних змагань та виконання соціалістичних зобов'язань, бригади ударної та комуністичної праці тощо)"; • якщо профспілки повинні боротися за підвищення оплати праці, то радянські профспілки боролися за підвищення обсягу цієї праці без додаткової оплати (підвищені соціалістичні зобов'язання); • якщо одним з основних обов'язків профспілок є захист своїх членів від свавілля керівництва, то керівники радянських профспілок самі входили до складу керівної номенклатури; • якщо профспілки повинні підтримувати серед робітників стан постійної мобілізаційної готовності до солідарних дій (зокрема, до страйку) для захисту інтересів своїх членів, то радянські профспілки повинні були припиняти будь-які прояви незадоволення, своєчасно інформувати про такі явища партію і органи державної безпеки для відповідного реагування тощо. Фашистська модель профспілкової діяльності починає формуватися у 20-ті роки XX ст. в європейських країнах, де були встановлені фашистські та профашистські режими (Угорщина, Італія, Болгарія, Польща, Іспанія, Португалія) і завершує своє становлення в 30-ті роки, особливо після приходу до влади Гітлера (1933 р.). У цих країнах профспілковий рух був знищений і загнаний у підпілля. Замість профспілок у країнах "класичного фашизму" були організовані інтегровані товариства соціальних груп і класів — синдикати виробників (Іспанія), расова спілка "Трудовий фронт"(Німеччина), корпоративні профспілки, корпорації (Італія), "товариства служіння батьківщині через виробництво" (Японія). З незначними варіаціями схожі організації формуються владою в країнах із профашистськими режимами. За своєю сутністю радянська і фашистська модель профспілкової діяльності були багато в чому схожі. В обох випадках — безумовне підпорядкування правлячій (і єдиній) партії та ідеології; подібне одержавлення профспілок через включення профспілкових функціонерів у склад правлячої еліти і призначення їх партійними органами; призначення профспілки як органу контролю над робітничою масою; добровільно-примусова відмова профспілок від активних захисних функцій; використання профспілок у ролі органів примусу для досягнення вищої рентабельності праці заради ідеї (в одному випадку — заради "світлого комуністичного майбутнього", а в іншому — "заради процвітання нації, арійської раси"). Така схожість базувалася на спільній основі — тоталітарній сутності політичних режимів Відмінності існували в деталях організаційної побудови (щодо дотримання однакових принципів централізації руху і побудови організаційних структур з верху до низу), в здійсненні додаткових функцій профспілок (організація вільного часу трудящих, участь у використанні фондів соціального страхування, професійно-технічне навчання, створення кас взаємодопомоги тощо)1. Сучасна західноєвропейська модель профспілкової діяльності існує здебільшого в країнах західноєвропейського співтовариства, що нині об'єднані в Європейський Союз, в якому вирізняють окремі типи профспілкового руху: • британський (Великобританія, Ірландія); • романський (Франція, Італія, Іспанія, Португалія); • германо-скандинавський (Німеччина, Австрія, Швейцарія, Швеція, Норвегія, Данія, Фінляндія). Британський тип профспілкового руху розвивався на тред-юніоністському підґрунті. У післявоєнний період відбулося еволюціонування у бік сприйняття соціал-демократичних, загальнореформаторських ідей. У плані організаційної побудови спостерігалася тенденція до більшої централізації, консолідації руху. Поступово у формуванні профспілок відбувався процес переходу від вузькоцехової до виробничої основи, їх об'єднання. Проте й нині британський профспілковий рух характеризується складністю і нечіткістю своєї організаційної структури. Можна виокремити щонайменше три типи тред-юніонів: • цехові профспілки; • профспілки загального типу, які об'єднують робітників і службовців будь-яких галузей промисловості. Безпосередньо на підприємствах такі профспілки своїх організацій не мають. їхні члени стоять на обліку і сплачують внески за місцем проживання, де створюються місцеві первинні організації — відділення, що об'єднують членів профспілки, які працюють на всіх підприємствах цієї місцевості; виробничі (галузеві) профспілки, наприклад, Національна профспілка вуглярів, Національна профспілка залізничників. Різноманітнішими стають відносини профспілок з політичними партіями, наприклад, лейбористською, яка у післявоєнні роки є найбільшою і досить впливовою. Британські тред-юніони продовжують залишатися колективними членами лейбористської партії (ЛПВ). На національних конференціях ЛПВ профспілки наділені більшістю голосів — близько 90 %. Політичні внески від профспілок становлять основне джерело доходів ЛПВ — майже 80 %, але відносини профспілок з ЛПВ продовжують мати поверховий характер. Партія відсторонюється від дій профспілок, які пов'язані з проведенням страйків. Профспілки, проявляючи велику увагу до політики, продовжують залишатися деідеологізованими. Британські профспілки надають суттєвого значення участі у трипартизмі як на рівні галузей, так і на національному. Однак трипартизм у Великобританії не набув такої масовості, як у скандинавських країнах, Німеччині або Австрії. Відносини тред-юніонів з державою та їх участь у трипартизмі визначаються політичною кон'юнктурою — залежно від того, перебувають при владі лейбористи чи консерватори. Характеризуючи відносини "профспілкове керівництво — рядові члени", варто зазначити, що вони зазнали негативних змін, — відбувся розрив і відчуженість між керівництвом і рядовою масою. Це, а також особливості організаційної побудови породили досить специфічне явище в британському профспілковому русі — свого роду "паралельний юніонізм", який виник ще у XIX ст. — рух цехових старост (шоп-стюардів). Шоп-стюардів обирають безпосередньо на місці роботи: в цехах, депо, конторах, школах тощо — як правило, як не-звільнених представників трудових колективів. Останніми роками з'явилися "звільнені" шоп-стюарди, які зайняті профспілковими справами весь, або майже весь, робочий день. З 60-х років XX ст. шоп-стюарди здебільшого були офіційно визнані керівництвом тред-юніонів. Цехові старости виконують роль сполучної ланки між членами профспілок конкретного виробництва і місцевим відділенням або окружними організаціями тред-юніонів. Головна функція шоп-стюардів — повсякденний захист інтересів робітників і службовців у відносинах з адміністрацією (особливо у питаннях звільнення, зміни норм, темпу, організації роботи тощо), врегулювання трудових конфліктів, висунення вимог і проведення переговорів безпосередньо на місці роботи, а також на рівні підприємства Германо-скандинавський типпрофспілкового руху. Після Другої світової війни у ФРН було відновлено профспілки, побудовано за виробничим принципом Об'єднання німецьких профспілок (ОНП), які увійшли до єдиного національного профцентру. Національні профспілки службовців і чиновників існують як автономні організації. Після об'єднання Німеччини на початку 90-х років XX ст. в країні з'явився ще один профцентр — Об'єднання вільних німецьких профспілок, яке діяло на території колишньої НДР. Схожа структура організаційної побудови профспілкового руху існує в Австрії і Швейцарії — єдиний консолідований національний профцентр, який здійснює координаційні функції і об'єднує невелику кількість галузевих профспілок, що користуються значною автономією у визначенні своєї політики. Гнучкішими і менш формальними стають у післявоєнний період зв'язки профспілок із політичними партіями (соціал-демократичною). Профспілки Німеччини і Швейцарії вносять у свої статути положення про свою надпартійність, незалежність від політичних партій, підприємців і уряду, зберігаючи також тісні зв'язки з соціал-демократичними партіями. Під час правління соціал-демократичної партії функціонує Профспілкова рада, в межах якої виробляються загальні підходи, програми дій, здійснюється координація діяльності профспілок і партії. Попри це не можна вважати відносини між профспілками і партією ідеальними. Німецькі профспілки, наділені достатньою самостійністю щодо своїх політичних партнерів, досить часто дозволяли собі висловлювати незгоду з лінією партії. Відносини з державою і участь у трипартизмі німецьких профспілок залежить, як правило, від періодів перебування при владі соціал-демократів. Система соціального партнерства дістала в Німеччині найбільший розвиток у другій половині 60-70-х років. У 1967 р. у ФРН був прийнятий закон про стабілізацію економіки, згідно з яким була запроваджена практика регулярних спільних консультацій федерального уряду, профспілок і підприємців. Участь у них була добровільною, а вироблені "орієнтири" — юридично необов'язковими. Справа в тому, що згідно з Конституцією ФРН уряд повинен забезпечувати загальні умови соціально-економічного розвитку, не втручаючись у тарифні переговори підприємців і профспілок. Така практика трипартизму дістала назву "узгоджених дій". Подальший розвиток подій у Німеччині поставив крапку в практиці соціального партнерства в національному масштабі, яке продовжувало свій розвиток на рівні галузей і окремих підприємств. Скандинавські профспілки мають багато спільних рис з німецькими: консолідовані національні профцентри із порівняно невеликою кількістю профспілок, які входять до їх складу; керівні позиції соціал-демократів у профспілковому русі й панування їх ідеології тощо. Особливе місце, яке займають скандинавські профспілки всередині цього типу профспілкового руху, зумовлено передусім їх ставленням до політики соціального партнерства. Система трипартизму в цих країнах дістала найбільший розвиток, що стало результатом єдиної, але досить суттєвої обставини — у цих країнах тривалий час при владі були соціал-демократичні уряди, які змогли своїм активним співробітництвом із профспілками довести трудящим, виборцям переваги проведення такої політики. Відносини скандинавських профспілок із соціал-демократичними партіями і державою (навіть у періоди, коли соціал-демократи не перебувають при владі) на відміну від інших країн не мають кон'юнктурного характеру. Відносини соціального партнерства стали органічною складовою системи їх профспілкової діяльності. Романський тип профспілкового руху. Історично склалося так, що в романських країнах, де до другого десятиріччя XX ст. пануючою моделлю профспілкової діяльності був анархо-синдикалізм, сформувався особливий тип профспілкового руху, який вирізняється деякими специфічними рисами. Відновлений наприкінці Другої світової війни у Франції та Італії й одностайний у своїх діях профспілковий рух незабаром розколовся на ряд відокремлених профцентрів, діяльність яких багато в чому відрізнялася. У своїй організаційній побудові романські профспілки після падіння анархо-синдикалізму йшли шляхом створення виробничо-федеративних структур, відмовившись від цехового принципу. Але, як і сто років тому, профспілки Франції продовжують орієнтуватися головним чином на кваліфікованих промислових робітників, що значно звужує їхню соціальну базу. Серед особливостей організаційної діяльності французьких профспілок можна назвати їхню "замкнутість" на традиційних галузевих орієнтаціях, відсутність намагання розширювати свої лави за рахунок залучення некваліфікованих робітників, а також з "нетрадиційних" галузей. У відносинах "партії — профспілки " існує специфіка, яка не має аналогів у світовому профспілковому русі. В умовах, коли політичні партії виявляють зацікавленість у пошуку союзників серед профспілок, які б стали їхньою опорою в робітничому русі, останні надають перевагу декларуванню своєї незалежності від партій, принциповому курсу на невтручання у політику, хоча в реальному житті продовжують з ними співробітничати. У своїх відносинах з державою профспілки Франції, на відміну від англосаксонських країн, тривалий період були практично позбавлені можливості впливати на політику держави. Цьому сприяло традиційне для цієї країни одноособове вирішення всіх адміністративних питань централізованим державним апаратом, регулювання ним всіх соціальних відносин без урахування думки профспілок. Таке становище починає змінюватися у 50—70-ті роки, коли у Франції набуває масштабного розвитку колективно-договірна практика. Особливо гостро постало питання про взаємовідносини "профспілка — держава" з приходом до влади лівих сил. У цей період відбулися радикальні зміни. Спочатку уряди лівих сил роблять декілька кроків назустріч профспілкам: надають велику матеріальну допомогу; запрошують представників профспілок до участі в міністерських радах, до розробки законопроектів; надають фіксований ефірний час на державних каналах телебачення та радіомовлення; розширюють права профспілок на підприємствах і в державних установах. Однак після переходу уряду до політики "жорсткої економіки" (1982 р.) та особливо після виходу комуністів з уряду (1984) профспілки повертаються до попередньої моделі взаємовідносин з урядом і державою. її можна визначити як "конфронтаційну модель соціального партнерства". У відносинах "профспілки — працедавці" останні традиційно намагаються вирішувати питання виробничого і соціального порядку без консультацій з профспілками та без їхньої участі. Французький профспілковий рух у своїй діяльності покладається здебільшого не на проведення переговорів і укладення угод (хоча і не заперечує цих видів діяльності), а в цілому надає перевагу більш активним методам (страйки, масові дії, маніфестації тощо). Відносини "профспілкове керівництво —рядові маси" в післявоєнній історії складалися непросто. Французький профспілковий рух із самого початку був менш бюрократизований, ніж в деяких інших країнах (Великобританія, США), але з часом, коли профспілки все більше залучалися до роботи різних комісій, консультативних рад тощо, їхні функціонери почали втрачати зв'язок з рядовими членами, а останні відчули стосовно своїх організацій відсторонення. Таке становище було особливо характерним для періоду лівих урядів: профспілки висували свої пропозиції щодо вирішення глобальних економічних і соціальних проблем, не приділяючи належної уваги повсякденним питанням безпосередньо на робочих місцях у цехах. Американська модель профспілкової діяльності. Має спільні риси з британським типом, характеризується своїми специфічними особливостями, які виокремлюють її у світовому профспілковому русі. Організаційна структура профспілкового руху США з самого початку відрізнялась від інших країн. Американським профспілкам вдалося подолати вузькоцехову замкнутість, яка залишається характерною для профспілкового руху Великобританії. Профспілковий рух США розвивався як централізована організаційна структура з чітко визначеними горизонтальними та вертикальними зв'язками і національним профцентром, який був наділений широкими повноваженнями (Американська федерація праці, створена в 1881 р. — АФП). Спроби організації паралельних профцентрів з метою створення конкуренції АФП незмінно провалювались. Одна з особливостей організаційної побудови профспілкового руху США — міжнаціональний характер профспілок. Це означає, що американські профспілки мають членів і претендують на юрисдикцію за межами США, а саме: в Канаді, Пуерто-Рико і Панамі. Тобто деякі профспілки США і названі країни мають спільне членство і утворюють єдину організацію. Основу організаційної структури американського профспілкового руху становлять місцеві відділення профспілок. Вони є структурним статутним підґрунтям, на якому тримається вся профспілка. Деякі великі місцеві відділення мають більше членів, ніж нечисленні міжнаціональні профспілки. Місцеві відділення наділені значними фінансовими коштами — більша половина всіх профспілкових фондів. Вони можуть бути представлені у загальнонаціональних комітетах щодо переговорів з підприємцями і навіть мають право виносити контракти на голосування у своїх організаціях, але не мають повноважень приймати незалежні рішення і виступати від свого імені. У відносинах "профспілки — партії" американський профспілковий рух також має свою специфіку. У США немає сильних робітничих партій соціал-демократичного чи комуністичного типу. Тому досягнення мети і завдань, які ставить перед собою профспілковий рух США, асоціюється у свідомості членів профспілок з діяльністю більш ліберальної (з двох основних буржуазних партій) — демократичною партією, яку профспілки, як правило, підтримують на виборах. Цим участь профспілок у політиці не вичерпується. Особливості політичної системи США сприяли розвитку такого явища, як діяльність профспілкового лобі в конгресі, в законодавчих органах штатів або в міських муніципалітетах. Американські профспілки впливають також на підбір керівного складу чиновників, особливо міністрів праці. Ще однією особливістю американського профспілкового руху є його бюрократизм. Американські профспілки за традицією мають значний апарат управління і велику кількість оплачуваних працівників з вищою заробітною платою, ніж в інших країнах. Щодо практики формування профспілкового апарату, то тут є схожість із британською системою — в обох випадках призначення профспілкових кадрів відбувається зверху профбосами, а не шляхом виборів. Під час постійного спілкування профспілкового апарату з керівниками корпорацій та урядовими чиновниками між ними складаються тісні стосунки. Все це сприяє ще більшому відстороненню між апаратом управління і рядовими членами профспілок. Американські профспілки, які мають великі кошти, забезпечують разом із компаніями фінансування пенсійних програм, вкладають кошти в соціальні проекти (наприклад, житлове будівництво), в банки, страхові фірми і компанії. Об'єднані органи профспілок і корпорацій, де обидві сторони мають рівну кількість представників, розподіляють мільярди доларів пенсійних фондів. Щодо політики соціального партнерства американські профспілки багато в чому схожі з британськими тред-юніонами: визнаючи переговори і укладення договорів (на рівні підприємств, галузей), вони намагаються підтримувати високий рівень мобілізаційної готовності до участі у страйку. Ще одна характерна особливість діяльності АФП, яка вирізняє цей профцентр серед профспілкового руху інших країн, — широка і активна зовнішня експансія, головним чином у профспілковий рух країн, що розвиваються, з метою вкорінення своєї ідеології у профспілковий рух інших країн, створення організацій за своїм зразком і з чітко вираженим антикомуністичним спрямуванням і навіть встановлення свого контролю над профспілковим рухом окремих країн і регіонів. Для цього АФП виділяє сотні мільйонів доларів, отримуючи також кошти від різних державних фондів. У 1962 р. для підготовки профактивістів у країнах Латинської Америки профцентром США був створений Американський інститут розвитку вільних профспілок. Дещо пізніше аналогічні установи були організовані в Африці (Афро-Американський профспілковий центр) і в Азії (Азійсько-Американський інститут вільних профспілок). У 80-ті роки АФП надавала активну фінансову підтримку польській "Солідарності", діючи в тісному контакті з ЦРУ. Схожа структура з незрозумілим статусом вже функціонує і в Україні (Український інститут трудових досліджень і освіти). Розглянуті вище моделі профспілкової діяльності та типи профспілкового руху не вичерпують всієї різноманітності моделей і типів, які існують у міжнародному профспілковому русі. Можна говорити про японську модель профспілкової діяльності, яка з'явилася у післявоєнний період, з її специфічною організаційною структурою (так званий фірмовий принцип побудови профспілок) і своєрідними формами та методами боротьби ("весняні наступи"). Можна виокремити африканський, латиноамериканський типи профспілкового руху, які також мають характерні ознаки і особливості.
3. Згідно з Конвенцією № 87 МОП до об'єднань робітників і підприємців застосовуються однакові правові норми. Об'єднання підприємців іноді трактують як "профспілки підприємців", специфіка яких у тому, що вони представляють і захищають соціальні та економічні інтереси наймодавців і складаються, як правило, не з індивідуальних осіб, а з окремих підприємств. Підприємницькі організації розглядаються деякими авторами на Заході як правонаступники середньовічних гільдій, але на відміну від них — це добровільні асоціації, які представляють організації, що вільно конкурують одна з одною. Сучасні об'єднання підприємців почали створюватися пізніше, ніж профспілки, — на початку XX ст., а загальнонаціональні об'єднання ще пізніше (Франція — 1920 p., Великобританія — 1965 p.). Підприємницькі організації виконують три основні функції: • функція захисту членських організацій — ця функція реалізується • представницька функція інтересів підприємців — здійснюється в межах політичних структур, наприклад, шляхом надання експертної допомоги урядовим органам. Якщо в одних країнах (наприклад, у США, Японії) асоціації підприємців обмежують свої функції представництва активністю у політичній сфері, то в інших (Скандинавські країни, ФРН, Франція, Бельгія, Італія) організації підприємців паралельно з політичною активністю виступають однією із сторін у колективних договорах; • інформаційна, консультативна функція — організації підприємців проводять обстеження, опитування, готують статистичні дані, видають інформаційні, довідкові матеріали для менеджерів, проводять консультації та експертизи, надають підприємцям юридичну допомогу. Структура підприємницьких організацій в кожній країні або групах країн різна. У Скандинавських країнах, ФРН, Швейцарії, Ірландії створено організації підприємців двох типів. Одні виконують лише економічні функції (регулювання внутрішньої та зовнішньої торгівлі, збирання податків), а інші — тільки соціально-трудові. У Великобританії, Франції, Італії, Бельгії обидві названі функції виконує єдина організація підприємців (наприклад, у Великобританії — Конфедерація британської промисловості). У деяких країнах законодавча регламентація діяльності профспілок доповнена аналогічною регламентацією діяльності організації підприємців. Наприклад, британський Консолідований закон про профспілки та трудові відносини 1992 р. містить спеціальний розділ, присвячений організаціям підприємців. У ньому дається визначення таких організацій, встановлений порядок внесення їх в особливий реєстр, їхній статус, порядок володіння власністю, управління, формування політичного фонду тощо. На підприємствах багатьох західних країн поряд з профспілками функціонують органи представництва, які обираються всіма робітниками незалежно від профспілкової участі. Взаємовідносини профспілок і органів представництва трудових колективів, їх співробітництво, вплив один на одного, розподіл повноважень та юрисдикції створюють суттєві проблеми як політичного, так і юридичного характеру. З точки зору трудового права першочергове значення має розподіл повноважень між цими органами. У західній літературі переважає думка про те, що профспілки здійснюють передусім функції захисту, використовуючи для цього колективні переговори та страйки, а органи представництва колективів підприємств відіграють роль інструменту співучасті робітників в управлінні, налагодженні співробітництва з адміністрацією. Форми організації та функціонування органів представництва трудових колективів є різними в кожній країні. В одних державах існує лише один представницький орган колективу (ФРН, Австрія), а в інших (Франція, Люксембург) на підприємствах функціонують два органи представництва: орган трудового колективу та двосторонній орган, в якому беруть участь представники колективу та адміністрації, а також профспілок (з правом дорадчого голосу). Також є країни, де на підприємствах поряд з профспілками легалізовано двосторонні органи представництва персоналу, тобто органи, в яких беруть участь на паритетній основі представники робітників та адміністрації (Бельгія, Данія, Норвегія). Повноваження органів представництва колективів підприємств стосуються таких основних складових управління: економічна, розпорядження робочою силою (кадрові питання) та соціально-побутове обслуговування працівників. Ці повноваження охоплюють: право на інформацію, право на консультацію (право обговорювати дії адміністрації та пропонувати альтернативні рішення), право на участь у прийнятті рішень (попередня згода органу робітничого представництва або, в деяких випадках, — право вето), повноваження щодо управління соціальними установами на підприємствах. Обсяг цих прав у кожній країні різний, але спільним є те, що найбільше прав органи представництва мають у вирішенні кадрових питань, в управлінні соціальними установами і найменше — стосовно технічних та економічних проблем. Наприклад, виробничі ради ФРН серед своїх повноважень мають такі: встановлення часу початку та закінчення робочого часу та перерв, режиму робочого тижня; тимчасове скорочення чи збільшення тривалості робочого часу; визначення місця та періодичності виплати заробітної плати; складання графіків відпусток; організація роботи щодо попередження каліцтва та професійного захворювання тощо. Стосовно питань, які входять до повноважень представницького органу, адміністрація повинна діяти за погодженням із цим органом, а в разі відсутності згоди рішення виноситься на розгляд погоджувальної комісії з участю представників сторін та "нейтрального" головуючого, а за відсутності згоди і на цій стадії— в суд. Виробничі ради підприємств з більш як двадцятьма працівниками мають додаткові права щодо вирішення питань найму, звільнення та переміщення робітників. Вони полягають у тому, що рада має право вимагати від власника інформацію та накласти вето (у передбачених законом випадках) на рішення адміністрації. Законодавче та колективно-договірне визначення повноважень органів трудового колективу в країнах Заходу відображає певний баланс сил та інтересів у галузі управління виробництвом: поєднання одноособовості, прав та повноважень власника, якому належить вирішальне слово у прийнятті принципових технічних, організаційних та економічних рішень, і залучення в тій чи іншій формі представників персоналу до вирішення багатьох соціальних і кадрових питань.
Читайте також:
|
||||||||
|