Студопедия
Новини освіти і науки:
МАРК РЕГНЕРУС ДОСЛІДЖЕННЯ: Наскільки відрізняються діти, які виросли в одностатевих союзах


РЕЗОЛЮЦІЯ: Громадського обговорення навчальної програми статевого виховання


ЧОМУ ФОНД ОЛЕНИ ПІНЧУК І МОЗ УКРАЇНИ ПРОПАГУЮТЬ "СЕКСУАЛЬНІ УРОКИ"


ЕКЗИСТЕНЦІЙНО-ПСИХОЛОГІЧНІ ОСНОВИ ПОРУШЕННЯ СТАТЕВОЇ ІДЕНТИЧНОСТІ ПІДЛІТКІВ


Батьківський, громадянський рух в Україні закликає МОН зупинити тотальну сексуалізацію дітей і підлітків


Відкрите звернення Міністру освіти й науки України - Гриневич Лілії Михайлівні


Представництво українського жіноцтва в ООН: низький рівень культури спілкування в соціальних мережах


Гендерна антидискримінаційна експертиза може зробити нас моральними рабами


ЛІВИЙ МАРКСИЗМ У НОВИХ ПІДРУЧНИКАХ ДЛЯ ШКОЛЯРІВ


ВІДКРИТА ЗАЯВА на підтримку позиції Ганни Турчинової та права кожної людини на свободу думки, світогляду та вираження поглядів



Контакти
 


Тлумачний словник
Авто
Автоматизація
Архітектура
Астрономія
Аудит
Біологія
Будівництво
Бухгалтерія
Винахідництво
Виробництво
Військова справа
Генетика
Географія
Геологія
Господарство
Держава
Дім
Екологія
Економетрика
Економіка
Електроніка
Журналістика та ЗМІ
Зв'язок
Іноземні мови
Інформатика
Історія
Комп'ютери
Креслення
Кулінарія
Культура
Лексикологія
Література
Логіка
Маркетинг
Математика
Машинобудування
Медицина
Менеджмент
Метали і Зварювання
Механіка
Мистецтво
Музика
Населення
Освіта
Охорона безпеки життя
Охорона Праці
Педагогіка
Політика
Право
Програмування
Промисловість
Психологія
Радіо
Регилия
Соціологія
Спорт
Стандартизація
Технології
Торгівля
Туризм
Фізика
Фізіологія
Філософія
Фінанси
Хімія
Юриспунденкция






Соціологія релігії та коло її основних проблем.

Сутність та проблеми дослідження соціології медицини.

Соціологія освіти: предмет, об’єкт, коло основних проблем дослідження.

План.

Суспільного життя.

1.Соціологія освіти – галузева соціологічна дисципліна, предметом якої є освіта як соціокультурний інститут, її взаємодія з іншими інститутами і суспільством взагалі, а також соціокультурні процеси у сфері освіти. Предмет соціології освіти — стан і динаміка соціокультурних процесів у сфері осві­ти: закони, принципи, технології навчання; взаємодія з іншими галузями суспільного життя. Об'єкт — сфера освіти, тобто соціальне середовище, в якому розгорта­ються, функціонують процеси освіти, діють суб'єкти освіти.

Освіта як соціальний інститут відповідає за своє­часну та адекватну підготовку людей до повноцінного функціонування в суспільстві. Система освіти не єди­ний, але надзвичайно важливий чинник соціалізації людей. Осягненню суті та специфіки освіти як соціального інституту сприяє з'ясування її специфічних рис, до яких належать: соціальне значущі функції навчання і вихован­ня, підпорядковані суспільним потребам; форми закладів освіти, їх певна організація і становище в суспільстві; групи осіб, які професійно забезпечують функціо­нування освіти, певний статус цих осіб у суспільстві; регулятори функціонування закладів освіти і су­б'єктів освітянської діяльності (законодавчі і норматив­ні акти про освіту, кваліфікаційні характеристики, кон­трольні установи); спеціальні методи освітянської діяльності — нав­чання, виховання; свідомо поставлені цілі; планомірна, систематична реалізація процесу сві­домої соціалізації; певний зміст освіти — наявність навчальних про­грам і планів, відповідне дозування матеріалу; ефективність освітянської діяльності у формуванні багатьох психічних рис людини, розвитку її мислення; використання освіти як механізму запобігання соціальне небажаних видів поведінки; зорієнтованість освітньої діяльності в майбутнє, заангажованість на формування передумов реалізації цього майбутнього.

Система освіти — соціальний інститут, який специфічними ме­тодами реалізує процес соціалізації людей, передусім підрос­таючого покоління (підготовку і залучення до життя суспільства через навчання і виховання). Специфічність процесу соціалізації людей у систе­мі освіти полягає в тому, що він відбувається цілес­прямовано, систематично, планомірно, за допомогою певного кола осіб (педагогів), у спеціальних закладах. Цей соціальний інститут поширює панівну в суспіль­стві ідеологію, відображає у своїй структурі й функ­ціонуванні суспільні відносини і є одним з важливих засобів забезпечення спадкоємності поколінь, соціаль­ної безперервності. Крім того, освіта здійснює багато інших соціально-важливих функцій. Сутність системи освіти як соціального інституту полягає передусім в її соціальних функціях, які у різ­них країнах і в різні історичні періоди виявляються неоднаково. Соціальна функція освіти — роль, яку освіта як соціальний ін­ститут виконує щодо потреб суспільства або окремих його сфер. На її особливості впливають рівень розвитку і по­треби суспільства, сформульовані державою соціальна мета і принципи освіти. Аналіз соціальних функцій освіти дає змогу визначити властивості, специфіку, межі освіти як соціального феномену. Функція професіоналізації. Вона є однією з основ­них у системі освіти, полягає у підготовці кваліфіко­ваних кадрів для всіх сфер суспільного життя, що зу­мовлює професійну спрямованість майже всіх ступенів та етапів системи сучасної освіти. Професійна спрямо­ваність у різні часи виявлялася по-різному, що було зумовлено особливостями суспільних та наукових по­треб в освіті. Так, спершу єдиною метою функціону­вання системи освіти був професіоналізм. Відповідно школи і зміст навчання були вузькоспеціалізованими. Пізніше професійна орієнтація стала менш вираже­ною, хоча окремі її ланки продовжували займатися тільки професійною підготовкою. Нині роль цієї функ­ції знову зростає. Функція взаємодії освіти з соціальною структурою суспільства. У соціологічній науці існують різні погляди на цей процес. Прибічники концепції меритократії (влади найбільш обдарованих) вважають, що система освіти формує і визначає соціально-класову структуру суспільства. З функціоналістської точки зору, освіта — це раціональний спосіб розподілу людей відповідно до їх здібностей, коли найталановитіші й найактивніші:! люди посідають вищі посади. А сама система освіти, сприяє створенню рівних можливостей і сприятливих умов для висхідної мобільності, оскільки в закладах освіти оцінюють людей за їх досягненнями, незважаючи на класову належність, расу, стать тощо. Згідно з теорією людського капіталу освіта — це капіталовкладення в тих, хто навчається. Як і всі ка­піталовкладення, в майбутньому воно принесе прибу­ток. На підставі цього обґрунтовується нерівність до­рослих людей, зумовлена кількістю і типом капіта­ловкладень, інвестованих в їх освіту. Такі аргументи виправдовують нерівність між людьми, оскільки сус­пільство здійснило неоднакові витрати на їх підготов­ку до різних видів діяльності. Виховна функція системи освіти. Полягає у формуванні за допомогою цілеспрямованої діяльності пев­них соціальних рис світогляду у підростаючих поко­лінь, визнання ними пануючих у суспільстві норм поведінки, ціннісних орієнтацій, тобто у підготовці молоді до виконання певних соціальних обов'язків. З допомогою освіти зберігаються культурні цінності, які передаються від одного покоління до іншого. Вихован­ня молоді в дусі конформізму, визнання культурних цінностей та ідеалів, що склалися в суспільстві, сприяє підтриманню існуючого соціального порядку. Але освіта сприяє й соціальним змінам, які відбуваються у зв'язку з переоцінкою знань і цінностей. Виховна функція системи освіти має й відносно са­мостійний аспект — забезпечення соціального контро­лю, нагляду за дитячою, підлітковою і, частково, юна­цькою віковими групами. Полягає він у тому, що обо­в'язковість освіти в сучасному світі вимагає від дітей проведення певного часу в школі, а окремі ступені си­стеми освіти створено з урахуванням необхідності на­гляду за дітьми, чию поведінку майже весь день кон­тролюють вчителі та вихователі. Цей аспект виховної функції освіти важливий і в тому сенсі, що школа ча­сто відіграє роль компенсуючого чинника для дітей з так званих «неблагополучних» сімей. Виховну функцію освіти інколи трактують гіпербо­лізовано, вважаючи її інструментом тоталітарного контролю, що певною мірою було притаманне, на­приклад, радянському суспільству. Функція загальноосвітньої підготовки. Деякі до­слідники розглядають її як аспект виховної функції, називаючи гуманістичною, «розвиваючою». Саме в ній виявляються відмінності між спеціальною і загальною освітою. Загальноосвітня підготовка допомагає розши­рити межі професіоналізму, розкриває простір для ерудиції та кругозору. Крім того, фахова підготовка, засвоєння спеціальних знань неможливі без попе­редньої загальноосвітньої підготовки. Вона є базою для набуття спеціальних знань, перекваліфікації, роз­витку здібностей, професійної адаптації. Освіта не є фактором, що відразу споживається. Скоріше, це капі­таловкладення, яке у майбутньому принесе прибуток. Такий капітал нагромаджується в процесі навчання, а система безперервної освіти не дає йому знецінитись. Одержана в юності загальноосвітня підготовка є осно­вою для подальшої безперервної освіти. Науково-дослідна функція освіти. Вона ще не до­статньо досліджена. Але, безсумнівно, творення ново­го знання постійно відбувалося в структурі освіти, оскільки немало вчителів і викладачів завжди цим за­ймалися. Свідомо орієнтувалися на продукування нового наукового знання давньогрецькі прототипи майбутніх вищих навчальних закладів — Академія Платона, Ліцей Арістотеля, Піфагорійський союз.

Сучасна соціологія освіти у центр своїх досліджень поклала проблему кризи освіти, розмах якої набув глобального характеру. Національні служби аналізу освіти ще в 60—70-ті роки минулого століття конста­тували значний спад загальноосвітньої підготовки молоді, масовість функціональної безграмотності, зро­стання кількості дітей, що не відвідують школу, збіль­шення розриву в рівні освіти між розвиненими і від­сталими країнами, вимивання з навчальних програм гуманітарних дисциплін. Це зумовило активні пошуки шляхів виходу з кризи, серед яких помітне місце належить виробленню національних і міжнародних проектів: «Освіта для 2000 р.» (ФРН), «Освіта майбут­нього» (Франція), «Модель освіти для XXI століття» (Японія), «Україні XXI століття. Державна національ­на програма «Освіта» та ін. На рубежі XXI ст. чітко окреслилися головні тен­денції оновлення освіти: демократизація всієї системи навчання і виховання; підвищення фундаментальності освіти; гуманізація та гуманітаризація освіти, викорис­тання найновіших технологій навчання; інтеграція різних форм і систем освіти як на на­ціональному, так і на світовому рівнях. Провідна ідея реформи освіти — розвиток її за принципом безперервності, що передбачає постійне поповнення та оновлення знань людини, її духовне вдосконалення від раннього дитинства до старості. Ви­никнення і розвиток цієї ідеї пов'язують з науково-технічним прогресом, який потребує широкоосвіченого працівника, спонукає до постійного оволодіння новими знаннями, методами, навичками. Такому пра­цівникові необхідна і ґрунтовна гуманітарна підготов­ка — розвинуте логічне мислення, мовна культура то­що. Проте суть не тільки в науково-технічному про­гресі та його вимогах. Безперервна освіта пов'язана з вирішенням складних соціальних проблем, зумовле­них новим становищем людини у світі, який швидко змінюється. За цих умов освіта перетворюється на еле­мент повсякденного способу життя протягом усього періоду активної діяльності дедалі більшої кількості людей. Змінюється розуміння того, хто така освічена людина. Якщо в попередній парадигмі освіти це була «людина, яка багато знає», то в нинішній — це інди­від, що орієнтується на цінності освіти як провідний вид діяльності в структурі власного способу життя.

Особливу увагу соціологія освіти приділяла вивченню взаємодії системи освіти з виробництвом. Це питання досліджувалося за такими напрямами: аналіз необхідного рівня загальної і професій­ної освіти для різних видів праці в суспільному ви­робництві; вивчення суперечностей між освітою (її змістом і рівнем) і реальним змістом праці, а також шляхів по­долання цих суперечностей; аналіз ролі освіти як чинника, що сприяє досту­пу до різноманітних видів праці, залученню молоді до професійної структури суспільства; дослідження впливу освіти на продуктивність праці, ефективність виробництва та якість продукції; дослідження ролі освіти у підвищенні трудової активності громадян; з'ясування ставлення індивіда до праці, його ідентифікації з трудовим колективом; вивчення взаємозв'язку освіти і рівня задово­лення працею; аналіз ролі освіти у професійній мобільності людей; вивчення ролі освіти у професійно-кваліфікацій­ному зростанні працівників; вивчення взаємодії загальної та професійної ос­віти, взаємозв'язку політехнізму і професіоналізму в навчанні, їх впливу на формування особи; вивчення ціннісних орієнтацій учнівської моло­ді та студентів, механізмів формування професійної орієнтації та реалізації життєвих планів випускників навчальних закладів.

Нині вітчизняна соціологія освіти вирішує такі за­вдання: 1. Теоретико-прогнозуючі, які полягають у вироб­ленні теоретичних схем, програм освіти, напрямів ін­теграції національної освіти в європейський, світовий освітній простір. Вони охоплюють дослідження впли­ву розвитку суспільства на вимоги до людей як пра­цівників, громадян, особистостей; прогнозування цих вимог на основі аналізу тенденцій науково-технічного і соціального прогресу. 2. Дослідження впливу освіти на соціальне середо­вище, соціальну структуру, соціальну мобільність та ін. 3. Вивчення поведінки людини в системі освіти: її ставлення до інститутів освіти, наміри і запити, ін­тереси і мотиви щодо освіти. Дослідження в цій сфері дають змогу визначити ефективність освіти, виявити проблеми та обґрунтува­ти оптимальні шляхи їх вирішення.

2.У сучасному розумінні медична соціологіяце наука про ме­дицину та фармацію як соціальний інститут та її взаємозв'язки з іншими структурами суспільства. Вона має не тільки наукову, але й ціннісну спрямованість, що виявляється у таких моментах: по-перше, на поведінку лікаря, фармацевта впливають нор­ми та правила моралі; по-друге, поняття «норма» і «патологія», крім загальнобіологічних критеріїв, містять і оціночні характеристики. Третьою важливою складовою є те, що ціннісні орієнтації у сус­пільстві суттєво впливають на формування способу життя окремої людини, що, в свою чергу, пов'язано з рівнем захворюваності у су­спільстві в цілому.

Медична соціологія пов'язана з іншими медичними наука­ми — соціальною гігієною, соціальною статистикою. На сучас­ному етапі медична соціологія виконує такі завдання: аналіз впливу соціально-культурного оточення на розвиток медицини і фармації як цілісної науки; вивчення зв'язку медицини та фармації з іншими галузями соціальної сфери; вивчення впливу соціальних умов, культури і традицій на уявлення про хворобу, ставлення до лікаря, довіру до фармацев­та тощо; вивчення внутрішніх і зовнішніх соціальних зв'язків, при­таманних функціонуванню медичних закладів, фармацевтичної мережі.

Зміст понять «здоров'я» і «хвороба» змінювався в ході розвит­ку суспільства та медичної науки. Можна виділити такі етапи: І етап — нормоцентристське розуміння хвороби (до ХІХ ст.), коли здоров'я тлумачилося як посередній стан, а хворобою вважалось все, що виходить за межі норми. Наприклад, Ч. Ломброзо від­хиленням, а значить хворобою, вважав геніаль­ність, талант, обдарованість, оскільки вони не вкладалися у середні показники. II етап — нозоцентричний (XIX ст. — середина XX ст.), коли хво­робу розуміють як сукупність симптомів, вводиться поняття «пограничного стану» між здоров'ям і хворобою, які виступають як крайні протилежні «полюси», між якими є багато перехідних етапів. III етап — імовірнісне розуміння здоров'я і хвороби (з середи­ни XX ст. до нашого часу), коли здоров'я тлумачиться як міра імо­вірності виникнення хвороби, що дає можливість зняти жорстку альтернативність постановки питань — або норма, або патоло­гія. Хворого вивчають у масштабах всього життя, зміцнюється тенденція розглядати не тільки біологічні, але й соціальні перед­умови захворювання.

У рамках соціології медицини й охорони здоров'я існує два головних напрямки вивчення. Перший пов'язаний з 1)залученням соціологічних досліджень у медичну науку для аналізу виникнення, протікання і профілактики захворювань; 2)вивченням регіональних особливостей захворювання (природні, житлові умови, спосіб життя); 3)пошуком оптимальних форм організації охорони здо­ров'я; 4)вивченням соціально-психологічних проблем (самот­ність, суїцид, особливості спілкування, девіація). Другий стосується включення в самі соціологічні досліджен­ня головних показників здоров'я.

Проблема здоров'я широко обговорюється в суспільстві. Але що ми знаємо про здоров'я населення нашої країни? В останні роки з'явились статті про високу дитячу смертність, про знижен­ня середньої тривалості життя, про високий травматизм і т. д. Се­редня тривалість життя в 90-ті роки складала для чоловіків — 65 ро­ків; для жінок — 73,6 років. Це на 10 років менше середньої три­валості життя японця і на 6 — японки. У нас із 1000 народжених дітей до 1 року не доживають 25 дітей, у Японії — 5. За головними показниками здоров'я ми відстаємо від розвинутих країн, крім того у нашій країні існує суттєва диференціація показників рівня здо­ров'я населення. Зрозуміло, що здоров'я всього населення й окремої людини не тотожно. Зрозуміло, що всі недоліки охорони здоров'я насе­лення не можна зв'язувати тільки з міністерством охорони здо­ров'я, адже на здоров'ї відбивається й усе, що відбувається в еко­номіці, і в комунальному господарстві, і в освіті, і у взаємовідно­синах людей — все це є комплексними проблемами. У останнє десятиріччя в промислове розвинутих країнах за основними показниками здоров'я населення поліпшилося, у нас в Україні відмічається погіршення. Це знайшло своєрідний від­биток в офіційній статистиці — дані про здоров'я перестали пуб­лікуватися у відкритій пресі, тоді ж стали рідкістю статті і про за­бруднення навколишнього середовища. Важливою закономірністю є те, що медицина багато в чому тримається на спадкоємності традицій, культурі спілкування з хворим, із колегами. Викладачі, професори передавали студен­там не тільки знання, але і порядне, сумлінне ставлення до спра­ви. Згодом стали поширюватися хабарництво, непрофесіоналізм, зниження загального рівня медичної культури. Одна з умов здоров'я — екологія. В українській пресі з'явилось багато інформації про загрожуюче становище з екологією, серед причин якого слід відмітити: екологічну безграмотність, відсут­ність екологічної культури в багатьох людей — від бригадира на заводі, до міністра. Зрозуміло, що «нормальна екологія» може бути там, де існує нормальна технологія. Поряд з екологією на здоро­в'я людини безпосередньо впливають умови праці на виробництві, виробничий травматизм, умови життя людини. На жаль, в умовах кризи, яку переживає Україна в останні роки, цим життєво важ­ливим питанням приділяється мало уваги.

Зрозуміло, що виникнення хвороби залежить не тільки від біологічних причин (генетична схильність, віруси тощо), але й визначається також рядом економічних, соціаль­них, культурних передумов. За даними ВООЗ, нині 55 % хвороб обумовлено економічними причинами, 20 % — екологічни­ми, 15 % — порушеннями у роботі медичних за­кладів, 10 % — генетичною схильністю до хвороб. Крім того, рі­вень життя людини у значній мірі залежить від її способу життя (рівень рухливої активності, харчування, режим, відсутність шкідливих звичок). Як показують дослідження, виникнення і розвиток захворювань у людини на 60 % залежить від її способу життя. Саме тому зараз виникає потреба у зміні основних прин­ципів охорони здоров'я. Нині основний акцент у медицині робиться на лікуванні хво­роб, що вже виникли, тобто панує так звана гіппократівська модель медицини, коли хвороба тлумачиться як порушення психофізичного балансу в організмі. Зняти дисбаланс можна тільки лікувальними засобами. Слід відмітити, що в ті часи, коли зародилася «гіппокра­тівська» модель медицини, переважали епідемічні захворювання, а для їх швидкого та ефективного лікування дійсно потрібні були лі­карські засоби. Нині відбувається зниження ефективності «гіппократівської» моделі медицини, що пов'язано з такими причинами: лікарська терапія немає нічого спільного із законом само­регуляції організму; «гіппократівська» модель заснована на локальному баченні людини, виключає комплексний підхід; нині з'явився якісно новий тип хвороби — дегенеративний, з травмою клітинної структури; для її відновлення необхідні зу­силля всього організму, а значить, і нові підходи до нього; забруднення оточуючого середовища приводить до забруд­нення внутрішнього середовища організму, тому введення ліків в ще більшій мірі послабляє імунні сили організму. У сучасній медицині основний акцент робиться на профілак­тиці захворювань. Орієнтація на профілактичну охорону здоро­в'я засновується на таких положеннях: лікування не хвороби, а всього організму; застосування в процесі оздоровлення факторів середовища; рівноправна участь лікаря, фармацевта і пацієнта в процесі лікування; навчання кожної людини правилам збереження здоров'я, тобто біологічним законам управління організмом і методам їх використання. Велике значення має біоетика як форма захисту прав людини на життя, здоров'я, на відповідальне і вільне самовизначення власного життя. Зрозуміло, що розвиток медицини призводить до виникнен­ня нових технологій (генна інженерія, трансплантація органів тощо), які нерідко вступають у конфлікт з традиційними цінніс­ними орієнтаціями. У руслі біоетики розглядаються проблеми евтаназії і права на смерть, нові технології дітонародження, межі припустимості медичних експериментів. Біоетична проблема­тика включає також переосмислення глобальних проблем: від­ношення до життя і живих істот взагалі, до біосфери тощо.

Хвороба у соціології розглядається як певний статус. Хвора людина виконує «роль хворого», яка містить такі компоненти: по-перше, хворий отримує право звільнятися від трудових обов’язків; по-друге, в свою чергу хворий повинен виконувати певні зобов’язання (звернутися до лікаря, отримати необхідні лікувальні процедури тощо). Існує ряд дослідників, що опису­ють ролі хворого і лікаря. Модель І. Лікар виступає в активній ролі, пацієнт у пасивній. Хворий повинен мотивувати свій стан, шукати компетентну допомогу, довіряти лікарю, фармацевту. Лі­кар повинен діяти таким чином: діяти для блага пацієнта, керу­ватися правилами професійної поведінки, бути об'єктивним. Модель II. У залежності від типу захворювання існує 3 типи взаємовідносин, а саме: І тип — «активність» (лікар, фармацевт) — «пасивність» (паці­єнт). Такий тип реалізується, коли хворий не може контролюва­ти свою власну поведінку. II тип — «керівництво» і «кооперація». При більшості гост­рих захворювань лікар, фармацевт дають вказівки, а хворий їх виконує. III тип — «партнерство». Лікар і фармацевт виступають як порадники, а сам пацієнт виконує лікування (при хронічних за­хворюваннях). Модель III. У цій моделі взаємовідноси­ни лікаря (фармацевта) і пацієнта розглядаються як взаємодія двох елементів: лікаря і пацієнта, тоді складаються два види сто­сунків: людська взаємодія і об'єктивне застосування медицини і фармації. Конкретизація цієї взаємодії здійснюється завдяки по­слідовному включенню в схему референтної групи лікаря (стан­дарти професійної поведінки) і референтної групи пацієнта (сі­м'я). Ці групи входять у свою чергу до складу більш широких субкультурних референтних груп, що містять фактори національ­ності, релігії, раси.

Одним із провідних принципів організації та функціонуван­ня систем охорони здоров'я, проголошених Люблянською кон­ференцією ВООЗ у 1996 році, є заснованість на етичних ціннос­тях. Професійна медична та фармацевтична етика виступає як основний еле­мент даного принципу. Фармацевтичну та медичну етику можливо визначи­ти як науку про моральні цінності, вчинки та поведінку провізора в сфері його діяльності. Протягом усього терміну навчання у вищих навчальних меди­чних та фармацевтичних закладах важливою складовою навчаль­ного процесу є виховання норм професійної поведінки, оскіль­ки кожен студент після засвоєння навчальної програми стає част­кою колективу та починає уособлювати своєю діяльністю всіх ме­дичних і фармацевтичних працівників та систему охорони здоров'я в цілому, тому ефективність діяльності служб охорони здоров'я значною мірою визначається додержанням медичними працівниками норм професійної етики по відношенню до своїх колег. Підтримання авторитету лікарів та фармацевтів серед на­селення формує у пацієнтів позитивне ставлення до лікувально­го процесу, підвищує їх довіру до професійної медицини та фар­мації.

3.Соціологія релігії - частина соціологічного знання, що визначає релігію як складне суспільне явище в різних со­ціальних проявах, у взаємодії з усіма іншими соціальними явищами. Об'єкт, дослідження соціології релігії - релігія як соціальне явище. Предмет соціології релігії дуже різноманітній і розглядає віїї зв'язки, відносини, функції, структури, процеси як у групових взаємодіях релі­гійних індивідів та спільностей, так і релігійних організацій. Є багато способів і форм зв'язку людини з Богом, джерелом буття всього існуючого. Усі їх можна виділити в кілька зв'язків: а) духовні зв'язки через психіку - релігійні почуття і емоції (віра, любов, страх), релігійні пізнання (інтуїція, релі­гійні вчення й ін.); б) культові зв'язки, або ритуал - магія, богослужіння, жертво­приношення; в) зв'язок через посередників: шаманів, жреців, святих, свяще­ників.

Релігія одержала свою назву від латинського слова «религаре», що означає «зв'язувати», «з'єднувати». Це з'єд­нання людини з Богом здійснюється через віру, під якою мається на увазі не тільки переконаність в існуванні Бога, вічності і т. д., але й особливий характер усього підпорядкування життя віруючого відповідним догматам і заповідям даної релігії. Релігія є те, що дає людині, при-дотриманні правил духовного життя, можливість єднан­ня з джерелом життя, істини і блага - Богом. Бог є те споконвічне Буття й одночасно Свідомість, завдяки яким існує будь-яке матеріальне і духовне буття і свідомість в усьому світі в різноманітті їх форм, пізнаних і не пізнаних людиною. Бог є реально існуючий незмінний особистісний Ідеал добра, істини і правди і кінце­ва мета духовних устремлінь людини. Цим релігія принципово відріз­няється від іншого світогляду, для якого вищий ідеал реально не існує і є не більш як теоретичною моделлю, продуктом розуму, його надій і мріянь. Релігія переконана в тому, що людина здатна до спілкування, єднання з Богом, до вічного з ним життя. Ця аксіома релігійного на­вчання фактично складає саму його істотність. Релігію може бути розглянуто з двох сторін: із зовнішньої, тобто як вона предстає сторонньому спостерігачу, і з внутрішньої, котра відкри­вається віруючому і тому, хто живе відповідно до духовних і моральних принципів даної релігії. Із зовнішньої сторони релігія є світогляд, зумовлений системою конкретних положень, догматів, моральних вимог. Про внутрішню сто­рону релігії непричетна до неї людина може сказати дуже мало. Для дійсно віруючого вона відкриває духовний світ і Бога, і всю ту нескінченно різноманітну гаму переживань, про які іншій людині (хоча б вона прекрасно знала зовнішню сторону релігії) просто нічого не відомо і якій передати це неможливо. Релігія - один з найважливіших елементів культури не тільки релігійної, але й суспільної, котра спроможна задовольнити естетичні, духовні, моральні, суспільно-економічні потреби всіх людей.

Взаємовідносини держави з церквою - це особлива форма суспіль­них відносин, яка визначається тим, що церква завжди, на всіх етапах свого розвитку, функціонує не тільки як релігійний, але і як соціальний інститут, що має свою політичну і суспільну позицію. Держава завжди зацікавлена у політичній підтримці церкви. Відомі три основних види взаємовідносин церкви з державою: по-перше. панування церкви у державі - у католицькій церкві в минулому, у сучасних умовах - в країнах Ісламу. По-друге, панування держави над церквою у радянський період. По-третє, рівноправний союз держави з цервою - сучасні західноєвропейські країни. Сучасна релігійна ситуація в Україні характерна тим, що йде процес становлення відносин між церквою і державою. Серед населення Украї­ни різко виріс інтерес до релігійних вірувань, хоча інтерес для багатьох продиктований швидше впливом моди, аніж релігійним вченням. Інте­рес релігійної свідомості тісно переплітається з відродженням народ­них звичаїв, традицій, свят і ритуалів. Релігія знайшла розуміння як одна з рівноправних форм суспільної свідомості та важливий елемент національної культури.

Еволюційний підхід до релігії як соціального ін­ституту знайшов втілення у класифікації світових релігій американського вченого Р. Белла. Ця класифіка­ція, (охоплюючи всі історичні форми релігії, виділяє п'ять рівнів її розвитку. Примітивні релігії. До них належать тотемізм, ані­мізм, табу, землеробський культ, фетишизм та магія. Характерні їх риси — деперсоніфікованість богів (віра в духів, в надістотні сили, а не особу); відсутність посе­редника між надприродним та людиною, релігійних установ (релігія має дифузний, народний характер, все плем'я бере участь у релігійному ритуалі); обмеженість місцерозселенням роду, племені (саме тип релігійного ритуалу є чинником племінної інтеграції, ідентифікації людини зі своїм кланом). Архаїчні релігії. На цьому рівні виникають шаманізм, ранні та пізні національні релігії (релігія Давніх Греції, Риму, Китаю, Індії, конфуціанство). Їх харак­теризують: персоніфікація богів та перехід від зоомор­фізму (зображення богів у вигляді тварин) до антропо­морфізму (богів уявляють схожими на людей не тіль­ки зовнішньо, а й за поведінкою — наприклад, боги давньогрецького пантеону сваряться, кохають, вою­ють); поява посередника між богами та людьми (шама­ни), професіоналізація та ієрархізація служителів культу; поява релігійних установ (храми рабовласни­цьких держав були осередками не тільки релігійного, а й політичного, культурного життя); космологізм (підпорядкованість богів, людей вищій космічній си­лі), віра в карму (Індія), віра в дао (Китай), віра в рок (слов'яни); політеїзм (багатобожжя), поява держав­них, національних форм релігії та її обмеженість дер­жавними кордонами. Історичні релігії. На цьому рівні відбувається уск­ладнення релігійних форм, домінують християнство, буддизм, іслам. Характерними рисами стають: моноте­їзм (віра в єдиного Бога); набуття світових рис (ці ре­лігії поширені в багатьох країнах світу, наприклад, іслам є державною релігією в 28 країнах); універсаль­ність (не пов'язані з певною соціальною чи національ­ною групою (брахманізм, культ Діоніса, іудаїзм), відкриті для всіх людей без будь-яких обмежень за націо­нальністю, статтю, професією та ін.); наявність ідеї спасіння душі (різні релігії проповідують досягнення цього різними шляхами: іслам — через виконання релігійного ритуалу, буддизм — через духовне само­вдосконалення, християнство — через виконання за­повідей). Ранні сучасні релігії. До них належать конфесіоналізовані (чітко зорієнтовані, віддані певній конфесії) релігії. Визнають секуляризацію суспільства (відме­жування релігії від суспільства) та приватизацію релі­гії (релігія переміщується з публічної сфери в приват­ну), науковий атеїзм як альтернативу релігійному сві­тосприйняттю. Сучасні релігії. Цей рівень представляють модерні­зовані релігії, неорелігії (сатанізм, неохристиянські се­кти — мормони, свідки Єгови; неосхідні культи — рух Харе Крішна, дзен-чань) - буддизм; науково-релігійні об'єднання — церква сайєнтології, вчення Реріхів, медитаційні об'єднання), а й модифіковані варіанти тра­диційних релігій; секуляризація свідомості (у свідомос­ті людини релігія втрачає домінуючу роль та набуває атрибутивного, ситуативного значення); індивідуаліза­ція релігії (у сучасному суспільстві релігійність людини стає її приватною справою, вона має право сама обира­ти, у що і як вірити, до якої релігійної організації на­лежати). Ці рівні релігійності, на думку Р. Белла,[не тільки послідовно змінюють один одного, а й можуть одноча­сно існувати. Так, наприклад, у сучасному релігійно­му світогляді інколи традиційні релігійні форми замі­нюють примітивні (магія, фетишизм тощо).

Істотними компонентами релігії як соціального ін­ституту є релігійні групи та організації. Релігійна група — соціальна спільнота, що утворюється в про­цесі відправлення релігійних обрядів. Сукупність таких груп утворює релігійну організацію. Релігійна організація — форма соціальної організації, об'єд­нання послідовників певного віросповідання. Її характеризують ієрархічність соціальних стату­сів учасників. Так, у православній церкві клір (духо­венство) поділяється на нижчий, що не має сану («цер­ковнослужителі»), і вищий, що має сан («священнослужителі»). Для вищого духовенства встановлені три ступені священства: диякони, священики, архієреї. Церква як релігійна організація дотримується єдиного символу віри (віровчення), що визначає ре­лігійну етику та діяльність, систему управління життєдіяльністю, поведінкою віруючих. Церковна громада складається із священства та мирян. З інституціалізацією релігії церкви перетворюються на еклесію — релігійну організацію, що охоплює все су­спільство. Вона не конфліктує зі світськими аспекта­ми життя, намагається встановити контроль над окремим індивідом, членство у ній вважається з на­родження. Однією з історичних форм еклесії є уні­версальна церква. Церква як тип релігійної організації сформувалась у процесі розвитку певного віровчення, регламентації відносин всередині релігійних спільнот, їх стосунків зі світськими групами, організаціями та державою. Вона задовольняє більшість особистих запитів індивідів на всіх соціальних рівнях, тому є універсальною, має багатоманітні відносини із соціальними світськими си­стемами — політикою, ідеологією тощо. Їй властива бюрократична організаційна структура, адміністра­тивний тип лідерства. Належати до неї може будь-яка людина будь-якого віку. Секта виникає як опозиція щодо панівної церкви чи релігійного напряму. Вона є організацією меншос­ті, засновується на авторитеті харизматичного лідера, претендує на винятковість свого віровчення. У сектах сильні настрої вибірковості, прагнення до моральної досконалості, у них, на відміну від церкви, підкреслю­ється рівність усіх, інститут священства не відіграє та­кої ролі, як у церкві. Нерідко він взагалі відсутній. Релігійне сектантство характеризують: претензії на винятковість віровчення, культу, ор­ганізації; самоізоляція, замкнутість усередині релігійних громад; відмова від багатьох аспектів суспільного життя; психологія вибраності та непримиримості щодо інакодумців; сувора дисципліна і виконання всіх розпоряджень секти; категоричні претензії керівників на роль “небесних обранців”.

Функціонування релігійних організацій пов’язане з різноманітними типами релігійної поведінки: поклонінням, ритуалом, молитвою. Поклоніння є релігійною поведінкою, спрямованою на встановлення і підтримання зв’язку між людиною і священиком. Типологічно воно може виявлятися як корпоративно-ексклюзивним (здійснюється тільки учасниками кон­кретної групи), корпоративно-інклюзивним (виявля­ється в належності індивідів до певних релігійних спільнот з народження), індивідуальним (здійснюєть­ся окремою людиною). Ритуал постає як система символічних актів, зумовлених певними правилами і пов'язаних з конк­ретним релігійним вченням. Разом з віровченням ритуали є основою будь-якої релігії. Їх поділяють на імітативні (відтворюють міф), позитивні та негативні (раціоналізують символічні дії), жертвопринесення (повне або часткове руйнування структури жертви), життєві кризи (перехід з одного стану в інший), риту­али ініціації (посвячення). Одним з елементів ритуалу є молитва — акт, в якому здійснюється комунікація людини з сакраль­ним (священним). Вона є найчистішою формою вияву сутності релігії; поділяється на прохання, сповідь, за­ступництво, вдячність, схвалення, екстатичне поєд­нання з Богом, може мати індивідуальний чи колек­тивний характер.

У функціонуванні релігії як соціального інституту важливе значення мають духовно-моральні феномени (релігійна свідомість, релігійна психологія, морально-етичні правила), а також релігійна діяльність. Релігійна свідомість — сукупність вірувань (віросповідань), що встановлюють зв'язок між людською натурою, навко­лишньою природою і надприродними силами, яких віруючі вважають священними. Релігійна свідомість функціонує на ідеологічному і соціально-психологічному рівнях. Ідеологічний рівень (спеціалізована свідомість) містить у собі певну сукуп­ність теолого-філософських теорій (догмати, тверджен­ня про світ, природу, суспільство і людину), а також релігійне орієнтовані філософські, економічні та со­ціально-правові доктрини. Носіями цієї свідомості є спеціально підготовлені люди: богослови, священики. Психологічний рівень (рівень повсякденної свідомості) є своєрідним синтезом релігійних образів, розрізнених ідей, уявлень, екстатичних бачень, емоцій тощо. Вели­кою при цьому є роль традицій і звичаїв. Релігійна психологія — своєрідна спрямованість психічних проце­сів (пізнавальних, емоційних, вольових) віруючих людей, їх почут­тів, очікувань, надій на надприродні об'єкти — Бога, духів тощо. Вона спрямована на об'єкт поклоніння, в центрі якого — ідея надприродного. В її системі домінуючу роль відіграють емоційні елементи — почуття, наст­рої, установки, переживання. На ній позначаються ре­гіональні, вікові та статеві ознаки. Релігійна діяльність — це реальна поведінка віруючих, у якій реалізується релігійна свідомість. Існує вона в культовій і позакультовій формах. Мо­же бути груповою та індивідуальною, за участю пред­ставників кліру та мирян.


Читайте також:

  1. Амортизація основних засобів
  2. Амортизація основних засобів, основні методи амортизації
  3. Амортизація основних засобів.
  4. Амортизація основних фондів
  5. Амортизація основних фондів
  6. Амортизація основних фондів підприємства. Методи нарахування амортизації
  7. Амортизація основних фондів підприємства. Методи нарахування амортизації.
  8. Амортизація основних фондів, методи її нарахування.
  9. Аналіз ефективності використання основних засобів.
  10. Аналіз основних засобів
  11. Аналіз основних систем трудового і професійного навчання: предметної, предметно-операційної, операційної, операційно-предметної, системи ЦІП, операційно-комплексної тощо.
  12. Аналіз основних техніко-економічних показників діяльності підприємств будіндустрії




Переглядів: 882

<== попередня сторінка | наступна сторінка ==>
Тема 10. Галузеві соціологічні теорії гуманітарної сфери | І. САМОСТІЙНІ АУДИТОРНІ РОБОТИ.

Не знайшли потрібну інформацію? Скористайтесь пошуком google:

 

© studopedia.com.ua При використанні або копіюванні матеріалів пряме посилання на сайт обов'язкове.


Генерація сторінки за: 0.007 сек.