МАРК РЕГНЕРУС ДОСЛІДЖЕННЯ: Наскільки відрізняються діти, які виросли в одностатевих союзах
РЕЗОЛЮЦІЯ: Громадського обговорення навчальної програми статевого виховання ЧОМУ ФОНД ОЛЕНИ ПІНЧУК І МОЗ УКРАЇНИ ПРОПАГУЮТЬ "СЕКСУАЛЬНІ УРОКИ" ЕКЗИСТЕНЦІЙНО-ПСИХОЛОГІЧНІ ОСНОВИ ПОРУШЕННЯ СТАТЕВОЇ ІДЕНТИЧНОСТІ ПІДЛІТКІВ Батьківський, громадянський рух в Україні закликає МОН зупинити тотальну сексуалізацію дітей і підлітків Відкрите звернення Міністру освіти й науки України - Гриневич Лілії Михайлівні Представництво українського жіноцтва в ООН: низький рівень культури спілкування в соціальних мережах Гендерна антидискримінаційна експертиза може зробити нас моральними рабами ЛІВИЙ МАРКСИЗМ У НОВИХ ПІДРУЧНИКАХ ДЛЯ ШКОЛЯРІВ ВІДКРИТА ЗАЯВА на підтримку позиції Ганни Турчинової та права кожної людини на свободу думки, світогляду та вираження поглядів
Контакти
Тлумачний словник Авто Автоматизація Архітектура Астрономія Аудит Біологія Будівництво Бухгалтерія Винахідництво Виробництво Військова справа Генетика Географія Геологія Господарство Держава Дім Екологія Економетрика Економіка Електроніка Журналістика та ЗМІ Зв'язок Іноземні мови Інформатика Історія Комп'ютери Креслення Кулінарія Культура Лексикологія Література Логіка Маркетинг Математика Машинобудування Медицина Менеджмент Метали і Зварювання Механіка Мистецтво Музика Населення Освіта Охорона безпеки життя Охорона Праці Педагогіка Політика Право Програмування Промисловість Психологія Радіо Регилия Соціологія Спорт Стандартизація Технології Торгівля Туризм Фізика Фізіологія Філософія Фінанси Хімія Юриспунденкция |
|
|||||||
Загальні поняття про законодавчу та нормативно-методичну базу діловодстваДіловодство є однією із важливих функцій діяльності будь-якої установи, організації чи підприємства. Сьогодні обов'язковість документування інформації визначена Законом України «Про інформацію», де сказано: «Документування інформації є обов'язковою умовою включення інформації до інформаційних ресурсів. Документування інформації здійснюється в порядку, який встановлено органами державної влади, відповідальними за організацію діловодства та стандартизацію документів». Діловодство базується на нормативно-методичній базі, тобто комплексі нормативних правових актів організаційного та інструктивного характеру, а також методичних документів, що визначають порядок створення документів та організацію роботи з ними. Нормативне регулювання діловодства повинно охоплювати усі рівні управління. Нормативні та методичні документи, які регулюють діловодство в установі розробляються на підставі відповідних законодавчих та нормативних правових актів, що приймаються на державному рівні, а також відповідними міністерствами та відомствами. В установі для правильної організації діловодства розробляється власна нормативно-методична база – документи організаційного, інструктивного, методичного характеру, що використовуються в діяльності діловодних служб, структурних підрозділів та працівників, а саме: положення про діловодну службу установи, посадові інструкції працівників, Інструкція по діловодству, табель та альбом уніфікованих форм документів, що використовуються у діяльності установи, правила підготовки та оформлення управлінських документів, інструкції про порядок роботи зі зверненнями громадян, про роботу з документами, що містять конфіденційну інформацію тощо. Законодавчі акти, що стосуються окремих сторін документування і нормативно-методичні документи, що регламентують ведення діловодства, видавались ще в радянський період. Але, сьогодні поряд із ними існують і свої українські акти, які регламентують український документ, що основними. Тому доцільним буде розгляд як радянських, так і українських нормативних актів: а) Єдина державна система діловодства Єдина державна система діловодствавідіграє неабияку роль у справі впорядкування роботи з документами в оптимізації документаційних процесів у масштабі країни. Вона затверджена Державним комітетом Ради Міністрів СРСР 4 вересня 1973 р. І відтоді є чинною. Єдина державна система діловодства— це науково впорядкований комплекс основних положень, норм, правил і рекомендацій, які регламентують процеси діловодства. У ній можна визначити чотири основних напрямиуправлінської діяльності апарату: э уніфікація і стандартизація документів; раціональна організація документообігу і поточного зберігання документів; економіка, планування й організація праці працівників, що ведуть діловодство; автоматизація та механізація управлінської діяльності. У 1973 p., коли була створена ЄДСД, тільки починалось введення електронно-обчислювальної техніки, тому основні положення її базувались в основному на механізації процесів складання та оформлення документів. Запровадження ЄДСД дало змогу досягти єдиного цілого в організації діловодства в країні. В рамках ЄДСД були розроблені перші стандарти на уніфіковану систему організаційно-розпорядчої документації. Основні положення ЄДСД і ДЕСТи стали основними нормативно-методичними документами, на основі яких організовувалось обслуговування діловодства в країні у 70 — 80-х роках. Введення ЄДСД в апаратах міністерств і відомств не тільки дало змогу їм зробити документаційне обслуговування відносно одноманітним, а й склало передумови для активного переходу до АСУ. Основне завдання ЄДСД — сприяти раціоналізації та уніфікації документаційних процесів у діяльності держапарату на різних рівнях управління. Ця система вимагає доведення до рівня загальної та обов'язкової для всіх установ норми вже перевірених практикою раціональних методів діловодства. Створенню ЄДСД передувало всебічне вивчення систем діловодства в різних ланках державного апарату з метою визначення загальних закономірностей у роботі з управлінськими документами, а також виявлення можливостей, меж і масштабів системного упорядкування однотипних операцій у діловодстві. Характерна особливість цієї системи полягає в тому, що вона базується на узагальненні передової теорії і практики застосування найпрогресивніших форм і методів роботи з документами. Перша частина Основних положеньЄДСД присвячена методиці й техніці роботи з документами. В ній сформульовані вимоги й рекомендації з питань підготовки службових документів, здійснення контролю за виконанням документів та групування їх у справи. Найважливішими у цій частині є положення, що встановлюють порядок підготовки і видання організаційно-розпорядчих документів; правила організації проходження документів, методику створення карткової форми обліково-довідкового апарату; застосування перфокарт для контролю за виконанням документів. ЄДСД вимагає від кожної установи чіткого визначення складу документів, необхідних і достатніх для діяльності даної установи; встановлення основних принципів адміністративної та юридичної необхідності складання документів, упорядкування практики застосування різних видів документів; уніфікації формулярів і структури тексту документів; високого рівня культури мови документів, дотримання вимог ділового стилю в документах. Форма документів, спосіб розташування реквізитів повинні відповідати вимогам. Комплекс основних положень ЄДСД, який визначає і регламентує організацію процесів діловодства, стосується всіх установ, організацій та підприємств. У той же час основні положення ЄДСД поширюються на організаційно-розпорядчу документацію, яка створюється в усіх ланках системи державного управління, на підприємствах і в установах, у процесі діяльності управлінського апарату вищих і місцевих органів державної влади і органів державного управління, суду, прокуратури, громадських організацій. б) Інструкція з діловодства Інструкція по діловодству – це правовий акт, що встановлює технологію створення або отримання документів, їх обробки, зберігання чи використання в поточній діяльності установи. Вона повинна бути у кожній установі, організації, закладі, на підприємстві, фірмі тощо. Розробляється інструкція на основі державних нормативних документів: державних стандартів на уніфіковані системи документації, Типової інструкції з діловодства в міністерствах та відомствах України тощо. Інструкція з діловодства конкретної організації, установи, фірми завжди індивідуальна, враховує всі особливості як складу документів, так і технології їх обробки. Інструкція з діловодства встановлює загальні правила роботи з управлінською документацією, регламентує порядок роботи з документами з моменту їх створення чи надходження до відправлення або передачі до архіву. Складаючи таку інструкцію, за основу потрібно взяти Типову інструкцію з діловодства в міністерствах та відомствах України, використати з неї структуру й окремі загальні моменти, що є обов'язкові для будь-якої установи. Нормативні акти в галузі діловодства не визначають структуру інструкції з діловодства та її типовий зміст, методичні документи по її розробці також відсутні, тому при відсутності типової інструкції працівники діловодної служби, які складають інструкцію з діловодства, стикаються з багатьма труднощами. Склад розділів інструкції по діловодству, їх послідовність, наявність додатків визначаються її розробниками, але необхідно, щоб положення інструкції послідовно відображали усі стадії роботи з документами від їх створення чи отримання до виконання, відправки чи передачі до архіву. Основними розділами інструкції можуть бути: 1. Загальні положення. 2. Підготовка службових документів 2.1. Загальні вимоги 2.2. Фірмові бланки 2.3. Вимоги до оформлення реквізитів 3. Оформлення окремих видів документів 3.1. Наказ 3.2. Протокол 3.3. Службовий лист 3.4. Акт (можуть бути визначені різні види документів відповідно від специфіки діяльності установи) 4. Порядок погодження документів 5. Порядок підписання документів 6. Виготовлення документів за допомогою комп’ютерної техніки 7. Організація документообігу 7.1. Прийом, обробка, проходження отриманих документів 7.2. Реєстрація та облік документів, побудова довідкового апарату 7.3. Організація роботи з вихідними документами 8. Контроль за виконанням документів 9. Робота виконавця з документами 10. Організація зберігання документів 10.1. Порядок зберігання документів 10.2. Складання та ведення номенклатури справ 10.3. Формування справ 10.4. Оформлення справ 10.5. Оперативне зберігання справ 10.6. Передача справ на архівне зберігання 11. Розмноження документів 12. Зберігання, облік та використання бланків, печаток, штампів Слід відмітити, що інструкція по діловодству залежно від специфіки діяльності установи, її структури, порядку проходження документів, технічних засобів, які використовуються, та інших факторів може бути доповнена іншими розділами, наприклад: документування діяльності колегіального органу; оформлення листів, що надсилаються за кордон; використання електронної пошти тощо. Інструкція повинна бути в кожному підрозділі, де кожний працівник установи повинен ознайомитись з нею під розписку. Отже, головним призначенням інструкції по діловодству є встановлення загальних правил та єдиного порядку документування та організації роботи з документами в установі. Мета інструкції – це удосконалення роботи з документами, зменшення кількості та підвищення якості підготовки документів, впорядкування документообігу та оптимізація управлінського труда. в) положення про службу діловодства Кожний структурний підрозділ на підприємстві повинен діяти на підставі положення про цей структурний підрозділ. Діловодні служби в установах також діють на підставі положення про них. Положення – це правовий акт, що встановлює основні правила організації та діяльності державних органів, структурних підрозділів, а також установ, організацій, підприємств (філій), що їм підпорядковані. Положення про структурний підрозділ розробляється на підставі наказу директора підприємства керівником підрозділу, ним же підписується, узгоджується з юридичним відділом і затверджується директором, У положенні визначається правовий статус, завдання, функції, права та обов'язки підрозділу. Положення набуває чинності з дня його затвердження (або дати, яка зазначена у розпорядчому документі, яким затверджено положення. г) посадові інструкції працівників служби діловодства Посадова інструкція – головний організаційно-правовий документ, який регламентує діяльність працівників діловодної служби, визначає їх права, положення в організації, характер роботи. Працівник керується цим документом у своїй діяльності, взаємовідношеннях з іншими працівниками. У діловодній службі повинно бути чітке розмежування обов′язків між усіма робітниками, при цьому з детальним описом виконуваних процедур та закріплення їх в документах. Таким документом для кожного працівника є розгорнута посадова інструкція. д) табель уніфікованих форм документів установи – це перелік дозволених до використання форм документів, які необхідні та достатні для реалізації функцій і завдань управлінської діяльності, з характеристикою їх юридичного статусу, основних етапів підготовки та погодження. е) альбом уніфікованих форм документів установи – сукупність уніфікованих форм документів, що використовуються в діяльності установи відповідно до табелю уніфікованих форм документів.
1.4. ДСТУ 4163-2003 “Уніфікована система організаційно-розпорядчої документації. Вимоги до оформлення документів” ДСТУ 4163-2003 «Державна уніфікована система документації. Уніфікована система організаційно-розпорядчої документації. Вимоги до оформлення документів» поширюється на організаційно-розпорядчу документацію, що застосовується під час проведення розпорядчої та виконавської діяльності органів державної влади, а також підвідомчих їм підприємств і організацій. Його введено в дію з 1 січня 2004 року. ДСТУ 4163-2003 у лаконічній формі викладає основні правила оформлення організаційно-розпорядчих документів. Відмітною ознакою цього стандарту від попередніх стандартів є зміна його структури. Першим розділом встановлюється максимальна кількість реквізитів (обов'язкових елементів документів), а також їх зміст та порядок розташування на стандартних аркушах паперу форматів А4 та А5. Оформлення обов'язкової частини документа, що підтверджує його юридичну силу, розміри площ, відведених для розміщення реквізитів, викладено у другому розділі державного стандарту «Вимоги до бланків». Встановлено два види бланків: бланк для листів та загальний бланк для інших видів організаційно-розпорядчих документів. Виготовлення бланків конкретних видів документів є припустимим, якщо цих документів створюється понад 200 на рік. Якщо бланки використовуються для оформлення документів кількома мовами, його заголовкова частина має бути продубльована цими мовами. Практика доводить, що оформлення текстів управлінських документів є найскладнішим і найбільш трудомістким завданням документування управлінської діяльності. У заключному розділі ДСТУ викладено вимоги до документів, що виготовляються за допомогою друкуючих пристроїв. Ці вимоги розраховані на використання їх не тільки під час машинописного створення документів, а й при виготовленні документів іншими видами сучасних пишучих пристроїв. Для збільшення корисної площі документа цим стандартом встановлено нові розміри полів: ліве поле — 30 мм , верхнє — не менше 20 мм, праве й нижнє — не менше 10 мм. У додатку до ДСТУ дано графічні конструкції розташування й розмірів реквізитів, а також зразки бланків та оформлення документа на аркуші формату А5.
Читайте також:
|
||||||||
|