Студопедия
Новини освіти і науки:
МАРК РЕГНЕРУС ДОСЛІДЖЕННЯ: Наскільки відрізняються діти, які виросли в одностатевих союзах


РЕЗОЛЮЦІЯ: Громадського обговорення навчальної програми статевого виховання


ЧОМУ ФОНД ОЛЕНИ ПІНЧУК І МОЗ УКРАЇНИ ПРОПАГУЮТЬ "СЕКСУАЛЬНІ УРОКИ"


ЕКЗИСТЕНЦІЙНО-ПСИХОЛОГІЧНІ ОСНОВИ ПОРУШЕННЯ СТАТЕВОЇ ІДЕНТИЧНОСТІ ПІДЛІТКІВ


Батьківський, громадянський рух в Україні закликає МОН зупинити тотальну сексуалізацію дітей і підлітків


Відкрите звернення Міністру освіти й науки України - Гриневич Лілії Михайлівні


Представництво українського жіноцтва в ООН: низький рівень культури спілкування в соціальних мережах


Гендерна антидискримінаційна експертиза може зробити нас моральними рабами


ЛІВИЙ МАРКСИЗМ У НОВИХ ПІДРУЧНИКАХ ДЛЯ ШКОЛЯРІВ


ВІДКРИТА ЗАЯВА на підтримку позиції Ганни Турчинової та права кожної людини на свободу думки, світогляду та вираження поглядів



Підприємства

Варіант плану товарообігу Можливий метод планування Сутність методу планування
1. Необхідний обсяг товарообігу Програмно-цільовий метод або метод прямого розрахунку Виходячи з цільового (необхідного) обсягу отримання прибутку, рівнів доходності та витратності діяльності  
2. Можливий обсяг товарообігу Економіко-статистичний метод; метод середнього темпу росту; метод змінної середньої; трендовий метод; факторно-аналітичний метод На основі вивчення динаміки товарообігу та перенесення основних закономірностей розвитку на плановий період з урахуванням факторів, що впливають на обсяг товарообігу  
Метод еластичності до зміни купівельних фондів населення району діяльності підприємства Виходячи з коефіцієнта еластичності між темпами зміни обсягу товарообігу та зміною купівельних фондів населення та прогнозу зміни купівельної спроможності споживачів підприємства  
3. Ресурсозабезпечений обсяг товарообігу Балансовий метод Виходячи з можливих обсягів закупівлі товарів та іммобілізації товарних залишків  
Трудовий метод   Виходячи з забезпеченості підприємства персоналом та трудомісткості товарообігу
Нормативний метод На підставі застосування нормативів товарообігу на одиницю торговельної площі та її наявності  

 

 

Розрахований такими методами плановий обсяг роздрібного товарообігу забезпечить торговельному підприємству отримання у плановому періоді цільової суми прибутку, яка дасть змогу підприємству вирішувати стратегічні цілі розвитку та розширення своєї діяльності, забезпечить фінансову стійкість та платоспроможність підприємства, його конкурентноздатність.

Можливий плановий обсяг товарообігу підприємства розраховується на підставі визначення основних закономірностей та тенденцій зміни обсягів реалізації товарів в попередні періоди. При цьому використовують наступне припущення: тенденції розвитку товарообігу, що склалися, є об’єктивними, визначаються змінами обсягу та структури споживчого попиту в районі діяльності підприємства, а не суб’єктивними факторами (недоліками в організації та забезпечені торговельного процесу).

Одним з найбільш розповсюджених методів планування обсягу роздрібного товарообігу та його товарної структури є економіко-статистичний метод. Обсяг роздрібної реалізації товарів цим методом розраховується в такій послідовності:

Ÿ визначається очікуване виконання плану роздрібного товарообігу за поточний період;

Ÿ розраховуються середньорічні темпи росту товарообігу і товарного забезпечення в цілому по підприємству та в розрізі товарних груп;

Ÿ визначається різниця в темпах товарообігу та товарних ресурсів, з урахуванням якої і середньорічних темпів росту встановлюється темп росту продажу окремих товарів та товарних груп;

Ÿ шляхом множення очікуваного товарообігу за поточний рік і розрахованих темпів росту реалізації в плановому періоді отримують можливий обсяг та структуру товарообігу;

Ÿ отримані дані корегуються на вплив факторів, які не були враховані при розрахунку планових темпів росту (зміна торговельної мережі, чисельність населення, яке обслуговується та ін.).

Приклад 1. Визначити обсяг товарообігу підприємства на плануємий рік, якщо у поточному році очікується виконання плану роздрібного товарообігу в сумі 328,5 тис.грн. За результатами аналізу товарообігу минулих років та розрахунку середньорічних планів росту товарообігу і товарного забезпечення, щодо підприємства в цілому було прийнято рішення збільшити плановий обсяг реалізації наступного року на 9,5%.

Додатково врахувати, що частина торговельної площі, а саме один відділ, обсяг реалізації якого складає 29,7 тис.грн., буде віддана під оренду.

 

Ÿ Визначаємо загальний обсяг товарообігу на плануємий рік.

Ÿ У зв’язку із зменшенням торгової площі план товарообігу наступного року буде:

Тпл = 359,7- 29,7 = 380,0 тис.грн.

Таким чином, підприємство має можливість планувати обсяг товарообігу у розмірі 330,0 тис.грн., та отримання додаткових доходів від здачі торгової площі в оренду.

Більш обґрунтовано і з більшою точністю можливий плановий обсяг товарообігу може бути визначений методом екстраполяцій динамічних рядів товарообігу. Його використання ґрунтується на тому, що розвиток товарообігу під впливом певних факторів довготривалої дії носить певною мірою інерційний характер, що дає змогу прогнозувати майбутній розвиток товарообігу, базуючись на аналіз минулого та виявленні закономірностей розвитку.

Якщо вибрати тип кривої для визначення тенденцій в розвитку товарообігу в часі не вдається або точність прогнозу є незадовільною, використовують метод змінної середньої відносно темпів приросту. Для цього визначають змінні середні темпів приросту їх середні зміни за період дослідження, а потім розраховують темп приросту на плановий період за формулою:

,

або для підвищення значущості темпів приросту товарообігу в насамкінець періоду дослідження, як:

,

де ТП(пл) – темп приросту плановий;

Тп(мин) – темп приросту минулого періоду;

Тп(звіт) – темп приросту звітного періоду;

Δ – середня зміна темпів приросту за період.

Даний метод дозволяє отримувати достатньо обґрунтований проект плану товарообігу на плановий період, оскільки враховує тенденцію зміни темпів приросту цього показника та нівелює (згладжує) випадкові коливання.

Оцінка можливого обсягу товарообігу підприємства може бути проведена не тільки на основі вивчення тенденцій його розвитку, а й шляхом визначення та прогнозування попиту споживачів. Першочергове значення при цьому має глибоке вивчення обсягу та структури попиту споживачів, вивчення незадоволеного та попиту, який формується, дослідження факторів, що впливають на обсяг та структуру попиту, прогнозування їх зміни на плановий період.

При наявності інформації відносно обсягів або темпів зростання споживчого попиту (купівельних фондів населення району діяльності підприємства) в процесі планування використовують метод еластичності (чутливості) товарообігу. Цей метод орієнтований на врахування та максимальне використання можливостей споживчого ринку як основного лімітую чого фактора розвитку товарообігу.

Планування ресурсозабезпеченого обсягу товарообігу підприємстваздійснюється залежно від виду ресурсів, забезпеченість якими необхідно узгодити одним з наступних методів:

Ÿ балансовим – для перевірки забезпеченості товарообігу товарними фондами;

Ÿ трудовим – для оцінки забезпеченості товарообігу трудовими ресурсами;

Ÿ нормативним – для визначення обсягу товарообігу, який може бути отриманий при фактичному розмірі торговельної площі підприємства.

При використанні балансового методу планування плановий розмір товарообігу визначається на основі інформації про планові обсяги надходжень товарів (Нпл), норматив потреби в утворенні товарних запасів (Нтз) на кінець планового періоду (Зк = Нтз), фактичний обсяг товарних запасів на початок періоду (Зп).

Для проведення розрахунку використовується наступна методика:

 

 

Приклад 2. Визначити ресурсозабезпечений обсяг товарообігу на плануємий рік, використовуючи балансовий метод планування, якщо планується обсяг надходження товарів у розмірі 460,4 тис.грн., норматив потреби в утворенні товарних запасів на кінець планового періоду 60,0тис.грн., фактичний обсяг товарних запасів на початок періоду складає 80,2 тис.грн.

 

Ÿ Визначаємо ресурсозабезпечений обсяг товарообігу, використовуючи спосіб балансового зв’язку.

Зп + Н = Р + Зк, де

Р – обсяг реалізації, тобто Тпл. Звідси,

Тпл = Зп + Н – Зк = 80,2 + 460,4 – 60,0 = 480,6 тис.грн.

або Тпл = Н + (Зп – Зк) = 460,4 + (80,2 – 60,0) = 480,6 тис.грн

 

Трудовий метод планування товарообігу базується на використанні інформації про планову чисельність торгово-оперативного персоналу підприємства (Чторгопер) та можливий рівень продуктивності їх праці (плановий виробіток на одного працівника торгово-оперативного персоналу). Для визначення значення останнього показника використовують інформацію про фактичний виробіток, що склався на підприємстві (Вф) та можливі резерви його зростання (ΔВ).

Розрахунок проводиться так:

 

 

Приклад 3. Визначити ресурсозабезпечений обсяг товарообігу на плануємий рік, використовуючи трудовий метод планування, якщо планова чисельність торгово-оперативного персоналу складає 24 чоловіка. Фактична продуктивність праці поточного року складає 85,0 тис.грн.

За результатом аналізу продуктивності праці були виявлені резерви її зростання на 3,5%.

 

Ÿ Визначаємо продуктивність праці на плануємий рік

або за методикою Пр(ф) + (ΔПр), де ΔПр = 88 – 85 = 3,0 тис.грн.

Ÿ Визначаємо ресурсозабезпечений товарообіг на плануємий рік, використовуючи трудовий метод

Тпл = Чторг.опер.*Пр(пл.) = 24 * 88,0 = 2112,0 тис.грн.

 

Нормативний метод планування товарообігу базується на використанні техніко-економічних нормативів товарообігу на 1 м2 торговельної площі, які періодично розробляються та коригуються науково-дослідними установами України. нормативи товарообігу на одиницю площі розроблені для прогресивних методів продажу товарів з диференціацією їх розмірів залежно від товарної спеціалізації відділів торговельного підприємства, розміру середньодушового товарообігу, місця розташування підприємства та режиму його роботи.

При використанні нормативів для планування товарообігу конкретного підприємства необхідно враховувати особливості його роботи: специфіку торгово-технологічного процесу і контингенту населення, що обслуговується, інтенсивність потоку покупців, кон’юнктурні зміни, характерні для району діяльності даного підприємства.

Вказані особливості враховуються шляхом використання коригуючих коефіцієнтів до встановленого нормативу. Коригування проводять за наступними коефіцієнтами: на середню вартість покупки, на інтенсивність потоку покупців, на завершеність покупки. Практичне застосування цього методу на сьогодни обмежено у зв язку із „старінням” розроблених раніше нормативів товарообігу на одиницю площі.

Розроблені варіанти необхідного, можливого та ресурсозабезпеченого обсягів товарообігу підприємства.

При плануванні загального обсягу роздрібного товарообігу торговельного підприємства можуть бути використані наступні методи:

- досвідно-статичний;

- економіко-статичний;

- економіко-математичне моделювання;

- комплексного зв’язку головних показників господарчої діяльності торгового підприємства.

Однак при використанні любого із методів слід мати на увазі, що складання плану товарообігу починається в той момент, коли ще відсутні дані про фактичний товарообіг за весь звітний (передплановий) період. Тому при плануванні спочатку визначається очікуваний товарообіг. Як правило, очікуваний товарообіг повинен бути не нижче передбаченого планом на залишив шийся період року.

Точік. = Тф(9-ти міс) + Точік.(IVкв)

при цьому:

Точік.IVкв > Тпл. IVкв

Важною умовою при плануванні товарообігу являється забезпечення співставлення його обсягу з точки зору змін в матеріально-технічній базі підприємства (відкриття або закриття філій, палаток, інших структурних підрозділів):

Тспівст. = Точік. + Кзб. – Кзм., де

Кзб. – коригування на збільшення обсягу товарообігу, який дорівнює товарообігу (виходячи із середньомісячного товарообігу) структурних підрозділів за період часу який вони у звітному році не працювали, але в плануємому році будуть працювати, тис.грн.

Кзм. – коригування на зменшення обсягу товарообігу, який дорівнює обсягу товарообігу структурних підрозділів за період часу, який вони у звітному році відпрацювали, але в плануємому році працювати не будуть, тис.грн.

Приклад 4. ТОВ „Презент” прогнозує в кінці поточного року відкриття філії, у зв’язку з чим в IV кварталі передбачається збільшення обсягу товарообігу на 15,0%. Товарообіг плановий на рік складає 850,6 тис.грн., у тому числі на ІV квартал 235,0 тис.грн. товарообіг фактичний за девять попередніх місяців складає 639,6 тис.грн.

Визначити очікуване виконання плану товарообігу підприємства за рік.

 

Ÿ Визначаємо очікуваний товарообіг IV кварталу, з урахуванням отримання додаткового товарообігу від відкриття філії.

 

Ÿ Визначаємо очікуваний товарообіг в цілому за рік

Точік.річ. = Тфакт.(9м) + Точік.(IVкв) = 639,6 + 270,2 = 909,8тис.грн.

Ÿ Визначаємо очікуваний відсоток виконання товарообігу

Таким чином, за рахунок очікуваного отримання додаткового товарообігу від відкриття філії загальний обсяг реалізації товарів за рік прогнозується збільшити на 7,0% і отримати товарообіг у сумі 909,8тис.грн.

 

Досвідно-статистичний метод дозволяє визначити плановий обсяг товарообігу підприємства на наступний рік виходячи із спів ставного обсягу товарообігу за звітний рік і середньоденного темпу зміни товарообігу за 3-5 попередніх років:

, де

Тзм. – середньорічний темп зміни обсягу товаробігу, %

 

Одним із методів розрахунку загального обсягу роздрібного товарообігу підприємства являється економіко-статистичний метод, заснований на згладжуванні даних щодо приросту товарообігу за ряд попередніх років.

Приклад 5. Визначити плановий загальний обсяг роздрібного товарообігу, використовуючи економіко-статистичний метод.

 

Вихідні дані щодо згладжування приросту обсягу товарообігу

Роки Приріст товарообігу
умовні обозначення у % до попереднього року
Δt1 4,8
Δt2 4,2
Δt3 6,0
Δt4 3,1
Δt5 5,4

Темп приросту(1) =

Темп приросту(2) =

Темп приросту(3) =

Отриманий вирівняний ряд ковзаючи середніх дає можливість визначити середньорічну зміну приросту обсягу товарообігу

значення приросту товарообігу на плануємий рік (Δt6) визначається продовженням вирівняного ряду середніх на 2 кроки вперед, тобто починаючи від конкретного року(2004р.), через звітний 2005 рік на плануємий 2006 рік.

Δt6 = Δt4 +2Δ = 3,1+2*(-0,1)=2,9%

Таким чином, у плануємо му році товарообіг торговельного підприємства повинен збільшитися в діючих цінах на 2,9% порівнянно із звітним роком. Якщо очікуваний співставлений обсяг товарообігу торговельного підприємства буде складати 160,0 тис.грн., то обсяг товарообігу в плануємому році буде дорівнювати

Розрахований обсяг роздрібного товарообігу може бути уточнений після визначення необхідної підприємству на плануємий рік суми прибутку. Таке уточнення здійснюється шляхом комплексного зв’язку основних показників господарчої діяльності підприємства: прибутку, витрат підприємства, чистого торговельного доходу, обсягу товарообігу

Прогноз роздрібного товарообігу доцільно складати по кварталах, що має важливе оперативне значення.

Динаміка квартальних і місячних обсягів товарообігу суттєво відрізняється від річних. Це проявляється перш за все у тому, що розвиток річних обсягів товарообігу носить більш-менш монотонний характер, у той час як зміна квартальних і місячних обсягів обігу тих же товарів в рамках року характеризується, як правило, більшою нерівномірністю, рідко вираженими коливаннями.

Економічно обґрунтоване передбачення товарообігу на період року мають важливе значення для ритмічного задоволення платежеспряможного попиту населення, нормального грошового обігу, забезпечення розвитку товарообігу та інших показників торговельної діяльності підприємства.

Складання передбачень роздрібного товарообігу за періодами року (квартал, місяць) потребує комплексного урахування цілого рад факторів, а саме:

- купівельна спроможність населення у різні періоди року, яка визначається на основі приблизних підрахунків грошових доходів населення. Внутрішньорокові коливання купівельних фондів або грошових фондів не співпадають з відповідними показниками роздрібного товарообігу, так як доходи населення у звітному періоді можуть бути витрачені на покупку товарів в інший час;

- особливості купівельного попиту населення в окремі періоди (весінньо-літньої та осінньо-зимової пори; передсвяткові і святкові дні, період підготовки до учбового року та ін.). вони відображаються на показниках внутрішньорічні товарообігу. Для аналізу цих показників розраховується питома вага кожного квартала в річному товарообігу

Пит.вага(Iкв) = Т(Iкв)/Т(річ)*100%.

і відповідно долі кожного місяця у квартальному обсягу

 

Пит.вага(міс) = Т(міс)/Т(кв)*100%.

 

При цьому враховується сезонність у виробництві і споживанні окремих груп товарів, кліматичні особливості кожного періоду, які впливають на попит населення та інші фактори;

- рівномірність постачання товарів щодо періодів року. Дослідження внутрішньорічні товарообігу показують, що він коливається по місяцям у значній мірі у залежності від надходження товарів. Зміни внутрішньорічних обсягів під впливом купівельних фондів населення та особливостей попиту - нормальне явище. А коливання обсягу в результаті нерівномірного надходження товарів свідчить про незадовільну роботу комерційного відділу та недоліки організації торгівлі.

Тому при внутрірічному прогнозуванні передбачаються заходи щодо забезпечення більш ритмічного надходження товарів відповідно особливостям купівельного попиту населення в окремі періоди року. Надходження товарів протягом року має бути підпорядковано задачі найкращого задоволення потреб населення, так як це є основою збільшення товарообігу.

Приклад 6. Припустимо, що за результатами аналізу роздрібного товарообігу та визначення приросту товарообігу на плануємий рік з використанням економіко-статистичного методу керівництво підприємства прийняло рішення збільшити загальний обсяг реалізації у плануємому році на 5,5% порівнянно з очікуваним товарообігом поточного року.

Аналіз товарообігу поточного року також показав, що виконання плану товарообігу щодо окремих кварталів було нерівномірним, наблюдалися значні коливання питомої ваги товарообігу усіх кварталів. Тому, колективом підприємства, були розроблені заходи щодо більш рівномірного виконання плану товарообігу щодо кварталів у наступному році. Відомо, що у I кварталі плануємого року значних змін у надходжені товарів і попиту на них не очікується, тому питома вага обігу залишиться на рівні поточного року. У II кварталі, враховуючи хід виконання плану поточного року передбачається зниження питомої ваги на 2,0%. У III кварталі передбачаються значні зміни у постачанні товарів, за рахунок заключення додаткових комерційних угод із підприємствами-постачальниками, в результаті чого питома вага цього кварталу в річному обсязі збільшиться на 4,0%. Питому вагу IV кварталу визначити розрахунковим шляхом.

 

Планування товарообігу підприємства щодо загального обсягу кварталів

№ п/п Товарообіг Поточний рік Плануємий рік Проект плану у відношені до поточного року,%
Сума, тис.грн. Питома вага,% Сума, тис.грн. Питома вага,%
I квартал 59,0 23,0 62,2 23,0 105,4
II квартал 66,7 26,0 64,9 24,0 97,3
III квартал 53,9 21,0 67,7 25,0 125,6
IV квартал 76,9 30,0 75,8 28,0 98,6
Всього за рік 256,5 100,0 270,6 100,0 105,5

 

Ÿ Визначаємо загальний обсяг товарообігу підприємства на плануємий рік

Ÿ Визначаємо питому вагу щодо кожного кварталу у річному обсязі на планує мий рік

Пит.в.I кв. – залишиться на рівні поточного року – 23,0%

Пит.в.II кв. = 26,0% - 2,0% = 24,0%

Пит.в.III кв.= 21,0%+4,0% = 25,0%

Пит.в.IV кв. = 100% - (23,0% +24,0% +25,0%) = 28,0%

Ÿ Визначаємо суму плануємого обсягу товарообігу щодо кожного кварталу

аналогічно визначаємо товарообіг щодо інших кварталів)

 

Ÿ Визначаємо проект плану у відношенні до поточного року.

аналогічно визначаємо щодо інших кварталів.

 

Забезпечення умов для досягнення запланованого обсягу товарообігу у значній мірі залежить від ефективної асортиментної політики торговельного підприємства щодо підбору для реалізації окремих видів товарів, планування та регулювання асортиментної структури товарообігу.

 

 

Література: Мазаракі А.А. Економіка торговельного підприємства с. 143-152.

Фролова Л.В. Планування діяльності підприємства с.36-50.

 

 


Читайте також:

  1. IV група- показники надійності підприємства
  2. L2.T4/1.Переміщення твердих речовин по території хімічного підприємства.
  3. WEB - сайт підприємства в Інтернет
  4. Абсолютні та відності показники результатів діяльності підприємства.
  5. Автопідприємства вантажних автомобілів
  6. Адміністративно-правовий статус торговельного підприємства
  7. Активами торговельного підприємства
  8. Активи підприємства, їх кругооборот і оборот
  9. Альтернативні варіанти довгострокового фінансування діяльності підприємства
  10. Альтернативність у реалізації стратегії розвитку підприємства
  11. Амортизація основних фондів підприємства. Методи нарахування амортизації
  12. Амортизація основних фондів підприємства. Методи нарахування амортизації.




Переглядів: 1210

<== попередня сторінка | наступна сторінка ==>
Характеристика методів планування товарообігу | Питання ДЛЯ самоконтролю знань

Не знайшли потрібну інформацію? Скористайтесь пошуком google:

  

© studopedia.com.ua При використанні або копіюванні матеріалів пряме посилання на сайт обов'язкове.


Генерація сторінки за: 0.028 сек.