Студопедия
Новини освіти і науки:
МАРК РЕГНЕРУС ДОСЛІДЖЕННЯ: Наскільки відрізняються діти, які виросли в одностатевих союзах


РЕЗОЛЮЦІЯ: Громадського обговорення навчальної програми статевого виховання


ЧОМУ ФОНД ОЛЕНИ ПІНЧУК І МОЗ УКРАЇНИ ПРОПАГУЮТЬ "СЕКСУАЛЬНІ УРОКИ"


ЕКЗИСТЕНЦІЙНО-ПСИХОЛОГІЧНІ ОСНОВИ ПОРУШЕННЯ СТАТЕВОЇ ІДЕНТИЧНОСТІ ПІДЛІТКІВ


Батьківський, громадянський рух в Україні закликає МОН зупинити тотальну сексуалізацію дітей і підлітків


Відкрите звернення Міністру освіти й науки України - Гриневич Лілії Михайлівні


Представництво українського жіноцтва в ООН: низький рівень культури спілкування в соціальних мережах


Гендерна антидискримінаційна експертиза може зробити нас моральними рабами


ЛІВИЙ МАРКСИЗМ У НОВИХ ПІДРУЧНИКАХ ДЛЯ ШКОЛЯРІВ


ВІДКРИТА ЗАЯВА на підтримку позиції Ганни Турчинової та права кожної людини на свободу думки, світогляду та вираження поглядів



Становлення агентств місцевого і регіонального розвитку в Україні

Лекція 4. СТВОРЕННЯ АГЕНТСТВ (БАНКІВ) РОЗВИТКУ РЕГІОНІВ ТА МІСТ

4.1. Призначення і функції агентств (бакнів) розвитку

Агентство (банк) розвитку (АР) — це інституція, завдання якої полягає у сприянні і допомозі розвитку, що проявляється у зростанні господарського потенціалу та конкурентоспроможності певної території, а також рівня та якості життя її жителів.

Сучасне поняття розвитку передбачає принцип збалансованості, тобто суспільно-економічну рівновагу без нанесення шкоди навколишньому середовищу. Якщо агентство діє у межах регіону, то йдеться про агентство регіонального розвитку (АРР), якщо його дія обмежена частиною території регіону або поселення (місто або селище), то мається на увазі агентство місцевого чи міського розвитку (АМР).

Добре працююче АР ефективно поєднує найкращі риси секторів адміністрації (планування, прогнозованість, передбачуваність) і бізнесу (гнучкість, ефективність, здатність до ризику, швидкість реагування). Воно також виконує функції посередника між публічною владою і бізнесом.

Головна мета АР — сприяння економічному розвитку відповідної території, створення привабливого інвестиційного іміджу, пошук і залучення інвестицій на дану територію. Діловими партнерами АР є органи публічної влади (місцеві органи виконавчої влади та органи місцевого самоврядування), суб'єкти інфраструктури підприємництва. Найдоцільніші організаційно-господарські форми для АР — товариство з обмеженою відповідальністю, акціонерне товариство чи неприбуткова організація. Основними їх співзасновниками, як правило, є один чи декілька органів місцевої влади відповідного рівня, місцеві об'єднання підприємців та промисловців і торговельно-промислові палати.

Агентства розвитку мають суттєвий інноваційний потенціал, який криється у механізмові впровадження ними нового типу відносин між органами влади (державної і самоврядної) та представниками невладних кіл (бізнес, громадськість). По суті, вони є агентами змін, реформування і розвитку.

Для України поняття «агентство розвитку» досить нове, можливості і роль даної інституції в сучасному українському контексті не з'ясовані. Тому варто розглянути цей один з найважливіших елементів інституціональної інфраструктури регіонального розвитку з використанням досвіду Польщі, яка досягла успіхів у подоланні трансформаційної економічної кризи.

У Польщі існують два АР національного рівня:

1) Польське агентство регіонального розвитку (ПАРР);

2) Агенція комунального розвитку (АРК).

Польське агентство регіонального розвитку (ПАРР) було утворено як Фонд державного казначейства з метою підтримки регіонального розвитку у Польщі, зокрема стимулювання та підтримки усіх ініціатив з економічного розвитку регіонів, забезпечення розповсюдження інформації стосовно регіонального розвитку, а також створення і участі у формуванні фінансових установ, що забезпечують досягнення поставлених завдань. Реалізуючи свої статутні завдання, ПАРР вже протягом семи років виконує оперативні завдання щодо користування міжнародною допомогою. Характер і форми його діяльності визначаються відповідними урядовими органами. Статус ПАРР в інституціональній структурі регіональної політики у Польщі визначають:

· Статут ПАРР, відповідно до якого агентство є фондом, заснованим Державним казначейством, а його діяльність з найважливіших питань координується Міністерством економіки та Урядовим центром стратегічних досліджень;

· склад ради ПАРР, члени якої представляють Міністерство фінансів, Міністерство економіки, Міністерство праці та соціальної політики, Міністерство сільського господарства і продовольчого комплексу, Міністерство державного казначейства, Міністерство внутрішніх справ і адміністрації, Урядовий центр стратегічних досліджень (з головою у ранзі міністра), Комітет з європейської інтеграції;

· порядок формування правління ПАРР: генерального директора (на конкурсних засадах) та членів правління ПАРР призначає міністр державного казначейства за пропозицією міністра економіки і міністра — голови Урядового центру стратегічних досліджень;

· діяльність ПАРР, яку можна поділити на два взаємопов'язаних сегменти: стимулювання регіонального і місцевого розвитку у широкому розумінні та впровадження конкретних програм підтримки регіонального розвитку.

З одного боку, ПАРР є оператором конкретних програм, що підтримують регіональний розвиток у Польщі, а з другого — виконує функції загального його стимулювання завдяки видавничій діяльності, сприянню науковим дослідженням у сфері регіонального розвитку та їх популяризації, підтримці заходів, що активізують місцевий та регіональний розвиток (конференції, публікації, залучення іноземних експертів тощо).

Управління фінансовими ресурсами в рамках програм допомоги регіонам, усунення перешкод для їх засвоєння вимагає координованого застосування різноманітних важелів регіональної політики. Практична діяльність ПАРР нагромадила значний досвід успішної реалізації регіональної політики уряду Польщі.

Агентством напрацювано ряд прийомів застосування методів і засобів, що дозволяють усувати програмні, інституціональні, фінансові, інфраструктурні та кадрові перешкоди на шляху розвитку регіонів. За час діяльності ПАРР нагромаджено досвід управління інтегрованими програмами підтримки регіонального розвитку.

Метод децентралізованої реалізації програм допомоги. Ще до реформи територіального поділу країни, тобто в умовах високоцентралізованої держави, ПАРР розробило ефективні методи і процедури співробітництва із суб'єктами самоврядування на місцевому рівні, а також з організаціями, що створювались для вирішення поточних проблем та репрезентували потреби регіонів, різноманітні агентства, комітети, ради, асоціації тощо. Надбаний досвід особливо корисний після формування у воєводствах (польських регіонах) суб'єктів публічної влади у вигляді органів самоврядування як основної сили, що спрямовує розвиток всередині самих регіонів.

Врахування специфічних рис, ресурсів і умов регіонів при виборі засобів реалізації регіональної політики уряду, диференційоване їх застосування у часі і просторі є потенційним фактором розвитку, безумовно, при кваліфікованому використанні. Досвід ПАРР у цій галузі особливо корисний в умовах підготовки всіх регіонів Польщі до освоєння фінансової допомоги ЄС.

Використання міжнародного досвіду в реалізації регіональної політики. Завдяки тривалому співробітництву з Європейською Комісією, Світовим Банком, ЄБРР, а також з органами, що визначають політику регіонального розвитку в європейських країнах, та з науковими вітчизняними та зарубіжними установами ПАРР нагромадила значний обсяг знань про засоби регіональної політики, які застосовуються при управлінні програмами допомоги.

Семирічний досвід діяльності ПАРР дозволяє інституціям, пов'язаним з ним, належно оцінити роботу його операторів та експертів, кваліфікацію і досвід персоналу. Це проявляється у тому, що ПАРР виграє конкурси на адміністрування міжнародними програмами допомоги, а також в активній участі в робочих групах та інших експертних органах, які створюються урядом та іншими відомствами. Крім того, агентство репрезентоване в Раді державного управління територіальним господарством, яка є консультативним органом при Голові Уряду. Це зумовлено тим, що ПАРР як організація та його колектив добре підготовлені до поточної діяльності на рівні стандартів структурних фондів ЄС. У регіонах воно діє через мережу регіональних агентств, утворених за його сприянням і місцевих органів влади.

За дорученням уряду ПАРР забезпечувало оперативну реалізацію ряду програм з підтримки регіонального розвитку за рахунок коштів, які надходять з-за кордону, а саме: Phare-STRUDER (78,8 млн. євро), Phare-RAPID (14,95 млн.), Phare-STRUDER2 (4,3 млн.), Phare-INRED (15 млн.), Польсько-швейцарську регіональну програму (9,5 млн. євро) та ін.

Агенція комунального розвитку (АРК) виникла завдяки міністру фінансів Польщі за пропозицією організацій територіального самоврядування у березні 1995 р. і надає допомогу розвитку міст і гмін (найменша самоврядна спільнота у Польщі), провадячи дослідну, дорадчу й інформаційну діяльність. Її послугами користуються органи місцевої влади, урядові структури, а також вітчизняні і зарубіжні фінансові інституції. АРК зосереджується на сприянні підвищенню рівня надання комунальних послуг, впливає на розширення ринку капіталів для гмін і зростання ефективності видатків на комунальні інвестиції.

Відповідно до статуту АРК має такі цілі:

· ініціювання і підтримка дій, спрямованих на комплексне вирішення питань фінансування розвитку комунальної інфраструктури;

· допомога в розробці стратегії розвитку фінансової і кредитної інфраструктури для органів місцевого самоврядування;

· виконання ролі центру інформації щодо програм технічної, фінансової та навчальної допомоги місцевому самоврядуванню;

· сприяння впровадженню і раціональному використанню позичок та субсидій комунальним сектором;

· роз'яснення і розповсюдження стандартів якості комунальних послуг;

· координація, інтеграція, планування й організація консультативної допомоги органам місцевого самоврядування і банкам щодо інвестиційних програм розвитку комунального господарства;

· фінансова допомога в опрацюванні програм, спрямованих на відновлення місцевого господарства і підвищення якості громадських послуг;

· аналіз майнового стану, бюджетів, фінансової діяльності і кредитоспроможності, а також напрямів розвитку.

АРК практично здійснює дорадчу діяльність для самоврядування з таких проблем:

· формування стратегічних планів господарського розвитку;

· аналіз бюджетів, фінансової діяльності, кредитної та інвестиційної спроможності;

· підготовка до емісії комунальних облігацій;

· управління поточними фінансами і активами гмін;

· дослідження (аналіз) освоєння інвестицій;

· реструктуризація комунальних підприємств;

· комплексне планування розвитку господарств у гміні.

Для фінансових інституцій та інших зацікавлених господарюючих суб'єктів АКР надає послуги з управління бюджетами і фінансовою політикою гмін і їх інфраструктурою. Крім того, вона має унікальні засоби, що сприяють процесам управління на місцевому рівні, в тому числі: модель фінансового аналізу для гміни; багаторічні програми інвестування; бюджетне планування для досягнення певних цілей; система комунальних баз даних і фінансовий аналіз.

Цілей своєї діяльності АРК досягає шляхом нагромадження і надання фінансових ресурсів (як національних, так і іноземних) з метою їх ефективнішого використання при реалізації відповідних проектів у гмінах і регіонах; здійснення експертної, консультативної, інформаційної, видавничої, дослідної та навчальної діяльності; підтримки наукової і дослідної діяльності за рахунок виплат стипендій та іншими засобами; утримання спеціалізованої бібліотеки.

Для впровадження вищенаведених заходів, а також обміну досвідом, набутим у процесі співпраці з польськими гмінами і самоврядними організаціями, АРК організовує семінари і навчання. Агенція співпрацює з багатьма самоврядними організаціями, урядовими і фінансовими інституціями та іншими структурами в напрямі місцевого розвитку.

Програми досліджень і розвитку АКР фінансувались ЄС, Агентством з міжнародного розвитку Сполучених Штатів, урядами Нідерландів і Канади.

Для України агентства розвитку є якісно новою інституціональною формою управління і сприяння розвитку територій, тобто управлінською інновацією. І як будь-який інноваційний процес вона супроводжується ризиками і визначається багатьма передумовами психологічного, культурного, організаційного, фінансового, економічного і соціального характеру. Вплив зазначених факторів неоднорідний для різних міст і регіонів. Сприйнятливість регіонів і міст до інновацій залежить від особистих та психологічних характеристик регіональних і міських еліт; структури управління, що склалася у регіоні чи місті; соціального, політичного та економічного типу взаємодії впливових суб'єктів розвитку.

Безумовно, середовище, в якому створюються і діють АР, не завжди поділяє і розуміє методи та цілі агентств і тому чинить опір. Перешкодами в діяльності агенцій регіонального розвитку можуть бути:

1. Незадовільна регіональна політика держави, а то і її відсутність.

2. Обмежені фінансові ресурси.

3. Невідповідність законодавчих актів правової системи.

4. Бездіяльність місцевої еліти.

5. Недостатній рівень зовнішньої допомоги.

6. Нестача кваліфікованого персоналу.

7. Складності у співробітництві з місцевим самоврядуванням.

8. Відсутність концепції результативної діяльності.

9. Складності у співробітництві з органами влади регіону.

10. Недостатня незалежність органів управління.

11. Відсутність згоди між основними учасниками.

12. Невдалий територіальний поділ країни та ін.

Очевидно, що функції АР досить різняться. Серед них:

· координація та управління конкретними проектами;

· консультування;

· інформаційне, правове, документальне забезпечення діяльності з розвитку регіонів;

· програми підтримки підприємництва;

· формування стратегій місцевого і регіонального розвитку, ділового іміджу регіону чи міста;

· розкриття інвестиційного потенціалу та залучення зовнішніх інвестицій тощо.

Ефективність агентств визначається поєднанням кращих рис адміністративних методів органів влади з ініціативністю і енергією неурядового сектора.

Мережа АР у регіонах Польщі нині налічує близько 70 структур, що діють у всіх воєводствах і великих містах. Як правило, вони називаються агентствами регіонального чи локального розвитку, хоча зустрічаються і Фонд розвитку регіону (Бєла Подляска), Фонд реструктуризації регіону (Лодзь), Фонд підтримки економіки краківського регіону (Краків) та ін. Агентства Польщі в основному поєднують переваги незалежного від влади статусу з функціями агента здійснення державної регіональної політики на місцях, що саме виявляє ініціативу і підприємливість.

Процес становлення АР спонтанно відбувається і в Україні. У рамках програми дослідження стану становлення агентств регіонального розвитку у вересні 2000 р. Київський центр Інституту «Схід—Захід» провів конференцію, присвячену даним проблемам. На конференції була започаткована ініціатива із створення мережі агентств розвитку в Україні. Її учасниками були, зокрема, такі організації: Агентство розвитку і бізнесу в м. Славутич, Агентство регіонального розвитку «Транс-Тракт» (Львів), Центр економічного розвитку м. Чернівців, Агентство регіонального розвитку «Донбас», Херсонський центр підтримки бізнесу ССК «Бізнес центр Ноу-Хау», Асоціація демократичного розвитку і самоврядування України, Центр соціально-економічного розвитку Українського Причорномор'я (Миколаїв), Криворізьке міське відділення Національного екологічного центру України (Екоцентр-К), Асоціація економічного розвитку Івано-Франківщини, Асоціація «Відродження Гриціва», (Хмельницька область, смт Гриців), Асоціація «Ліга підприємств з іноземним капіталом» (Харків), Громадська організація «Центр соціальних досліджень» (Полтава) та ін. Сам факт участі цих та інших організацій у конференції свідчить поки що не про їхню реальну участь у регіональному розвиткові (це видно навіть з вищенаведених назв), а про інтерес до напрямів розвитку. Розмаїття назв організацій-учасників говорить і про неусталеність поняття АР в Україні, відсутність чіткої уяви про їх функції (це підтвердила і дискусія на конференції Інституту «Схід—Захід»). Саме дана обставина спонукала представництво Фонду «Відродження» у Львові підготувати пропозиції до типового статуту агентства розвитку і нещодавно оприлюднити їх.

Уряд України також робить свій внесок у створення мережі агентств розвитку. В 2000 р. за сприянням Всесвітнього банку розпочато створення агентств у кожній області з тим, що у майбутньому вони стануть операторами міжнародної допомоги на зразок Польщі, Румунії та інших країн.


Читайте також:

  1. III. Процедура встановлення категорій об’єктам туристичної інфраструктури
  2. III.Цілі розвитку особистості
  3. III.Цілі розвитку особистості
  4. III.Цілі розвитку особистості
  5. Iсторiя розвитку геодезичного приладознавства
  6. V здатність до встановлення та підтримки гарних особистих стосунків і веденню етичного способу життя.
  7. V Потреби та мотиви стимулюють пізнання себе та прагнення до саморозвитку.
  8. VІІІ. Проблеми та перспективи розвитку машинобудування.
  9. А. В. Петровський виділяє три стадії розвитку особистості в процесі соціалізації: адаптацію, індивідуалізацію і інтеграцію.
  10. Автоматизація банківської діяльності в Україні
  11. Аграрні відносини в Україні у ХVІ - перш. пол. ХVІІІст.
  12. Агроекологічні проблеми розвитку і шляхи їх розв'язання




Переглядів: 819

<== попередня сторінка | наступна сторінка ==>
Вдосконалення нормативно-правової бази міста на етапі переходу до інформаційного суспільства | Організаційно-функціональна модель агентства розвитку

Не знайшли потрібну інформацію? Скористайтесь пошуком google:

  

© studopedia.com.ua При використанні або копіюванні матеріалів пряме посилання на сайт обов'язкове.


Генерація сторінки за: 0.021 сек.