Транспортні і сервісні операції відрізняються від виробництва і постачання за двома важливими аспектами:
1. покупець сам вкладає внесок в процес;
2. послуги не можна зберігати.
Для того, щоб задовольнити замовлення покупця, необхідно мати достатні можливості для задоволення попиту або мати “запас” покупців, тобто, створювати чергу. Ані те, ані інше нас не влаштовує.
Можливі три конфігурації сервісної діяльності компанії:
МОДЕЛЬ 1.
Ресурс Надлишок Послуга Задоволений
потужності споживач
Споживач
Це модель будь-якої “першокласної” послуги, тобто, незалежно від кількості попиту на послугу (наявність черги) покупець завжди буде задоволений за рахунок надмірних потужностей. Першокласний сервіс завжди коштує дорожче.
МОДЕЛЬ 2.
Ресурс
Споживач Черга Послуга Задоволений споживач
Ця модель характерна для дешевих послуг. Ресурси використовуються повністю, звідси більш висока ефективність роботи. Але при цьому покупцям доводиться “стояти” в черзі.
МОДЕЛЬ 3.
Ресурс Надлишок
потужності Послуга Задоволений
споживач
Споживач Черга
Це модель неефективної роботи підприємства. Є надлишок потужностей і покупець стоїть у черзі. Можлива у випадку швидкого коливання попиту (наприклад, транспорт в години пік: 8.00 – 9.00, 17.00 – 18.00).