МАРК РЕГНЕРУС ДОСЛІДЖЕННЯ: Наскільки відрізняються діти, які виросли в одностатевих союзах
РЕЗОЛЮЦІЯ: Громадського обговорення навчальної програми статевого виховання ЧОМУ ФОНД ОЛЕНИ ПІНЧУК І МОЗ УКРАЇНИ ПРОПАГУЮТЬ "СЕКСУАЛЬНІ УРОКИ" ЕКЗИСТЕНЦІЙНО-ПСИХОЛОГІЧНІ ОСНОВИ ПОРУШЕННЯ СТАТЕВОЇ ІДЕНТИЧНОСТІ ПІДЛІТКІВ Батьківський, громадянський рух в Україні закликає МОН зупинити тотальну сексуалізацію дітей і підлітків Відкрите звернення Міністру освіти й науки України - Гриневич Лілії Михайлівні Представництво українського жіноцтва в ООН: низький рівень культури спілкування в соціальних мережах Гендерна антидискримінаційна експертиза може зробити нас моральними рабами ЛІВИЙ МАРКСИЗМ У НОВИХ ПІДРУЧНИКАХ ДЛЯ ШКОЛЯРІВ ВІДКРИТА ЗАЯВА на підтримку позиції Ганни Турчинової та права кожної людини на свободу думки, світогляду та вираження поглядів
Контакти
Тлумачний словник Авто Автоматизація Архітектура Астрономія Аудит Біологія Будівництво Бухгалтерія Винахідництво Виробництво Військова справа Генетика Географія Геологія Господарство Держава Дім Екологія Економетрика Економіка Електроніка Журналістика та ЗМІ Зв'язок Іноземні мови Інформатика Історія Комп'ютери Креслення Кулінарія Культура Лексикологія Література Логіка Маркетинг Математика Машинобудування Медицина Менеджмент Метали і Зварювання Механіка Мистецтво Музика Населення Освіта Охорона безпеки життя Охорона Праці Педагогіка Політика Право Програмування Промисловість Психологія Радіо Регилия Соціологія Спорт Стандартизація Технології Торгівля Туризм Фізика Фізіологія Філософія Фінанси Хімія Юриспунденкция |
|
|||||||
Соціологічні дослідження в системі ПР.За допомогою соціологічних досліджень здійснюється пізнання об’єктивних законів і випадковостей розвитку та функціонування соціальних механізмів і спільнот людей, визначаються шляхи, способи та форми використання нагромаджених знань у соціальній практиці. Соціологічні дослідження не слід ототожнювати з економічними, політичними, юридичними та іншими видами досліджень. Вони є прикладом організації і проведення будь-якого дослідження та аналізу його результатів. Сутність, зміст і специфіка будь-якого соціологічного дослідження зумовлюються насамперед об’єктом, предметом, специфічними методами, завданнями та метою, що визначаються тієї чи іншою наукою. Об’єкт соціологічного дослідження - це певна соціальна реальність, соціальні відносини, соціальна система. Предметом соціологічного дослідження є конкретні соціальні явища і процеси, закономірності та випадковості їх функціонування і розвитку, їхні різноманітні характеристики, аспекти, принципи організації. Мета соціологічного дослідження - встановлення функціональних зв’язків та випадковостей, самоорганізованих елементів у соціальних об’єктах і процесах, а при реалізації соціального експерименту - пошук управлінських рішень. Наукове управління соціальними процесами здійснюється на основі нагромадження, перероблення й використання інформації, яку суб’єкт управління отримує наступними шляхами: по-перше, через побутову свідомість, що реалізується у процесі життя людей; по-друге, у результаті емпіричного вивчення соціальної діяльності людей та соціальної дійсності; по-третє, через конкретні соціологічні дослідження об’єктів соціального управління, здійснення яких можливе лише за наявності теорії. Лише конкретні соціологічні дослідження через власну специфіку дають суб’єкту соціального управління можливість встановлювати зв’язок конкретної соціальної політики із загальною перспективою історичного соціального процесу. Сьогодні виділяють три основних типи соціологічних досліджень: розвідувальне (пілотне), описове та експериментально-аналітичне (Рис 11.4).
Рис 11.4 Основні типи соціологічних досліджень Розвідувальне (пілотне) дослідження здійснюється з метою ознайомлення з об’єктом дослідження у разі, якщо в соціолога-дослідника недостатнє уявлення про стан об’єкта і він не спроможний висунути будь-які гіпотези. Зазвичай розвідувальне дослідження передбачає вивчення документів, ознайомлення з об’єктом дослідження, поглядами фахівців з цього питання. Завершується таке дослідження чітким визначенням проблеми, мети та завдань дослідження, формулюванням основних гіпотез. Описове дослідження передбачає систематичний кількісно-якісний опис об’єкта дослідження. Головним у ньому є упорядкування та обґрунтування певних груп емпіричного матеріалу. Таке дослідження завершується класифікацією емпіричних даних, що стосується кількісних і якісних характеристик елементів структури об’єкта дослідження. Суть екпериментально-аналітичного дослідження - встановлення зв’язків між соціальними об’єктами та процесами, аналіз закономірностей розвитку і функціонування, а при реалізації практичного соціологічного експерименту - пошук і формулювання управлінських рішень. Програма соціологічного дослідження - це науковий документ методологічних та процедурних основ дослідження соціального об’єкта. Програма соціологічного дослідження - це і теорія, і методологія, і організація конкретного вивчення та висвітлення окремого соціального процесу або явища (Рис. 11.5).
Рис 11.5 Основні елементи програми соціологічного дослідження Програма соціологічного дослідження виконує три основні функції: методологічну, методичну та організаційну.
Рис 11.6 Функції програми соціологічного дослідження Аналіз структури та функцій програми соціологічного дослідження дає можливість сформулювати вимоги до неї: 1. Необхідність науково обґрунтованого, чітко сформованого визначення програми дослідження і кожного її елемента. 2. Зрозумілість і точність, деталізація програми. Її елементи мають бути сформульованими відповідно до логіки дослідження. 3. Логічна послідовність елементів програми, тобто в ній у логічній послідовності мають бути сформовані об’єкт дослідження, його мета, завдання, предмет, способи та методи. 4. Гнучкість програми - систематичний аналіз усіх елементів дослідження, виявлення та усунення недоліків і помилок, внесення доповнень і уточнень для її реалізації. Під час розробки програми та формулювання її елементів особливу увагу слід приділяти вірному визначенню проблеми, об’єкта, предмета, мети, завдань та гіпотези дослідження. Для ефективності дослідження велике значення має визначення об’єкта соціологічного дослідження, яким можуть бути тільки певна сфера дійсності, реалії життя, діяльність людей, самі люди та їхні соціальні спільноти. Отже, об’єкт має характеризуватися: - чітким визначенням соціальної реальності за такими параметрами, як професійна (або галузева) належність; просторова обмеженість (регіон, місто, село); функціональна спрямованість (виробнича, політична, духовно-культурна тощо); - визначеними часовими межами; - можливостями кількісних та якісних вимірів. Визначивши об’єкт та проблему дослідження, соціолог виокремлює найсуттєвіші характеристики об’єкта дослідження і робить деякі припущення, що, на його думку, якнайповніше охоплюють і пояснюють цей об’єкт (соціальну реальність, явище, процес), тобто формулює одну або кілька гіпотез. Отже, розробка програми соціологічного дослідження - це початковий, фундаментальний етап дослідження, який вимагає від дослідника певного рівня загальнонаукових та спеціальних знань, а також досвіду. Різноманітність методів такого дослідження забезпечує збір, переробку і використання необхідної інформації про соціальні явища, події та процеси суспільного життя. Соціологічна інформація має свої властивості. По-перше, вона всебічно дає можливість аналізувати соціальний процес, завдяки широкій репрезентативності та достовірності даних про кількісні та якісні характеристики об’єктів дослідження забезпечує досягнення максимальної адекватності пізнання; по-друге, дозволяє виявити закономірності і тенденції розвитку та функціонування соціальних відносин, явищ і процесів.
Читайте також:
|
||||||||
|