Зміна висоти голосу, тобто розширення його діапазону
Розвиток сили голосу
Вправи для розвитку голосу: сила, висота, благозвучність, польотність, рухливість, тон
Вправа 22. Прочитайте тексти, міняючи залежно від змісту силу голосу:
Була тиша, тиша, тиша. Раптом гуркотом грому змінилася вона! І ось вже дощик тихенько — ти чуєш? — Закрапав, закрапав, закрапав по даху. Напевно, зараз барабанити він стане. Вже барабанить! Вже барабанить!
Скажи поголосніше слово «грім» — Гуркотить слово, немов грім!
Я сиджу і слухаю, не дихаючи, Шерех очерету, що шарудить. Очеретинки шепочуться: — Ши, ши, ши! — Що ви тихо шепочете, очерети? Хіба так нашіптувати добре? А у відповідь шелестіння: — Шо, шо, шо! — З вами я нашіптувати не хочу! Я заспіваю над річкою і станцюю, Навіть дозволу не запитаю! Я станцюю у самого очерету! Очеретинки шепочуться: - Ша, ша, ша… Немов просять пошепки: — Не танцюй!.. До чого сполохливі очерети!
Грім гуркотить — бух! Тарах! Немов гори рушить. Тиша в переляку — ах! — Затикає вуха.
Лийся, лийся, дощик, дощик! Я хочу рости, рости! Я не цукор! Я не коржик! Не боюся я вогкості!
Йду вперед (тірлім-бом-бом) — І сніг йде (тірлім-бом-бом), Хоч нам зовсім, зовсім не по дорозі! Але тільки ось (тірлім-бом-бом) Скажіть, від — (тірлім-бом-бом) Скажіть, від — чого так мерзнуть ноги?
Вправа 23. Підберіть кричалки, шумелки, лічилки (фольклорні або літературні), інші віршовані твори, які, на вашу думку, можна використовувати для тренування сили голосу.
Вправа 24. Називайте поверхи, по яких ви в думках піднімаєтеся, підвищуючи кожного разу тон голосу, а потім “сходьте” вниз.
Вправа 25. Вимовіть фразу з підвищенням голосу у її кінці: "Гнів, о богиня, оспівай Ахіллеса, Пелєєва сина!"
Вправа 26. Прочитайте вірш так, щоб підвищення і пониження висоти голосу відповідало змісту вислову:
Щоб оволодіти грудним регістром, Я стаю аквалангістом. Все нижче опускаюся, нижче! А дно морське ближче, ближче!.. І ось вже в царстві я підводному! Хоч занурився глибоко, Але голосом грудним, вільним Розпоряджаюся я легко. Щоб оволодіти грудним регістром, Корисно стати аквалангістом.
Вправа 27. “Малюйте” голосом лінію руху стрибка у висоту: