МАРК РЕГНЕРУС ДОСЛІДЖЕННЯ: Наскільки відрізняються діти, які виросли в одностатевих союзах
РЕЗОЛЮЦІЯ: Громадського обговорення навчальної програми статевого виховання ЧОМУ ФОНД ОЛЕНИ ПІНЧУК І МОЗ УКРАЇНИ ПРОПАГУЮТЬ "СЕКСУАЛЬНІ УРОКИ" ЕКЗИСТЕНЦІЙНО-ПСИХОЛОГІЧНІ ОСНОВИ ПОРУШЕННЯ СТАТЕВОЇ ІДЕНТИЧНОСТІ ПІДЛІТКІВ Батьківський, громадянський рух в Україні закликає МОН зупинити тотальну сексуалізацію дітей і підлітків Відкрите звернення Міністру освіти й науки України - Гриневич Лілії Михайлівні Представництво українського жіноцтва в ООН: низький рівень культури спілкування в соціальних мережах Гендерна антидискримінаційна експертиза може зробити нас моральними рабами ЛІВИЙ МАРКСИЗМ У НОВИХ ПІДРУЧНИКАХ ДЛЯ ШКОЛЯРІВ ВІДКРИТА ЗАЯВА на підтримку позиції Ганни Турчинової та права кожної людини на свободу думки, світогляду та вираження поглядів
Контакти
Тлумачний словник Авто Автоматизація Архітектура Астрономія Аудит Біологія Будівництво Бухгалтерія Винахідництво Виробництво Військова справа Генетика Географія Геологія Господарство Держава Дім Екологія Економетрика Економіка Електроніка Журналістика та ЗМІ Зв'язок Іноземні мови Інформатика Історія Комп'ютери Креслення Кулінарія Культура Лексикологія Література Логіка Маркетинг Математика Машинобудування Медицина Менеджмент Метали і Зварювання Механіка Мистецтво Музика Населення Освіта Охорона безпеки життя Охорона Праці Педагогіка Політика Право Програмування Промисловість Психологія Радіо Регилия Соціологія Спорт Стандартизація Технології Торгівля Туризм Фізика Фізіологія Філософія Фінанси Хімія Юриспунденкция |
|
|||||||
Нові тенденції розвитку культуриЧинники, що гальмували культурні процеси Чинники, що стимулювали духовне життя суспільства / Повалення царизму. / Боротьба за Українську незалежну державу. У Значні соціально-економічні зрушення, що відбувалися у цей період. /Духовне піднесення [5 суспільстві, яке проявилося у сферах культурного життя. >• Труднощі війни, господарська розруха, нестача коштів на розвиток культури. , >- Нестача наукових і освітянських кадрів. > Класовий підхід до працівників інтелектуальної сфери. >• Постійні зміни влади. . >-Жорстока боротьба, що призвела до загибелі багатьох діячів культури та культурних пам'яток або виїзду їх за кордон, а також вивезення з України значної частини культурних цінностей. > У суспільстві панувала нетерпимість, жорстокість, оай-. дужість до чужого горя, зневага до людського життя. Своєрідність культурного процесу • Кожний політичний режим, що утверджувався в Україні, прагнув вести власну лінію в сфері культури. • Кожна влада прагнула підпорядкувати своїм інтересам усі культурно-освітні та мистецькі заклади. • Приплив в усі сфери розвитку культури представників робітників і селян, які часто не мали достатньої освіти. • Зріс потяг народних мас до культурних надбань людства. УНР мала здебільшого декларативний характер. • Набагато сприятливіші умови для розвитку культури склалися в Українській державі П. Скоропадського. • Боротьба двох напрямів у культурі — національної, заснованої на традиціях XIX ст., і нової, пролетарської, що виникла в період революції і громадянської війни за сприяння радянської влади. •Перетворення культури на арену політичної боротьби, а потім на засіб утвердження нових, соціалістичних відносин. • Більшовики тісно пов'язували ідеологію і культуру. / Незважаючи на руйнівну силу революції і громадянської :війни, українська культура піднеслася на новий рівень і вперше ввійшла в народні маси. ■ / Величезний потяг народних мас до культури. / Культурний процес уперше глибоко увійшов у життя простого народу. / Розпочався активний пошук шляхів розбудови української національної школи. . Чинники розвитку культури Політичні чинники: • складні й неоднозначні процеси, пов'язані з поваленням царизму; • більшовицький переворот; • розгортання національно-визвольної боротьби українського народу за свою незалежність; • • характерне прагнення більшовиків використати культурне піднесення в інтересах зміцнення своєї диктатури. Соціально-економічні чинники: 1. Наростаюча соціально-економічна криза, яка охопила 2. Державна підтримка митців та вчених сприяли розвитку культури. 3. Нова соціальна структура суспільства, яку штучно породжував більшовизм, майже повністю змінила соціальний склад самих митців. 4. Організація більшовиками грандіозних кампаній (наприклад, ліквідація неписьменності) зумовила швидкий розвиток культури навіть за несприятливих умов воєнного часу. Національні чинники: •духовне піднесення українського народу в період Української революції; • відродження національної свідомості; •розвиток української культури, шо став невід'ємним складником українського державотворення. Суперечливе ставлення населення до культурних цінностей 1. Роки революції і визвольної війни призвели до багатьох втрат у нагромадженій віками українській культурній спадщині.
2. Складні революційні Події 1917-1921 pp. змінювали світогляд митців. 3. Основним носієм і творцем культурних та духовних цінностей виступала інтелігенція. 4. До культурних процесів залучалися мільйони людей. 5. Комуністична партія прагнула використати культурне піднесення серед народу в інтересах зміцнення своєї диктатури. 6. На засадах трудової повинності до навчання неписьменних більшовики залучали всіх грамотних людей, вільних від мобілізації. 7. Багато культурних пам'яток було знищено в ці буремні роки, багато вивезено за кордон. ' : - Культурно-освітня діяльність громадських організацій 1. Відразу після Лютневої революції 1917 р. набували по Більшовики прагнули взяти «Просвіти» під свій контроль, але не спромоглися. У 1921 р. «Просвіти» було ліквідовано більшовицьким режимом. 2. До кінця 1920 р. в Україні діяло близько 15 тис. культурно- 1300 клубів, 5 тис. хат-читалень, близько 4 тис. «Просвіт». 3. Більшовики створювали різноманітні засоби політичної
Подвижництво творців та діячів культури, їх внесок у вітчизняну і світову культуру 1. За умов матеріальної скрути в період діяльності Центральної Ради громадськість почала перебирати на себе справу утримання шкіл. 2. Восени 1917 р. коштами населення було відкрито 53 середні школи з українською мовою навчання, зокрема й три українські гімназії в Києві. 3. Велику роль відігравали творці та діячі культури, які зробили значний внесок у вітчизняну і світову культуру. 4. Практикувалася державна підтримка митців та вчених, що сприяло розвиткові культури, Розвиток освіти і науки Культурні здобутки українських урядів в освітній політиці 1917—1921 pp. Позитивні зрушення в системі освіти. Центральна Рада: • взяла курс на відродження національної школи; В. Прокопович; • освітня політика здійснювалася в напрямку її демокра •проголосила про створення єдиної обов'язкової безоплатної, загальноосвітньої, світської демократичної. школи; •всього у 1917 р. в Україні було відкрито 39 українських гімназій; •активним провідником здійснення освітньої політики стала професійна організація вчителів - Всеукраїнська вчительська спілка, яка організовувала мережу курсів з перепідготовки вчителів для роботи в нових умовах; •Всеукраїнська вчительська спілка започаткувала розробку українських словників з різних галузей знань; •діяли культурно-освітні організації «Просвіти», які створювали бібліотеки, різноманітні гуртки і курси, видавали українські книги та журнали; • велика увага приділялася виданню українських під •позашкільна освіта організовувалася місцевими «Просвітами», кооперативами, селянською та вчительською спілками; • при багатьох школах створювалися українські дитячі •у вищих навчальних закладах викладання велося українською і російською мовами. За гетьмана П. Скоропадського: • змінилася освітня політика в напрямку жорсткої централізації; • скасовувалися відділи освіти національних меншин та ради освіти; • учителів призначали не місцеві органи, як було раніше, а Міністерство освіти; • проте велася політика на розбудову української школи; • за кошти держави відкривалися нові навчальні заклади; • заохочувалася приватна ініціатива у заснуванні українських гімназій та інших середніх шкіл; • відкрито близько 150 нових шкіл; •у середніх навчальних закладах, що залишалися російськомовними, вводилися українознавчі предмети: українська мова, історія та географія України, історія української літератури; • відкрито цілу низку вищих навчальних закладів: -- 6 жовтня 1918 р.— 1-й державний український університет у Києві; — 22 жовтня 1918 р. — 2-й державний український університет у Кам'янці-Подільському; — у Полтаві засновано історико-філологічний фа культет майбутнього українського університету. За умов Директорії: • процес централізації освіти, запроваджений за Гетьманату, знову змінився на децентралізацію. Управлінні освітянськими справами передавалося місцевим органам; • ще інтенсивніше проводилася українізація школи; • у зв'язку зі швидким перебігом політичних подій закріпити результати українізації шкіл не вдалося; • у січні 1919 р. прийнято Закон про державну українську мову в У HP. Висновок Політика різних українських урядів сприяла розбудові освітнього процесу, але кожен із них намагався здійснювати свої ідеологічні принципи й підпорядковувати його власним інтересам. Відкриття УАН і університетів За Центральної Ради: •в університетах відкривали кафедри історії України, української літератури, української мови та права; • у жовтні 1917 р. у Києві відкрито Український народний університет; • почали діяти педагогічні курси, які згодом переросли у Педагогічну академію. За часів Гетьманату П. Скоропадського: • у жовтні у Києві і Кам'янці-Подільському відкрилися •розпочали свою роботу інститути: архітектурний, вищий технічний, Київський клінічний; • 24 листопада 1918р. відбулося урочисте відкриття Укра Вона мала три відділення: історико-філологічне (очолювали Д. Баталій, С. Єфремов, А. Кримський); фізико-математичне (очолював відділ М. Кащенко); соціально-економічне (на чолі відділу М. Туган-Баранов-ський). До структури відділень увійшло: •З інститути, • 26 кафедр, • 15 наукових комісій і комітетів. Першим президентом УАН став В. Вернадськии. Першими дійсними членами (академіками) призначено: А. Кримського, Б. Кістяківського, Д. Багалія, М. Кащен-ка, В. Косинського, О. Левицького, М. Петрова, В. Лепського, С. Смаль-Стоцького, О. Фоміна, М. Туган-Барановського та інших. У 1919—1920 pp. Академія наук розробила найновіші правила українського правопису. Започатковано академічне видання творів Т. Шевченка та 1. Франка. Розгорнулася робота з підготовки й видання словників. В. Вернадськии очолив комісію з вивчення природних багатств України. При УАН діяла Національна бібліотека. Наприкінці 1920 р. в Академії працювало понад 200 штатних наукових співробітників. За Директорії: • продовжувалося розширення мережі вищих навчальних закладів; • у січні 1919 р. було прийнято Закон про державну українську мову в УНР; • Міністерство освіти затвердило новий правопис; •Директорія проіснувала недовго, відбувалися безперервні бої й освітянська і наукова політика здійснювалася за складних умов.
Стан науки Розвиток науки зосередився в Українській академії наук першим президентом якої став В. Вернадський. УАН було поділено на три відділи. Перший займався духовним життям і культурою українського народу. Другий - фізико-математичними і природничими науками. Третій — соціально-економічними дослідженнями. УАН в цей час зазнала перших політичних репресій. Заарештовано С. Єфремова, позбавлено громадянських прав В. Косинського. Після наполегливих прохань влада обом академікам дозволила поки що працювати. Видатними вченими цього періоду були: хімік Л. Писаржевський, біохімік О. Палладій, мостобудівник Є. Патон, філолог, історик, сходознавець А. Кримський, історик Д. Багалій,. математик Д. Граве та інші. Багато вчених опинилося в еміграції. Розвиток літератури і мистецтва Література 1. У період Української революції жили й творили май ЧЄНКО. .'■;■;■■ 2. Серед прозаїків, які розпочали свій творчий шлях у ці А. Головко, О. Донченко, Іван Ле, Остап Вишня, С. Скля-ренко'. 3. У цей час в українську літературу прийшло багато талано П. Тичина, М. Рильський, В. Чумак, М. Оеменко та інші. У своїх творах вони відображали буремні події цього періоду. 4. В Україні виникли різноманітні масові літературні орга «Плуг» у Харкові, «Гарт», створена у 1923 р. Спілка пролетарських письменників України тощо. Василь Чумак Член партії боротьбистів. Він захоплено вітав боротьбу українського народу за відродження державності України. Безпосередньо брав участь у революційній боротьбі і був розстріляний денікінцями. Вийшла його посмертна поетична збірка «Заспів». Олександр Олесь (Кандиба) Народився на Сумщині, працював земським лікарем, а з 1911 р. став одним із редакторів київського журналу «Літературно-науковий вісник». У 1919 р. емігрував і жив у Будапешті, Празі, Відні. Його твори сповнені безмежної любові до рідної України. Чимало віршів покладено на музику. Володимир Сосюра Талановитий молодий поет. До лютого 1920 р. служив у військах С. Петлюри, а потім став червоноармійцем, вступив до більшовицької партії. У 1920 р. було надруковано його поетичну збірку «Червона зима». Талант поета зміцнів за радянської доби, але українська національна революція наклала свій відбиток на всю його подальшу творчість. Тому радянська влада і звинувачувала його в «українському буржуазному націоналізмі». Павло Тичина Талановитий поет, у 1918 р. написав поему «Золотий гомін», присвячену річниці з дня проголошення І Універсалу, а також вийшла друком його перша поетична збірка «Сонячні кларнети», в якій поет виразив своі романтичні настрої. Поет співав гімн новому світлом> життю, висловив віру в перемогу національних поривань. У 1920 р. вийшли друком ше дві його поетичні збірки: «Плуг» і «Замість сонетів і октав». Вони засвідчили, що в українську літературу ввійшов яскраво обдарований цоет. Василь Блакитний (Елланський) У 1920 р. опублікував збірку поезій «Удари молота і серця». Григорій Чупринка Прихильник самостійної Української Народної Республіки, непримиренний противник більшовизму. Був розстріляний чекістами у 1921 р. за підготовку антирадянсько-го повстання на Правобережжі. Напрями в літературі 1. Революційний романтизм. Представником цього напряму був В. Сосюра. 2. Неокласицизм (М. Зеров, М. Рильський, М. Драй-Хмара). 3. Символізм (П. Тичина, Я. Савченко, Д. Загул). 4. Панфутуризм (М.Семенко). Театральне мистецтво 1. Умови революції сприяли бурхливому розвитку театрального мистецтва. 2. У репертуарі театру М. Садовського були п'єси Т. Шевченка, І. Карпенка-Карого, Панаса Мирного, І. Франка, М. Старицького, М. Кропивницького та інших. 3. Л. Курбас створив у Києві товариство «Молодий театр», у репертуарі якого була світова і вітчизняна класика. 4. За часів Гетьманату засновано Український театр драми та опери, який радянським урядом перетворено на 1-й театр Української Радянської Республіки ім. Т. Шевченка.
5. Талановитими акторами цього періоду були: Г Борисоглібська, О. Мар'яненко, О. Сердюк. 6. Продовжували свою діяльність: Харківський міський театр, Одеська російська опера, Маріупольський драматичний театр, Полтавське українське драматичне товариство. 7. У 1919 р. було засновано Новий драматичний театр Музичне і хорове мистецтво 1. У 1918 р. відкрито Державний симфонічний оркестр під про 2. Симфонічні оркестри діяли у Харкові, Катеринославі, 3.1918 р. В Києві створено Перший український національний хор під керівництвом О. Кошиця. Того самого року створено Другий національний хор. У 1919 р. обидва хори об'єдналися в Державну мандрівну капелу («Думка»). 4. У 1920 р. засновано Київський музично-драматичний інститут. 5. В Україні в той час працювали композитори: М. Леонтович, Я. Степовий, А. Ревуцький, Г. Верьовка, Б. Лятошинський. Образотворче мистецтво 1. На початку XX ст. в Україні поширюються ідейні та художньо-естетичні течії, якими жила Європа. Поряд з реалізмом утверджується модернізм. 2. У грудні 1917 р. відкрито Українську академію мистецтв. Вона стала центром підготовки фахівців з малярства, різь бярства, гравюри, художніх промислів, будівництва. 3. Знаменитими художниками цього періоду були: Михайло Бойчук, Микола Бурачек, Василь Кричев-ський, Абрам Маневич, Олександр Мурашко, Георгій Нарбут. 4. Активно розвивався жанр політичного плаката. Художньо оформлені політичні плакати були близькими і зрозумілими широкій громадськості. 5. У травні 1919 р. уряд радянської України прийняв декрет «Про знесення з майданів та вулиць пам'ятників, збудованих царем та царськими посіпаками». Натомість повсюдно встановлювали монументи Маркса, Енгельса, Леніна. 6. Перший пам'ятник Т. Шевченку роботи скульптора І. Ка-валерідзе встановлено 1919 р. у Ромнах. 7. Прославився в цей час Г. Нарбут, який на замовлення урядів У HP і Української держави зробив художнє оформлення різноманітних державних паперів - банкнот, поштових марок, обкладинок для ратифікаційних актів, грамот тощо. Він є автором українського державного герба і печатки багатьох ескізів військового строю. З грудня 1918 р. став ректором Української академії мистецтв. Помер 1920 р. під час окупації Києва польськими військами. 8. Ректором-Української академії мистецтв був М. Бойчук. Освітня політика більшовиків Липень 1919 р. Раднарком УСРР схвалив Положення про єдину трудову школу, за яким вводилося безплатне обов'язкове навчання дітей віком від 7 до 16 років. Утім у зв'язку із падінням радянської влади реформа школи не відбулася. Липень 1920 р. Народний комісаріат освіти УСРР повернувся до цього питання і видав постанову «Про залрова- дження в життя єдиної трудової школи», Відмінялися всі типи шкільних закладів, які існували раніше. Єдина трудова школа створювалася семирічною і поділялася на два ступені — перший (1-4 класи), другий (5—7 класи). Після закінчення школи можна було вступити до професійно-технічної школи чи технікуму. Наприкінці 1920 р. в Україні діяло 22 тис. шкіл з 2250 тис. учнів. Майже в половині шкіл навчання велось українською мовою. Щоб ліквідувати потребу в педагогічних кадрах, в 1920 р. було відкрито 20 педагогічних інститутів, 48 педтехнікумів, близько сотні учительських курсів. Ліквідовано автономію вищих навчальних закладів та закріплено за ними комісарів. Наприкінці 1920 р. в Україні працювало 38 вищих навчальних закладів, де навчалося 57 тис. студентів. Зі встановленням радянської влади в Україні велика увага приділялася ліквідації'неписьмеиності серед населення. В Україні було створено республіканську комісію з боротьби з неписьменністю, яку очолив голова ВУЦВК І. Петров-еький., 1920 р. у вечірніх школах та гуртках лікнепу навчалося Якщо до революції в Україні налічувалося лише 27,9% письменних, то наприкінці 1920 р. — 51,9%. Більшовики здійснювали: 1) жорсткий контроль державних органів над діяльністю установ культури й освіти. Це вело до втрати творчої самостійності, ініціативи, пристосування; 2) поєднання навчання з комуністичним вихованням; 3) примусове реформування закладів культури і освіти, перетворення їх на державні; 4)' народним масам прищеплювали комуністичні цінності, ідеологію та мораль; 5) почалися репресії проти діячів культури, багато з яких були змушені виїхати за кордон; 6) підтримку діячів пролетарської культури за класовою ознакою, а не за талантом. За умов радянської влади Під час вступу до вишів надавалася перевага молоді робітничо-селянського походження, для яких запроваджувалися підготовчі курси, а згодом — робітничі факультети. Вступні іспити, а також плата за навчання скасовувалися. Університети перетворено на галузеві навчальні заклади. Українська академія наук продовжувала діяти, але її склад дещо змінився. Значна частина вчених-академіків опинилася в еміграції. Релігійне життя У березні 1917 р. створено Виконавчий комітет духовенства і мирян, який розгорнув активну діяльність зі створення Української автокефальноїправославної церкви (УАҐ1Ц), знищеної йде в XVII ст. Прийнято рішення про скликання Всеукраїнського церковного собору. Собор розпочав свою роботу в січні 1918 р. Утім зміна політичної ситуації і захоплення більшовиками Києва не дозволили делегатам проголосити автокефалію. У червні 1918 р. за гетьмана П. Скоропадського Всеукраїнський православний собор відновив роботу, але зустрів великий опір з боку Московського патріархату. Після приходу до влади в Україні Директорії ідея автокефалії почала нарешті перетворюватися на реальність. 1 січня 1919 р. Директорія УНР проголосила автокефалію Української православної церкви. Проте політична нестабільність 1919 р. не дозволила реалізувати це рішення. Зі встановленням радянської влади в Україні розпочався наступ проти церкви. Раднарком проголосив Закон про відокремлення церкви від держави і школ и від церкви. Тисячі священиків і вірян стали жертвами червоного терору. , Висновки 1. Культурні процеси 1917—1921 pp. посіли в історії українського народу певне місце. 2. Вони відбувалися на зламі історичних епох, втілюючи в собі яскраві, неповторні ознаки того часу, стали поштовхом до пробудження національної самосвідомі та духовного відродження, які, попри ідеологічні обмеження, лягли в основу подальшого розвитку української культури, розвивались і в наступні роки. 3. У культурному та духовному житті українського суспільства в роки Української революції сталися значні зрушення. 4. У цей час відбувався активний пошук шляхів розбудови української національної школи, 5. Вона зробила вагомий внесок в освітній процес, дала можливість забезпечити потреби господарства кваліфікованими фахівцями. 6. Значні здобутки мали українська наука, література і мистецтво, які були тісно пов'язані з життям народу, що позитивно впливало на духовний розвиток українського суспільства. Тема. Наш край Урок 1. Процеси модернізації економічного та соціального життя на початку XX ст. План уроку 1. Економічне життя краю. 2. Соціальне життя краю. 3. Політичне життя. 4. Духовне життя, звичаї, традиції, побут. 5. Повсякденне життя. Традиція- різновид людської діяльності, головною ознакою якого було прагнення зберегти в незмінному вигляді форми поведінки і способи дій, успадковані від попередніх поколінь. Звичай- суттєвий елемент традиції, уособлений у стійких загальновизнаних стереотипах поведінки та діяльності людей, спосіб орієнтації на певні реальні чи бажані моделі співжиття людей. Обряди- сукупність установлених звичаєм дій, пов'язаних з побутовими традиціями,або з виконанням релігійних настанов. Вони є: формальними; традиційними; публічними (шлюбна церемонія); неформальними (день народження); новаторськими (нові родинні традиції, започатковані батьками); відносно закритими (деякі релігійні обряди). Читайте також:
|
||||||||
|